Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1041253_0001.png
1041253_0002.png
1041253_0003.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd den 8. november 2011Forsøg med undervisningsassistent- og tolærerordningBørne- og UndervisningsudvalgetBørne- og Undervisningsudvalget5 minutterFolketingets Børne- og UndervisningsudvalgTirsdag den 8. november 2011 kl. 14Spørgsmål A og B er samrådets tredje punkt
1
Disposition1. Indledning2. Svar på spørgsmål A og B
Spørgsmål AVil ministeren redegøre for erfaringerne med undervisningsassistenter underProjekt Skoleudvikling 2009-2011?Spørgsmål BVil ministeren oplyse, hvilke elementer ministeren mener er underbelyst i forholdtil den eksisterende forsøgsordning med undervisningsassistenter under ProjektSkoleudvikling 2009-2011, siden regeringen ønsker at indføre endnu enforsøgsordning?Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Karen Ellemann (V).1. Indledning Spørgsmål A og BUdvalget har spurgt om følgende:Spørgsmål A:”Vil ministeren redegøre for erfaringerne med undervisningsas-sistenter under Projekt Skoleudvikling 2009-2011?”ogSpørgsmål B:”Vil ministeren oplyse, hvilke elementer, ministeren mener, erunderbelyst i forhold til den eksisterende forsøgsordning med undervisningsas-sistenter under Projekt Skoleudvikling 2009-2011, siden regeringen ønsker atindføre endnu en forsøgsordning?”Jeg vil svare på spørgsmålene samlet.
1. Svar på spørgsmål A og BDer er i alt gennemført 44 forsøg med undervisningsassistentordninger indenfor projekt Skoleudvikling i skoleårene 2009-10 og 2010-11. 38 kommuner og125 skoler har været involveret.Forsøgene med undervisningsassistenter giver os viden om brugen af andremedarbejdertyper som støttefunktion end lærere i folkeskolen. Der er tale omvoksne, som kan være til stede i og uden for undervisningen.2
Forsøgene giver os ikke viden om brug af to lærere i undervisningen, da det ik-ke har været en del af forsøgsordningen. Når regeringen i regeringsgrundlagetfremhævet, at vi vil iværksætte forsøg med tolærerordninger, er det blandt an-det for at opnå en viden på dette område.Undervisningsassistenterne i forsøgene er primært benyttet i indskolingen. Ogde har overvejende hjulpet læreren med praktiske opgaver og haft fokus påelevernes trivsel og behov for hjælp til opgaveløsning. Der er i forsøgene bådeansat pædagoguddannede, lærerstuderende og personer uden en pædagogiskuddannelse.De endelige erfaringer fra forsøgene fremlægges i en evalueringsrapport, somoffentliggøres sammen med evalueringerne af projekt Skoleudviklings fire an-dre indsatsområder.Vi er i ministeriet ikke færdige med at analysere det samlede projekt Skoleud-vikling. Og vi vil inden offentliggørelsen drøfte resultaterne med en følgegrup-pe, som består af Børne- og kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening,Danmarks Privatskoleforening, Danske Erhvervsskoler, Dansk Friskolefor-ening, Danske Skoleelever, Efterskoleforeningen, Kommunernes Landsfor-ening, professionshøjskolerne, Skolelederforeningen, Skole og Forældre samtUngdomsskolernes Udviklingscenter. Følgegruppen har fulgt projektet nøje si-den 2009.Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt redegøre detaljeret for erfaringernemed brug af undervisningsassistenter andet end at sige, at tilbagemeldingernefra kommuner og skoler overordnet er positive.Jeg vender snarest tilbage med en dato for, hvornår evalueringerne bliver of-fentliggjort. Herudover vil jeg sende evalueringerne til udvalget.
3