Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 244
Offentligt
Kære formand og medlemmer af Børne- og UndervisningsudvalgetMorgenavisen Jyllands-Posten har i dag den 6. juli 2012 en artikel på forsiden med overskriften "Omfattendevold på specialskoler". Det er meget tankevækkende, at der foregår vold på specialskolerne i et omfang, derer større end andre steder i det offentlige system, eksempelvis Kriminalforsorgen og psykiatrien. Det tyderpå, at der er noget alvorligt galt i de institutioner, der indgår i undersøgelsen.Der er behov for, at nogen taler børnenes vinkel på dette problem.Det er specialskolernes ansvar, at der opstår konflikter, det er ikke børnenes. Børnene har diagnoserinden for Autisme Spektrum Forstyrrelsen (ASF), som betyder, at de har væsentlige handicap indenfor forestillingsevne, kommunikation og socialt samspil, se Landsforeningen Autisme's definitionnedenfor. Det er typisk derfor, de ikke kan fungere i den almindelige folkeskole, men har brug forspecial pædagogisk undervisning. Hvis personalet ikke har disse kompetencer, er det første sted atsætte ind.Hvis man samler børn med ASF i klasser større end 6, kan det blive svært at gennemføre entraditionel undervisning, da alder og grad af handicap kan være meget forskellig og medføre at detikke er muligt at skabe et roligt indlæringsmiljø. Hvis kommunerne har besluttet at slå specialklassersammen til eks.12 børn i klasserne, så er det ikke af hensyn til børnenes indlæring/tarv, menkommunens budget.Børnene på en specialskole er ikke onde af natur, de er lige så søde, reflekterende og omsorgsfulde,som andre børn, de er det bare på deres egen måde. Et stabilt længerevarende konfliktniveau medbørnene skaber stress, udad reagerende adfærd og lavt selvværd hos børnene. Det skal man heltundgå på en specialskole, for børnene har nok i at lære det pensum, de skal nå i folkeskolensamtidig med at de skal håndtere deres handicap.Der er stor forskel på hvordan specialskolerne møder børnene. Man kan finde specialskoler,som kender til ovenstående problem, men undgår det, fordi de har udviklet strategier til atmøde børnene i børnenes øjenhøjde med den ressource, der er nødvendig.Der er sket et skred i den overordnede styring og opstået interessekonflikter. I gamle dage låkompetencen for specialskoleområdet i amterne. Da de blev nedlagt, blev opgaven givet videre tilkommunerne, som ikke havde arbejdet med dette før. I skiftet mistede man en delkompetence/medarbejdere og niveauet for indsatsen på specialskoleområdet blev nu afhængig afden kommune, man boede i. Sidste år blev det så besluttet at flytte visitations kompetencen ud afkommunernes PPR afdeling og ind på distriktsskolerne, hvor det nu er op til den pædagogiske ledereller skolelederen at beslutte, hvilken kvalitet, man vil tilbyde et barn med ASF ud fra skolensbudget. ASF børnene skal som udgangspunkt kunne rummes i folkeskolen og mange ASF børn påspecialskoler i andre kommuner vil sandsynligvis blive kaldt hjem. Der er således indbygget eninteressekonflikt mellem skolens budget og et ASF barns behov, eksempelvis så kunne enskoleleder måske få lyst til at bruge et ASF barns ressourcer på at rette op en nedslidt skolegård, dadet hjælper de mange børn frem for at bekoste den nødvendige støtte af ASF barnet.
Der er et behov for, at der fra politisk side hankes op i dette område. Det er ikke rimeligt, at der er så lidttilsyn med kommunernes håndtering af specialskoleområdet, at der kan afdækkes tilstande, som dem iartiklen. Det er meget beskæmmende at læse, at børn på specialskoler har flere voldelige konflikter medpersonalet, end fængselsvæsnet oplever med de indsatte i statens fængsler.Landsforeningen Autismeskiver bl.a. på deres hjemmeside følgende: Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF)er en fællesbetegnelse for alle diagnoser inden for en gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Børn medASF har almindeligvis ikke noget synligt handicap. Udviklingen er præget af kommunikations- ogsprogforstyrrelser samt af stereotypier, ritualer og/eller særinteresser. Børn med ASF kan samtidig haveandre handicap, sygdomme eller udviklingsforstyrrelser. Det kan f.eks. være OCD, Tourettes syndrom,ADHD eller søvnforstyrrelser. Man bruger ordet autismespektrum, fordi ordet autisme ikke dækker. Derfindes flere former for autisme, og det udtrykkes bedst ved at tale om autisme som en spektrum tilstand. Forat barnet får stillet diagnosen, skal det have vanskeligheder inden for tre områder, som kaldes triaden:Afvigelser i forestillingsevnen, Afvigelser i kommunikationen, Afvigelser i det sociale samspil. De firediagnoser inden for autismespektret er: Infantil autisme, Atypisk autisme, Gennemgribendeudviklingsforstyrrelse uspecificeret og Aspergers syndrom.
Side 1 af 2
Hvis du ønsker mere viden om hvordan det foregår på specialskolerne rundt omkring i Danmark, kan du evt.rette henvendelse tilCenter for Autisme,som har en stor berøringsflade med forskning, kommuner ogforældre.Jeg er far til et barn med ADHD og Aspergers Syndrom og du er naturligvis også velkommen til at kontaktemig, hvis du har behov.På forhånd tak.
Med venlig hilsenPeter Luntang ChristensenMelddager 9, 4000 RoskildeTlf. 2011 6871
Side 2 af 2