Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1039684_0001.png
1039684_0002.png
1039684_0003.png
1039684_0004.png
1039684_0005.png
1039684_0006.png
1039684_0007.png
Udvalget til kulegravning af AMU-området
Bilag 1Eksempel på en fælles kompetencebeskrivelse og de tilkoblede arbejdsmarkedsuddannelserFKB 2615 Stilladsmontage (uddrag)Definition af jobområdetInden for jobområdet opstilles og nedtages forskellige typer af stilladser med evt. tilhørende ind- elleroverdækninger samt hejseanordninger. Stilladserne anvendes til forskellige formål og inden for flerebrancher bl.a. bygge- og anlæg, industri og off-shore.Et stillads kan opstilles af de personer som senere skal arbejde på det, eller af et stilladsfirma, der alenehar til opgave at opstille stilladset. Arbejdet udføres af uddannede stilladsmontører (2 årig AMU-kontraktuddannelse) og faglærte eller ufaglærte bygningsarbejdere.Opgaverne vedrørende planlægning og projektering i forbindelse med opstilling af større stilladser ogoverdækninger udføres oftest af stilladsleverandører eller -firmaer.I henhold til krav fra Arbejdstilsynet skal personer, der opstiller, ændrer opstilling af eller nedtager stil-ladser, der er højere end 3 meter, have gennemgået en særlig uddannelse.Godkendte udbydereAMU VestKøbenhavns tekniske skoleTilkoblede arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag pr. 29. april 20103398-2Vejen som arbejdsplads (2 dage –enkeltfag fra eud)40137Fagunderstøttende dansk som andetsprog for flygtninge og indvandrere (10 dage –tilkobletfra fælleskataloget)40164Stillads - Evakuering og redning i højde (2 dage)40349Arbejdsmiljø - Sikkerhed og sundhed på byggepladsen (2 dage –tilkoblet fra fælleskataloget)40503Praktikvejlederens kommunikation med elev/lærling (2 dage –tilkoblet fra fælleskataloget)40507Sjakbajs - Ny i rollen som sjakbajs (4 dage)40508Sjakbajs - Procesgranskning og kvalitetssikring (2 dage)40509Sjakbajs - Planlægning og styring i byggeriet (3 dage)40510Sjakbajsen som leder (2 dage)40511Sjakbajs - Økonomi og ressourceoptimering (2 dage)40512Sjakbajs - Aftaleforhold i byggeriet (1 dag)40513Sjakbajs - Service og kundepleje (1 dag)40514Sjakbajs - Byggeriets lov- og regelsystem (1 dag)40687Kvalitetssikring og dokumentation i bygge & anlæg (2 dage)40899Fokus på kvalitet i bygge- og anlægsbranchen (2 dage)40985Bygningshåndværkerens takt og tone (0,5 dage)42723Faglig regning og matematik (5 dage –tilkoblet fra fælleskataloget)42724Faglig læsning og skrivning (5 dage –tilkoblet fra fælleskataloget)42905PCB - Håndtering, fjernelse og bortskaffelse (1 dag)43343Praktik for flygtninge og indvandrere (48 dage –tilkoblet fra fælleskataloget)43502Systemstilladser offshore (4 dage)43540Materialekendskab, stillads (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43541Anvendelse af stilladstegninger (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43542Rammestilladser med udbygning, skakte og konsoller (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)
Udvalget til kulegravning af AMU-området
43543Rammestilladser med drager, tårne og rullestillads (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43544Enkeltsøjlet stilladser, facade og fritstående (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43547Anhugning på byggepladsen (3 dage)43577Opstart af bygge- og anlægsprojekter (1 dag)43578Planlægningsmetoder i bygge- og anlægsbranchen (3 dage)43591Skibsværftstilladser (5 dage)43592Industristillads (5 dage)43594Stilladsinddækning med plader (2 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43595Stilladsforankring (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43597Totalinddækning med plader (8 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43598Totalinddækning med plastik (8 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43599Stilladsinddækning med plastik og net (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43600Rør og kobling, hængestillads (5 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43601Rør og kobling, fritstående og facadestillads (5 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43602Planlægning stilladsarbejde (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43603Hængestilladser ophængt i kæder, stål og aluminium (2 dage)43604Skorstens- og rygningsstilladser, stål og alu (3 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43605Praktisk stilladsstabilitet (2 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43606Stilladsstabilitet (2 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43607Totalinddækning med skinnebaserede systemer (8 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43608Stilladsinddækning med skinnebaserede systemer (2 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43609Tryktelte med stilladskonstruktioner (3 dage)43610Altanstilladser (1 dag –indgår i kontraktuddannelsen)43692Koordinering af stilladsmontage (5 dage –indgår i kontraktuddannelsen)43748Kommunikations- og samarbejdsmetoder på byggeplads (2 dage)43749Byggepladslogistik (2 dage)43933Komplekse løfteopgaver for riggere (10 dage)44465Anvendelse af faldsikringsudstyr (1 dag)44871Udførelse af APV mv. i små bygge- og anlægsvirksomheder (2 dage)44872Implementering af arbejdsmiljøpolitik i bygge- og anlægsvirksomheder (2 dage).45363Kunde/leverandørforhold for operatører (1 dag –tilkoblet fra fælleskataloget)45369Videndeling og læring for medarbejdere (3 dage –tilkoblet fra fælleskataloget)45566Rulle- og bukkestillads - opstilling mv. (1 dag -certifikatkursus)45572Dansk som andetsprog for flygtninge og indvandrere, basis (40 dage –tilkoblet fra fælleskata-loget)45573Dansk som andetsprog for flygtninge og indvandrere, alment niveau (40 dage –tilkoblet frafælleskataloget)45574Dansk som andetsprog for flygtninge og indvandrere, udvidet niveau (40 dage –tilkoblet frafælleskataloget)45623Systemstilladser - opstilling mv. (15 dage -indgår i kontraktuddannelsen)45645Vejen som arbejdsplads – ajourføring (1 dag)45786Stillads - udførelse af opstillingsberegninger (5 dage)45917Praktikvejledning af eud-elever/lærlinge (1 dag –tilkoblet fra fælleskataloget)45999Stillads - anvendelse og sikkerhed (1 dag)46493Konflikthåndtering (3 dage –tilkoblet fra fælleskataloget)46588Evakuering og redning inden for Byggeri & Montage (2 dage)
Udvalget til kulegravning af AMU-området
Foruden de markerede arbejdsmarkedsuddannelser indgår følgende i kontraktuddannelsen til stillads-montør: 43686 Gaffeltruck, 40900 Godstransport med lastbil og 40392 Ergonomi inden for faglærte ogufaglærte job.Eksempel på handlingsorienteret målformulering43543 Rammestilladser med drager, tårne og rullestillads (3 dage)Deltagerne kan medvirke ved udførelse af arbejdsplanlægning, omfattende beregning af materiel, dermedgår til den enkelte opgave, planlægning af opgavens praktiske udførelse, inkl. afrigning af stilladset.Deltagerne kan medvirke ved opstilling og nedtagning af rammestilladser med drager, tårne og rullestil-lads m. drager i henhold til opgavebeskrivelser og/eller tegninger og udføre opgaverne under hensyn tilstatiske, konstruktive og belastningsmæssige forhold, der gælder for opstilling af rammestilladser meddrager, tårne og rullestillads m. drager ved varierende opgaver.Deltagerne kan overholde de kvalitets- og sikkerhedskrav, der skal opfyldes ved arbejdets udførelse,samt kan foretage evaluering af eget arbejde.
Udvalget til kulegravning af AMU-området
Bilag 2Arbejdsmarkedsuddannelser i fælleskataloget4013740373403904039140392405034053240533405344053540753407544080541373427234272442730433434376644337443384434044343443464434944350443534435444361443714437344383443894497844979452614528345361453624536345364453654536645367Fagunderstøttende dansk som andetsprog for F/I (10 dage)Sidemandsoplæring (2 dage)Psykisk arbejdsmiljø i faglærte og ufaglærte job (2 dage)Arbejdsmiljø inden for faglærte og ufaglærte job (2 dage)Ergonomi inden for faglærte og ufaglærte job (2 dage)Praktikvejlederens kommunikation med elev/lærling (2 dage)Introduktion til arbejdsmarkedsuddannelserne (F/I) (40 dage)Introduktion til et brancheområde (F/I) (40 dage)Arbejdsmarked, it og jobsøgning (F/I) (40 dage)Introduktion til det danske arbejdsmarked (F/I) (3 dage)Opsætning af pc til trådløst netværk (1 dag)Anvendelse af pivot-tabeller (1 dag)Mentoruddannelse for erfarne medarbejdere (5 dage)Forretningsforståelse og nøgletal i it-systemer (2 dage)Faglig regning og matematik (5 dage)Faglig læsning og skrivning (5 dage)Introduktion til førstehjælp på jobbet (0,4 dag)Praktik for F/I (48 dage)Interkulturel kompetence i jobudøvelsen (3 dage)Oprettelse af database til jobbrug (2 dage)Databasevedligeholdelse til jobbrug (1,5 dag)Oprette brugerflader og udskrifter i database (2 dage)Anvendelse af regneark til talbehandling (3 dage)Design og automatisering af regneark (2 dage)Indskrivning og formatering af mindre tekster (3 dage)Standardisering af virksomhedens dokumenter (1 dag)Grafiske virkemidler til layout i tekst (2 dage)Fletning af dokumenter til masseproduktion (1 dag)DeskTop Publishing i virksomheden (3 dage)Jobrelateret brug af styresystemer på pc (2 dage)Anvendelse af præsentationsprogrammer (2 dage)Medarbejderen som deltager i forandringsprocesser (5 dage)Effektiv internetsøgning på jobbet (2 dage)Jobrelateret fremmedsprog med nuanceret ordforråd (5 dage)Jobrelateret fremmedsprog med basalt ordforråd (5 dage)Kundeservice (3 dage)Forandringsparathed ved produktionsomlægning (5 dage)IT og produktionsstyring for medarbejdere (5 dage)Personlig udvikling til arbejde og uddannelse (4 dage)Kunde/leverandørforhold for operatører (1 dag)Etablering af selvstyrende grupper (2 dage)Teambuilding for selvstyrende grupper (2 dage)Kommunikation i teams (3 dage)Uddannelsesplanlægning for medarbejdere (4 dage)
Udvalget til kulegravning af AMU-området
4536845369453704537145372455634556445565455724557345574456224570245703457044585445855458594590945910459174598346493
Værdibaserede arbejdspladser (2 dage)Videndeling og læring for medarbejdere (3 dage)Kvalitetsbevidsthed ved industriel produktion (3 dage)Kvalitetsstyring i virksomheden (3 dage)Håndtering af ensidigt gentaget arbejde (3 dage)Håndtering af data i virksomhedens it-systemer (2 dage)Online kommunikation til jobbrug (2 dage)Brug af pc på arbejdspladsen (3 dage)Dansk som andetsprog for F/I, basis (40 dage)Dansk som andetsprog for F/I, alment niveau (40 dage)Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveau (40 dage)Medarbejdernes personlige ressourcer i jobbet (4 dage)Pc-bruger, hardwareopgradering og tilslutning (2 dage)Pc-bruger, pc opbygning og funktionsmåde (1 dag)Pc-bruger, introduktion til programmering (4 dage)Webkommunikation - tekster til nettet (2 dage)Videoredigering i medarbejderens jobfunktion (2 dage)Billedredigering i medarbejderens jobfunktion (2 dage)Videooptagelse i medarbejderens jobfunktion (2 dage)Billedfremstilling i medarbejderens jobfunktion (2 dage)Praktikvejledning af eud-elever/lærlinge (1 dag)Samarbejde i grupper i virksomheden (2 dage)Konflikthåndtering (3 dage)
Eksempler45365 Teambuilding for selvstyrende grupper (2 dage)På baggrund af viden om de mekanismer, der skaber en højtydende gruppe med stærke indbyrdes rela-tioner, kan deltageren definere forbedringsområder i en gruppe og derved øge kompetencen til at løseopgaver og nå mål. Til fremme af teamudviklingsprocessen kan deltageren anvende en lærings- ogteamrollemodel samt foretage procesanalyse og efterfølgende iværksætte de støtteaktiviteter, som etteam har brug for.45368 Værdibaserede arbejdspladser (2 dage)På baggrund værdibaseret ledelse og kendskab til virksomhedens interessenter kan deltageren medvirketil at udvikle, formulere og implementere virksomhedens værdier. Med henblik på at sikre sammenhængimellem virksomhedens værdier, visioner og mål kan deltageren agere som værdiagent herunder virkesom kultur- og værdiformidler inden for eget arbejdsområde.
Udvalget til kulegravning af AMU-området
Bilag 3Udvikling i økonomistyringsmodeller på EVE-området i perioden 2002-20112002-2003Indførelse af lofter ogbrugerbetaling på visseEVE-grupperAMU-uddannelserne over-føres til UVM med FL2002. Der er særlig storefterspørgsel på IT-fag ogbløde fag.
2004-2006Indførelse af aftalemodel itekstanmærkning 168Med indførelse af det nyeAMU-koncept fra 1. januar2004 med kompetencebe-skrivelser og dermedændringer i takststrukturenændres behovet for styringaf økonomien til en merefri disponering af midlerne,så rammen udnyttes opti-malt.Aftalemodellen:- Aftalte budgetmål (ram-mer)- Udbetaling af 90 pct. aftaksterne- ”Præmie” for opnåelse afforbrug mellem 90 -115pct. af budgetmåletDeltagerbetaling pr. uge:- It-,bløde-,almene- ogsprogfag: 750 kr.- Teknisk-faglig og merkan-tile fag: 500 kr.- SOSU og IKV: ingendeltagerbetaling- Tildeling af lofter vedkraftigt overforbrug- Overførsel af budgetmålskolerne imellem
2007-2008Ændring af aftalemodel fra2004En ændring af rammestyrin-gen er nødvendig og derindføres den såkaldte ”juste-rede Aftalemodel”. Præmie-elementet udgår og taksterneudbetales med 100 pct.uanset udnyttelsesgraden aframmen.
2009-2010Aftalemodel 2007 videre-føresÆndringi beregningInden ændringer afstyringsmodellen, menderforetages andre ændringermed betydning for AMU.
2011Aftalemodel ændres
Der indføres mulighedfor at flytte midler fra enskole til en anden cen-tralt. Ændringen bidragertil at sikre, at den ud-meldte ramme udnyttesoptimalt.
Deltagerbetaling pr. uge:- it-fag 750 kr.- Sprogfag, almene og blødefag: 400 kr.- Teknisk-faglig og merkan-tile fag: 200 kr.- SOSU- og individuelkompetence: ingen delta-gerbetaling- Der indføres lofter på it-fag og ”bløde fag”- Fra 2003: mulighed for atveksle lofter efter forskelligevekselkurser

Fordele:Giver

en detaljeretstyring og mulighed for atpåvirke aktiviteten påenkelte områder.

Ulemper:Aktiviteten

ersvær at styre i løbet af året,hvis behovet for at styreforbruget flytter sig fra etområde til et andet. Veks-ling af lofter mellem områ-derne for den enkelteinstitution er administrativtungog ufleksibel.Storttidsforbrug på overvågningaf forbrug på lofter.

Fordele:Giver

en frihedfor skolerne til at disponereinden for rammen og giverstørre fleksibilitet. Samtidiger der en ”gulerod” iordningen, idet udnyttel-sesgraden præmieresdaskolerne opnår den fuldetakst på 100 pct., hvisrammen udnyttes medmindst 90 pct.

Ulemper:Problematisk

atstyre, pga. usikkerhedomkring hvor mangeskoler, der vil opnå præmi-en. Desuden bliver dettydeligt i løbet af 2005 og2006 at der spekuleres i atfå præmieudbetaling,skolerne imellem.
”Den justerede aftalemodel”- Afskaffelse af præmieele-mentet og udbetaling af denfulde takst. Dog fortsatdeltagerbetaling (takster påfinansloven)- To lofter :- et for forbrugunder 750.000 kr.- et for forbrugmellem 750.000 -1.500.000kr.- Budgetmål for skoler medforbrug over 1.500.000 kr.- Overflytning af budgetmålmellem skoler med budget-målpå over 1.500.000 kr.- Fastsættelse af forbrugs-grænse på 110 pct.- Mulighed for at søge yderli-gere midler for de loftsstyre-de skoler efter 3. kvartal, hvisder er ledige midler (reserve iUVM)

Fordele:Giver

skoler med etlavt tilskudsloft bedre mulig-hed for at disponere, da derer ”luft” inden for loftet.Den fulde takst udbetales frastarten, hvilket giver bedremulighed for at økonomisty-re.

Ulemper:Manglende

incita-menter til at udnytte dentildelte ramme og svært atmotivere skoler til at afgiveramme til andre skoler, derhar be-hov.Forbrugsmuligheden pådriften afhænger også afVEU-godtgørelsen, der fåren særskilt ramme medændring af finanslovsstruktu-ren i 2007.
Ændring af ramme:- PGU-merit og SOSU-opskoling indgår i ram-men.- Ledige med ret til 6-ugers selvvalgt uddannel-se tages ud af rammen1.august 2009 og overgårtil Beskæftigelsesministe-riet
Ændring af aftalemodel iforhold til den ”justeredeaftalemodel”- Afskaffelse af tilskuds-lofter- Mulighed for omforde-ling af rammen efter3.kvartal ved mindrefor-brug- Nedsættelse af for-brugsgrænsen af bud-getmålet på 105 pct.

Fordele:Bedre

økonomi-styring, da rammen ikkeer opdelt i mindre ram-mer.

Ulemper:Ingen

umiddel-bare.

Fordele:Større

budget-sikkerhed ved nedsættel-se af forbrugsmulighe-den, og afskaffelse aflofter. Bedret udnyttelseaf midlerne, omforde-lingsmulighed.

Ulemper:Ingen

sikker-hed for at midlerne bliveranvendt inden for detområde, hvor der erbehov for opkvalifice-ring. Fortsat administra-tiv tung styringsmodel,da der foregår en indivi-duel forhandling medden enkelte skole.
Udvalget til kulegravning af AMU-området
Bilag 4Uddannelser mv. der berettiger til godtgørelseFra den 1. juli 2011 kan der opnås godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannel-se:- Arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse efter lovom arbejdsmarkedsuddannelser m.v.- Individuel kompetencevurdering efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og efter lov omerhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) forvoksne.- Grundlæggende voksenuddannelse (GVU) i det omfang forløbet er sammensat af arbejdsmar-kedsuddannelser optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, individuel kompetencevurdering ef-ter nr. 2 og enkeltfag på erhvervsuddannelserne efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettetvoksenuddannelse) m.v. og efter de respektive uddannelsesbekendtgørelser.- Erhvervsuddannelse plus (eud+), når forløbet i henhold til elevens uddannelsesplan er sam-mensat af arbejdsmarkedsuddannelser optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, individuelkompetencevurdering efter nr. 2, enkeltfag på erhvervsuddannelserne efter lov om åben uddan-nelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og efter de respektive uddannelsesbekendtgørel-ser, skoleundervisning i erhvervsuddannelse og svendeprøve eller anden afsluttende prøve samtunder intensiv værkstedundervisning i en periode på højst 1 måned på uddannelsesinstitutioneneller i en virksomhed efter aftale med institutionen samt i en periode på højst 1 måned på delta-gerens arbejdsplads.- Kurser i taxikørsel godkendt af Færdselsstyrelsen efter bekendtgørelse om taxikørsel.- Uddannelsesforløb, der udbydes med tilskud fra danske myndigheder i overensstemmelse medbestemmelser fastsat i henhold til lov om administration af Den Europæiske Socialfond og somligger inden for rammerne af Den Europæiske Socialfond og er godkendt af et projektgodken-delsesudvalg, jf. de nærmere fastsatte regler om administration af Den Europæiske Socialfond.