Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 238
Offentligt
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Notat om henvendelse fra DH om konsekvenser for forældre til
børn med særlige behov i ny skolestruktur i Vordingborg Kommu-
ne
DH har i brev af 19. juni 2012 til børne- og undervisningsminister Chri-stine Antorini stillet en række spørgsmål om valg til skolebestyrelser oghenvisning til specialundervisning i forbindelse med en ny skolestruktur iVordingborg Kommune.Brevet er samtidig sendt til borgmester Henrik Holmer og til Folketin-gets Børne- og Undervisningsudvalg.Spørgsmålene angår ”Hvordan kan vi forstå Folkeskolens paragraffervedrørende skolebestyrelser i forhold til denne organisering og til mådenvisitation til andet skoletilbud er gennemført”. Der er følgende konkretespørgsmål:Sikrer denne fremgangsmåde, at forældrene til børn med særligebehov har ligestilling med øvrige forældre ift. valg til skolebesty-relse? Fremgangsmåden gælder den samlede forældregruppe tilbørn med særlige behov.Har det nogen betydning, at fristen for optagelse på valglisten erlagt to dage før visitation af alle elever med særlige behov til nytskoletilbud?Vil forældre kunne være optaget på valglisten, både til skolebesty-relsen i distriktsskolen og i Kompetencecenter Kalvehave?Kan visitationsbreve med enslydende standardtekst og identiske-journalnumre opfylde begrundelseskravet ift. individuel vurde-ring forud for visitation til et skole/undervisningstilbud?Hvad skal og kan kommunen ændre og gøre for at efterleve gæl-dende regler på området?
25. juni 2012Sags nr.:106.13K.391
2Afdelingen for Børn og Grundskoles notat indeholder alene en generelbeskrivelse af reglerne og en vejledende fortolkning.Valg til skolebestyrelser
Ved hver skole oprettes en skolebestyrelse, der består af 5 eller 7 foræl-drerepræsentanter for forældrene valgt af og blandt personer, der harforældremyndigheden over børn, der er indskrevet i skolen. Dette gældersom udgangspunkt også for specialskoler.Antallet af forældrerepræsentanter skal være 7, hvis skolen omfatter spe-cialklasser på mindst 3 klassetrin, og forældrerepræsentationen for speci-alklasserne skal udgøre mindst 1. Herudover vælges 2 medarbejderrepræ-sentanter og 2 elevrepræsentanter, jf. folkeskolelovens § 42, stk. 1.Kommunalbestyrelsen kan fravige folkeskolelovens § 42, stk. 1, om sko-lebestyrelsens sammensætning ved kommunale specialskoler, herunderkommunale heldagsskoler eller lignende, i særlige tilfælde.Muligheden for at fravige bestemmelsen om skolebestyrelsens sammen-sætning tager navnlig sigte på kommunale heldagsskoler og lignende,hvortil elever med behov for specialundervisning henvises for en kortereperiode, hvorefter de vender tilbage til distriktsskolen. Det vil ikke vedsådanne skoler være muligt at udpege forældrerepræsentanter med en 4-årig funktionsperiode, og der er derfor behov for at kunne godkendeoprettelse af skolebestyrelser med en forældrerepræsentation, der udpe-ges af skolebestyrelserne ved kommunens øvrige skolerDe nærmere regler om valg til skolebestyrelsen er fastsat i skolebestyrel-sesbekendtgørelsen. Ved skoler, der oprettes i valgperioden, afholdesvalg til skolebestyrelsen snarest muligt efter, at skoleplaceringen for debørn, der skal indskrives ved skolen, er endeligt fastlagt. Kommunalbe-styrelsen fastsætter dagen for afslutning af en eventuel afstemning, jf. § 2,stk. 2, i skolebestyrelsesbekendtgørelsen.Reglerne om valgret og valgbarhed fremgår af skolebestyrelsesbekendt-gørelsens §§ 6 og 7. Heraf fremgår bl.a., at skolebestyrelsens forældrere-præsentanter vælges af og blandt de personer, der på valgets tidspunkthar forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i skolen. Valgretog valgbarhed for forældrene forudsætter, at barnets skoleplacering erendeligt fastlagt inden valget. Ved skoler, der er besluttet nedlagt i valg-året er forældrene valgberettigede og valgbare ved valget på den skole,som barnet skal overflyttes til. Forældre, der midlertidigt undervises påen specialskole, herunder regionale undervisningstilbud, deltager i valgetved den skole, hvorfra henvisningen har fundet sted.
3Til at forestå skolebestyrelsesvalget udpeges en valgbestyrelse. Valgbesty-relsen består af skolens leder som formand for valgbestyrelsen, forman-den for den afgående skolebestyrelse og et forældrevalgt medlem af denafgående skolebestyrelse. Kommunalbestyrelsen kan herudover udpegeet medlem til valgbestyrelsen og kan beslutte, at vedkommende skal væreformand. Ved nye skoler udpeger kommunalbestyrelsen i stedet for for-manden for den afgående skolebestyrelse og et forældrevalgt medlem afskolebestyrelsen to repræsentanter blandt forældrene til de børn, der erindskrevet ved skolen eller undervisningstilbuddet.Der kan læses mere om reglerne for skolebestyrelsesvalg i skolebestyrel-sesbekendtgørelsen på medfølgendelink:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130074Henvisning til specialundervisning
Det følger af folkeskolelovens § 3, stk. 2 (lov nr. 103 af 28. april 2012), atbørn hvis udvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte, gives special-undervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og spe-cialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpæda-gogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klase kun kangennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentlig.Henvisning til specialundervisning skal ske efter pædagogisk psykologiskrådgivning og efter samråd med eleven og forældrene. Det følger af fol-keskolelovens § 12, stk. 2.Skolelederen skal følge udviklingen hos elever, der modtager specialun-dervisning, og skal mindst én gang om året tage stilling til, om den speci-alpædagogiske bistand til den pågældende elev skal fortsætte, ændres ellerophøre. Beslutningen træffes på grundlag af en pædagogisk psykologiskvurdering og efter samråd med eleven og forældrene. Det fremgår afBekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden special-pædagogisk bistand (bekendtgørelse nr. 380 af 28. april 2012).Reglerne i såvel folkeskoleloven og bekendtgørelsen om specialundervis-ning betyder, at der ved både henvisning til specialundervisning og revisi-tation skal ske en konkret vurdering i forhold til den enkelte elev efterpædagogisk psykologisk vurdering og i samråd med eleven og forældre-ne.Det beror på en konkret vurdering, om der ved et institutionsskift er taleom en ny henvisning til specialundervisning eller revisitation, og om derer tale om en afgørelse i forvaltningslovens forstand.
4Kommunale afgørelser om henvisning til specialundervisning kan ind-bringes for Klagenævnet for Specialundervisning. Klagefristen er 4 ugerfra kommunens afgørelse.
Mette Ploug Krølner (valg til skolebestyrelser)Telefon: 3392 5417Kontor for Styring af FolkeskolenUlla Skall (henvisning til specialundervisning)Telefon: 3395 4812Kontor for Inklusion og Specialundervisning