Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
Planlagte undervisningstimetal i specialklasser,specialskoler og dagbehandlingstilbud 2011/12Af Mathilde Molsgaard
Stort set alle elever i specialklasser, på specialskoler og dagbehandlingstilbudmodtager mindst basistimetallet i skoleåret 2011/12.Timetallet er faldet i forhold til 2010/11 for alle klassetrin oginstitutionstyper.Folkeskolerne planlægger gennemsnitligt med færre timer i specialklasserend i normalklasser på tilsvarende klassetrin.
Generelt om basistimetalElever i specialklasser, specialskoler og dagbehandlingstilbud1har krav på at modta-ge samme mængde undervisning som elever i normalklasser. Der gælder ligeledesde samme regler for overholdelse afminimumstimetali fag og fagblokke over entre-årig periode som for elever i normalklasser.2Basistimetalleter det mindste antal årlige klokketimer, eleverne skal undervises i påde enkelte klassetrin. Elever i børnehaveklasser, 1. og 2. klasser skal mindst undervi-ses 600 klokketimer pr. år. Elever i 3. til 9. klasse skal mindst undervises 660 timerpr. år, mens elever i 10. klasse som minimum skal undervises 840 timer om året.Basistimetallet gælder både for elever i normalklasser og specialklasser i folkeskoler,specialskoler og dagbehandlingstilbud.Det skal bemærkes, at man ikke kan overholde reglerne om minimumstimetal aleneved at tilbyde basistimetallet på alle klassetrin. Det skyldes, at det mindste timetal,der er nødvendigt for at overholde reglerne om minimumstimetallene er 6.960 ti-mer, mens basistimetallet summerer til 5.820 timer for 1. til 9. klasse. Basistimetal-let skal således sikre en nogenlunde lige fordeling af timer fra år til år, men giversamtidig mulighed for en vis fleksibilitet i tilrettelæggelsen af undervisningen.Skolerne indberetter de planlagte timetal hvert år per den 5. september. Data-grundlaget til dette notat er endeligt dannet den 20. april 2012 og er baseret på deplanlagte timetal, som skolerne færdigvaliderede i januar/februar 2012.
1
Dagbehandlingstilbud dækker dagbehandlingshjem og behandlingshjem. Interne skoler påanbringelsessteder er dermed også indeholdt i denne institutionstype.2Medmindre der udtrykkeligt er sket fravigelse i bekendtgørelse nr. 380 af 28. april 2012 omfolkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
UNI•C Statistik & Analyse, 7. juni 2012
Side 1 af 6
Skolernes gennemsnitlige planlagte timetalDet gennemsnitlige planlagte timetal for specialklasser i folkeskoler samt special-skoler og dagbehandlingstilbud ses i Tabel 1. Gennemsnittet angiver, hvor mangetimer skolerne i gennemsnit planlægger med pr. klassetrin og tager dermed ikkehøjde for, hvor mange elever, der er på de forskellige institutioner.Det ses, at der fælles for alle institutionstyper i gennemsnit planlægges med færretimer i 2011/12 end i 2010/11.Tabel 1. Gennemsnitligt planlagt timetal 2011/12InstitutionstypeFolkeskolerSpecialskoler for børnDagbehandlingstilbudKilde: UNI-C Statistik og AnalyseNote: Folkeskoler omfatter kun specialklasser
2010801832851
2011789809818
I Figur 1, Figur 2 og Figur 3 ses det, at samtlige institutionstyper planlægger medfærre timer på alle klassetrin i skoleåret 2011/12 i forhold til året før. Der er tale omstørst fald på dagbehandlingstilbuddene, hvor timetallet i gennemsnit er faldet med5 procent på tværs af alle klassetrin.Figur 1. Gennemsnitlige planlagte timetal fordelt på klassetrin i specialklasser ifolkeskoler, 2010/11 og 2011/12
Kilde: UNI-C Statistik og AnalyseNote: Klassetrinnet er defineret som det alderssvarende klassetrin.
UNI•C Statistik & Analyse, 7. juni 2012
Side 2 af 6
Figur 2. Gennemsnitlige planlagte timetal fordelt på klassetrin i specialskoler forbørn, 2010/11 og 2011/12
Kilde: UNI-C Statistik og AnalyseNote: Klassetrinnet er defineret som det alderssvarende klassetrin
Figur 3. Gennemsnitlige planlagte timetal fordelt på klassetrin i dagbehandlings-tilbud, 2010/11 og 2011/12
Kilde: UNI-C Statistik og AnalyseNote: Klassetrinnet er defineret som det alderssvarende klassetrin
Overholdelse af basistimetal på skoleniveauTabel 2 viser antallet af skoler, der planlægger med et timetal i specialklasser, deroverholder basistimetallet for alle klassetrin på de forskellige skoler. Det ses, atlangt størstedelen af skolerne planlægger med et timetal, der overholder basistime-tallet. Samlet set overholder 97,3 procent af skolerne i 2011/12 reglerne. Andelener størst blandt specialklasser på folkeskoler og mindst blandt dagbehandlingstil-UNI•C Statistik & Analyse, 7. juni 2012Side 3 af 6
bud. I 2011/12 er der relativt flere skoler, der planlægger med et timetal, der opfyl-der basistimetallet i forhold til 2010/11, hvor 95,6 procent af skolerne planlagdemed et tilstrækkeligt timetal.Ligeledes ses det, at stort set alle elever (99,5 pct.) forventes at modtage et under-visningstimetal, der mindst svarer til basistimetallet, jf. Tabel 2. Andelen er størstblandt folkeskoler og specialskoler og mindst blandt dagbehandlingstilbud.Tabel 2. Antal skoler opdelt efter overholdelse af basistimetalAntalAntal skoler,skoler i alt mindst basisFolkeskolerSpecialskolerI altFolkeskolerSpecialskoler590197982559184573190176939549178186913AndelAntal eleveri alt19.54310.1483.37833.06918.8269.8443.02731.697Antal elever,mindst basis19.24510.0862.99232.32318.7499.8032.99631.548Andel
2010/1197,1%96,4%90,3%95,6%98,2%96,7%95,4%97,3%98,5%99,4%88,6%97,7%99,6%99,6%99,0%99,5%
Dagbehandlingstilbud195
2011/12
Dagbehandlingstilbud195I alt938Kilde: UNI-C Statistik & Analyse
Timetal i specialklasser i forhold til timetal i normalklasserI Tabel 3 er vist en sammenligning af timetallene i normalklasser og specialklasserpå folkeskoler. Størstedelen af skolerne planlægger med lidt færre timer i deresspecialklasser end i deres normalklasser.I beregningen indgår kun de 555 folkeskoler, som i 2011/12 har både normalklasserog specialklasser på de samme klassetrin, og tallene er beregnet som et gennemsnitfor alle klassetrin pr. skole. Det vil sige, at en skole kan tilbyde flere timer i special-klasser end normalklasser på ét klassetrin og færre timer på et andet, således at dergennemsnitligt set ikke er en forskel mellem de to samlede timetal.I Tabel 3 ses det, at 12 procent af skolerne i gennemsnit tilbyder det samme timetali normalklasser og specialklasser. 35 procent af skolerne planlægger i gennemsnitårligt med maksimalt 40 timer mindre i specialklasser i forhold til normalklasser(svarende til 1 time ugentligt), mens 53 procent af skolerne i gennemsnit årligt plan-lægger med over 40 timer mindre i specialklasser i forhold til normalklasser (sva-rende til mere end 1 time ugentligt).
UNI•C Statistik & Analyse, 7. juni 2012
Side 4 af 6
Tabel 3. Sammenligning af årligt timetal i specialklasser og normalklasser, alleklassetrin, 2011/12Antal skolerFlere timer i specialklasserSamme timetal i specialklasser og normalklasserFærre timer i specialklasser (op til 40 timers forskel)Færre timer i specialklasser (mere end 40 timers forskel)Kilde: UNI-C Statistik & Analyse
Andel0,0%12,1%35,0%53,0%
067194294
I Figur 4 ses en sammenligning af undervisningstimetallene i specialklasser og nor-malklasser i folkeskoler opdelt på de enkelte klassetrin. Her ses det, at andelen afspecialklasser, der modtager cirka samme (forskel på mindre end 40 timer) under-visningstimetal som normalklasser, er højest på 0. til 7. klassetrin.Andelen af specialklasser, hvor der planlægges med færre timer end i normalklasserstiger i takt med klassetrinnet, sådan at andelen af specialklasser, hvor der planlæg-ges med færre timer end i normalklasser, er højest på 8. og 9. klassetrin.Figur 4. Sammenligning af årligt undervisningstimetal i specialklasser og normal-klasser, 2011/12
Note: ”Færre timer” og ”flere timer” henviser til en forskel mellem undervisningstimetallet inormalklasser og specialklasser på en klokketime eller mere pr. uge, dvs. mindst 40 timer pr.år. I opgørelsen indgår alene folkeskoler, der både har normal- og specialklasser på de enkel-te klassetrin. Klassetrinnet er defineret som det alderssvarende klassetrin.Kilde: UNI-C Statistik & Analyse
Tabel 4 viser det gennemsnitlige planlagte timetal pr. elev for de tre forskellige insti-tutionstyper. Dette gennemsnit adskiller sig fra gennemsnittene i Tabel 1, idet derher tages højde for antallet af elever på de forskellige skoler og klassetrin.
UNI•C Statistik & Analyse, 7. juni 2012
Side 5 af 6
Her ses det, at der i gennemsnit er planlagt med 7.135 timer pr. elev i 1. til 9. klassei specialklasser i folkeskoler, mens det gennemsnitlige timetal pr. elev i specialskolerog dagbehandlingstilbud er lidt højere hhv. 7.216 og 7.188 timer.Det gennemsnitlige planlagte timetal for elever i normalklasser i folkeskolen er7.533 timer pr. elev i 1. til 9. klasse, og dermed lidt højere. Dette timetal er dog be-regnet over en tre-årig periode, 2009/10- 2011/12, og dermed ikke helt sammenlig-neligt med det gennemsnitlige timetal i specialklasser.3Tabel 4. Skolernes gennemsnitlige planlagte timetal i 1.-9. klasse, 2011/12Folkeskoler,specialklasser1.-3. klasse
4.-6. klasse
7.-9-klasse
I alt
2.2322.3812.5227.135Specialskoler2.2512.3972.5687.216Dagbehandlingstilbud2.2252.4072.5567.188Folkeskoler,normalklasser2.2972.4722.7647.533
Note: Det gennemsnitlige timetal er beregnet som et vægtet gennemsnit i forhold til antalletaf elever på de forskellige klassetrin og skoler.Kilde: UNI-C Statistik & Analyse
3
Timetallene for normalklasser stammer fra notatet ”Folkeskolens planlagte timetal - perio-den 2009-2011”UNI•C Statistik & Analyse, 7. juni 2012Side 6 af 6