Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1140099_0001.png
1140099_0002.png
1140099_0003.png
1140099_0004.png
1140099_0005.png
1140099_0006.png
1140099_0007.png
1140099_0008.png
1140099_0009.png
Folkeskolens planlagte undervisningstimetal –perioden 2009-2011Af Mathilde Molsgaard og Line Steinmejer Nikolajsen
Skolerne planlægger med flere timer end minimumstimetalletSamlet set planlægger skolerne med flere timer til eleverne, end de erforpligtet til. Eleverne skulle i perioden 2009-2011 fra 1.-9. klasse somminimum have 6.960 timer. Skolerne planlagde dog i gennemsnit at giveeleverne 7.533 timer, altså 573 timer mere end påkrævet.Timetallet i de enkelte fag/fagblokke giver fortsat problemerSelv om skolerne i gennemsnit planlægger med flere timer, end de erforpligtet til, betyder det ikke, at alle skoler planlægger med nok timer iforhold til minimumstimetallet i samtlige fag/fagblokke. I perioden 2009-2011 planlagde 16,7 % af skolerne med for få timer i et/en eller flerefag/fagblokke. Dette er dog en mindre andel end i de to tidligere perioder,hvor 23 % af skolerne havde planlagt med for få timer i en eller flerefagblokke.Færre elever får ikke minimumstimetallet i fag/fagblokkeI seneste periode (2009-2011) er der for en større andel elever planlagt medet timetal, der overholder reglerne om minimumstimetallene i et eller flerefag/fagblokke end i perioderne 2007-2009 og 2008-2010. Samlet for 1.-9.klasse er andelen, der ikke modtog minimumstimetallene, faldet fra 10,4 % iperioden 2007-2009 til 7,4 % i perioden 2009-2011.Det er specielt de ældste elever, der ikke får nok timer – i seneste opgjorteperiode hhv. 9,4 % af eleverne i 4.-6. klasse og 9,3 % af eleverne i 7.-9. klasse.I 1.-3. klasse var det kun 3,7 % af eleverne, der ikke fik tilstrækkeligt timer.
UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012
Side 1 af 9
Generelt om minimumstimetalSkolerne indberetter de planlagte timetal hvert år. Opgørelsestidspunktet er den 5.september. Reglerne for overholdelse af minimumstimetal gælder alene for folke-skoler. Minimumstimetallene beregnes for en tre-årig periode, sådan at den sammeklasse følges i tre år, eksempelvis i 1., 2. og 3. klasse.Perioden 2009-2011 dækker konkret skoleårene 2009/2010, 2010/2011 og2011/2012. Opgørelserne i dette notat er opgjort pr. 21. marts 2012 og er baseretpå de planlagte timetal, som skolerne validerede i januar/februar 2012. Timetallenefor perioderne 2007-2009 og 2008-2010 kan på grund af skolernes efterfølgendekorrektioner afvige fra tidligere offentliggørelser. Desuden er der anvendt en andenberegningsmetode i dette notat, idet der i beregningen af minimumstimetallenealene indgår timer i fag, der er obligatoriske på de forskellige klassetrin, jf. § 16, stk.1, og § 5, stk. 2-5, i Lov om folkeskolen.Notatet omhandler alene planlagte undervisningstimetal. Opgørelserne viser såle-des ikke nødvendigvis det faktiske antal timer, eleverne modtager.Fagblokkene omfatter a) humanistiske fag (dansk, engelsk, tysk/fransk, historie,kristendomskundskab og samfundsfag), b) naturfag (matematik, natur/teknik, geo-grafi, biologi og fysik/kemi) og c) praktisk/musiske fag (idræt, musik, billedkunst,håndarbejde/sløjd/hjemkundskab, valgfag).
Skolernes gennemsnitlige planlagte timetalDet gennemsnitlige planlagte timetal for folkeskolens 1.-9. klasse har igennem desidste mange år været stigende, men er i perioden 2009-2011 faldet en anelse iforhold til tidligere perioder. I 2007-20091planlagde skolerne i gennemsnit med7.561 undervisningstimer og i 2008-20102med 7.564 undervisningstimer, mensskolerne i den seneste periode 2009-2011 planlagde med 7.533 undervisningsti-mer3.For alle perioder gælder, at skolerne i gennemsnit har planlagt med flere timer, endde er forpligtet til. I 2007-2009, hvor minimumstimetallet var 6.900, planlagde sko-lerne gennemsnitligt med 661 timer ekstra. I 2008-2010, hvor minimumstimetalletvar 6.960, planlagde skolerne med gennemsnitligt 604 ekstra timer, og i 2009-2011planlagde skolerne med 573 undervisningstimer ekstra.
1
Perioden 2007-2009 dækker konkret over skoleårene 2007/2008, 2008/2009 og2009/2010.2Perioden 2008-2010 dækker konkret over skoleårene 2008/2009, 2009/2010 og2010/2011.3I beregningen af minimumstimetal indgår kun timer i fag, som er obligatoriske på de på-gældende klassetrin. Derudover tæller kristendomskundskab kun med i enten 7. eller 8.klasse, afhængigt af hvilket år konfirmationsforberedelsen finder sted.Ved tidligere års notater indgik alle fag, uanset om de var obligatoriske eller ej, hvilket bety-der at de samlede timetal i tidligere notater har ligget en smule højere.UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012Side 2 af 9
Tabel 1 Skolernes gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal i 1.-9. klasse2004-2006 2005-2007 2006-2008 2007-2009 2008-2010 2009-2011Planlagt timetalSamlet minimumstimetalForskel7.6166.8108067.6126.8108027.6376.9007377.5616.9006617.5646.9606047.5336.960573
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseNote: I beregningen af minimumstimetallene siden perioden 2007-2009 indgår kun timer ifag, der er obligatoriske på de pågældende klassetrin. I beregningen af tidligere perioderindgår alle fag i de pågældende fagblokke. Det betyder, at det gennemsnitlige timetal siden2007-2009 er lidt lavere end de foregående perioder.
Figur 1 viser fordelingen af skolernes samlede planlagte timetal i perioden 2009-2011 opdelt i forskellige intervaller. Det ses, at ingen skoler samlet set planlæggermed færre timer end minimumstimetallet på 6.960 timer. Derudover ses det, at 76procent af skolerne planlægger med et samlet timetal på mellem 7.250 og 7.750timer.Figur 1 Skolernes samlede planlagte timetal, 2009-2011450400350Antal skoler300250200150100500Mindre 6961 til 7250 til 7500 til 7750 til 8000 til 8250 til Flereend 6961 725075007750800082508500 end 8500Antal timerKilde: UNI•C Statistik & AnalyseNote: Figuren indeholder kun skoler, der har klasser på 1. til 9. klassetrin082922968292409
Ved en fordeling af det gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal på de enkeltefagblokke viser det sig, at skolerne i gennemsnit har planlagt med et højere timetalend minimumstimetallet i alle fagblokke og på alle klassetrin, jf. Figur 24.I perioden 2009-2011 har skolerne især planlagt med et relativt højt antal timer iforhold til minimumstimetallene i den humanistiske fagblok 7.-9. klasse og i 4.-6klasse samt i den praktisk/musiske fagblok for 4.-6. klasse og 1.-3. klasse.4
Dette gælder for samtlige perioder tilbage til 2003-2005 (ses ikke af Figur 2).Side 3 af 9
UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012
Procentvis er det især i klassens tid i 1.-3. klasse og 4.-6. klasse, at der er planlagtmed en betydeligt større andel timer end minimumstimetallet.Figur 2 Skolernes gennemsnitlige planlagte undervisningstimetal i 1.-9. klasse8.000904227.0008876.0001.4795.000874.0007775543.0001.057875185961.0001.063-2004-20062005-20072006-2008Naturfag 1.-3. klasseHumanistiske fag 4.-6. klasseKlassens tid 4.-6. klassePraktisk/musiske fag 7.-9. klasse2007-20092008-20102009-2011Humanistiske fag 1.-3. klasseKlassens tid 1.-3. klassePraktisk/musiske fag 4.-6. klasseNaturfag 7.-9. klassePraktisk/musiske fag 1.-3. klasseNaturfag 4.-6. klasseHumanistiske fag 7.-9. klasseKlassens tid 7.-9. klasse1.0681.1261.1271.1271.127877825541.057885165971.4831.481887815531.054875105971.469887695501.044875015951.457877635471.085874975931.450877545461.085874925918788649141290405903818599037885391375848
2.000
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseNote: Der har været ændringer i minimumstimetallene i løbet af årene.I beregningen af minimumstimetallene siden perioden 2007-2009 indgår kun timer i fag, derer obligatoriske på de pågældende klassetrin. I beregningen af tidligere perioder indgår allefag i de pågældende fagblokke. Det betyder, at det gennemsnitlige timetal siden 2007-2009er lidt lavere end de foregående perioder.
Overholdelse af reglerne om minimumstimetal på skoleniveauSelvom skolerne gennemsnitligt set har planlagt med flere timer, end de er forplig-tet til, betyder det ikke, at de planlagte timetal påalle skolerlever op til minimums-timetallene isamtlige fag/fagblokke.Det er fx muligt for en skole at planlægge medflere timer end minimumstimetallet i de praktisk/musiske fag, men med for få timeri de humanistiske fag.
UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012
Side 4 af 9
I perioden 2009-2011 har 16,7 % af skolerne i et eller flere fag på et eller flere klas-setrin ikke planlagt med nok timer i forhold til minimumstimetallene, jf. Tabel 2.I forhold til perioderne 2007-2009 og 2008-2010 er der dog sket et fald i andelen afskoler, der har planlagt med for få timer – i begge disse perioder var det ca. 23 % afskolerne, der ikke overholdt minimumstimetallene i et eller flere fag/fagblokke.Disse skoler fordeler sig på en stor andel af landets 98 kommuner og Christiansø. Iden seneste periode (2009-2011) drejer det sig om 68 kommuner, mens det i 2007-2009 var 80 kommuner og i 2008-2010 var 74 kommuner.
Tabel 2 Skoler og kommuner der ikke har overholdt minimumstimetallene i eteller flere fag på et eller flere klassetrin2007-2009 2008-2010 2009-2011Antal skolerAndel skolerAntal kommunerAndel kommuner33823,0 %8080,8 %33623,2 %7474,7 %21816,7 %6868,7 %
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
13,5 % af de mindste skoler og 15,7 % af de største skoler har planlagt med for fåtimer i et eller flere fag, mens det gælder for 17,9 % af skolerne med 200-399 eleverog for 18,8 % af skolerne med 400-599 elever, jf. Figur 3.Figur 3 Andel skoler, hvor elever i 1.-9. klasse ikke forventes at modtage mini-mumstimetallet i et eller flere fag/fagblokke, fordelt på skolestørrelse, 2009-2011,pct.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012
Side 5 af 9
Overholdelse af reglerne om minimumstimetal på elevniveauI dette afsnit vurderes skolernes overholdelse af reglerne om minimumstimetal iforhold til det berørte antal elever. Der tages dermed højde for skolernes størrelse iberegningen, sådan at skolerne i beregningen indgår med en vægt, der svarer tilderes størrelse.I perioden 2009-2011 modtager 7,4 % af eleverne i 1.-9. klasseikkeminimumstime-tallene i et eller flere fag/fagblokke, jf. tabel 3.Ved sidste års opgørelse var der en markant stigning i andelen af elever, der ikkeforventedes at modtage minimumstimetallet i 4.-6. klasse, hvilket i høj grad skyldtesen mangelfuld implementering af kravet om minimumstimetal i historie for 4.-6.klassetrin fra og med skoleåret 2010/11. Der var i perioderne 2006-2008 og 2007-2009 tilsvarende problemer med indfasningen af flere timer i dansk i 1.-3. klasse.Tallene for den seneste periode (2009-2011) viser dog, at disse problemer efter-hånden er ved at være løst på de fleste skoler.Andelen af elever på 1.-3. klassetrin, der ikke modtager minimumstimetallet i dansker 0,4 %, mens der er 6,1 % af eleverne på 4.-6. klassetrin, der ikke modtager mini-mumstimetallet i historie.Tabel 3 Andel elever der forventes ikke at modtage minimumstimetallene i eteller flere fag/fagblokke, pct.Periode2007-20092008-20102009-20111.-3. klasse9,94,23,74.-6. klasse7,014,19,47.-9. klasse Samlet 1.-9. klasse14,415,49,310,411,27,4
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse. Elevtallene stammer fra Danmarks Statistik
Figur 4, Figur 5 og Figur 6 viser andelen af elever, der ikke modtager minimumstime-tallet i de enkelte fag/fagblokke i perioderne 2007-2009, 2008-2010 og 2009-2011for hhv. 1-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-9. klasse.Med undtagelse af faget dansk og dermed den humanistiske fagblok i perioden2007-2009 modtager langt hovedparten af eleverne på 1.-3. klassetrin mindst mi-nimumstimetallet i de enkelte fag/fagblokke (Figur 4).For de resterende fag og fagblokke på 1.-3. klassetrin er andelen af elever, der ikkemodtager minimumstimetallet, under 2 %.Der ses generelt en tendens til, at andelen af elever, der ikke modtager minimums-timetallet, er faldende over tid.
UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012
Side 6 af 9
Figur 4 Andel elever i 1.-3. klasse der forventes ikke at modtage minimumstime-tallet, pct.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
I 4.-6. klasse er det primært i den praktisk/musiske fagblok, at der er en vis andel afeleverne (3,1 %), der ikke modtager minimumstimetallene, jf. Figur 5. Ca. 40 pro-cent af disse elever modtager dog timer i billedkunst og valgfag på klassetrin, hvorfagene ikke er obligatoriske og dermed ikke indgår i beregningen. Men det betyderdog, eleverne modtager flere undervisningstimer end minimumstimerne antyder.Derudover er der som nævnt stadig problemer med, at en forholdsvis stor andel afeleverne (6 %) ikke får et tilstrækkeligt antal historietimer. Ser man på hele denhumanistiske fagblok under ét, er det dog kun 0,7 % af eleverne, der får for få timer,så det betyder altså, at der for de fleste elevers vedkommende planlægges med noktimer i hele den humanistiske blok, men blot ikke tilstrækkeligt timer i historie, somder er indført et særskilt minimumstimetal for.
UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012
Side 7 af 9
Figur 5 Andel elever i 4.-6. klasse der forventes ikke at modtage minimumstime-tallet, pct.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
I 7.-9. klasse er der især i den praktisk/musiske fagblok problemer med overholdel-sen af minimumstimetallet, selvom andelen dog er faldet fra 14,6 % i 2008-2010 til7,8 % i 2009-2011 (Figur 6). Godt halvdelen af disse elever (54 procent) modtagerdog undervisning i øvrige fag i den praktisk/musiske fagblok på klassetrin, hvor fa-gene ikke er obligatoriske. Det betyder, at timerne ikke indgår i beregningen, meneleverne modtager dermed mere undervisning end, hvad minimumstimetalleneantyder.Figur 6 Andel elever i 7.-9. klasse der forventes ikke at modtage minimumstime-tallet, pct.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012
Side 8 af 9
I bilaget til dette notat findes opgørelser af fordelingen af timetal og andelen afelever, der forventes at modtage færre eller flere timer end minimumstimetallene ide enkelte fag/fagblokke for hhv. 1.-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-9. klasse i perioden2009-2011.
UNI•C Statistik & Analyse, 23. april 2012
Side 9 af 9