Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 227
Offentligt
1136785_0001.png
1136785_0002.png
Inddragelse og testHvis udrulningen af tablets i landets børnehaver skal foregå nemt og uden for mangespørgsmål, så skal børnehaverne og kommunerne være med til at bestemme, hvordanindholdet skal være. Projektet har fået et godt overblik og en masse svar fra nogle godebørnehaver indledningsvist, men nu er det tid til at få yderligere svar og ønsker fraforskellige institutioner fra hele landet.MånedJuniJuniAktivitet og tidsforbrugKommunerne engageresKommunerne udpeger deltagendeinstitutionerFormålKommunerne skal hjælpe projektet medat finde de helt rigtige deltagere på deindledende workshops. Projektet harbrug for institutioner, der tilsammenudgør en repræsentativ gruppe for alleinstitutioner i landet;- både fra by og land,- gode og mindre gode udendørsfaciliteter,- samme ledelse i over eller under 3 år,- med eller uden 2 sprogede børn ogforældre,- med eller uden mange børn medsærlige behov.Informere og skabe forståelse formulighederne i at deltage.Få godkendt projektets antagelser ogmodtage nye ønsker og ideer tilløsninger. Skabe engagement ogforventninger.Inddrage resultaterne iudviklingsprojektet og holde allebørnehaverne opdaterede.Etablere en gruppe af engagerede ogdygtige pædagoger til udvikling afspændende pædagogiske forløb til brugfor alle landets børnehaverDer udvikles 12 pædagogiske forløb,som er sjove for børn, udvikler ogindeholder læreplanerne.
Juli
Institutionerne inviteres og indviesi opgaven. Informationsmail ogmulighed for telefonsamtale10 workshops med 10 deltagendebørnehaver til hver. 1 dagsdeltagelse for hver institution.Workshop resultaterne behandlesog sendes rundt til børnehaverne.En halv times læsningUdviklingsgruppe udpeges oginviteres.
August/SeptemberSeptemberOktober
Oktober
Udviklingsworkshop afholdes. 6-8deltagere inviteres til 2 dagesarbejde på Copenhagen Bombay
Måned
Aktivitet og tidsforbrug
FormålVærktøjer uddeles, så børnehaverne kanvende sig til at bruge dem i takt med, atde bidrager til projektet.
Oktober/ Tablets med de indledendeNovemb prototyper implementeres i de 100erbørnehaver. Her skal påregnes 2-3 timer til at sætte sig ind i detnye. Hvor mange der skal deltage,er op til de enkelte institutioner.Novemb Alle 100 institutioner informereserom de udviklede planer ogkommenterer. En halv timeslæsning.Januar
Børnehaverne opdateres på fremdrift ogfår noget brugbart, som de kan begyndeen udvikling ud fra. Alle engageres ogbidrager.
På fælles platform delerTablets, videndeling og de indledendebørnehaverne forslag til, hvordanløsninger tages i brug.planer og tablets kan bruges iårsplanen, månedsplan, ugeplanog ren praksis. Institutionerne skalpåregne at bruge tid på dette, menen del af tiden vil overlappe medden normale planlægning.Momentum i børnehavernes fokus påprojektet holdes indtil de færdigeløsninger implementeres endeligt.
Februar/ Løbende erfaringsudveksling ogMartsstatusopdateringer på projektet.En halv time 2 gange om ugen igennemsnit.