Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 227
Offentligt
Leg & Lær med Carsten & Gitte
- Et univers hvor børn, pædagoger og forældre leger og lærer sammenDen favre nye digitale verden er kommet i børnehøjde. Med en tablet mellem hænderne kan børnned til to år styre den med fingrene og udvikle sig. Tablets i børnehaverne kan hjælpe til med atsvare på en række presserende spørgsmål:1. Hvordan introducerer vi digital udvikling til små børn, så de får de evner, som gør dem bedreforberedt til brugen af IT i skolerne - uden at gå på kompromis med børnehavens idealer oglæringsplaner?2. Hvordan kan vi mindske personalets tidsforbrug til det øgede behov for inddragelse af forældre?3. Hvordan hjælper vi med planlægningen af aktiviteter og den pædagogiske røde tråd ibørnehaverne?4. Hvordan håndterer vi et stigende krav til digitalisering i en praktisk verden uden storefærdigheder og redskaber?5. Og mange flere...Carsten og Gitte har besøgt udvalgte børnehaver og lært, hvordan man lærer børnene nye ting påen sjov måde. Børnene kender dem og vil gerne lege med dem, og så er Carsten og Gitte gode tilat få børnene til at lege sammen, få rørt sig, bruge omgivelserne og tale ordentligt - sådan da, forde kan også godt være lidt frække...De har lavet nogle fantastiske aftaler med deres venner og sammen kan de tilbyde børnehaverneen pakke. Pakken er bare en lille flad plade, men med et fingerpeg åbner den for en verden afmuligheder for alle.I Carsten og Gittes Vennevilla skal børnene eksempelvis hjælpes ad for at hjælpe den fede kat,skynde sig rundt og samle ting på stuen eller legepladsen, tale sammen for at løse opgaver ogmeget andet.
Copenhagen Bombay 23. maj 2012Vennevillaen har rør, som går helt hjem til børnenes hjem. Gennem rørene kan mor og far både seog høre, hvad børnene laver, og så kan de lege lidt med, når de kommer hjem fra arbejde - hvisCarsten og Gitte har givet dem lov.Carsten og Gitte har mange forslag til, hvad man kan lege i børnehaven, men det er der faktiskmange andre, der har. Carsten og Gitte er nemlig også venner med alle andre børnehaver, ogtilsammen har de så mange ideer til sjove lege, at vi slet ikke har tid til at spise og sove, hvis viskal nå det hele. Gennem rørene i Vennevillaen kan de voksne i børnehaven se og høre, hvad deandre gør, så alle de gode ideer til lege kommer alle børn til gode.
Med Carsten og Gittes pilfingre kan man få den flade plade til at gøre rigtigt mange fantastisketing. Den tager og viser billeder, spiller musik, læser bøger, holder styr på de voksne, viser ombørnene er syge og mange andre kedelige voksen ting...Det er næsten for godt til at være sandt...Og nu til de voksne.
En tablet kan rigtigt meget. Med det rigtige indhold er den præcis det stykke værktøj, som kanhjælpe daginstitutioner det afgørende skridt videre ind i den digitale verden. En verden som gørmange handlinger nemmere og åbner for uanede muligheder for udvikling og inspiration.Carsten & Gitte projektet samler de tekniske, de kreative, de litterære, de forskende, depædagogiske, de økonomiske og de bestemmende kræfter i det helt rigtige partnerskab. For nuskal det altså gøres rigtigt.I første omgang vil Carsten & Gittes Vennevilla indeholde et univers af:1. Lærerige digitale lege til børnene, hvor der introduceres helt nye måder at inddrage hinandenog omgivelserne. Lege som kan bruges i mange sammenhænge og bidrager til børnenesudvikling.2. En platform til nemmere og anderledes inddragelse af forældrene i børnenes hverdag.3. Inspiration og værktøj til pædagogernes planlægning af aktiviteter.Til sammen er det den pakke, som hjælper børn og voksne ind i den verden, som nu er centralallerede fra skolestart. Samtidig er den kickstarten til massive administrative lettelser ogudviklingsmæssige muligheder.
2
Økonomisk opstilling:
Det er delt op i 3 faserFase 1 udviklings start med 100 børnehaverFase 2 produktion og videreudviklingFase 3 DriftVIGTIGT! Man binder sig kun for en fase af gangen.
Fase 1
Fra primo august 2012 til marts 2013.Forløbet er beskrevet i bilag 1 ”inddragelse og test”I fase 1 vil der også blive foretaget udarbejdelse af modeller for køb og leje af tablets, samt aftalerom servicering af eksisterende tablets og i forhold til gældende udbudsregler.Budget fase 1, kr. 5.000.000Copenhagen Bombay har pt. investeret kr. 2.500.000 og vil investere yderligere kr. 500.000 i fase1.Kommunerne investerer medarbejdertimer til forløbet som er beskrevet, samt omkostninger tilworkshop, rejser mv. Estimat kr. 1.500 pr. person i alt for hele forløbet i fase 1.Ministeriet for børn og undervisning behandler ansøgning om kr. 2.000.000 til fase 1.
Fase 2
Fra april 2013 til marts 2014.Copenhagen Bombay er projekt og indholdsansvarlig.Budget fase 2, kr. 5.000.000Regneeksempler for finansiering af fase 2 kan se ud som følger:ved 1000 daginstitutioner: kr. 4.000,- pr. daginstitutionved 2000 daginstitutioner: kr. 2.000,- pr. daginstitutionved 3000 daginstitutioner: kr. 3.000,- pr. daginstitutionved 4000 daginstitutioner: kr. 1.000,- pr. daginstitutionHvis man har deltaget i fase 1 får men en rabat på kr. 1000 pr. institution.Hertil skal påregnes omkostning til leje, køb, service, håndtering af tablets. Vi anbefaler 2 tabletspr. institution. I fase 1 er der udarbejdet forslag til modeller for IT løsninger til fase 2.Ministeriet for børn og undervisning behandler ansøgning om kr. 1.000.000 til fase 2.
Fase 3
Fra april 2014 kan man via godkendte modeller til IT løsning til tablets tilgå indholdsuniverset pr.abonnement.
Copenhagen Bombay 23. maj 2012
Bilag 1”inddragelse og test”Bilag 2”Copenhagen Bombay præsentation”Bilag 2”Carsten & Gitte præsentation”Kontaktinfo:Lars Christiansen, udviklingschef[email protected]+45 40861869Sarita Christensen, direktør[email protected]+45 40861869
4