Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 223
Offentligt
Fra:Lise Stricker [mailto:[email protected]]Sendt:11. juni 2012 08:28Til:Jørgen NielsenEmne:Til Børne- og Undervisningsudvalget
DANMARK SENDER MANGE UDVALG AF STED TIL ONTARIO FOR AT STUDERESKOLESYSTEMET - DET ER FOR DYRTI forbindelse med den stigende interesse i danske skolekredse for Ontariosskolesystem foreligger en oplagt mulighed for at spare betydeligeskatteborgersummer ved at koordinere studierne.Skolerådets
tur til Ontario i september2011:http://www.skoleraadet.dk/aktiviteter/studieture/studietur%202011%20-%20canada.aspx
Formanden for Skolelederforeningen Anders Balle fortæller om sine indtryk fraSkolerådets studietur til Ontario i Canada, hvor det er lykkedes at opnå højefaglige resultater, forny det professionelle engagement og få en bred, folkeligopbakning tilfolkeskolen.http://www.skolelederne.org/skolelederforeningen/presse-og-media/sl-nettv/canada-viser-vejenSkole & Unges studietur til Ontario midt i september 2011. Derelevante dokumenter findes ikke længere på nettet.Århus Kommunes Skoleudvalg var på studietur til Ontario sidst i maj2012. Om (u)rimeligheden i antallet af deltagere har redaktionschef JanSchouby skrevet leder i ÅrhusStiftstidende:http://www.stiftenblog.dk/showpost.asp?bid=2637&pid=37330Det fremgår af nyhedsudsendelser i den senere tid, at folketingets Børne- ogUndervisningsudvalgnu ogsåforbereder en studietur til Ontario med henblik påat studere skolerne.Ontarios undervisningsministerium driver en afdeling med fokus på besøg af studieudvalg fra
andre lande.
Det er mig bekendt, at denne afdeling arrangerer orienteringer og skolebesøg af yderste
kvalitet, støttet af skoleledere, distriktsudvalgsmedlemmer og mange andre.
Ballerup
Det er dog ikke rimeligt for Ontario, at ministeriets og skoledistrikternes ansatte skal udrette
samme intense arbejde for den ene danske delegation efter den anden. Det er heller ikke
tilstedeligt over for danske skatteborgere, at dusinvis af delegationer rejser til Canada for at
studere de samme ting.
Det ville give mening, hvis interessenter i Danmark på nationalt og kommunaltplan samarbejdede. For eksempel kunne et "grundkursus" udarbejdes således, atbasisoplysningerne er indstuderet ved afrejse. Sådan et grundkursus kanafholdes af relevante personer i Danmark, eller det kan leveres på nettet tilselvstudium. Derefter vil eventuelle besøg på typiske og særlige skoler i Ontario(f. eks. en magnetskole fokuseret på atletik, eller en skole for sværthandikappede elever) give mere udbytte. Grundkursets indhold omfatternaturligvis et overblik over samfundsforhold i Ontario (demografi, immigration,lokalstyre), over opbygningen af skolesystemet (de offentlige og de katolskeskoler), og over den måde, hvorpå skolesystemet financieres centralt og IKKE afbystyrer direkte. Dernæst ville kurset fokusere på Ontarios unikke tilgang tilerhvervserfaring i de højere klassetrin, inklusionsprincippet, lærerprofessionensstatus, samarbejdet med andre instanser i samfundet, osv.Kurset kan naturligvis leveres til et ubegrænset antal interesserede danskere –men antallet af deltagere i studieture bør tænkes grundigt igennem på baggrundaf de udgifter, der hører til rejse, hotel, forplejning, osv. Endvidere bør detovervejes, hvilke kvalifikationer, studieturdeltagere bør have.Efter endt studietur burde det pålægges deltagerne at dele deres erfaringer medandre danske kommuner.Folketinget, Skolerådet eller KL ville være en logisk 'ejer' af koordinationsarbejdetmed instanser i Danmark såvel som med Ontarios undervisningsministerium.Jeg leverer gerne yderligere oplysninger og kontakter, hvis der er interesse fordet. Mit ærinde er at undgå spild af penge og viden.Lise Stricker (tidligere lærer)[email protected]