Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 222
Offentligt
Årsrapport 2011Udgivet d. 7 Juni 2012 af:Lederforeningen for VUC ogVUC Bestyrelsesforeningen
VUC SekretariatetVester Voldgade 104, 2.tv1552 København VTel. +45 3332 3200www.vuc.dk
Indholdsfortegnelse
1.0Indledning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
04
2.0Præsentation af VUC-sektoren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .063.0VUC’s uddannelser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .073.1VUC’s aktivitet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .083.2VUC som led i kompetencegivende uddannelse . . . . . . . . . . . . . .10
3.3VUC som intern fødekæde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113.4Toårigt hf på VUC - et reelt bidrag til 95-procent-målsætningen . .123.5Forberedende voksenundervisning på VUC . . . . . . . . . . . . . . . . . .134.0VUC’s kursister . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144.1Heltidsuddannelse på VUC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154.2Aldersfordelingen på VUC’s uddannelser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165.0VUC’s økonomi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .176.0Appendiks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196.1VUC’s uddannelser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196.1.1Gymnasiale uddannelser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
6.1.2Voksenuddannelse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226.1.3Specialundervisning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246.2Fordeling af årskursister 2011 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
1.0IndledningI 2011 modtog mere end 100.000 perso-ner undervisning og opkvalificering på etVUC, og aktiviteten blev rekordhøj medover 26.600 årskursister. VUC har dermedcementeret sine bidrag til det dobbelteuddannelsesløft af såvel ufaglærte somfaglærte og til 95-procent- og 60-procent-målsætningerne.I det forgangne år har VUC-sektoren væretpræget af forandringer. Ny regering. Nyekursister. Nye tider. 2011 på VUC kom tilat handle om besparelser, men også omøget aktivitet. Størstedelen af VUC’s kursi-ster er i dag i midten af tyverne, og dermedbidrager VUC til at udnytte det potentiale,der ligger hos de mange tusinder af ungevoksne i uddannelse. Det sker ved hjælp fraVUC’s engagerede lærerkorps, der støtterkursisterne til efterfølgende at søge viderei uddannelsessystemet og ud på arbejds-markedet. Dette blev dokumenteret i 2011af konsulentfirmaet DAMVAD i deres rap-port ”VUC og 50-procent målsætningen?”.For nylig viste en evaluering fra EVA, at derer et stort uudnyttet potentiale i at få flereufaglærte og kortuddannede i gang medalmen opkvalificering. VUC’ernes hidtidigeindsats har med sikkerhed været et skridt iden rigtige retning, men der skal naturligvislangt mere uddannelse til, hvis målgruppenskompetencer skal løftes i tilstrækkeligt om-fang. Avu, ordblindeundervisning, FVU, hfog toårigt hf er bare overskrifter og forkor-telser; bagved er der pædagogik på højesteniveau og en samfundsmæssig merværdi.I VUC er helheden mere end enkeltdelene.Der er en åbenlys sammenhæng. VUC gøren forskel.VUC er ikke bare second chance. VUC erogså en talentfabrik, og den samfundsøko-nomiske betydning er til at tage og føle på.Derfor har vi i sektoren også i 2011 arbejdetkraftigt på at dokumentere vores indsats ogeffekt, og denne viden er søgt videreformid-let via konferencer, rapporter, pressearbej-de og notater. Vi er kommet et godt stykkevej, men vi vil gerne blive endnu stærkerepå det punkt, og sektoren har god grund tilat være stolt. Udviklingsprojekter, nybygge-rier og pædagogik er i topklasse, og inklu-sion, anvendelsesorientering, integration,brug af it og klasseledelse er elementer, vihar arbejdet med, længe før de blev popu-lære buzz-words.Derfor byder VUC-sektoren også Børne- ogUndervisningsministerens initiativ om enfleksuddannelse velkommen. VUC har alle-rede etableret tilbud og tilhørende pædago-gisk beredskab til de grupper, som fleksud-dannelsen er tiltænkt, og vi deler gerne udaf vores erfaringer.På VUC er vi meget optaget af at skabeendnu mere helhed og sammenhæng forde efterhånden mange heltidskursister,som VUC har på både avu og hf-enkeltfagudover kursisterne på toårigt hf. Derfor ar-bejder vi på at etablere tilbud og tilrettelæg-gelsesformer, som kan øge kursisternesgennemførelse.I VUC Årsrapport 2011 fortsætter vi tradi-tionen fra tidligere og præsenterer en soliddokumentation af VUC’ernes samlede akti-vitet og de samfundsmæssige udfordringer,VUC løser. Materialet i rapporten omfatterde 31 udbydere af VUC-uddannelser, derer medlemmer af de to VUC-foreninger. Deindhentede oplysninger stammer primærtfra institutionernes årsrapporter og frasærkørsler fra VUC’s studieadministrativesystem. Derudover er der bl.a. hentet datafra Børne- og Undervisningsministeriets da-tabank og fra Ennovas elevtilfredshedsun-dersøgelser. Årsrapporten er udarbejdet afVUC Sekretariatet.God læselyst.København, juni 2011.
Hans Jørgen HansenFormandLederforeningen for VUC
Per Skovgaard AndersenFormandVUC Bestyrelsesforeningen
04
05
2.0Præsentation af VUC-sektorenVUC fik sit navn i 1989, men sektorens hi-storie trækker tråde helt tilbage til 1958,hvor teknisk forberedelseseksamen blevoprettet som undervisningstilbud. Målgrup-pen dengang var voksne, der var gået ud affolkeskolen efter 7. eller 8. klasse, og perso-ner, som ikke havde fået en gymnasial ud-dannelse i første omgang. Det var kun få afkursisterne, der deltog i undervisningen påVUC fuld tid.Men der er sket meget siden da. VUC’s ak-tivitet er vokset markant i de senere år ognåede i 2011 et rekordhøjt niveau på mereend 26.600 årskursister1, og en stadig størredel af kursisterne er nu heltidskursister. Op-gør man, hvor mange personer de 26.600årskursister dækker over, når man op over100.000. Målgruppen er blevet væsentligtyngre, og de 16 – 30-årige udgør nu 75 % afden samlede VUC-aktivitet. De voksne på30+ udgør dog stadig en væsentlig del afaktiviteten på en del af VUC’s uddannelser.Med Genopretningspakken fra 2010 erVUC’s opgave på mange punkter tilbageved den oprindelige opgave: At fjerne etuddannelsesefterslæb i befolkningen. Akti-viteten i 90’erne og 00’erne havde i højeregrad fokus på livslang læring og folkeoply-sende aktiviteter, end tilfældet er nu, hvorindsatsen især er målrettet unge voksne ogvoksne, der har behov for at supplere dereskompetencer fra folkeskolen eller ønsker attage en kompetencegivende uddannelse iet voksenpædagogisk miljø.31 uddannelsesinstitutioner tilbyder VUC-aktiviteter på ca. 90 undervisningsstederfordelt over hele landet. VUC udgør et vidt-forgrenet uddannelsestilbud, der er i standtil at betjene befolkningen i alle dele af Dan-mark.
1 En årskursist svarer til en ”fuldtidskursist” med 812,5 undervisningstimer på et år.
06
3.0VUC’s uddannelserVUC udbyder 6 uddannelser:
• • • • •
Hf-enkeltfag
hfDC
AVU
Toårigt hfGymnasial supplering (GSK)Almen voksenuddannelse (avu)
EFG
BA
Forberedende voksenundervisning(FVU)Ordblindeundervisning
BASIS
•
VUC kan altså tilbyde et sammenhængen-de kompetencegivende uddannelsesforløbfra basisniveau til gymnasialt niveau. Og dader er løbende optag på flere af uddannel-serne og mulighed for at få anerkendt ensnuværende kompetencer via realkompe-tencevurdering, tilbyder VUC forløb, der eryderst fleksible, og som kan tilpasses denenkeltes behov.Hf-enkeltfag er den største af VUC’s uddan-nelser og udgør 47 % af den samlede akti-vitet. Herefter følger avu med 29 %, toårigthf med 16 %, GSK med 4 %, FVU med 3 %og ordblindeundervisning med 1 %.Ud over de nævnte uddannelser gennem-fører VUC’erne i begrænset omfang ogsåbrobygningsforløb og indtægtsdækket virk-somhed i form af særligt tilrettelagte kurserfor virksomheder og lignende.
Uddannelsernes andel af den samlede VUC-aktivitet i 2011
HF-enkeltfag (47%)
Avu (29%)
Toårigt HF (16%)
GSK (4%)
FVU (3%)
Obu (1%)
07
3.1VUC’s aktivitetUdviklingen i årskursisterpå VUC 2007 - 201130.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
2007
2008
2009
2010
2011
Landets VUC’er har oplevet en kraftigvækst siden 2007, og i 2011 var sektorenssamlede aktivitet rekordstor med 26.609årskursister. Aktiviteten er vokset med 52 %på bare 5 år, og mere end 100.000 personermodtager hvert år undervisning på VUC.Det er især de unge og de unge voksne, derstrømmer til VUC, og sektoren er stolt overat kunne yde så stort et bidrag til 95-pro-cent-målsætningen. Toårigt hf har væretudbudt på VUC siden 2005, og udviklingeni søgetallene viser, at VUC ikke konkurrerer
med andre lokale udbydere men tiltrækkernye grupper af unge og unge voksne.Derudover stiller kravene om fleksibilitetog mobilitet på det danske arbejdsmarkedkrav til den enkeltes almene kompetencer,og her er VUC en central aktør i forhold tilefter- og videreuddannelse. VUC tilbyderfleksible og målrettede forløb, der passertil den enkeltes kompetencer og mål, og ien tid med relativt høj ledighed har endnuflere fundet det attraktivt at videreuddannesig på VUC.
Sammen med Genopretningspakkens ind-førelse af forhøjede deltagergebyrer forefterlønsmodtagere, pensionister og per-soner med en kort, mellemlang eller langvideregående uddannelse har VUC’ernessucces med at tiltrække nye grupper afunge og unge voksne ændret aldersprofilenpå en typisk VUC-kursist markant. 3 ud af 4kursister er nu under 30 år, mens kun knap4 % af kursisterne er over 60 år.
Faktaboks:VUC tilbyder fleksibel og målrettet undervisning med mange på- og afstigningsmuligheder på uddan-nelserne, og en stor del af kursisterne bruger VUC som en mulighed for at få den nødvendige uddannelse og op-kvalificering gennem relativt korte forløb. Dette er årsagen til den store forskel i antallet af enkeltpersoner, der harmodtaget undervisning på VUC, og antallet af årskursister.
08
14.000200712.0002011
Årskursister påVUC’s uddannelser2007 og 2011
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
HF-enkeltfag
Toårigt HF
GSK
Avu
FVU
OBU
Ser man på udviklingen på de forskeligeuddannelser, er billedet mere varieret. Ord-blindeundervisningen er næsten firedoblet,siden den blev en del af VUC’s uddannel-sestilbud i 2007. GSK er vokset med ca.150 % og toårigt hf med 106 %. Hf-enkelt-fag er vokset med ca. 50 %, almen voksen-uddannelse med 30 % og forberedendevoksenundervisning med 16 %.
09
3.2VUC som led i kompetencegivende uddannelseI og med at de unge og unge voksne nu ud-gør 75 % af VUC’s samlede aktivitet, delta-ger en stadig større del af VUC’s kursister iundervisningen som led i et samlet uddan-nelsesforløb med det formål at forberedesig på og kvalificere sig til optagelse på envideregående uddannelse. Som det er do-kumenteret flere gange og senest i rappor-ten ”VUC og 50-procentmålsætningen?”,udarbejdet af analysefirmaet DAMVAD i ok-tober 2011, går VUC’s kursister især viderepå de mellemlange og lange videregåendeuddannelser. Humaniora-, samfundsviden-skab- og sundhedsuddannelserne er dedominerende uddannelser blandt kursi-sterne.Ved studiestart i september 2011 blevmere end 1.800 personer optaget på envideregående uddannelse på baggrund afen hf-eksamen fra et af landets VUC’er. Ioverenstemmelse med konklusionerne omVUC-kursisternesvidereuddannelsesad-færd fra DAMVAD-rapporten, blev 34 % afdem optaget på en universitetsuddannelse,45 % på en professionsbacheloruddan-nelse og 21 % på en erhvervsakademiud-dannelse.Derudover har endnu flere studerende påde videregående uddannelser et eller flereGSK-fag fra VUC med i bagagen.
ProcentUniversitetsuddannelseProfessionsbacheloruddannelseErhvervsakademiuddannelseI alt34%45%21%100%
10
3.3VUC som intern fødekædeMen VUC er ikke kun fødekæde for de vi-deregående uddannelser. VUC er i høj gradogså intern fødekæde, hvor en væsentligdel af kursisterne på almen voksenuddan-nelse går videre på hf-enkeltfag eller toårigthf på VUC.Blandt de kursister, som i efteråret 2011 vartilmeldt undervisning i dansk, matematikeller engelsk på enten hf-enkeltfag eller to-årigt hf, havde næsten hver tredje tidligereværet tilmeldt undervisning i mindst ét fagpå avu, og knap 20 % havde været tilmeldtundervisning i det samme fag på avu, somde var tilmeldt på hf. Tilsvarende havde 19% været tilmeldt undervisning i mindst étfag på forberedende voksenundervisning.Hf og avu er selvstændige uddannelses-tilbud, og at fortsætte på en af VUC’s hf-uddannelser er blot én blandt mange mu-ligheder for kursisterne på avu. Derfor erVUC’erne meget tilfredse med, at så mangekursister vælger at fortsætte på en af VUC’shf-uddannelser. Det vidner om stor tilfreds-hed med VUC som uddannelsesinstitutionblandt kursisterne, men det vidner ogsåom, at VUC’s kursister i høj grad ser VUCsom et led i et samlet uddannelsesforløb,og at de har et mål med deres tid på VUC.
Tilmeldt fag på AVUDansk hf-enkeltfagDansk toårigt hfEngelsk hf-enkeltfagEngelsk toårigt hfMatematik hf-enkeltfagMatematik toårigt hfIalt34%26%34%27%32%29%31%
Tilmeldt samme fag på AVU18%15%19%15%20%16%18%
Tilmeldt fag på FVU20%20%18%22%15%20%19%
11
60%
Alderssammensætningtoårigt hf på VUC2008 - 2011
50%
40%
16-2020-2425-29
30%
20%
Øvrige
10%
2008
2009
2010
2011
3.4Toårigt hf på VUC - et reelt bidrag til 95-procent-målsætningenErfaringerne fra udviklingen i søgetallene tilde gymnasiale uddannelser viser, at VUC’sudbud af toårigt hf ikke i nævneværdig gradkonkurrerer med de eksisterende udbud aftoårigt hf på blandet andet gymnasierne.VUC’s tilbud tiltrækker nye grupper af ungeog unge voksne, der ellers ikke ville havevalgt en gymnasial uddannelse, og derveder VUC’ernes aktivitet på toårigt hf et reeltbidrag til 95-procent-målsætningen.Aldersprofilen for VUC’s toårige hf-kursisterviser dette med al tydelighed. Gennem-snitsalderen på de gymnasiale uddannelseri Danmark er 18 år, mens det på toårigt hfpå VUC er de 20 – 24-årige, der fylder mestmed 56 % af den samlede aktivitet. De 16 –19-årige, som dominerer de øvrige gymna-siale uddannelser, udgør kun 33 % af VUC’saktivitet på toårigt hf.VUC har fordoblet aktiviteten på toårigt hfpå bare fire år, og VUC’s succes skyldesflere faktorer:• VUC har stor erfaring med hf i formaf hf-enkeltfag, som kan sammen-stykkes til en hel hf, og sektoren harderfor en særlig ekspertise i forholdtil de udfordringer, kursisterne måttemøde på toårigt hf. Det giver stortilfredshed.VUC’erne er fordelt over hele landettæt på de potentielle kursister.VUC fremstår som et attraktivt ud-dannelsestilbud blandt de unge,der er lidt ældre end eleverne på deøvrige gymnasiale uddannelser.Og resultaterne er nogle sektoren kan værestolt over: For andet år i træk var 3 VUC’erblandt de 5 uddannelsesinsitutioner, derhavde det højeste karaktergennemsnit påtoårigt hf ved sommereksamenerne i 2011,og kursisttilfredsheden på toårigt hf på VUCer højere end elevtilfredsheden hos de øv-rige udbydere af toårigt hf.
•
•
12
3.5Forberedende voksenundervisning på VUCForberedende voksenundervisning (FVU)er et uddannelsestilbud til voksne, der harbehov for at supplere eller forbedre deresgrundlæggende færdigheder i læsning,skrivning, talforståelse og regning. FVUer praktisk orienteret og udbydes i fagenedansk og matematik på landets VUC’er,folkeoplysende foreninger, daghøjskoler,erhvervsskoler etc.Kursisterne på FVU er både personer, derdeltager i undervisningen på eget initiativ,og ansatte på virksomheder, hvor deresdeltagelse indgår i en overordnet plan omopkvalificering af medarbejderstaben.VUC’s FVU-aktivitet er stort set uændret si-den 2010 med 770 årskursister. VUC brugermange ressourcer på at lave opsøgende ar-bejde som en del af deres indsats på FVU-området, og når sektoren alligevel opleveren stagnation i aktiviteten, hænger det for-mentlig sammen med den høje ledighed,der svækker virksomhedernes incitamen-ter til at investere i opkvalificering af deresmedarbejdere.Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har fornylig gennemført en evaluering af den sam-lede FVU-aktivitet på landsplan på tværsaf de forskellige udbydere af uddannelsen.Evalueringen viste et stort uudnyttet poten-tiale i forhold til at få flere kortuddannede igang med almen opkvalificering, herunderblandt andet antallet af ledige, der gennem-fører FVU.VUC’s hidtidige indsats på FVU-områdethar helt bestemt været et skridt i den rigtigeretning, og sektoren vil fortsat arbejde på,at endnu flere i målgruppen gennemførerFVU-uddannelse.
13
4.0VUC’s kursisterMere end 100.000 personer modtog i 2011undervisning og opkvalificering på VUC, ogVUC har i dag tre primære målgrupper:• De unge der tiltrækkes af det vok-senuddannelsesmiljø, VUC tilbyder.De unge voksne der typisk har fra-fald fra andre ungdomsuddannelserbag sig, og for hvem VUC tilbyderen unik mulighed for at kommevidere i uddannelsessystemet.De kortuddannede der søger op-kvalificering i enkelte fag, der errelevante for deres arbejdsliv, ellergår i gang med omskoling eller vi-dereuddannelse.80%25-29
den samlede aktivitet, de 30 – 59-årige 25% og aldersgruppen 60+ 7 %, og den dengennemsnitlige VUC-kursist er altså blevetmarkant yngre fra 2010 til 2011. Denne ud-vikling skyldes to faktorer:
2.
•
1.
Lokalkendskabet til VUC ogVUC’s tilbud er øget, efterhåndensom aktiviteten på VUC’s udbudaf toårigt hf er vokset, hvilket gør,at flere unge og unge voksne fårøje på VUC.
Genopretningspakkens indførelseaf stærkt forhøjede deltagergeby-rer på avu og hf-enkeltfag for ef-terlønsmodtagere, pensionister ogpersoner med en videregåendeuddannelse medførte et væsent-ligt fald i antallet af 30 – 59- og60+-årige, der valgte at deltage iVUC’s uddannelsestilbud.
•
VUC’s profil er blevet tydeligere med Gen-opretningspakken, og VUC fremstår nu somet uddannelsestilbud målrettet unge voksneog personer i den erhvervsaktive alder udenen gymnasial uddannelse.
Der er altså en diversitet blandt VUC’s kur-sister, som ikke findes mange andre stederi uddannelsessektoren. Variationen i VUC’skursister giver et unikt uddannelsesmiljø,der er præget af en høj grad af tolerance ogrummelighed, og hvor kursisterne inspirererhinanden og lærer af hinandens erfaringer.Denne diversitet kommer naturligvis til ud-tryk i kursisternes aldersfordeling, og siden2005, hvor de første VUC’er begyndte atudbyde toårigt hf, er kursisterne blevet sta-dig yngre. De unge og unge voksne under30 år udgør nu 75 % af den samlede akti-vitet, de 30 – 59-årige udgør 22 % af densamlede aktivitet og aldersgruppen 60+udgør 4 %.Antallet af unge og unge voksne, der væl-ger et uddannelsesforløb på VUC, er ste-get med 72 % siden 20072, og herudoverkommer de knap 4.200 kursister, der går påtoårigt hf på VUC, hvoraf 98 % er under 30år. I 2010 udgjorde de 16 – 29-årige 68 % af2 Toårigt hf er fraregnet pga. databrud
70%
AldersfordelingVUC-årskursister,2011
60%
20-24
50%
40%
30%
20%
10%
16-19
16-29
30-59
60+
14
4.1Heltidsuddannelse på VUCVUC-sektoren er stolt over, at de unge ogunge voksne i stadig stigende grad serVUC’s tilbud om fleksibel og målrettet ud-dannelse som et attraktivt uddannelsestil-bud, men den stigende andel af unge ogunge voksne udfordrer samtidig uddannel-sernes strukturer og tilrettelæggelser.De unge og unge voksne er i langt højeregrad heltidskursister end de lidt ældre mål-grupper, og selvom enkeltfagssystemet påalmen voksenuddannelse og hf-enkeltfaggiver nogle unikke muligheder for at lavefleksible og målrettede forløb for kursister,der ikke er heltidskursister, så giver det nog-le udfordringer for de, som er. På landetsVUC’er arbejdes der for tiden meget med atskabe ”helhed” med et undervisningsmiljø,der giver heltidskursisterne sammenhængi deres hverdag. Der arbejdes bl.a. målret-tet på at øge koblingerne mellem fagene ogat sikre et attraktivt studiemiljø, som skalmedvirke til, at kursisterne ikke mister over-blikket og motivationen og måske endermed at falde fra.Det er positivt, at sektoren selv går foran,men hvis VUC fuldt ud skal lykkes med atvaretage de vigtigste uddannelsespolitiskeopgaver om uddannelse til flere, er det af-gørende, at de regler og bekendtgørelser,som regulerer uddannelserne, ændres, såVUC’erne får den nødvendige fleksibilitetog råderummet til at sammensætte tilbud,der passer til deres lokale kursistgruppe ogvirkelighed. Det er vigtigt, at VUC kan betje-ne de relevante målgrupper, som efterspør-ger et kompetence- og uddannelsesløft påVUC, og at sektoren har de nødvendigeredskaber til at sikre, at flere får en kompe-tencegivende uddannelse.
15
4.2Aldersfordelingen på VUC’s uddannelserAldersfordelingen påVUC’s uddannelser, 2011
Hf-enkeltfag
Toårigt hf
GSK
16-2930-5960+
AVU
FVU
Ordblinde
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Aldersfordelingen varierer som forventet påtværs af uddannelserne pga. forskellene iuddannelsernes indhold og målgrupper. To-årigt hf og gymnasial supplering indgår i detsamlede gymnasiale uddannelsessystem,og de unge og unge voksne under 30 år ud-gør naturligt nok henholdsvis 98 % og 93 %af aktiviteten på disse uddannelser.Hf-enkeltfag er et yderst fleksibelt tilbud tilalle, der ikke har en gymnasial uddannelse,og den høje grad af fleksibilitet gør, at ud-dannelsen tiltrækker både voksne i den er-hvervsaktive alder, som deltager i undervis-ningen ved siden af et fuldtidsjob, og ungevoksne, der bruger fagpakkerne til at skyde
genvej til en del af de mellemlange videre-gående uddannelser. Da hf-enkeltfag udgørknap halvdelen af VUC’s samlede aktivitet,afspejler aldersfordelingen på hf-enkeltfagnaturligt den samlede aldersfordeling, hvor3 ud af 4 kursister er under 30 år.Almen voksenuddannelse og forberedendevoksenundervisning er tilbud til alle, der harbehov for at supplere deres kompetencerfra folkeskolen, f.eks. med henblik på at gåvidere på en erhvervs- eller ungdomsud-dannelse eller gå fra ufaglært til faglært ellerfra faglært til videregående niveau. Alders-gruppen 30+ udgør væsentlige andele afaktiviteten på almen voksenuddannelse og
forberedende voksenundervisning.Ordblindeundervisning er et tilbud til alleordblinde og bruges både af unge voksne,der støder på problemer i forbindelse med,at de begynder på en uddannelse, og afvoksne, der møder udfordringer i forhold tilat møde arbejdsmarkedets stigende kom-petencekrav. Aldersgruppen 30+ udgør ho-vedparten af aktiviteten i ordblindeunder-visningen.Du kan læse mere om de enkelte uddan-nelser i appendikset.
16
5.0VUC’s økonomiFinansielt regnskabTusinde kronerOmsætningResultatEgenkapitalSamlede aktiverOverskudsgradSoliditetsgradÅrseleverI altGns. centerI altGns. centerI altGns. centerI altGns. centerI altI altI altGns. centerMedarbejderårsværk I altGns. center4
20071.576.22963.04994.3523.774-53.034-2.121510.31720.4136,0%-10,4%16.7246692.747110
20081.594.76563.79173.7102.94820.458818,32578.54423.1424,6%3,5%16.8406742.647106
20091.933.57577.343189.5957.584195.5497.822836.04033.4429,8%23,4%20.2588102.760110
20102.346.11897.755236.9119.871449.41418.7261.569.83365.41010,1%28,6%24.3241.0143.114130
20112.529.187105.383145.4366.060591.01624.6261.992.03483.0015,8%29,7%25.4281.0603.454144
VUC’erne har oplevet en markant aktivitets-fremgang siden 2007, hvilket har resultereti en tilsvarende stigning i omsætningen, dade statslige taxametre til uddannelserneudgør langt størstedelen af VUC’s samledeindtægter. Sektorens omsætning er stegetfra 1,6 mia. kr. i 2007 til 2,5 mia. kr. i 20113,hvilket er en stigning på 49 %.Genopretningspakkens indførelse af for-højede deltagergebyrer for efterlønsmod-tagere, folkepensionister og personer meden videregående uddannelse har medført,at aftenundervisning nu er et særsyn pålandets VUC’er. VUC’erne kunne indtil 2011udnytte lokalekapaciteten til aftenundervis-ning, men målgrupperne for aftenunder-
visningen er forsvundet som følge af Gen-opretningspakken. Samtidig er aktiviteteni dagstimerne steget, og nogle VUC’er harværet nødt til at leje sig ind hos offentlige ogprivate udlejere for at kunne imødekommedenne aktivitetsforskydning. Omsætningener ikke steget væsentligt fra 2010 til 2011,men udgifterne er vokset. Derfor er sekto-rens samlede overskud faldet med 39 % fraca. 237 mio. kr. i 2010 til ca. 145 mio. kr. i2011.Sektoren er dog stadig i en situation, hvorkapaciteten nogle steder presses til detyderste for at kunne imødekomme demange kursister, der vælger at tage en ud-dannelse på VUC, og overskudsgraden af-
spejler dette. Lokalekapaciteten presses,holdstørrelserne er stigende, og de mangelærere, der er kommet til sektoren, har enlavere anciennitet, og lønudgiften pr. års-værk er derfor faldet. Disse omstændighe-der medfører uvægerligt, at der bliver skabtoverskud af driften på VUC.1. januar 2007 overgik VUC’erne fra at væreamtslige institutioner til at være selvejende,og 1. januar 2010 købte VUC’erne de byg-ninger, de har til huse i, ligesom de over-tog lejemålene for eventuelle lejede lokalerfra staten. Hovedparten af VUC’erne blev”født” med en negativ egenkapital i 2007,hvilket ikke er hensigtsmæssigt for en ud-dannelsesinstitution. VUC’erne har der-
3 Dette kapitel vedrører udelukkende de 24 VUC’er, der ikke er fusioneret ind i andre uddannelsesinstitutioner. For de resterende 7 VUC’er er det ikke muligt at udskille regnskabstalspecifikt for VUC-aktiviteterne.
17
Indledning
for siden 2007 fokuseret på at generere etoverskud, der kunne overføres til egenkapi-talen. Denne indsats har ført til, at sektorenssoliditetsgrad nu er på 29,7 %.Et andet fokuspunkt for VUC’erne har væ-ret at bringe bygningsmassen op på et til-strækkeligt niveau. Bygningerne var gene-relt ringe vedligeholdt, da VUC’erne overtogdem fra amterne, og bygninger og facilite-ter var i mange tilfælde ikke tidssvarende.Sektoren planlægger derfor massive inve-steringer i nybyggeri, renoveringer og om-bygninger. For at undgå at være nødt til atlånefinansiere disse betydelige investerin-ger og på den måde belaste konjunkturføl-somme budgetter i mange år fremover, harVUC’erne udnyttet muligheden i de senesteårs opgangstider til at sætte midler til sidetil kommende investeringer.
18
6.0Appendiks6.1 VUC’s uddannelser6.1.1 Gymnasiale uddannelserVUC tilbyder tre gymnasiale uddannelser,herunder to former for hf med hver sin tilret-telæggelse: Hf-enkeltfag og toårigt hf.
Hf-enkeltfagHf-enkeltfag tilbydes, som navnet angiver,i enkeltfag og i fagpakker. De enkelte fagafsluttes med prøver og kan sammenstyk-kes til en samlet hf-enkeltfagseksamensvarende til de fire traditionelle gymnasialeuddannelser.Hf-enkeltfag bruges af både unge, ungevoksne og af kortuddannede til enten atopkvalificere sig i lige netop de fag, der errelevante for dem, eller til at stykke en hel hfsammen på fleksibel vis, f.eks. ved siden afet fuldtidsarbejde eller lignende.Antallet af årskursister på hf-enkeltfag ersteget med 49 % siden 2007, og aktivitetener steget med 6 % fra 2010 til 2011.
Årskursister hf-enkeltfag på VUC14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
2007
2008
2009
2010
2011
Faktaboks: Mange VUC’er udbyder hf-enkeltfag som længerevarende forløb, der er målrettet mod bestemte vide-regående uddannelser. Sådanne fagpakker er tilrettelagt i samarbejde med de relevante videregående uddannel-sesinstitutioner og anerkendes af disse som kompetencegivende optagelsesgrundlag. På den måde kan en kursistoptages på pædagoguddannelsen efter blot et enkelt år, frem for de to år det tager at tage en fuld hf-eksamen.Eksempler på fagpakker er socialrådgiver-, sygeplejerske-, radiograf-, bioanalytiker- og politifagpakkerne.
19
Målgruppen for hf-enkeltfag er bredere ogmere mangfoldig end på toårigt hf på VUC.Hvor toårigt hf er en ungdomsuddannelsepå lige fod med de øvrige ungdomsud-dannelser, er enkeltfagssystemet en yderstfleksibel mulighed for uddannelse, der kanmålrettes den enkeltes behov, og som kantilrettelægges fleksibelt. Dette giver en bredalderssammensætning blandt kursisternepå hf-enkeltfag. 75 % af kursisterne er ungeog unge voksne under 30 år, 22 % er voks-ne 30 – 59-årige, og 6 % er i aldersgruppen60+. Kursisterne på hf-enkeltfag er blevetyngre siden 2007, hvor de 16 – 29-årige ud-gjorde 67 %.Der er deltagerbetaling på hf-enkeltfag,som dog refunderes, hvis kursisten sam-menstykker en hel hf-eksamen.
Aldersfordeling årskursisterhf-enkeltfag, 2007 og 2011201175%
22%
3%
16-2930-59200767%
27%
6%
60+
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Toårigt hfToårigt hf udgør sammen med stx, hhx oghtx de 4 gymnasiale uddannelser, som erstudieforberedende og almendannende, ogsom giver grundlag for videre uddannelse.VUC fik tilladelse til at udbyde toårigt hf i2005, og toårigt hf på VUC har vist sig atvære en stor succes. Tilbuddet tilfredsstil-ler i høj grad et uddannelsesbehov blandtunge, der tiltales af VUC’s profil og vok-senpædagogiske uddannelsesmiljø. Medtoårigt hf på VUC sikres det, at det relativtstore antal unge, der ikke har fundet dettilbud på de andre ungdomsuddannelser,som de efterspørger og har behov for, haren mulighed for at få en gymnasial ung-domsuddannelse.Antallet af årskursister på toårigt hf på VUCer mere end fordoblet siden 2007, og akti-viteten er steget med 26 % på bare ét år fra2010 til 2011.98 % af aktiviteten på toårigt hf på VUCudgøres af unge under 30 år, men hvor deøvrige ungdomsuddannelser er målrettet de16 – 19-årige, tiltrækker toårigt hf på VUC ihøjere grad kursister, der er ældre end denmålgruppe, der lige efter grundskolen sø-ger ind på en ungdomsuddannelse. De 20– 24-årige udgør med 56 % hovedparten af
Årskursister toårigt hf på VUC4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
2007
2008
2009
2010
2011
20
aktiviteten på toårigt hf på VUC, mens 98 %er under 30 år.Der er ikke deltagerbetaling på toårig hf.2011
Aldersfordeling årskursister i gruppen 16 – 29 årpå toårig hf, 2008 og 20110-2020-24200841%
49%
7%
25-29
Gymnasial supplering (GSK)En del VUC’er tilbyder også gymnasialsupplering, som benyttes af unge og ungevoksne, der allerede har en gymnasial ud-dannelse, men som mangler et eller flerefag for at kunne optages på en videregå-ende uddannelse.GSK-aktiviteten på VUC er steget 154 %siden 2007, og aktiviteten er steget med10 % fra 2010 til 2011. Aktivitetsstigningenskyldes primært gymnasiereformen, og aten del videregående uddannelser har øgetderes optagelseskrav.GSK-aktiviteten på VUC er primært sam-let omkring de store uddannelsesbyer ogbidrager dermed til at løfte det kompeten-cegivende niveau hos unge mennesker, derønsker at kvalificere sig til at søge ind påvideregående uddannelser.Der er ikke deltagerbetaling på GSK for kur-sister, der er blevet studenter op til to år før.For kursister med en gymnasial eksamen,der er mere end to år gammel, er der delta-gerbetaling svarende til hf-enkeltfag.
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Årskursister GSK på VUC1.200
1.000
800
600
400
200
2007
2008
2009
2010
2011
Aldersfordeling årskursister GSK,2007 og 201116-2930-59200787%
13%
60+
2011
0%
20%
40%
60%
80%
100%
21
6.1.2 VoksenuddannelseAlmen voksenuddannelseAlmen voksenuddannelse (avu) udbydessom undervisning i enkeltfag, der afsluttesmed prøver. Niveaumæssigt svarer avu tilgrundskolens 9. og 10. klasse. Kernefa-gene på almen voksenuddannelse er fagsom dansk, dansk som andetsprog, en-gelsk, matematik, naturvidenskab, historieog tysk.Almen voksenuddannelse er målrettetvoksne over 18 år, og målgruppen er bl.a.voksne, der har forladt grundskolen for årtilbage, og som har behov for at supplereeller genopfriske deres kompetencer fragrundskolen med henblik på videre uddan-nelse eller som led i en arbejdsmarkedsret-tet kompetenceudvikling. Målgruppen om-fatter dog også unge og unge voksne, derhar forladt grundskolen uden tilstrækkeligealmene kompetencer til f.eks. at kunne gen-nemføre en erhvervsuddannelse eller enungdomsuddannelse.Aktiviteten på avu er steget med 31 % si-den 2007, hvilket dog dækker over et faldpå 7 % fra 2010 til 2011 som følge af Gen-opretningspakkens regler om forøget delta-gerbetaling.Alderssammensætningen på avu er ander-ledes end på VUC’s hf-uddannelser, da avui større omfang anvendes af kursister, derallerede har flere års erhvervserfaring bagsig, når de går i gang med uddannelsen.Dog er 60 % af kursisterne på avu unge ogunge voksne under 30 år, som på et tidligttidspunkt i deres liv har behov for at gen-opfriske og forbedre deres kompetencer fragrundskolen. 32 % af kursisterne er 30 – 59år, og 8 % er i aldersgruppen 60+. Udviklin-gen er siden 2007 gået mod, at kursisterneer blevet væsentligt yngre.Der er deltagerbetaling på almen voksen-uddannelse.
Årskursister AVU på VUC9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
2007
2008
2009
2010
2011
Aldersfordeling årskursister avu, 2007 og 2011201160%
32%
8%
16-2930-59200748%
31%
21%
60+
0%
20%
40%
60%
80%
100%
22
Forberedende voksenundervisningForberedende voksenundervisning (FVU)er et uddannelsestilbud til voksne, der harbehov for at supplere eller forbedre deresgrundlæggende færdigheder i læsning ogstavning og skriftlig fremstilling eller i talfor-ståelse, regning og matematik. FVU er bådemålrettet personer, der på eget initiativ væl-ger at opkvalificere deres færdigheder, ogvirksomheder, der sender medarbejdere påFVU som et led i kompetenceudvikling, derrelaterer sig til arbejdsmarkedets behov.Antallet af årskursister på forberedendevoksenundervisning er steget med 16 %siden 2007, men aktiviteten er stagneret si-den 2010.FVU udbydes af VUC og af en række andreudbydere herunder folkeoplysende forenin-ger, daghøjskoler, erhvervsskoler etc. Langtstørstedelen af FVU-aktiviteten foregår dogpå VUC.Aldersfordelingen på forberedende vok-senundervisning er forskellig fra aldersfor-delingen på almen voksenuddannelse oghf. Kursister på FVU er typisk erhvervsak-tive voksne, hvilket kommer til udtryk i, ataldersgruppen 30 – 59 år udgør næsten totredjedele af aktiviteten. Kursisterne under30 år tegner sig for 37 %, mens aldersgrup-pen 60+ udgør 3 %. Alderssammensætnin-gen har ikke ændret sig væsentligt siden2007.Der er ikke deltagerbetaling på forbereden-de voksenundervisning.
Årskursister FVU på VUC1.000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
2007
2008
2009
2010
2011
Aldersfordeling årskursister FVU, 2007 og 2011201137%
61%
3%
16-2930-59200736%
60%
4%
60+
0%
20%
40%
60%
80%
100%
23
6.1.3 SpecialundervisningOrdblindeundervisning2 til 5 % af den danske befolkning er ord-blinde ifølge Dansk Videnscenter for Ord-blindhed. Ordblinde, og VUC har siden2007 løftet en vigtig opgave på dette om-råde med gratis tilbud om orblindeunder-visning. Mange voksne ordblinde har klaretsig gennem grundskolen, som de bedstkunne. De kan dog f.eks. i forbindelse medjobskifte opleve, at de tillærte måder atkompensere for deres ordblindhed på ikkelængere rækker, og at de derfor har sværtved at honorere de krav, som de møder påarbejdsmarkedet. I denne situation kan etundervisningsforløb på VUC give kursister-ne det nødvendige kompetenceløft.
Årskursisterordblindeundervisning på VUC450
400
350
300
VUC har godt fat i ordblindeundervisningen,som i forhold til tekniske hjælpemidler hargennemgået en rivende udvikling de sene-ste år. Der har især været stor udvikling iit-hjælpemidler til ordblinde, og vejledningi brugen af disse hjælpemidler indgår nu iordblindeundervisningen på VUC. Kursi-sterne har med disse nye hjælpemidler fåetforbedret deres muligheder i uddannelses-systemet og på arbejdsmarkedet væsent-ligt.Antallet af årskursister på ordblindeunder-visning på VUC er næsten firedoblet siden2007.Aldersfordelingen på VUC’s ordblindeun-dervisning svarer til aldersfordelingen påforberedende voksenundervisning. De 30– 59-årige udgør 60 % af aktiviteten påordblindeundervisningen, mens kursisterneunder 30 år og over 60 år udgør henholds-vis 34 % og 6 % af aktiviteten.Der er ikke deltagerbetaling på ordblinde-undervisning.
250
200
150
100
50
2007
2008
2009
2010
2011
Aldersfordeling årskursisterordblindeundervisning, 2007 og 2011201134%
60%
6%
16-2930-59200740%
55%
5%
60+
0%
20%
40%
60%
80%
100%
24
6.2 Fordeling af årskursister 2011VUCHF & VUC FynKVUCVUC & HF NordjyllandVUC AarhusVUC SønderjyllandVUC StorstrømHF & VUC NordsjællandVUC LyngbyVUC RoskildeVUC Vestsjælland sydVUC VestVoksenUddannelsescenter FrederiksbergVUC VestegnenHorsens HF & VUCRanders HF & VUCTh. Langs HF & VUCVUC Hvidovre-AmagerHerning HF & VUCKolding HF & VUCVUC VejleHF-Centret EfterslægtenVUC Holstebro-Lemvig-StruerNordvestsjællands HF & VUCVUC Skive - ViborgThy-Mors HF & VUCVUC FredericiaVUC DjurslandSkanderborg-Odder center for uddannelseVUC Ringkøbing - SkjernVUC BornholmVestjysk gymnasium TarmTotalToårigt HF556241672142962582181441012111810801433533482432513411000111086110000004.194HF-E1.6001.3251.0468536814334505274203922024764523992181134021641961554933132002671271221399200734712.37904001.0667.796
GS132311153221415636336197480002701001522019000
AVU8867519233995464413341752801783091781501381321771651091792340016712814016712011312011427
FVU6282427372633418291740223521931915271322131111131281311500770
OBU79184219816523313481561016313010212187811190404
Ialt3.3162.5112.2351.7981.6291.2181.0579038868077647547337167156656446415355335085064544304283722792531481234726.609
År2010200920082007
Toårigt HF3.3322.4472.2222.032
HF-E11.7189.4308.3558.325
GS974885649420
AVU8.4227.1355.8625.951
FVU760949771664
OBU31018313585
Ialt25.54821.02917.99417.477
25