Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 221
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalgets indenlandsk studietur torsdag den 23. og fredag den 24. augustForeløbig baggrundsinformation om studieturen:Ikast-Brande Kommune – inklusionBørne – og Undervisningsministeriet har orienteret udvalget om en række gode kommuneeksempler påinklusion. Ministeriet har om Ikast-Brande Kommune oplyst følgende:”Ikast-Brande KommuneIkast-Brande Kommune (IBK) vedtog i 2010 en vision om øget inklusion for den kommunaleinklusionsindsats på dagtilbuds- og skoleområdet. I 2011 igangsattes udviklingsprojekterne ”Socialinklusion” på dagtilbudsområdet og projektet ”Inklusion i skolen”, der går på tværs af hele børne- ogundervisningsområdet. Projekterne har et fælles mål om at skabe en større grad af helhed ogfællesskabstænkning på tværs af sektorerne med det sigte, at problemerne skal løses i almenområdet.På dagtilbudsområdet omfatter projektet ”social inklusion” opkvalificering af det pædagogiske personale medhenblik på at kunne rumme flere børn med særlige behov, herunder at arbejde for at udfase tre specialtilbudinden for 5 år. Ressourcerne fra specialområdet overføres til det almene område.Kommunens inklusionsindsats på skoleområdet omfatter bl.a.:ny model for økonomisk kompetence (decentralisering)omorganisering af pædagogisk-psykologisk rådgivning samt deres AKT-indsats (adfærd-kontakt-trivsel)etablering af en inkluderende kultur fx fungerer udvalgte lærere som ambassadører, fokus påsprogbrugledelse af inklusion fx etablering af ledernetværksamlet strategi for efteruddannelse fx uddannes udvalgte lærere og pædagoger tilressourcepersoner, der arbejdes med aktionslæring, LP, PALS mv.fokus på forældreinddragelseforløb for skolebestyrelser.
Det er MBUs vurdering, at IBK har arbejdet strategisk med deres omstillingsproces, herunder udarbejdelseaf handleplaner og inddragelse af interessenter på området.”Projektet Børnenes hovedstad, BillundDet fremgår bl.a. af kommunes hjemmeside, at LEGO Fonden og Billund Kommune har en fælles vision om,at Billund bliver Børnenes Hovedstad. Børnenes Hovedstad skal være det globale mødested forvirksomheder, forskere og mange andre med fokus på børn, leg, læring og kreativitet, og Billund skal være etendnu mere attraktivt sted af bo. Projektet Børnenes Hovedstad vil styrke turisme- og erhvervsudviklingensamt være med til at øge bosætningen. Projektet skal bruges som afsæt til udvikling af børneområdet i heleBillund Kommune. LEGO Fonden og Billund Kommune har i fællesskab oprettet udviklingsselskabet Capitalof Children Company, som bl.a. har ansvaret for:Etableringen af et videncenter – Institute of Play & Innovation Science - for kreativitet, leg og læringAt tiltrække globale og nationale virksomheder til BillundUdviklingen af Billund til en by i børnehøjde
Kommunikation og markedsføring af Børnenes Hovedstad.
Ipad Odder projektOdder Kommune har som den første kommune i Europa besluttet, at samtlige elever, lærere ogskolepædagoger skal have udleveret en IPad 2. Odder Kommune har om projektet bl.a. oplyst, at nutidensbørn og unge er udfordret af den store mængde information, der omgiver dem i form af tekst, billeder, lyd ogsymboler. Evnen til at analysere og fortolke komplekse sammenhænge og den store tilgængelighed afinformation, er en stor udfordring for skolen. Nogle elever har særlige it-kompetencer, men hoveddelen harikke særlige kompetencer i forhold til at begå sig i informationsmængden. Problematikken er derfor central iprojektet. Odder Kommune vurderer, at brugen af brugervenlig teknologi, som f.eks. iPad i høj grad vil gøredet muligt at sætte fokus på indhold og bringe flere medier ind i undervisningen. Projektet viser, at børnallerede fra indskoling laver små projekter, hvor billede, video, egne tegninger og tekster integreres til enpræsentation. Børn evner til at kommunikere med fremtidens medier skærpes og formidles i øjeblikket tilforældrearrangementer og på klassens interaktive whiteboards.Forlaget SystimeForlaget Systime har inviteret udvalget på besøg. Systime henviser til, at iBøgerne for alvor er ved at slåigennem i den daglige undervisning. Dette viser sig ved, at Systime har solgt 250.000 licenser alene i 2011.Systime bestræber sig på i tæt dialog med lærere og skoleledere at lave de bedste undervisningsmaterialer.Systime vil gerne give udvalget et indblik i Systimes didaktiske og pædagogiske tilgang til produktionen afundervisningsmaterialer. På forlaget vil udvalget bl.a. få mulighed for at møde de enkelte led i produktionen,få fremvist Systimes iBog og møde nogle af Systimes forfattere til en dialog om fremtidens digitaleundervisningsmaterialer.