Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Medlemmer af Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K.Aarhus d. 10. november 2011
Ansøgning til Satspuljen for finansårene 2012 – 2015.Netværket Den Helhedsorienterede Indsat søger hermed om muligheden for at indgå somsparringspartnere/udviklere for en helhedsorienteret indgang til uddannelse og beskæftigelsefor unge med særlige behov. Det kan gøres ved at DHI:udvikler praktiskorienteret samspils prototyper med virksomheder oguddannelsesstederat DHIs konsulenter facilitere det voksende netværkmedarbejderudvikling i samarbejde med professionshøjskolerintern og ekstern vidensdelingDHI søger fordi, vi er af flere folketingspolitikere og organisationer, blevet opfordret til at give budpå de udfordringer, der er med at få unge med særlige behov gennem en ungdomsuddannelse. DHIser ikke nogle endegyldige svar på denne udfordring, men erfaringerne fra de senesteudviklingsprojekter, giver måske nogle svar og rejser nye perspektiver til et kommendeudviklingsarbejde. Derfor sender vi denne ansøgning til Folketingets Finansudvalg ogBeskæftigelsesudvalg, samt Arbejdsmarkedsstyrelsen.Det er en kendsgerning at krisen har kostet mange arbejdspladser, og alt tyder på at de unge, dertidligere har kunnet finde varig eller midlertidig beskæftigelse, som ufaglært arbejdskraft, erblevet ramt særlig hårdt af den stigende ledighed. Prognoserne lover ingen bedring for disse unge.Tværtimod peges der i retning af, at der bliver stadigt færre af disse job.Prognoserne peger entydigt i retning mod, at uddannelse er den bedste sikring mod ledighed ogden bedste garanti for et godt liv.Når hensigten i Regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” er:
at alle unge får en ungdomsuddannelseat man ønsker bedre kvalitet på erhvervsuddannelser med henblik på at begrænse det alt forstore frafaldat man ønsker at skræddersy uddannelser i et samarbejde med ungdomsskoler, højskoler ogproduktionsskoler (det kan være Fleksuddannelse)
Netværket DHI har en samarbejdsform og nogle udviklingsmodeller, som umiddelbart er anvendelige også irelation til Regeringsgrundlaget. Bl.a. kan den måde vi kan facilitere uddannelsessteder,netværkssamarbejdet og de praktiske udviklingsmodeller- ”prototyper” på, danne model for, hvordan ettværgående udviklingsarbejde kan foregå (se evalueringsrapport af de sidste 4 års udviklingsarbejde”Helhedsorienteret indsats for anderledes unge”).
95 % målsætningen - det handler om retfærdighed og værdighedNetværket DHITel.: 86 20 85 73Vejlbjergvej 8Awww.dhinet.dk8240 Risskov[email protected]
DHI vil og kan deltage i at kvalificere og udvikle intentionerne bag Fleksuddannelsen.Målet må være at flest muligt kommer ind i ordinær erhvervsuddannelse og arbejde.Den brede sammensætning af Netværket DHI:Netværket DHI består af en række organisationer, institutioner, virksomheder og foreninger, derarbejder for at styrke den helhedsorienterede indsats for unge med særlige behov i uddannelse ogarbejde (www.dhinet.dk). Medlemssammensætning præges efterhånden stærkt af virksomhederog arbejdsmarkedsorganisationer.DHI har i flere år arbejdet for at udvikle metoder og samarbejdsstrategier i konkreteudviklingsprojekter blandt vore medlemmer.Netværket DHINetværket DHI har både igangværende og gennemførte projekter med henblik på at skabeanderledes veje igennem uddannelser. Mange af projekterne knyttes til etablering afarbejdspladser af forskellig art. Man har med succes gennemført erfaringsopsamling og iværksaten proces med videndeling, som skaber mulighed for at akkumulere viden til gavn for fremtidigebeslutninger.På baggrund af Netværkets arbejde gennem en årrække anbefaler DPU, Aarhus Universitet (sebilag) derfor:At arbejdet med videndeling fastholdes og udvides.At der fortsat arbejdes med at skabe en smidig organisation, der sikrer, at konsulenter medsærlige indsigter med fordel kan anvendes i forhold til projekter, skoler eller institutioner, derarbejder med unge med særlige behov.At der gennemføres undervisning på professionshøjskoler, der bl.a. inddrager Netværketserfaringer.De gode erfaringerVi har gode erfaringer fra udviklingsprojekter som f.eks.Fællesskab med Perspektiv(3F Rymarken),Morfar-projektet(Vejle kommunale Ungdomsskole).EGU Sosu(Social og Sundhedsskolen iAarhus) m.fl..Disse erfaringer omfatter bl.a. mentorordninger for de unge før og i uddannelserne,overgangsordninger / brobygning mellem erhvervsskoler, produktionsskoler og alternativeprojekter. Det har drejet sig om at fastholde gode erfaringer fra projekter inden for og uden fornetværket.Som det fremgår af anbefalingerne i evalueringsrapporten fra DPU ”Helhedsorienteret indsats foranderledes unge”, kan en række af Netværkets erfaringer tjene til at nedbringe frafaldet ved atsikre at:Samspillet mellem uddannelsessted, virksomhed, vejleder, forældre og den unge lykkes.Uddannelserne afstemmes efter de unges aktuelle ønsker, behov og kompetencer.Uddannelserne er individuelle og fleksible.Uddannelserne medvirker til at forbedre de unges faglige, sociale og personlige kompetencer.Uddannelserne praksisorienteres og dermed udvikles i tæt samspil med relevantepraktikvirksomheder.Netværket DHITel.: 86 20 85 73Vejlbjergvej 8Awww.dhinet.dk8240 Risskov[email protected]
Ovenstående er samstemmende med hensigten med fleksuddannelsen og vi må præcisere, atsucces i arbejdet med de udsatte unge skabes gennem en holistisk tilgang, som kombinererforskellige former for aktiviteter med vejledning og rådgivning.ArbejdeAlle Folketingets partier er enige om, at 1980’ernes fejltagelser ikke skal gentages. Der skal ikkeigen sættes hele ungdomsårgange på reservebænken. Tværtimod satses med Ungepakke 3 på, atigangsætte en bred indsats. Af særlig interesse for netværkets målgruppe af unge ersociale klausuler – dvs. krav om særlige sociale forpligtelser om at ansætte praktikanter (EGU)og skabe praktikpladser (erhvervsskolerne) i forbindelse med indgåelse af kontrakter med bL.a.det offentlige. Der er ikke enighed om, hvorvidt dette bryder EU-retten. Både KL ogUndervisningsministeriet er af den opfattelse, at sociale klausuler ikke bryder EU-retten.social ansvarlighed – flere virksomheder tilkendegiver, at de gerne vil bidrage til at skabepraktikpladser og særlige job for unge med særlige behov.fremrykning af offentlige vedligeholdelsesopgaver og offentligt byggeri (fx skoler ogkloakering) med henblik på at skabe yderligere plads til unge.fastholde et særligt fokus på de kommuner, hvor uddannelsesniveauet er særlig lavt (fx Lollandsog Guldborgsund Kommuner, hvor hver tredje mellem 20 og 40 år ikke har uddannelse ud overfolkeskolen).Vi oplever et stigende antal virksomheds henvendelser, hvor der er et ønske om at uddanne flere,eller blot et ønske om at medvirke til at uddanne. Større virksomheder efterspørger ligefremklausuler, som erfarede ved Det nationale virksomhedsnetværk, konferencen CSR Award 29 sept. iSønderborg, samt NCC konferencen Vi bygger Aarhus sammen, 27 okt. i Århus.Nogle virksomheder har brug for klausuler til at sikre ensartet konkurrence vilkår, mens andre harbrug for hjælp til at lave den uddannelsespolitiske indsats, de ønsker. DHI kan medvirke til atudfylde en katalysatorrolle for de virksomheder, der gerne vil deltage i uddannelsen af unge medsærlige behov, hvad enten det er på grund af opfyldelse af klausul eller fordi virksomheden harbrug for hjælp til, hvordan opgaven skal gribes an.Unge oplever en anerkendelse på jobmarkedet, som ingen uddannelsessteder kan konkurrer med.Det at arbejde med noget, som har direkte nytteværdi og man får løn for, giver en motivation, derer meget vigtig i kampen for at nå 95% målsætningen.DHI Netværkets kan få væsentlig betydning for unge med særlige behov i en helhedsorienteretindsats.I Netværket DHI har man set vigtigheden af at imødekomme en række særlige behov for en spredtgruppe unge på uddannelsesinstitutionerne, og samtidig forberede dem på tilværelsen uden formurene i samfundet i job, uddannelse, fritid og bolig. (Helhedsorienteret indsats for anderledesunge s. 67 m.fl.).Blandt andet derfor ønsker vi i Netværket at arbejde med fire hovedområder:1. Udviklingen af modeller ”Prototyper”. Praksisorienteret samspil med virksomheder oguddannelsessteder.2. Konsulentgruppen faciliteter netværket (modeludvikling).3. Uddannelse af medarbejdere og udvikling af uddannelser i samarbejde med Professionsskoler.4. Kommunikation og vidensdeling intern og eksternt, med professionel tilgang.Netværket DHITel.: 86 20 85 73Vejlbjergvej 8Awww.dhinet.dk8240 Risskov[email protected]
Noget om DHIs arbejde fremover med rammer, organisering og forløbDet drejer sig om at fastholde den gode udvikling.Det tætte samarbejde med KL, lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer skal fortsætte.Arbejdsopgaver:Der arbejdes på at udvikle en selvbærende netværksorganisation, dvs. økonomien skalskaffes ved kontingenter, sponsorater og evt. andre indtægter.Der arbejdes konkret med prototyper, f.eks. arbejdsplads modtager kultur, holddannelse pådele af EGU, STU og andre individuelle uddannelser, kombinationsforløb, mentorarbejdemed anderledes ressource personer.Der arbejdes målrettet med særlige tiltag, med henblik på implementering i de ordinæreuddannelse så også elever med særlige behov bliver en naturlig del af uddannelse ogarbejdsmarkedet.Fokus på udvikling af nye pædagogiske metoder målrettet unge med psykiske problemerUddannelsesforløb på virksomheder, således at hele/ størstedelen af uddannelsen placeres påvirksomheden.Tilbud om praktisk uddannelse af unge med særlige behov i større byggeprojekter, som detf.eks. praktiseres i byggeriet på Skejby SygehusBruge eksisterende virksomheds/faglige netværk til åbne flere virksomheder for at på tagesig et varieret uddannelsesansvar. Ansvaret skal være på såvel ledelses som kollega niveau.Vi anser ovenstående som en forlængelse af de Ungepakker, der er vedtaget i Folketinget,og at det konkrete arbejde kan være delelementer i en evt. kommende fleksuddannelse.Fakta: PrototyperPrototyper skal forstås som modeller for en måde at tilrettelægge en særlig indsats. En model derkan skaleres op i størrelse og omfang, således at man kan tænke indsatsen på alle erhvervsskolereller produktionsskoler. Man kan også tænke indsatsen ind i andre sammenhænge, eller tænkemodellen ind, som noget der skal udvikles på i ministeriet eller lign.Fakta Målgruppe ” Unge med særlige behov”Unge der i utilstrækkeligt omfang profitere af de traditionelle uddannelsestilbud og derfor skaltilbydes noget supplerende eller alternativt. Det kan dreje sig om unge med svag boglig baggrund,socialt utilpassede unge, mennesker med fysisk eller psykisk handicap.Med venlig hilsenJørn Lehmann PetersenFormand for Netværket DHIKeld Hvalsø NedergaardDagliglederBilag:Budget for projektRapporten: Helhedsorienteret indsats for anderledes unge
--
Netværket DHITel.: 86 20 85 73
Vejlbjergvej 8Awww.dhinet.dk