Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1038842_0001.png
1038842_0002.png
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
DagtilbudsområdetStatusDagtilbudsområdet er et af de store velfærdsområder. Der er ca. 300.000børn i dagtilbud for børn mellem 0-5 år, og de samlede bruttoudgifter ergodt 27 mia. kr. årligt. 92 pct. af alle 1-2-årige børn i Danmark, og 97 pct.af alle 3-5-årige børn går i dagtilbud.Dagtilbudsområdet er de senere år kommet mere og mere på dagsorde-nen i takt med, at forskningen har peget på, at denne tid er yderst vigtigfor et barns udvikling og læring. Forskningen viser således, at de førsteseks år har meget stor betydning i forhold til udvikling af et barns selv-værd, ligesom PISA-undersøgelserne viser en sammenhæng mellem høj-kvalitetsdagtilbud og positive PISA-resultater. Resultaterne viser frem-skridt, der svarer til mellem et og to skoleår1.Forskning viser også, at dagtilbud med høj kvalitet giver indsatsen mangegange igen, og at gode dagtilbud er mere effektive end senere indsatsersåsom skolegang og jobtræning.Dagtilbuddene er således en unik mulighed for at understøtte alle børnslæring og udvikling og for at ruste dem bedst muligt til en god skolegang.Området står dog også over for en række udfordringer på området, sær-ligt set i lyset af de økonomiske rammer for de kommunale serviceområ-der. Dette drejer sig fx om, at personalenormeringerne er svagt faldende,andelen af pædagoguddannede i dagtilbud er faldende, antallet af lukke-dage er stigende, og enhedsudgifterne er faldende.
31. oktober 2011Sags nr.:043.12K.301
OECD's PISA 2009 results Vol.2: Overcoming Social Background (2010), s. 97-98og IEA's PIRLS 2006 International Report, (2007), s. 158.
1
2DagtilbudslovenAnsvarsområdet defineres i vid udstrækning af dagtilbudsloven, somomfatter følgende:Dagtilbud (dagpleje og daginstitutioner) for børn ml. 0-5 år,fritidshjem for børn i alderen 6-10 år,klubber for børn og unge ml. 10-17 år,private pasningsordninger ogtilskud til pasning af egne børn.Dagtilbudsloven fastsætter regler om etablering af forskellige typer afdagtilbud og pasningsordninger, betalingsregler for kommunens tilskudog forældrenes egenbetaling til dagtilbud, fripladstilskud og søskendetil-skud, pædagogiske læreplaner, sprogvurdering, frokostordninger, samar-bejde med EVA og DCUM mv.Det fremgår af dagtilbudsloven, at alle børn fra 0 år til skolestart har rettil en plads i et dagtilbud. Der er i dag pasningsgaranti i alle kommuner.Såfremt kommunen ikke kan tilbyde en plads inden for fristerne, skalkommunen sænke forældrebetalingen for alle forældre.Dagtilbud skal sikre et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, der frem-mer børns trivsel, udvikling og læring. Det skal dagtilbuddene bl.a. gøreved at arbejde med pædagogiske læreplaner. Den pædagogiske læreplanudarbejdes i det enkelte dagtilbud for hele børnegruppen (ikke individu-elt). Der skal fastsætte mål inden for følgende seks læreplanstemaer: Per-sonlige og sociale kompetencer, sprog, krop og bevægelse, natur og kul-tur. De pædagogiske læreplaner skal beskrive metoder og aktiviteter. Læ-replanen skal evalueres hvert andet år. Hertil kommer, at der skal gen-nemføres sprogvurderinger i forhold til de børn, hvor personalet er be-kymret for den sproglige udviklingTyper af dagtilbudDagtilbud er både daginstitutioner og dagpleje, og dagtilbud kan drivessom kommunale, selvejende, udliciterede eller private dagtilbud. De tosidstnævnte typer er med mulighed for at udtrække profit. Derudover erder mulighed for, at kommunen kan yde tilskud til private pasningsord-ninger, som forældrene selv arrangerer eller tilskud til pasning af egnebørn. De private pasningsordninger er ikke dagtilbud og skal derfor ikkeleve op til krav om bl.a. læreplaner og formålsbestemmelse for dagtilbud.