Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1038841_0001.png
1038841_0002.png
1038841_0003.png
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
De kommunale regnskaber på dagtilbudsområdet 2010Kommunernes nettodriftsudgifter til dagtilbud, fritidshjem, klubber ogSFO mv. er faldet med cirka 452 mio. kr. (2011 pl.) fra regnskab 2009 tilregnskab 2010. Ud af de samlede udgifter på ca. 32,7 mia. kr. i 2009 sva-rer faldet til 1,4 pct.Faldet i nettodriftsudgifterne fordeler sig med 319 mio. kr. vedrørendetilbud under dagtilbudsloven, mens udgifterne til SFO er faldet med 133mio. kr.I forhold til budget 2010 viser regnskabet for 2010 et merforbrug påcirka 370 mio. kr., svarende til en overskridelse på 1,2 pct. Overskridel-sen ligger indenfor normalområdet, da der de sidste 10 år har været bud-getoverskridelser på omkring 1 pct. årligt, enkelte år over 2 pct.Tabel 1. Ændring i nettodriftsudgifterne,mia. kr. 2011-plRegnskab
1. november 2011Sags nr.:043.12K.301
Budget
2005200620072008200920102010 2011Dagtilbud og SFO, ekskl. særlige dagtilbud31,431,932,132,032,732,331,931,2Ændring fra året før, i mia. kr.-0,10,50,2-0,10,8-0,50,21-0,7Ændring fra året før, i pct.-0,3% 1,5% 0,7% -0,3% 2,4% -1,4%0,51-2,1Kilde: Danmarks Statistik, de kommunale regnskaber samt kommunale budgetindberetningerAnm.: Udgifter til særlige dagtilbud indgår ikke i opgørelsen. Stigning i regnskab 2006 og 2007 skyldes bl.a. nedsættelseaf forældrebetalingsandel for 0-6 årige.Note 1: Sammenlignet med budget 2009.
Det ses at antallet af indskrevne i dagtilbud, fritidshjem, klubber og SFOer steget, med næsten 3.000 børn fra 2009 til 2010, og stigningen blandtde 0-5 årige er på næsten 4.500 børn.

Tabel 2: Ændring i antal børn i dagtilbud, fritidshjem, klubber og SFO

2009-2010, fordelt efter aldersgrupper

0-2 årige3-5 årige6-9 årige10-13 årigeÆndring 2009-20103.3521.113-392-1.068Ændring i pct.2,60,6-0,2-1,2
214-17 årigeI alt-1572.848-1,00,4
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
Udviklingen i antallet af pladser indikerer, at de samlede udgifter burdevære steget, forudsat uændrede enhedsudgifter. Ved at se på netop en-hedsudgifterne ses det, at de særligt for 0-2 årige er faldet fra 2009-2010,hvilket delvist kan forklare de modsatrettede bevægelser i antallet af ind-skrevne og nettodriftsudgifterne.

Tabel 3: Enhedsudgifter pr. fuldtidsplads i dagtilbud, kr. pr. år

2011 pl200120022003200420052006200720082009201020112011*2001-2011Dagpleje (0-2år)100.500 101.100 102.100 102.800 103.000 103.200 101.800 102.100 104.200 106.900 108.000-7.500Vuggestue140.100 141.400 141.100 142.000 142.800 142.300 140.700 138.600 140.700 135.300 130.900 135.200-9.200Aldersintegreretinstitution (0-2år)138.100 138.700 137.400 139.500 136.900 131.800 135.300Børnehave74.100 73.900 73.400 73.500 73.800 73.100 73.200 72.400 73.200 73.500 71.500 73.100-2.600Aldersintegreretinstitution (3-5år)75.500 76.400 76.200 77.200 78.200 75.000 77.300Fritidshjem51.300 51.600 51.500 52.000 52.600 53.700 49.600 45.500 46.800 44.500 44.100--7.200Kilde: FinansministerietAnm.: Aldersintegreret ikke kan opgøres før 2006.2011*: Udgiften til fuldt forældrefinansierede frokostordningen i 2011 medregnes og der tages højde for hvor mange, der er omfattet af frokost-ordningen.Udvikling
I løbet af 2010 blev lovændringen om frokost i daginstitutioner imple-menteret i en del kommuner, og 2010 var et overgangsår for aftalen omfrokost i dagtilbud. Dette indebar, at kommunerne havde mulighed for athæve forældrebetalingsandelen i de enkelte institutioner, der tilbød fro-kost, også i institutioner hvor der allerede var indført frokost før lovæn-dringen. Isoleret set betyder dette, at der i 2010 var mulighed for, at ind-tægterne som følge af lovændringen ville overstige udgifterne i tilknyt-ning til frokostmåltidet, hvorved en stigning i udgifterne sløres.Når der ses på indtægterne og udgifterne i regnskabet, bekræftes antagel-serne ovenfor. De samlede bruttodriftsudgifter er faldet med 281 mio.kr. fra 2009 til 2010, mens indtægterne fra forældrebetalingen er stegetmed 171 mio. kr., hvilket tilsammen svarer til faldet i de samlede netto-driftsudgifter på 452 mio. kr.Det skal endeligt bemærkes, at der i opgørelsen over udviklingen i udgif-terne på området kan korrigeres i regnskab 2009 for kommunernes me-ropgaver i 2010, herunder ændringen af fripladsskalaen og lovændringenom frokost i daginstitutioner. For ændringen af fripladsskalaen korrigeresregnskab 2009 med 183,2 mio. kr. KL korrigerer endvidere for lovæn-dringen om frokost i dagtilbud, hvilket SM ikke gør (se nedenfor).
3På den måde findes det, at de opgave korrigerede nettodriftsudgifter fordagtilbud og SFO, ekskl. særlige dagtilbud falder med cirka 635 mio. kr.fra 2009 til 2010, svarende til 1,9 procent.Det er SM og FMs holdning, at man ikke bør korrigere for det øgedebloktilskud som følge af frokost i daginstitutionerne. Det er opfattelsen,at ordningen allerede i første omgang var fuldt finansieret, for kommu-nerne under et. De 400 mio. kr., der efterfølgende er bevilliget, kan der-for ikke henføres til en meropgave, hvorfor det er misvisende at korrige-re for det.