Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-
dannelse og ungdom) den 11. maj 2012
Uddannelse
1. Erasmus for Alle – EU-programmet for uddannelse, ungdom og
idræt
Det første punkt på dagsordenen var forslaget om Erasmus for Alle –EU-programmet for uddannelse, ungdom og idræt. Forslaget er en del afden flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020. Formandskabets kom-promisforslag var på dagsordenen som en delvis generel indstilling. Detvil sige, at de elementer af forslaget som er relateret til det overordnedebudget og den flerårige finansielle ramme først forhandles på et seneretidspunkt og derfor ikke er del af den delvise generelle indstilling. Vedmødet blev der opnået enighed blandt alle medlemsstater om den delvisegenerelle indstilling.Efter fransk forslag og med opbakning fra flere medlemsstater blev der iformandskabets kompromisforslag tilføjet, at Erasmus for Alle – udoverat støtte en række målsætninger på uddannelses-, ungdoms- og idræts-området - også skal støtte fremme af europæiske værdier.Polen stillede forslag til tekstændring om rollefordelingen mellem natio-nale myndigheder og Kommissionen. Forslaget nød ikke støtte blandtmedlemsstaterne, og Kommissionen talte imod, hvorfor polsk forslag tilændring ikke blev imødekommet af formanden.Der var en fuld bordrunde ved Rådsmødet, hvor medlemsstaterne ud-trykte støtte til formandskabets kompromisudkast. Desuden gav en ræk-ke medlemsstater specifikt udtryk for, at de støttede, at ungdomsområdethavde fået en mere synlig rolle i kompromisforslaget. Ved bordrundenbenyttede nogle medlemsstater lejligheden til at tale imod lånegaranti-ordningen eller tilkendegive støtte til lånegarantiordningen.2. Rådskonklusioner om beskæftigelsesegnethed for dimittender
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden debat.Eventuelt
2Under punktet eventuelt blev Luxembourg støttet af Tjekkiet, Sverige,Østrig, Nederlandene og Danmark vedrørende vigtigheden af spørgsmå-let om krav til modtagelse af sociale ydelser som fx studiestøtte.Ungdom
3. Rådskonklusioner om fremme af unges kreative og innovative
potentiale
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden debat.4. Politisk debat om at få de unge til at udnytte deres potentiale
Det danske formandskab indledte debatten med at understrege vigtighe-den af en tværsektoriel tilgang til løsning af den store ungdomsarbejds-løshed i Europa for at undgå tab af en hel generation af unge. Formand-skabet fremhævede, at der er brug for reformer på arbejdsmarkedet ogudvikling af initiativer på beskæftigelses- og uddannelsesområdet for atøge de unges aktive medborgerskab og forhindre, at de bliver marginali-seret fra samfundslivet.Under den efterfølgende udveksling af synspunkter fremkom medlems-staterne med en række eksempler på, hvordan ungdomsområdet kanbidrage til løsninger. Mange lande pegede på en bredere anerkendelse ogvalidering af den ikke-formelle og uformelle læring og af unges frivilligearbejde samt en aktiv medvirken fra de unge selv som hovedinstrumen-ter i processen.