Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1116694_0001.png
1116694_0002.png
1116694_0003.png
1116694_0004.png
1116694_0005.png
1116694_0006.png
1116694_0007.png
1116694_0008.png
1116694_0009.png
1116694_0010.png
1116694_0011.png
1116694_0012.png
1116694_0013.png
1116694_0014.png
1116694_0015.png
BUU d. 8. maj 2012Opdrag:Teknisk gennemgang af gymnasiereformenBUU har særlig interesse for- hvad reformen indebar, herunder AT- hvad er der sket af justeringer- studieretninger, antal, krav og opbygning
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 1
Hvad indebar reformerne?• Reformerne af stx, hhx, htx og toårigt hf trådte i kraft august 2005• Justeret flere gange, sidst med ikrafttræden august 2010• Stx og hf er almengymnasiale uddannelser, der er rettet imodvideregående uddannelse.
• Hhx og htx er erhvervsorienterede gymnasiale uddannelser, især rettetmod hhv. økonomi og sprog og teknologi og naturvidenskabNB: Her i oplægget fokuseres på stx
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 2
Hvad indebar reformerne?
Reformerne var især nye på følgende felter:målstyring:Der er opstillet faglige mål for hvert fag. Elevenspræstation skal vurderes i f.t. disse måldannelsesbegrebet:et fornyet dannelsesbegreb, hvornaturvidenskabelig dannelse og kreative og innovative evner , samtglobale perspektiver vægtesstudiekompetence:elevens opnåelse af studiekompetenceprioriteres højt i både formålsparagraffer og de enkelte fag og opgaver,dvs. elevens evne til reflekteret anvendelse af faglig viden prioriteres
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 3
Hvad indebar reformerne?studieretning:de treårige uddannelser tilrettelægges med ½ årsgrundforløb, og derefter 2½ år i en studieretning, hvor elever i enstamklasse har en række obligatoriske fag samt 2-3 studieretningsfagsammen. Studieretningsfagene skal have naturlige berøringsflader ogsamarbejdsmuligheder. Studieretningsfag og obligatoriske fag skal ihver studieretning have et fagligt samspil. Elever har fra 0-3 valgfag,typisk 1-2 i løbet af de tre år.
• hf fårfaggrupper:kultur- og samfundsfaggruppen (historie, religion,samfundsfag) og naturvidenskabelig faggruppe (biologi, geografi, kemi)
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 4
Hvad indebar reformerne?tværfaglige forløbi stx: almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløbsamt almen studieforberedelsei hhx og htx: studieområdetlærerteamskal sammensættes for hver klasse. Teamets opgaverbestemmes af ledelsen. Lærerteam har blandt andet ansvar for at sikrefagligt samspil mellem fag, og sammenhæng, kontinuitet, variation ogprogression i elevernes uddannelsesforløb, herunder en god fordelingaf deres arbejdsbyrde på året• øgetledelsesopgavei forhold til team, årsplaner og studieplanerIndsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 5
Hvad indebar reformerne?Hver uddannelse har egne læreplaner for hvert fag i de fleste fag, herunder deobligatoriske fag og studieretningsfagene – det er uddannelsensprofilfag.Derudover har uddannelserne tilsammen envalgfagsrække,dvs. en række affag som kan vælges som valgfag og som har samme læreplan uanset uddannelse.Fagene findes påA, B og/eller C-niveau.
En række fag erobligatoriske på bestemte niveauer.Alle harbl.a.obligatorisk dansk A, historie A, matematik C, samfundsfag C,fysik c, engelsk B i stx. I hhx erbl.a.dansk A og engelsk A, og samtidshistorie,afsætning, international økonomi og virksomhedsøkonomi er alle obligatoriskepå B niveau. I htx erbl.a.dansk A og teknik A, mens engelsk, fysik, kemi,matematik, teknologi alle er obligatoriske på B niveau.Hf har dansk A, historie og engelsk B09-05-2012Side 6
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Hvad indebar reformerne?Alle uddannelser har en opdeling iUddannelsestid:lærerstyret elevaktivitet, især undervisning, men ogsåvejledning og elevens eget arbejde med studieretningsprojektet(eksamensopgaven i 3.g).Uddannelsestiden er mindst 2470 timer i stx og hhx, mindst 2630 timer i htx ogmindst 1625 timer i hf (dvs. 8-900 timer om året i alle uddannelser).Uddannelsestiden er fordelt på fagene. Næsten alle C-niveauer har 75 timer,næsten alle B-niveauer har 200 timer (75 timer + 125 timer), de fleste A-niveauer har 325 timer (75 + 125+125). Der er dog en række undtagelser, fx erdansk A 260 timer, historie A 190 timer og matematik A 375 timer i stxElevtid:den tid, som eleven forventes at bruge på skriftligt arbejde.Det er 605-655 timer i stx, 610-635 t i hhx, 745-795 t i htx og 360-460 t i hf. Enminimumselevtid er knyttet til alle fag med skriftlige karakterer. Alle former forskriftligt arbejde registreres med den elevtid, som fastsættes for opgaven.09-05-2012Side 7
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Hvad indebar reformerne?Almen studieforberedelse (AT)Almen studieforberedelse er samarbejde mellem fag inden for og på tværs af detre hovedområder: naturvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora.De faglige samarbejder skal belyse betydningsfulde natur- og kulturfænomener ,almenmenneskelige spørgsmål, vigtige problemstillinger og centraleforestillinger fra fortid og nutid med anvendelse af teori og metoder fra alleområder.AT har en uddannelsestid på 200 timer (B-niveaustatus). Der gives ikkestandpunktskarakterer, men der er obligatorisk mundtlig eksamen i det.AT tilrettelægges praktisk meget forskelligt: Fx i samlede blokdage for heleårgange eller som en del af det almindelige løbende lærersamarbejde.På hhx og htx findes ”Studieområdet” med delvist samme indhold og funktion09-05-2012Side 8
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Hvilke justeringer er der sket?Lovændringer i 2006, 2008 og 2009 og efterfølgende bekendtgørelsesændringerog administrative forenklinger• Styrkelse af fremmedsprog, matematik og naturvidenskab• Større fleksibilitet i skolernes tilrettelæggelse af undervisningen• Nedsættelse af timetallet til Almen Studieforberedelse• Fagudvikling• og en del andre mindre ændringer, se bilag
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 9
Studieretningsudbud i de treårige uddannelser,eksempel i stxEn studieretning må kun udbydes med fagoverobligatorisk niveau.En studieretning består af 2-3 fag med naturlige berøringsflader på niveauerneAAA, AAB, AAC, ABB eller ABC.Studieretninger skal udbydes som tilhørende en hovedkategori: kunstnerisk,naturvidenskabelig, samfundsvidenskabelig eller sproglig.Antal udbudte studieretninger skal stå i et rimeligt forhold til antallet af elever.Hver skole skal udbyde bestemte studieretninger:- Matematik A samt fysik og kemi på mindst B-niveau- En studieretning med to humanistiske fag på AA eller AB-niveau (fx Engelsk A,Fransk A, Samfundsfag B)- en studieretning med samfundsfag A- en studieretning med mulighed for tre sprogfag09-05-2012Side 10
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Studieretninger, antal, krav og opbygningDer er en længere række af bindinger vedr. studieretninger.•Fx skal man have matematik B i studieretningen, hvis den indeholderbiologi A, fysik A, kemi A eller samfundsfag A•Hvis man har ét begyndersprog på A-niveau, så skal den også indeholdeet andet sprog på A-niveau eller Musik A•Alle med højst to fremmedsprog skal have et eksperimenteltnaturvidenskabeligt fag på B-niveau. Har man tre fremmedsprog, kanman vælge matematik B i stedet. Har man fire fremmedsprog, kan manundvære naturvidenskab på B-niveau-samt en række andre bindingerIndsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 11
Studieretninger, antal, krav og opbygning
• En samlet eksamen bestårnormaltaf 4 A-niveauer, 3 B-niveauer og 7C-niveauer i stx• Eleverne når op på et antal timeblokke eller det samlede timetal, derkræves til en fuld eksamen. Elevernekanoveropfylde kravene• Den enkelte elevskalhave ét af følgende fag på A—niveau for at blivestudent:biologi, engelsk, fransk el tysk fortsætter, fysik, græsk, kemi,latineller matematik.
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 12
Eksempel på udbud fra en stx-skole med 13 spor
Naturvidenskab1. Bioteknologi A, Matematik A, Fysik B2. Matematik A, Fysik B, Kemi B3. Geovidenskab A, Matematik A, Kemi B4. Matematik A, Informationsteknologi B, Fysik B5. Biologi A, Idræt B, Matematik BSamfundsvidenskab6. Samfundsfag A, Engelsk A, Matematik B7. Samfundsfag A, Matematik B, Psykologi CSprog8. Spansk A, Engelsk A, Samfundsfag B9. Spansk A, Engelsk A, Tysk/Fransk B10. Latin A, Græsk A11. Engelsk A, Filosofi B, Samfundsfag BKunst12. Engelsk A, Billedkunst B, Samfundsfag B 1 klasse13. Engelsk A, Mediefag B, Samfundsfag B14. Musik A, Engelsk A, Drama B
oprettes næppe
oprettes næppe
09-05-2012Side 13
Studieretningsudbud på landsplanPå landsplan er der i 2012 et udbud på 35 forskellige studieretninger målt på deto fag på højeste niveau, jf. bilagVariationen er stor, hvad angår det tredje studieretningsfag, typisk et fag c-ellerb-niveaufagMeget udbredte studieretninger erMatematik A, Fysik B, Kemi BBioteknologi A, Matematik A, Fysik BEngelsk A, Samfundsfag A, Matematik BEngelsk A, Samfundsfag B, samt et b- eller c- fagSpansk A, Engelsk A, Samfundsfag BMusik A, Engelsk A, samt et b- eller c- fag
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 14
Tilrettelæggelsen af en konkret studieretningEksempel på en studieretnings tilrettelæggelse:2012-6 (2012 m) TC-klasseSA A, EN A,Ma BI altDA AHI AEN ATy/Fr/SP/IT*Ma BfySA Aolremuidnvap (45)SRPbingNV C til BValg C507575125752470444451758107652470kontrolTy/Fr/SP/IT*Ty/Fr er fortsættersprog, som afsluttes på B-niveau i 2gSP/IT er begyndersprog, som afsluttes på A-niveau i 3g3737383812550260190335200250753257575751506037256038255050grundforløb2. sem610554055373950556070382g80701101001257512512575753g8070115(125)
Valgblokke 850 (eller 900)Sum 2470 (2520)
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
09-05-2012Side 15