Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1115828_0001.png
1115828_0002.png
1115828_0003.png
1115828_0004.png
de gymnasiale uddannelser idanmarkFire gymnasiale uddannel-sesprogrammer i danmark
I Danmark er der fire forskelligegymnasiale uddannelser: Stx, hhx,htx og hf, som retter sig imod unge,som har interesse for viden, fordy-belse, perspektivering og abstrak-tion. Det fælles formål med uddan-nelserne er at forberede unge tilvideregående uddannelser, herun-der at de tilegner sig almendan-nelse, viden og kompetencer gen-nem fagene og samspillet imellemdem. Stx, hhx og htx varer tre år ogoptager unge, der har fuldført ni åri grundskolen. Hf varer to år ogoptager personer, der har gået ti åri grundskolen.Stx og hf-uddannelserneindeholderen bred fagrække inden for huma-niora, naturvidenskab og sam-fundsvidenskab.Hhx-uddannelsenfokuserer på virk-somheds- og samfundsøkonomiskefagområder i kombination medfremmedsprog og andre almenefag.Htx-uddannelsenfokuserer på tek-nologiske og naturvidenskabeligefagområder i kombination medalmene fag.Der er 146 skoler med stx og/eller
hf, 60 med hhx og 38 med htx.Tilsammen optager de omkring46.000 elever årligt, hvilket udgørover 60 % af danske unge, sompåbegynder en ungdomsuddan-nelse efter grundskolen.indhold
Uddannelserne indeholder hver sinspecifikke obligatoriske fagrække,som er fælles for alle elever i ud-dannelsen. I stx, hhx og htx udby-der hver skole desuden et antalforskellige studieretninger (pakkermed typisk tre fag) og valgfag, someleverne vælger imellem. I hf vælgereleverne imellem de valgfag, skolenudbyder.I alle uddannelserne indgår endvi-dere flerfaglige forløb, blandt andetmed sigte på at styrke elevernesstudieparathed, herunder evnen tilat anvende viden og metoder fraflere fag til belysning af tværgåendetemaer og problemstillinger og ev-nen til at sammenholde fagenesviden og metoder.læreplaner
til fagets omfang og dybde. Ni-veausystemet er i udgangspunktetopbygget således, at fag på C-niveauhar 75 timer á 60 minutter, fag påB-niveau har 200 timer og fag påA-niveau har 325 timer. I de en-kelte uddannelser findes dog enrække undtagelser især for B- ogA-niveauerne.karaktergivning, prøverog eksamen
Der gives karakterer på en skalamed syv trin mellem -3 til 12. I stx,hhx og htx får hver elev løbendestandpunktskarakterer i alle fag, oglæreren giver desuden afsluttendekarakter, når et fag afsluttes. Der-udover får hver elev karakterer foraflagte prøver til eksamen.Visse prøver er obligatoriske for alleelever i uddannelsen, og derudoverbestemmer Undervisningsministe-riet hvert år, hvilke fag der skalindgå i eksamen for den enkelteelev. Alle elever skal ved afslutnin-gen af uddannelsen endvidereselvstændigt udarbejde en størreskriftlig opgave eller et projekt, somindgår i eksamen.Prøverne til eksamen kan væreskriftlige, mundtlige, case- og pro-jektprøver eller blandingsformer.Ved de fleste prøver må eleven an-
Læreplaner for fag og flerfagligeforløb udarbejdes af Undervisnings-ministeriet.Alle fag er indplaceret i et niveau-system: C-, B- og A-niveau i forhold
1
11
vende alle former for hjælpemidlerinklusive it, men de må normaltikke kommunikere indbyrdes ellermed omverdenen.Ministeriet udformer alle skriftligeeksamensopgaver og udpeger eks-terne censorer til alle prøver, bådemundtlige og skriftlige.Der udstedes eksamensbevis, nåreleven har opnået mindst 02 i væg-tet gennemsnit af de afgivne afslut-tende standpunktskarakterer ogprøvekarakterer. I beregningen afeksamensgennemsnittet indgårkaraktererne med forskellig vægtafhængigt af niveauet. Eksamens-gennemsnittet er afgørende forelevens videre muligheder i uddan-nelsessystemet, da det er en vigtigdel af grundlaget for optagelse påde videregående uddannelser. Ek-samensgennemsnittet forhøjes forelever, der har taget flere fag på A-niveau, end der kræves i uddan-nelsen.optagelse
Elever, der ikke har gået i danskskole, kan blive optaget efter enkonkret vurdering af, om de harkvalifikationer, der svarer til dekrav, der stilles til elever, der hargået i dansk skole. Man kan even-tuelt komme til optagelsesprøve.lovgivning, skolesystemog styring
dokumentere et niveau, der svarerdertil. Lærerne skal endvidere gen-nemføre en pædagogisk uddannelsefør eller efter ansættelsen på skolen.elevernes indFlydelse påuddannelsesForløbet
Undervisningsministeren udstederde regler, som skolerne skal arbejdeefter. Skolerne, der er geografiskspredt i hele Danmark, er selv-ejende institutioner med forskellighistorie og faglig profil. De finan-sierer gennemførelsen af én ellerflere af gymnasiale uddannelser vedtilskud fra Undervisningsministe-riet på basis af elevtal. Skolens lederrefererer til en bestyrelse, hvis sam-mensætning afspejler skolens speci-fikke profil. Skolens lærere og eleverudpeger repræsentanter til bestyrel-sen. Skolebestyrelsen ansætter ogafskediger skolelederen, og har detoverordnede ansvar for institutio-nens drift og virksomhed.kvalitet og tilsyn
Eleverne har ret til at danne etelevråd på deres skole, og de er re-præsenteret i skolens bestyrelse.Skolen skal sikre, at eleverne ind-drages i planlægningen af under-visningen i deres klasse. De natio-nale elevorganisationer har ret til atudpege to medlemmer til det råd,der rådgiver undervisningsministe-ren om de gymnasiale uddannel-ser.studievejledning
Skolerne har pligt til at give ele-verne faglig vejledning samt til atsikre, at eleverne bliver tilbudt in-dividuel og kollektiv rådgivning omgennemførelse af uddannelsen.Eleverne kan endvidere få vejled-ning om videregående uddannelseog erhverv.elevøkonomi
For at blive optaget i en af de tre-årige, gymnasiale uddannelser (stx,hhx, htx) skal man have gået ni åri dansk grundskole eller have mod-taget tilsvarende undervisning samthave aflagt folkeskolens obligatori-ske afgangsprøver.For at blive optaget i hf skal manhave gået ti år i dansk grundskolesamt aflagt prøve i dansk, engelsk,matematik, 2. fremmedsprog(fransk eller tysk) og fysik/kemi.Man skal til optagelsesprøve, hvisman ikke har aflagt de prøver, derkræves for at komme i stx/hhx/htxeller hf. Man kan eventuelt kommetil optagelsesprøve, hvis man erindstillet til optagelsesprøve af singrundskole.
Alle skoler, der udbyder en ellerflere gymnasiale uddannelser, skalhave og anvende et system til kvali-tetsudvikling og resultatvurderingaf hver enkelt uddannelse og afundervisningen. Skolen fastlæggerinden for generelle krav selv, hvil-ken metodik for selvevaluering ogkvalitetsudvikling den ønsker atanvende. Skolen skal kunne doku-mentere deres kvalitetssystem overfor Undervisningsministeriet, somfører tilsyn med skolens gennemfø-relse af uddannelsen og med densresultater.lærerkvaliFikationer
Undervisningen dækkes af statenog er gratis. Skolen kan dog for-lange, at eleven i begrænset omfang(maks. 500 DKK) selv anskaffer endel af undervisningsmidlerne, ty-pisk ordbøger og lommeregner.Eleverne kan få statens uddannel-sesstøtte su til uddannelsen, hvis deer studieaktive, fyldt 18 år og dan-ske statsborgere. Der er også vissemuligheder for at få SU, hvis maner udenlandsk statsborger.skoleåret
Lærerne skal have gennemført enkandidatuddannelse ved et univer-sitet eller – i visse tilfælde – kunne
Den enkelte skole beslutter selv,hvornår skoleåret skal starte eftersommerferien, antallet af skoledageog placering af ferier og skoledage.En skoles kalender og ferieplan kannormalt findes på skolens hjem-meside.
2
uddannelsen til studentereksamen (stx)særlig proFil
Stx-uddannelsen gennemføres medvægt på gennemføres med fokus pådet almendannende og studieforbe-uddannelsens struktur
redende. Fagligheden er nært for-bundet med sider af videnskabsfa-gene, og eleverne skal opnå almen-dannelse og studiekompetence in-
den for humaniora, naturvidenskabog samfundsvidenskab med hen-blik på at kunne gennemføre vide-regående uddannelse.
Studieretningsforløb 2½ årObligatoriske fag og niveauerNormalt tre studieretningsfagFlerfaglige undervisningsforløbValgfagStudieretningsprojektGrundforløb ½ år
Studieretningsforløb 2½ årObligatoriske fag og niveauerNormalt tre studieretningsfagFlerfaglige undervisningsforløbValgfagStudieretningsprojekt
Studieretningsforløb 2½ årObligatoriske fag og niveauerNormalt tre studieretningsfagFlerfaglige undervisningsforløbValgfagStudieretningsprojekt
Obligatoriske fag og niveauer: Dansk, engelsk, 2. fremmedsprog, historie, idræt, et kunstnerisk fag, matematik, et natur-videnskabeligt fag og samfundsfag. Skolens leder kan evt. beslutte, at undervisning i dansk, engelsk, 2. fremmedsprog,historie og idræt først begynder samtidig med studieretningsforløbet.Derudover indgår flerfaglige undervisningsforløb, herunder på sproglige og naturvidenskabelige områder.
Facts om stx-uddannelsen
Obligatoriske fag og niveauer:danskA, engelsk B, 2. fremmedsprog Beller A, historie A, oldtidskundskabC, fysik C, idræt C, et kunstneriskfag C, matematik C, religion C,samfundsfag. Desuden mindst toaf fagene biologi, kemi og natur-geografi på C-niveau.Som hovedregel skal hver elev des-uden afslutte mindst ét af fagenebiologi, fysik, kemi eller naturgeo-grafi på B-niveau.Det obligatoriske kunstneriske fagvælges blandt fagene billedkunst,dramatik, mediefag eller musik.
2. fremmedsprog vælges blandtfølgende muligheder: Fransk fort-sættersprog B og A, tysk fortsætter-sprog B og A, fransk begyndersprogA, italiensk A, russisk A, spansk Aeller tysk begyndersprog A.Dele af undervisningen gennemfø-res som flerfaglige forløb inden forrammerne af almen studieforbe-redelse, almen sprogforståelse og etnaturvidenskabeligt grundforløb.Ud over obligatoriske fag skal elevenvælge studieretning og valgfag, oghver elev skriver endvidere studie-retningsprojekt på 3. år inden for toeller tre fag efter eget valg.
Studieretningsfag:Hver elev skalvælge en pakke, der består af trestudieretningsfag eller – i visse pak-ker – af to studieretningsfag. Pak-kerne, der sammensættes og udby-des af den enkelte skole, kan beståaf fag på niveauerne AAA, AAB,AAC, ABB eller ABC. Antallet afstudieretninger og det konkreteindhold varierer fra skole til skole.Valgfag:Hver elev skal vælge etantal valgfag. Antallet varierer efterhvilke studieretningsfag, elevengennemfører.Eksempler på valg af studieretningog valgfag:
Eksempel 1Studieretningsfag:Matematik AFysik BKemi BValgfag:Engelsk AAstronomi C
Eksempel 2Studieretningsfag:Engelsk ATysk APsykologi BValgfag:Et naturvidenskabeligt fag BSamfundsfag B
Eksempel 3Studieretningsfag:Samfundsfag AMatematik AErhvervsøkonomi CValgfag:Et naturvidenskabeligt fag B
Eksempel 4Studieretningsfag:Musik AMatematik BPsykologi CValgfag:Et naturvidenskabeligt fag BEngelsk A
3
33
Timetal:Samlet set gennemførerhver elev mindst 2470 timer a 60minutter. Hertil kommer hjem-mearbejde med skriftlige opgaver,tekstlæsning, research mv. samt tidtil prøver til eksamen.Typiske arbejdsmetoder:Der anven-des forskellige arbejdsmetoder, foreksempel klasseundervisning, pro-
jektarbejde, individuelt og gruppe-baseret skriftligt arbejde mv. Under-visningsforløb baseret på casesspiller endvidere en særlig markantrolle i hhx-uddannelsen. Op til 25% af undervisningstiden kan an-vendes til virtuelt tilrettelagte un-dervisningsforløb, hvor elever oglærer ikke nødvendigvis befinder sigi samme lokale.
Skoletype:Hhx-uddannelsen udby-des typisk af handelsskoler (Busi-ness Colleges), som ud over hhxogså udbyder korte videregåendeuddannelser, erhvervsuddannelsermv. Der findes dog en del blandedeskoletyper, som fx også udbyderhtx. I enkelte tilfælde ses endvidereskoler, der desuden udbyder stx el-ler hf.Web-henvisninger:eng.uvm.dk
Udgivet i februar 2008 af Undervisningsministeriet, Frederiksholms Kanal 21, 1220 København K. Website: www.uvm.dk
4