Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
1114167_0001.png
1114167_0002.png
03-05-2012:PRESSEMEDDELELSE FRA SFI
TOSPROGEDE GÅR GLIP AF ALMINDELIG KLASSEUNDERVISNING

På 4 ud af 5 skoler bliver tosprogede elever taget ud af klassen til parallel særundervisning i dansk

som andetsprog. Ifølge bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog skal

denne undervisning helst foregå i klassen sammen med klassekammeraterne eller som

ekstraundervisning efter skoletid.

For at tosprogede elever i folkeskolen kan følge med i den almindelige undervisning, har de ofte behov forsupplerende undervisning i dansk som andetsprog. Det kan skolerne tilbyde som en integreret del i denalmindelige klasseundervisning, fx ved indsættelse af en ekstra lærer, eller som undervisning uden for klassen ieller uden for den almindelige undervisningstid.
SFI og Danmarks Evalueringsinstitut viser i en undersøgelse af forskellige indsatser for tosprogede elever, at 4ud af 5 skoler vælger at give den supplerende undervisning i dansk som andetsprog uden for klassen i denalmindelige undervisningstid.

Særundervisning i skoletiden kan gå ud over det faglige niveau

Undersøgelsen viser også, at på skoler med få tosprogede elever har det en negativ betydning for detosprogedes generelle faglige niveau, at de sendes ud af klassen for at modtage særundervisning. De gårherved glip af den almindelige klasseundervisning og får svært ved at følge klassekammeraternes fagligeniveau. Omvendt har det har en positiv betydning for deres faglige niveau, hvis de får sprogstøtten i klasseneller som ekstraundervisning efter skoletid. Den model er også anbefalet i bekendtgørelsen om folkeskolensundervisning i dansk som andetsprog.

Skolerne har ikke fokus på dansk som andetsprog

Hos kommunerne er der støtte til indsatserne for tosprogede elever, men kun hver fjerde skole har formuleretkrav i årsplanerne om, at dansk som andetsprog skal indgå i undervisningen, hvis der er tosprogede elever iklassen. Skolelærerne oplever heller ikke, at skoleledelsen har fokus på denne del af undervisningen.

Yderligere oplysninger:

Dines Andersen, 3348 0892,[email protected],ellerkommunikationschef Ulla Haahr, tlf. 25 37 36 51.

Udgivelse:

Dines Andersen, Vibeke Jakobsen, Vibeke Myrup Jensen, Sarah Sander Nielsen, Kristine CecilieZacho Pedersen, Dorte Stage Petersen & Katja Munch Thorsen:Indsatser for tosprogede elever. Kortlægning oganalyse.SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 12:11

Udgivelsesdato:

3. maj 2012

Omfang/pris:

164 sider / Rapporten udkommer som netpublikation til fri download.Læs resumé »Læs mere / download rapport »