Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 187
Offentligt
1109083_0001.png
1109083_0002.png
1109083_0003.png
SIDE 20
SIDE 32
SIDE 36
SKOLEPRAKTIKMere end etventeværelse
EFTERUDDANNELSELederuddannelserneer en stor succesEffektmåling- hvad skal dertil?
ÅARSMAGASIN 2011/12
SIDE 14
UNDERVISNINGSDIFFERENTIERING
Flere ahaoplevelsertil eleverne
.EVALUERINGSINSTITUT
•V
'
REDAKTIONEN
Kære læserVelkommen til EVA's årsmagasin. Vi håber, at magasinet giver et inspire-rende blik ind i EVA's arbejde med at gøre dagtilbud og uddannelserbedre, og at det giver lyst til at vide mere.I årsmagasinet tager vi fat i nogle af de vigtigste temaer fra 2011 indenfor udvikling af dagtilbud for børn, skoler og uddannelser - temaer, somrækker ud over 2011 og ind i det kommende år.Temaerne dækker samlet set EVA's arbejdsfelt og illustrerer, hvordan vibåde lægger vægt på at producere ny viden om kvalitet i dagtilbud oguddannelser gennem undersøgelser og evalueringer, og hvordan vi arbejderfor at gøre dagtilbud og uddannelser endnu bedre ved at udforme red-skaber og holde seminarer og temadage for kommuner, undervisere ogledere i uddannelsesverdenen.Årsmagasinets artikler giver bl.a. svar på, hvordan man får omsat pædagog-isk forskning til at være håndterbar viden i daginstitutioner. Og det giversvar på, hvor udfordringerne ligger, når det handler om at differentiereundervisningen i folkeskolen, og især - hvordan skolerne bliver bedre tilden opgave. Årsmagasinet går i dybden med, hvorfor skolepraktikkensofte dårlige ry er ufortjent, og det peger på hvilke fordele, der følgermed forskellige tilgange til at kvalitetssikre videregående uddannelse.Magasinet svarer også på, hvad det er, de offentlige ledere bliver mar-kant bedre til, når de kommer på efteruddannelse, og det afslutter meddet store effektspørgsmål: Hvordan vælger man den rette metode til atmåle effekt inden for uddannelsesverdenen?På EVA's hjemmeside, www.eva.dk, finder du artikler, rapporter og foldereom mange andre temaer, og du kan downloade udviklings- og evalue-ringsredskaber.Rigtig god læselyst!BERETNING
Formanden og direktørensberetningSe helheden, styrk kompetencerne, ogsamarbejd på tværs og langs! Sådan lyderopfordringen fra bestyrelsesformand AneArnth Jensen og direktør Agi Csonka, nårde ser tilbage på områderne for dagtilbudog uddannelse i 2011.
EVA's årsmagasin 2011/12RedaktionAgi Csonka (ansvarshavende)Trine BeckettMaria Holkenfeldt BerendtTrine BorgMarie Nielsen (redaktør)Anne Breinhold OlsenDesignBGRAPHICFotoThomas SøndergaardSoten RønholtMette Bendixsen' olourboxIllustrationlargen StampBGRAPHICTrykRosendahls - Schultz GrafiskISBN
AUDITERING & AKKREDITERING
Kvalitetssikring med potentialefor udviklingSkal man sikre uddannelsernes kvalitet vedekstern kontrol af den undervisning, de stude-rende møder. Eller ved at hjælpe ledelsen af enuddannelsesinstitution til at udvikle værktøjertil selv at udvikle kvalitet? Der kan være fordeltved begge dele. Læs om akkreditering ogauditering.
978 87 7958-659-8
EVA'S ÅRSMAGASIN 2011/12
nstHut (EVA) udforsker og udviklerDanmarks Evaiuenng^nstrtut (EV )u d d a n n elser.
og
skoler til kommuner og mmrster
www.eva.dk
|«^^598">