Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 170
Offentligt
1099518_0001.png
1099518_0002.png

Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.

Bilag i forbindelse med Folketingets Børne- og Undervisningsudvalgs besøg på Ligeværds skoler og uddan-nelsestilbud til unge med særlige behov, fredag den 20. april 2012.

Klintebjerg Efterskole

Klintebjerg Efterskole er et undervisningstilbud til bogligt svage / sent udviklede elever mellem 14 og 18 år,der har gået i folkeskolens specialklasse, eller har modtaget anden form for specialundervisning.Klintebjerg Efterskole er en eksamens- og prøvefri efterskole, hvor den praktiske indfaldsvinkel til undervis-ningen er højt prioriteret. Eleverne vælger efter interesse, hvilket værksted de ønsker at modtage under-visning på.Skolen er etableret med henblik på, at drive efterskole for elever med særlige behov. Klintebjerg Efterskoleer en 7 døgnskole, har et elevgrundlag på 85 elever og er organisatorisk opdelt i 4 linier, som er undervis-ningens centrale udgangspunkt.Unge med særlige behov har brug for særlige rammer i deres hverdag. Undervisningen, det pædagogisketilrettelagte samvær, samt kombinationen af skoleform / boform har til formål, at styrke elevens alsidigepersonlige udvikling.Linieundervisningen skal sammen med resten af dagens indhold af undervisning, aktiviteter og pædagogisktilrettelagt samvær, danne grundlag for den helhedsorienterede indsats, der bliver tilbudt skolens unge.I relation til efterskolens specialpædagogiske praksis og helhedsorienterede indsats, er der på linje medandre efterskoler fokus på, hvad eleverne skal lave, når efterskoleopholdet slutter. Gennem en massiv vej-ledningsindsats støttes eleven til at finde det uddannelsessted, hvor eleven kan fortsætte, når efterskole-opholdet er slut. Det foregår i samarbejde med elevens UU-vejleder, sagsbehandler og forældre.Klintebjerg Efterskole har gennem de sidste 3 år deltaget i et større udviklingsprojekt i regi af Skolesam-menslutningen Ligeværd. Projektet er nærmere beskrevet og dokumenteret i bogen ”Specialundervisningpå hovedet – almene pædagogiske synspunkter”.Erfaringerne fra projektet viser, at effektiv inklusion kræver et fokusskifte fra elevernes særlige behov, ellervanskeligheder til fokus på elevernes særlige læringsforudsætninger. Retter man blikket mod elevernessærlige læringsforudsætninger og udviklingspotentiale, bliver indsatsen anderledes fremadrettet og udvik-lende.

Munkegården.

Munkegården er en selvejende institution og et helhedsorienteret uddannelses-, arbejds-, og botilbud forunge med særlige behov.Munkegården blev oprindeligt etableret på baggrund af, at unge med særlige behov ikke kunne rummes ide almindelige ungdomsuddannelser. Munkegården er, på linje med en lang række andre private uddan-
nelsestilbud, organiseret i Ligeværd. Gennem de sidste 20 – 25 år er der etableret en bred vifte af privateuddannelsestilbud til unge med særlige behov.Det fælles omdrejningspunkt for de private uddannelsessteder, har været udviklingen af den individuellehelhedsorienterede indsats.På Munkegården tilbydes uddannelses- og udviklingsforløb for unge med særlige behov, som har afsluttetgrundskolen. Med udgangspunkt i elevernes ressourcer lægges vægt på en helhedsorienteret indsats, hvorundervisning, arbejde, bolig og fritid skal hænge sammen. Formålet med opholdet er, at støtte de unge i atopnå kompetencer, så de efterfølgende kan mestre en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet sommuligt og eventuelt til videre uddannelse eller beskæftigelse. En del af de unge vil efterfølgende stadigskulle have hjælp.I samarbejde med den enkelte unge udarbejdes en uddannelsesplan / udviklingsplan med fokus på de un-ges udviklingspotentiale og med fokus på udviklingen af personlige, sociale og faglige kompetencer. Et væ-sentligt element i et ophold på Munkegården er, at eleverne har undervisning og træning i at bo for sig selv.Eleverne på Munkegården bor derfor sammen med andre unge i små bofællesskaber, og undervisning fore-går på værksteder indenfor landbrug, skovbrug, håndværk og køkkenområdet. Undervisningen tager ud-gangspunkt i praksis og er integreret i det praktiske arbejde på værkstederne. Eleverne er ofte i praktik påalmindelige virksomheder, som et led i deres uddannelsesplan.Et ophold på Munkegården er ofte led i en STU-uddannelse. Eleverne er som regel over 18 år, men det erdog muligt for unge under 18 år, at komme på Munkegården. Opholdsbetalingen betales sædvanligvis afelevens hjemkommune via STU-lovgivningen eller social- og/eller beskæftigelseslovgivningen. Forsørgelse,kost- og tøjpenge, værelsesbetaling m.v. afhænger af, hvilken del af lovgivningens bestemmelser den ungehører under.Gennem de seneste tre år har Munkegården sammen med en række andre medlemmer af Foreningen afuddannelsessteder Ligeværd, deltaget i satspuljeprojektet Helhedstænkning i Uddannelsesgarantien (HUGprojektet). På Munkegården har man på samme vis, som det beskrives i HUG rapporten oplevet vanskelig-heder i implementeringen af STU-uddannelsen.

LIGEVÆRD - ET UDVIKLINGSNETVÆRK OG TALERØR FOR BORGERE MED SÆRLIGE BEHOV.

Ligeværd er et foreningsfællesskab bestående af 6 organisationer, der på hver deres måde, arbejder for atskabe bedre uddannelses-, arbejds-, bolig- og sociale vilkår for mennesker med særlige behov. Målgruppenfor Ligeværds indsats karakteriseres ofte ved, at de har generelle indlærings- og / eller funktionsmæssigevanskeligheder, som gør det svært for dem, at gennemføre en almindelig skolegang / uddannelse.På landsplan er der ca. 100 skoler og uddannelsessteder, der er medlemmer af Ligeværd.