Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
{ffi
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) sender her rapporten Teamorganisering. En evalueringaf teamorganisering og teamsamarbejde på de treårige gymnasiale uddannelser. Rapportener resultatet af en evaluering som EVA netop har gennemført.Rapporten er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside, www.eva.dk. Yderligere eksem-plarer af rapporten kan bestilles hos alle boghandlere.Hvis du/l er interesserede i at høre mere om evalueringens resultater, afholder EVA temaef-termiddage hhv. den 30. april i Århus og den 2. maj i København, begge dage kl. 14 -17.Se evt. mere og tilmeld dig på www.eva.dk.
Dato21.03.2012RefkmtJnr
2010-0180Side1/1
Venlig hilsen
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.2100 København 0
TF
35 55 010135 55 10 11
EH
amorqani!evaluering af teamorganisering og tie treårige gymnasiale uddannelser
" • • ' • •
' •
'
•
'
:•'.:
Evalueringsrapport
f
Teamorganisering� 2012 Danmarks EvalueringsinstitutTrykt hos Rosendahls-Schultz grafisk a/sEftertryk med kildeangivelse er tilladtBestilles hos:Alle boghandlere40,- kr. inkl. momsISBN 978-87-7958-656-7Foto: Thomas Søndergaard, Periskop
I :
Indhold
Forord122.12.22.3
ResumeIndledningFormålDesign og metodeEksperter og projektgruppe
11111214
33.13.23.33.43.5
Hvad er meningen?Formål og visionerTeamsamarbejde med fokus på indholdTeamsamarbejde med fokus på læringsmiljø og trivselTeamsamarbejde med fokus på læreren som organisationsmedarbejderSammenfatning
151618212225
44.14.24.34.44.54.6
Organisering af teamTyper af teamKlasseteamVertikale teamHorisontale teamFaggrupperSammenfatning
27272932343637
55.15.1.1
Indhold i teamsamarbejdetOpgaver og ansvarsområderOpgaveløsning
393942
5.25.3
Administrative opgaverSammenfatning
4548
66.16.1.16.26.2.16.2.26.2.36.3
Ledelse i og af teamLedelse af teamRammesætning og styredokumenterLedelse i teamFunktion og opgaverLedelsesansvar i teamleder- eller teamkoordinatorrollenUdvælgelse af teamleder eller teamkoordinatorSammenfatning
5151545656576061
77.17.1.17.1.27.1.37.1.47.27.2.17.2.27.2.37.3
Udbytte, styrker og udfordringerUdbytteFagligt udbytteDidaktisk udbyttePædagogisk udbytteUdbytte i forhold til lærernes kollegiale relationer og trivselStyrker og udfordringer ved teamsamarbejdetTeamsamarbejdet styrker sammenhængen i undervisningen, uddannelsernes indhold og klasse-rumskulturenTeamsamarbejdet styrker vidensdeling og det sociale miljø blandt lærerneSamarbejde og arbejdsbelastning er en udfordringSammenfatning
6565667073767979818183
AppendiksAppendiks A:Appendiks B:Appendiks C:Appendiks D:ProjektbeskrivelseEkspertgruppens medlemmerUddybende om metodenStatistiske modeller859395103
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.2100 København 0T 35 55 01 01F 35 55 10 11E [email protected]H www.eva.dk