Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 154
Offentligt
Om at forene det bedste fra AT- og SRP-opgaven.
Det vigtigste kritikpunkt i evalueringerne af gymnasiereformen er, atfagsamarbejdet i studieretningerne ikke fungerer optimalt. Det er en alvorlig kritik,da studieretningerne er hjertet i gymnasiereformen. Problemet løses ikke ved at”præcisere forskellen på SRP og AT”, som det udtrykkes i forligskredsen ipåskeaftalen fra 2009. Problemet er strukturelt – der mangler timer istudieretningerne til at nå både det flerfaglige og det særfaglige. I den situationprioriteres det særfaglige. Det er oplagt her at samtænke AT og SRP, således at såvelide som timerne fra AT sikrer flerfagligt arbejde i studieretningerne af høj kvalitet.Den gode AT-opgave hviler på et solidt fagligt fundament og den gode SRP-opgaveinddrager de valgte fags forskellige metoder og får fagene til sammen at gå i dybdenmed et emne. Der tabes således intet ved en sådan ændring, men der sikres, somnævnt, flerfagligt arbejde af høj kvalitet. Der kan naturligvis tænkes flere måder atimplementere ændringen på. Man kunne fx forestille sig, at det skulle væreobligatorisk én gang pr. semester i studieretningsforløbet at arbejde med et emne,der går på tværs af studieretningsfagene. Ligeledes skulle det være obligatorisk idette emnearbejde at inddrage relevante fag uden for studieretningerne. I sidstesemester i 3g udarbejder eleverne så et studieretningsprojekt ud fra de erfaringer,som er erhvervet i løbet af gymnasieforløbet. Ud over aflevering af et sådant projektbør eleverne få mulighed for at forsvare projektet ved den mundtligestudentereksamen med en samlet karakter for den skriftlige og mundtligepræstation. Så ville vi også i højere grad kunne sikre, at projektet er elevens egetværk.Fordelene ved dette forslag:Med en opgave hvert semester gennem hele studieretningsforløbet bliver elevernebedre forberedt på den afsluttende eksamensopgave, som er en hovedhjørnesten istudieretningsgymnasiet, og der sikres rum og tid til, at dette flerfaglige samarbejdesker på et solidt fagligt grundlag. Elever fra ikke-boglige hjem vil endvidere blivemere sikre på kravene i den afsluttende prøve.Jeg håber, at forligskredsen vil overveje ændringer, som går i denne retning. Jeg ersikker på, at de uddannelsesinstitutioner, der aftager studenterne, vil oplevemarkant bedre studerende.John Bihl NielsenSvendborg Gymnasium