Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1088711_0001.png
1088711_0002.png
1088711_0003.png
1088711_0004.png
1088711_0005.png
1088711_0006.png
1088711_0007.png
1088711_0008.png
Forslag til etablering af
Videncenter for uddannelse ogbæredygtig udviklingRegeringen vil omstille Danmark til en grøn økonomi og gøre uddannelse tilen drivkraft for vækst. Der skal skabes de bedste rammer for, at Danmark kanblive et grønt videns- og produktionssamfund.Regeringsgrundlaget oktober 2011Det er kun godt 2 år siden, at der med støtte fra Undervisningsministeriet og Ministeriet forVidenskab og Teknologisk Udvikling blev etableret et formelt nationalt netværk på tværs afuddannelsesområder, foreninger, kommuner og erhverv: RCE-Denmark - Nationalt netværk forUddannelse for Bæredygtig Udvikling. Netværket består i dag af 40 organisationer og har i løbet afde to år sat i gang i en lang række forsøg med udvikling af undervisning. Netværkets økonomi harværet baseret på Ministeriernes støtte, som udløber ved udgangen af i år.Netværket har opnået en styrke, der bør og kan bygges videre på. Med dets faglige tyngde ogbredde vil det kunne være en solid støtte til realiseringen af regeringens ambitioner i forhold til atskabe et grønt, innovativt og bæredygtigt samfund.Vi anmoder derfor om, at regering og folketing sikrer en støtte til det videre arbejde, ogforeslår som et hovedelement heri et nyt ”Videncenter for Uddannelse og Bæredygtig Udvikling”.Vi vil i det følgende redegøre for den aktuelle status for Uddannelse for Bæredygtig Udviklingsamt for vores tanker om etablering af et videncenter, dets opgaver, organisering og finansiering.Vi vil være glade for at mødes for at drøfte og udvikle forslaget sammen med jer.Med venlig hilsenJeppe LæssøeProfessor mso, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet og formand for RCE-Danmark
2
Uddannelse for bæredygtig udvikling – er Danmark med?Bæredygtig udvikling forudsætter uddannelse!Andre lande rykker – Danmark nøler…Bæredygtig udvikling handler om fremtiden globalt. I Danmark handler det om, hvordan viindgår i denne udvikling. Der er store udfordringer såsom klimaforandringer, miljøødelæggelser,økonomisk krise, social mistrivsel og spændinger, sundhedsproblemer m.v. Men der er også nyemuligheder for innovation - teknologisk og med hensyn til de måder, vi producerer, forbruger oglever på. Der er masser af risici, usikkerheder samt vanskelige valg, der rejser spørgsmål ved voresværdier. Bæredygtig omstilling kræver derfor forståelse for udfordringerne, viden om natur,teknologi og samfund, kreativitet og engagement. Og det kræver kompetencer til at samarbejde,til at løse problemer og skabe innovation ud fra en helhedsorientering, til at deltage aktivt idemokratiske forandringsprocesser og til at gennemføre forandringerne i praksis.Bæredygtig udvikling kræver med andre ord, at der satses hårdt påuddannelse.I Danmark harvi i mange år haft et højt uddannelsesniveau, men for at understøtte en bæredygtig udvikling måalleuddannelsesområder, såvel som læring udenfor de formelle uddannelser, gennemtænkes påny og udvikles til at løfte opgaven med at understøtte en bæredygtig udvikling.Erkendelsen af at bæredygtig udvikling er en enorm læreproces og forudsætter nytænkning afal uddannelse er ikke ny. I 2002 vedtog FN at udnævne perioden 2005-2014 til Decade forEducation for Sustainable Development. De ti år er snart gået og lande som Canada, Kina,Sydkorea og Australien er eksempler på lande, som har taget udfordringen op og er i gang med atomstille deres uddannelser til at understøtte bæredygtig udvikling. I Danmark fik vi først ennational strategi for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) i 2009. Siden er nogle godeinitiativer kommet i gang, men indsatsen står på ingen måde mål med opgavens størrelse. SkalDanmark rykke med hensyn til bæredygtig innovation er der brug for en offensiv politik påområdet. Regeringsgrundlaget fremhæver vigtigheden af såvel bæredygtig udvikling som afuddannelse, men den mangler en politik der kobler disse to indsatsområder. En politik med ensamlet strategi og handlingsplan, der kan sætte skub i tingene.
3
Efter de første initiativer er der nu brug for et videncenterDanmark har et FN-anerkendt nationalt netværk for Uddannelse forBæredygtig Udvikling med en bred medlemskreds af universiteter,professionshøjskoler, skoleorganisationer, ngo’er, kommuner og erhvervsliv.Der er brug for et dynamisk og interaktivt videncenter til at forankre ogvidereudvikle den hidtidige indsats, og til at udgøre en vigtig vidensstøtte oget vigtigt netværk for regeringen i dens arbejde på at udvikle Uddannelse forBæredygtig Udvikling i Danmark.Hvorfor er der brug for et Videncenter?I 2010 fik Danmark et nationalt netværk for UBU. Formålet var at skabe et nationalt oginternationalt kraftcenter for praksisnær forskning, udvikling og samarbejde indenfor UBU.Initiativet blev taget af 14 institutioner og organisationer på tværs af universiteter,professionshøjskoler, ngo’er, kommuner og andre offentlige institutioner samt virksomheder.Siden er det vokset til nu at bestå af 40 partner-organisationer. Det er desuden blevet anerkendtaf United Nations University som ’Regional Centre of Expertise’ (RCE) og bærer derfor navnet RCE-Denmark. Dermed indgår netværket i et globalt netværk af RCE’er – i alt er der i dag lige over 100af dem verden over.
4
RCE-Danmarks historie
Med en treårig støtte fra globaliseringsmidlerne muliggjorde den tidligere regeringetableringen af netværket og arbejdet i en række projekter på tværs af partnerne. I 2012 -bevillingens sidste år - vil resultatet af disse projekter, samt arbejdet med en lang rækkeeksempler på UBU på forskellige uddannelsesområder, danne grundlag for en bredt anlagtkampagne for at få endnu flere til at arbejde innovativt med UBU. I 2013 vil der så være brug foren videreudvikling af netværket, der kan fastholde og understøtte arbejdet med UBU på alleområder. Vi foreslår etableringen af en videncenter-konstruktion som kernen heri.
Et tværgående og interaktivt videncenterDer er brug for en moderne type videnscenter. Det skal hverken være et elfenbenstårn, etarkiv eller på anden måde et passivt center. Derimod skal det placeres centralt i RCE-netværket ogdrives i et samarbejde mellem universiteter, professionshøjskoler og organisationer der påforskellige områder arbejder med udvikling og formidling af UBU. Videncenteret vil kunne udgøreet markant og innovativt eksempel på et sådant tværgående samarbejde. Det skal have envidenskabelig fundering, men vel at mærke forstået som en praksisnær videnskab, hvor forskereog praktikere interagerer og i samarbejdet kvalificerer hinandens vidensudvikling.
5
Videnscenteret vil have til formål at understøtte arbejdet med at integrere bæredygtigudvikling som perspektiv på alle uddannelser, såvel som indenfor det folkeoplysende arbejde imedier, foreninger, museer, lokalsamfund, virksomheder m.v.. Det skal inspirere til udvikling afmål, ledelse, organisering, indhold, læringsformer og de fysiske faciliteter. Det er med andre ordikke et center for bæredygtig udvikling, men for udviklingen af uddannelser og folkeoplysning ilyset af de store udfordringer med at fremme en bæredygtig udvikling.Videncenteret skal:Være sekretariat og koordinator for RCE-Danmark – det nationale netværk for UBUFormidle kontakter og understøtte samarbejder på tværs af partnerne, og herunder hjælpemed fundraising og projektinitieringSikre international videnudveksling, således at erfaringer med omstilling til UBU i andrelande tilgængeliggøres i Danmark, og danske erfaringer formidles globalt.Igangsætte og understøtte interaktiv forskning, innovation, udredninger, analyser ogevaluering indenfor UBUUnderstøtte udviklingen af UBU på de forskellige uddannelses- og samfundsområder, vha.etablering af netværk og samarbejderFormidle og selv udbyde efteruddannelse, materialer, foredrag og rådgivning omkringtværgående UBU aktiviteterSikre vidensdeling om UBU gennem hjemmeside, nyhedsbreve og via konferencer,seminarer og arbejdsgrupperFølge og dokumentere UBU i DanmarkFungere som faglige rådgivere og tænketank for UBU – for uddannelsesverdenen såvel somfor andre sektorer i samfundet.Skabe en stærk politisk forankring hos beslutningstagere og topledelse indenforUddannelse, Miljø, Klima og Erhvervsliv
6
Organisering af videncenteretVidencenteret etableres som en autonom institution med en styregruppe bestående afrepræsentanter fra de bevillingsgivende institutioner samt fra både de formelle og non-formelleuddannelsesområder, myndigheder med ansvar for bæredygtig udvikling, samt erhvervslivet.
Videncenter meden lille stab (ca. 5)
Projektansatte,midlertidig udlånt frapartnerne (1-10)Aktiviteter hospartnerne
Det ønskes fysisk placeret i tilknytning til en institution med en bred profil i forhold tiluddannelsesområdet og bæredygtig udvikling, for herigennem at skabe potentiel synergi med etrelevant fagmiljø.Selve videncenteret etableres som en relativ lille enhed med ansatte mednetværksfaciliterende, kommunikative, finansielle og administrative kompetencer. Videncenteretkan udover den faste stab af ansatte huse midlertidigt tilknyttede projekter med dertilhørendeforskere, udredere, evaluatorer eller lignende, som kan benytte centerets faciliteter til at sidde ogarbejde sammen på tværs af institutioner.Videncenteret vil desuden som koordinator af RCE-Danmark understøtte udviklingen af UBUgennem projekter og aktiviteter hos partner-organisationerne og i samarbejdet mellem partner-organisationerne.
7
FinansieringHvis ikke processen skal sættes i stå og forvitre er det afgørende at sikre en finansiering af detvidere arbejde fra 2013.Danmark er tilknyttet FN-tiåret for UBU og har og herigennem frem til 2014 forpligtiget siggennem UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) til at gøre en indsats for atomstille de formelle og non-formelle uddannelser i Danmark til UBU. Hertil hører også finansieringaf koordinering, forskning og evaluering. På den baggrund søger vi nu politisk opbakning – ogsåfinansielt – til vores initiativ. Vi anser etablering af et videncenter for UBU og en fortsat udviklingaf RCE-netværket for en vigtig del af en national strategi for UBU.Udover en statslig basisfinansiering, vil vi pålægge RCE-netværkets partnere et kontingent,som vil blive fastsat efter deltagernes størrelse og økonomiske formåen.En del af videncenterets opgaver og aktiviteter vil blive søgt finansieret gennem fundraisinghos relevante private fonde og forskningsinstitutioner nationalt såvel som internationalt.På længere sigt, dvs. når videncenteret er i stand til at udbyde foredrag, kursusvirksomhed,partnerdeltagelse i projekter samt rådgivning, skal en større del af centerets økonomi værebaseret på overhead på disse opgaver.
Videncenterets samarbejdsrelationerVidencenteret vil etablere samarbejdsrelationer med beslægtede organisationer og netværk - såvelnationalt som internationalt - med henblik på koordinering og vidensudveksling.Nationalt vil vi foreløbig fremhæve, Natur-Teknik-Sundheds Centrene, Dansk Naturvidenskabs-formidling, Grønt Flag – Grøn Skole (Friluftsrådet), Videncenter for Naturfagenes Didaktik, Videncenter forFolkeoplysning. På nær sidstnævnte er de allerede i dag partnere i RCE-netværket.Internationalt vil såvel det europæiske som det globale netværk for Regional Centre of Expertice (RCE)om UBU være den primære platform.
8
Partnere i RCE-Danmark pr. 15. februar 2012ForskningsinstitutionerInstitut for Uddannelse og Pædagogik(DPU), Aarhus UniversitetDanmarks Tekniske UniversitetRoskilde UniversitetscenterAalborg UniversitetBusiness and Social Sciences, AarhusUniversitetCenter for Ungdomsstudier ogReligionspædagogik (CUR)Videncenter for Friluftsliv ogNaturformidling, Københavns UniversitetVideregående uddannelserUniversity College Lillebælt (UCL)Professionshøjskolen UCC i KøbenhavnUC-SyddanmarkProfessionshøjskolen MetropolKøbenhavns Erhvervsakademi (KEA)Efter- og VidereuddannelsenArkitektskolen AarhusDen frie LærerskoleFolkeoplysning, voksenundervisning ogrådgivningDansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)VPC - Udviklingscenter forVoksenundervisning i KøbenhavnsKommuneDaghøjskoleforeningenDansk Naturvidenskabsformidling (DNF)NTS-centeretSamsø EnergiakademiEnergitjenestenBørne- og ungdomsuddannelserEfterskoleforeningen
Kommunale, regionale og statslige institutionerRegion Sjælland/Lokal Agenda 21SekretariatKøbenhavns Kommune, Børne ogUngdomsforvaltningenTræstubben, Vesterbro lokaludvalg,Københavns KommuneEnergi- og Vandværkstedet, KøbenhavnsKommuneHerning KommuneFuresø KommuneAllerød KommuneKolding KommuneUNI-CNGO'ereFriluftsrådet: Grønt flag, Grøn skoleØko-netLandsforeningen for Økosamfund (LØS)Energy Crossroads (studenterforening)Red BarnetConcitoIbis
VirksomhederVestforbrændingFDB