Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1082232_0001.png
Kære beskæftigelsesminister, beskæftigelsesudvalg, socialminister, socialudvalg, børne- ogundervisningsminister samt børne- og undervisningsudvalgRegeringen vil jo lægge op til en ny førtidspensionsreform, hvor unge 40 år, så vidt muligt skalundgå førtidspension og i stedet for få en uddannelse for at komme på arbejdsmarkedet.Ud fra undersøgelser har man fundet ud af, at der er stigning i førtidspensionister, som harpsykiatriske diagnoser, samt en del af dem ikke har en uddannelse.Det fik mig til at tænke på, at det ikke ville være en god idé, f.eks. at lave gymnasier specieltberegnet til dem. Lige som der i dag findes en håndfuld gymnasier der er beregnet til unge medADHD og med Asbergers syndrom.Mange af de psykisk syge er gode til at male, skrive digte, skrive sange osv. Det vil være dejligt(fedt), hvis de kunne få hjælp til det, for så er vi inde på deres hjemmebane - kompetenceområde.I at male, skrive digte sange mv. kunne der så komme matematik, dansk og historie osv. ind i det.Det vil give de psykisk syge en sejr, fordi de formår at få en uddannelse, men også at forbedre derestegne, male, skrive kundskaber. Alt det skal de naturligvis have støtte til.Win-Win situation for de psykisk syge samt for det danske samfund!Ja det kommer til at koste kr. og øre, men langt sigt vil det give gevinst. Jeg har tænkt på, omuddannelsen kunne vare fem år i stedet for tre år.For de første to år skal de have ro og fred og kun have max. fire timer dagligt, og så skalundervisningen være mellem kl. 12.00 og 16.00, for det er der, de psykisk syge er mest vågne. Derskal heller ikke være lektier i de to år. For når de har været til undervisning, så er de dødtrætte, ogde ville ikke håndtere lektier efter skoletid.Men så på tredje skoleår, kan man så rykke undervisning en time frem og evt. stige med en timemere i undervisning pr. dag, og de vil også – tror jeg – kunne klare få lektier.I sidste skoleår - femte år – ville det hedde normal undervisning og med normal lektier hjemme. .Forestiller mig 10- max.15 elever i hver klasseDer skal selvfølgelig være tilknyttet psykiater og psykolog til skolen. Men hvorfor ikke forsøge entil to klasser, når det har vist sig, at det er succes med gymnasier for unge ADHD og med AsbergersSyndrom.
Med venlig hilsenJesper van der Schaft, psykisk syg på førtidspension samt stifter af Facebook-siden:” Forbedrforholdene for mennesker med handicap”Haslevej 20, 1.-68230 Åbyhøj