Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1081509_0001.png
1081509_0002.png
1081509_0003.png
1081509_0004.png
1081509_0005.png
1081509_0006.png
1081509_0007.png
1081509_0008.png
1081509_0009.png
1081509_0010.png
1081509_0011.png
1081509_0012.png
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddan-nelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse og lov om specialpædagogisk støtte vedvideregående uddannelser(Digital kommunikation i sager om specialpædagogisk støtte)Ministeriet for Børn og Undervisning§1I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lov-bekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 44, stk.3,1. pkt.,udgår »frister,« og2. pkt.ophæves.2.Efter § 44 indsættes i afsnittetTilskud til specialpædagogisk bistand:»§ 44 a.Ansøgning om tilskud til specialpædagogisk støtte, jf. § 44, skal indgives til Ministerietfor Børn og Undervisning ved anvendelse af den digitale løsning, som ministeriet stiller til rådighed(digital selvbetjening). Afgørelser og meddelelser vedrørende ansøgningen skal på tilsvarende vismodtages digitalt.Stk. 2.Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan ministeren bestemme, at modtagelse af afgørel-ser og meddelelser kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening.Stk. 3.Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om indretning og administra-tion af den digitale løsning, herunder om1) indhold og udformning af ansøgninger,2) frister for indgivelse af ansøgninger,3) frister for indgivelse af oplysninger og4) frister for udbetalinger af støtte.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte regler om anvendelse af digital signatur og anden sikker person-identifikation.«§2I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 18 a, stk. 3, 1. pkt.,.udgår »frister,« og2. pkt.ophæves.2.I§ 18 aindsættes somstk. 4-7:
»Stk. 4.Ansøgning om tilskud til specialpædagogisk støtte, jf. stk. 1 og 2, skal indgives til Mini-steriet for Børn og Undervisning ved anvendelse af den digitale løsning, som ministeriet stiller tilrådighed (digital selvbetjening). Afgørelser og meddelelser vedrørende ansøgningen skal på tilsva-rende vis modtages digitalt.Stk. 5.Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan ministeren bestemme, at modtagelse af afgørel-ser og meddelelser kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening.Stk. 6.Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om indretning og administra-tion af den digitale løsning, jf. stk. 4 og 5, herunder om1) indhold og udformning af ansøgninger,2) frister for indgivelse af ansøgninger,3) frister for indgivelse af oplysninger og4) frister for udbetalinger af støtte.Stk. 7.Ministeren kan endvidere fastsætte regler om anvendelse af digital signatur og anden sikkerpersonidentifikation.«Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser§3I lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af1. marts 2007, foretages følgende ændringer:1.Overskriftentil kapitel 7 affattes således:»Ansøgning, administration og digital kommunikation«.2.Efter § 13 indsættes:»§ 13 a.Styrelsens afgørelser og meddelelser vedrørende ansøgning om specialpædagogisk støtteskal modtages digitalt ved anvendelse af den digitale løsning, som Ministeriet for Forskning, Inno-vation og videregående Uddannelser stiller til rådighed (digital selvbetjening).Stk. 2.Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan ministeren bestemme, at modtagelse af afgørel-ser og meddelelser kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening.Stk. 3Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan fastsætte regler om,at kommunikation mellem uddannelsesinstitutionen, ansættelsesinstitutionen, Ministeriet for forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser og dettes styrelser samt, efter forhandling med bør-ne- og undervisningsministeren, Ministeriet for Børn og Undervisning og dettes styrelser og institu-tioner, skal ske digitalt.Stk. 4.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser fastsætter regler om an-vendelse af digital signatur og anden sikker personidentifikation.«§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedindhold1.2. Lovforslagets baggrund2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Gældende ret2.2. Den foreslåede ordning2.2.1. Specialpædagogisk støtte til ungdomsuddannelse2.2.2. Specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse3. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Miljømæssige konsekvenser7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skema.1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedindholdLovforslaget fremsættes med henblik på at tilvejebringe udtrykkelig hjemmel til at stille krav om, at ud-dannelsesinstitutioner m.fl. skal anvende digitale selvbetjeningsløsninger i forbindelse med ansøgninger omspecialpædagogisk støtte, og at uddannelsesinstitutioner, elever og kursister tilsvarende skal modtage afgø-relser, meddelelser mv. vedrørende ansøgningen digitalt.Formålet med de foreslåede ændringer er, at der af ordensmæssige hensyn bør tilvejebringes den fornødnehjemmel til, at administrationen af sager om specialpædagogisk støtte kan foregå digitalt.1.2. Lovforslagets baggrundFolketingets Ombudsmand har i forbindelse med en konkret sag stillet spørgsmål ved, om den tidligereStyrelse for Statens Uddannelsesstøtte havde tilstrækkelig hjemmel i lov til at udstede administrative for-skrifter, hvorefter institutionerne skal modtage meddelelse om afgørelser i sager vedrørende ansøgning omspecialpædagogisk støtte i et edb-system, som styrelsen har stillet til rådighed for sagsbehandlingen. Folke-tingets Ombudsmand fandt tillige, at styrelsen burde give direkte meddelelse om afgørelser til de berørteborgere og ikke kun indirekte gennem uddannelsesinstitutionerne. For at imødekomme ombudsmandenskritik fremsættes dette lovforslag, som udtrykkeligt indfører hjemmel til, at administration af tilskud til spe-cialpædagogisk støtte fortsat kan foregå smidigt og enkelt gennem anvendelse af digitale løsninger. Dette eren videreførelse af gældende praksis på området.
Det fremgår af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 fra august 2011 ”Den digitale vej tilfremtidens velfærd”, at det skal være slut med papirblanketter og brevpost. Fokusområde 1 ”Effektiv digitalkommunikation med borgerne” har som mål, at alle borgere betjener sig selv på nettet, at alle borgere får endigital postkasse i 2014, og at der skal være hjælp at hente for borgerne. Digitaliseringsstrategien er udarbej-det i samarbejde mellem den daværende VK-regering, KL og Danske Regioner. Regeringen har tilsluttet sigden fællesoffentlige digitaliseringsstrategi som grundlag for det videre arbejde med digitalisering. Det erhensigten at sikre hurtigere kommunikation mellem borgerne og myndighederne, hurtig og effektiv servicefra myndighederne og en optimering af arbejdsgange og processer hos myndighederne. Ved at gøre kommu-nikationen obligatorisk digital kan manuelle rutiner og papirhåndtering fjernes, så der frigives tid og ressour-cer hos det offentlige, hvorved kommunikationen mellem parterne smidiggøres.2. Lovforslagets hovedpunk-ter2.1. Gældende retDer er i den gældende § 44, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen vok-senuddannelse mv. og i § 18 a, stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse hjemmel til, at bør-ne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om administration af de særlige tilskud til institutioner-nes udgifter til elever og kursister, der efter gymnasieloven, HF-loven, lov om erhvervsuddannelser og lovom uddannelser til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx) skal have tilbud om speci-alpædagogisk bistand.Administrationen af tilskud til specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelsesniveau er fastlagt i be-kendtgørelse om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ungdomsuddannelser m.v. Det fremgår afbekendtgørelsens § 9, stk. 2, at ministeriet i forbindelse med administrationen af specialpædagogisk støttekan pålægge uddannelsesinstitutionerne at benytte ministeriets edb-system.I henhold til den gældende bekendtgørelse er det institutionerne, som på baggrund af en tilkendegivelse fraeleverne eller kursisterne ansøger om specialpædagogisk støtte.Lov om Specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser hører under ministeren for forskning, in-novation og videregående uddannelser, men ordningen administreres af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, derhører under børne- og undervisningsministeren. I lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddan-nelser er der i dag ikke bestemmelser om digital kommunikation. Ansøgningsproceduren er beskrevet i lo-vens § 11. Heraf fremgår det, at den uddannelsessøgende afleverer ansøgning om specialpædagogisk støttetil den uddannelsesinstitution, hvor den studerende er optaget, og til ansættelsesinstitutionen, når den stude-rende er optaget på pædagogikum.. På denne baggrund foretager institutionen en indstilling til styrelsen, dertræffer afgørelse om støtte.2.2. Den foreslåede ordning2.2.1. Specialpædagogisk støtte til ungdomsuddannelserMed lovforslaget tilvejebringes udtrykkelig hjemmel til, at hele den praktiske sagsbehandling af ansøgnin-ger om specialpædagogisk støtte til ungdomsuddannelser kan foregå digitalt. Uddannelsesinstitutioner m.fl.vil således være forpligtede til at anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som Ministeriet for Børn ogUndervisning stiller til rådighed. Dette er en videreførelse af den hidtidige praksis på området.Afgørelser og meddelelser vedrørende ansøgningen skal fremover sendes digitalt både til institutionen ogtil den pågældende borger, som således skal have besked direkte.Ved lovforslaget får børne- og undervisningsministeren endvidere udtrykkelig bemyndigelse til at bestem-me, at modtagelse af afgørelser og meddelelser kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening. Ministe-ren indrømmes herved adgang til at fastsætte særlige regler for den del af borgerne, der ikke er fortroligemed brugen af de digitale medier, og som derfor har svært ved at tilegne sig brugen heraf, eller som ikke haren computer i hjemmet.
Herudover bemyndiges børne- og undervisningsministeren udtrykkeligt til at fastsætte nærmere regler omindretning og indhold af den digitale løsning, herunder frister for indgivelse af ansøgning, oplysninger ogudbetaling af støtte, samt regler om anvendelse af digital signatur og anden sikker personidentifikation.Der henvises til lovforslagets §§ 1 og 2 og bemærkningerne hertil.2.2.2. Specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelseMed lovforslaget tilvejebringes udtrykkelig hjemmel til, at uddannelsessøgende på videregående uddannel-ser skal modtage afgørelse og meddelelser i elektronisk form. Det vil således være muligt at sende alle afgø-relser og meddelelser til den uddannelsessøgendes e-boks. Ligesom ved forslaget om specialpædagogiskstøtte til ungdomsuddannelser, får ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser bemyn-digelse til at bestemme, at modtagelse af afgørelser og meddelelser kan ske på anden vis end ved digitalselvbetjening, jf. nærmere under afsnit 2.2.1.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser bemyndiges endvidere til at fastsætteregler om digital kommunikation mellem uddannelsesinstitutionen, ansættelsesinstitutionen, Ministeriet forforskning, Innovation og Videregående Uddannelser og tilhørende styrelser samt, efter forhandling med bør-ne- og undervisningsministeren, Ministeriet for Børn og Undervisning og tilhørende styrelser og institutio-ner. Det foreslås desuden, at ministeren for forskning, innovation og videregående Uddannelser får bemyn-digelse til at fastsætte nærmere regler om brugen af digital signatur.De foreslåede bemyndigelser vil blive udmøntet i bekendtgørelsesform, og det vil her blandt andet blivefastlagt, at de it-systemer, som Ministeriet for Børn og Undervisning på Ministeriet for Forskning, Innovati-on og Videregående Uddannelsers vegne stiller til rådighed for institutionerne til brug for administrationen afspecialpædagogisk støtte, skal anvendes, blandt andet i forbindelse med institutionernes indstilling til styrel-sen.Der henvises til lovforslagets § 3 og bemærkningerne hertil.3. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regionerLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner.4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vil ikke have hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for borgerneDet er vurderingen, at indførelsen af en udtrykkelig hjemmel til digital kommunikation i forbindelse medsagsbehandlingen af ansøgninger vedrørende specialpædagogisk støtte ikke medfører administrative byrderfor borgerne.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder
Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.: Statsministe-riet, Justitsministeriet, Finansministeriet, Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelse, Rigsrevisionen, Datatilsynet, Ankenævnet for Uddannelsesstøtte, Rådet for Større IT-
sikkerhed, SU-rådet, Danske Handicaporganisationer, Danske Erhvervsskoler – Lederne, DanskeLandbrugsskoler, SOSU-Lederforeningen, Gymnasieskolernes Rektorforening, Private Gymnasierog Studenterkurser, Lederforeningen for VUC, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektor-kollegiet Danske Universiteter, DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Gymnasieelevers Sam-menslutning, Danske Studerendes Fællesråd, Erhvervsskolernes Elev-organisation, Landssammen-slutningen af Handelsskoleelever.
10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/ min-dreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/ merud-gifterIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1 (§ 44, stk. 3)Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at ordet ”frister” udgår i lo-vens § 44, stk. 3, 1. pkt. Børne- og undervisningsministerens adgang til at fastsætte regler om frister for be-handlingen af ansøgninger om specialpædagogisk støtte vil herefter være reguleret i lovens § 44a, stk. 3.Det foreslås endvidere, at§ 44, stk. 3, 2. pkt.,ophæves som følge af de ændringer, der foreslås med lov-forslagets § 1, nr. 2.Til nr. 2 (§ 44 a)Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i § 44 a om digital behandling af ansøgninger om specialpæda-gogisk støtte, så der skabes udtrykkelig adgang til, at hele den praktiske sagsbehandling af ansøgninger omsådan støtte skal foregå digitalt. Alle parter i sagsbehandlingen (dvs. uddannelsesinstitutioner, elever og kur-sister m.fl.) vil herefter være forpligtede til at anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som Ministeriet forBørn og Undervisning stiller til rådighed.Lovforslaget tager højde for, at der kan være særlige forhold hos borgere, der ikke er fortrolige med brugenaf de digitale medier, og som derfor kan have svært ved at tilegne sig brugen heraf. Det foreslås således, atbørne- og undervisningsministeren bemyndiges til at bestemme, at modtagelse af afgørelser og meddelelserom specialpædagogisk støtte kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening.Ved lovforslaget bemyndiges børne- og undervisningsministeren endvidere til at fastsætte nærmere reglerom indretning og indhold af den digitale løsning, herunder regler om indhold og udformning af uddannelses-institutionernes ansøgninger samt frister for indgivelse af ansøgninger, oplysninger og udbetaling af støtte.Disse regler erstatter samtidig den gældende bemyndigelse i lovens § 44, stk. 3, 1. pkt., hvorefter ministerenhar adgang til at fastsætte regler om frister.Det foreslås endvidere, at ministeren overlades adgang til at fastsætte regler om digital signatur og andenpersonidentifikation.
Udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelserne vil i første omgang ske ved justering af den gældende be-kendtgørelse om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ungdomsuddannelse.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Til § 2Til nr. 1 (§ 18 a, stk. 3)Som konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås det, at ordet ”frister” udgår i lo-vens § 18 a, stk. 3, 1. pkt. Børne- og undervisningsministerens adgang til at fastsætte regler om frister forbehandlingen af ansøgninger om specialpædagogisk støtte vil herefter være reguleret i lovens § 18 a, stk. 6.Det foreslås endvidere, at§ 18 a, stk. 3, 2. pkt.,ophæves som følge af de ændringer, der foreslås med lov-for-slagets § 2, nr. 2.Til nr. 2 (§ 18 a, stk. 4-7)Det foreslås at indsætte 4 nye stykker i § 18 a, stk. 4-7, om digital behandling af ansøgninger om special-pædagogisk støtte, så der skabes udtrykkelig adgang til, at hele den praktiske sagsbehandling af ansøgningerom sådan støtte kan foregå digitalt. Alle parter i sagsbehandlingen (dvs. uddannelsesinstitutioner, elever ogkursister m.fl.) vil herefter være forpligtede til at anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som Ministerietfor Børn- og Undervisning stiller til rådighed.Lovforslaget tager højde for, at der kan være særlige forhold hos borgere, der ikke er fortrolige med brugenaf de digitale medier, og som derfor kan have svært ved at tilegne sig brugen heraf. Det foreslås således, atbørne- og undervisningsministeren bemyndiges til at bestemme, at modtagelse af afgørelser og meddelelserom specialpædagogisk støtte kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening.Ved lovforslaget bemyndiges børne- og undervisningsministeren endvidere til at fastsætte nærmere reglerom indretning og indhold af den digitale løsning, herunder regler om indhold og udformning af ansøgningersamt frister for indgivelse af ansøgninger, oplysninger og udbetaling af støtte. Disse regler erstatter samtidigden gældende bemyndigelse i lovens § 18 a, stk. 3, 1. pkt., hvorefter ministeren har adgang til at fastsætteregler om frister.Det foreslås endvidere, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om digital signatur og anden per-sonidentifikation.Udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelserne vil i første omgang ske ved justering af den gældende be-kendtgørelse om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ungdomsuddannelse.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.Til § 3Til nr. 1 (overskriften til kapitel 7)Den foreslåede ændring af overskriften til kapitel 7 i lov om specialpædagogisk støtte ved videregåendeuddannelser er en konsekvens af, at det også foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i kapitel 7 om digi-tal kommunikation og digital signatur, jf. lovforslagets § 3, nr. 2. Den ændrede overskrift tilkendegiverfremover, at kapitlet rummer andre elementer end de, der fremgår af den nuværende overskrift.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.Til nr. 2 (§ 13 a)Med forslaget indsættes der i kapitel 7 i lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser enny § 13 a om digital kommunikation.Bestemmelsen indeholder hjemmel til, at den uddannelsessøgende skal modtage afgørelser og meddelelseri elektronisk form. Det vil således være muligt at sende alle afgørelser og meddelelser til den uddannelsessø-gendes e-boks. Ligesom ved forslaget om specialpædagogisk støtte til ungdomsuddannelse får ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser bemyndigelse til at bestemme, at modtagelse af afgørel-ser og meddelelser kan ske på anden vis end ved digital selvbetjening, jf. nærmere under afsnit 2.2.1.Bestemmelsen indeholder endvidere hjemmel til at bemyndige ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser til at fastsætte regler om digital kommunikation mellem uddannelsesinstitutionen,ansættelsesinstitutionen, Ministeriet for forskning, Innovation og Videregående Uddannelser og tilhørendestyrelser samt, efter forhandling med børne- og undervisningsministeren, Ministeriet for Børn og Undervis-ning og tilhørende styrelser og institutioner. Det foreslås desuden, at ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om brug af digital signatur.De foreslåede bemyndigelser vil blive udmøntet i bekendtgørelsesform, og det vil her blandt andet blivefastlagt, at de it-systemer, som Ministeriet for Børn og Undervisning på ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelsers vegne stiller til rådighed for institutionerne til brug for administrationen afspecialpædagogisk støtte, skal anvendes, blandt andet i forbindelse med institutionernes indstilling til styrel-sen.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.Til § 4Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2012. Det skønnes, at der ikke er behov for overgangsreg-ler.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om institutioner for almengymnasialeuddannelser og almen voksenuddannelse m.v.,jf. lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011,foretages følgende ændringer:1.I§ 44, stk.3,1. pkt.,udgår ”frister,” og2.§ 44.(…)pkt.ophæves.Stk. 3.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om administration af de særlige tilskudefter stk. 1 og 2, herunder om ansøgning, ind-hentede sagkyndige udtalelser, frister, tildeling,udbetaling, udbetaling af forskud til og tilbage-betaling fra institutionerne samt refusion afudgifter, som institutionerne har afholdt i over-ensstemmelse med tildelingen. Undervisnings-ministeren kan bestemme, at tilskud administre-res af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte,samt at de enkelte institutioner skal indsendenødvendige oplysninger til styrelsen i forbin-delse med kontrol og tildeling af tilskud, her-under at oplysningerne skal gives i elektroniskform.2.Efter § 44 indsættes i afsnittet ”Tilskudtilspecialpædagogisk bistand”:”§44a.Ansøgning om tilskud til specialpæ-dagogisk støtte, jf. § 44, skal indgives til Mini-steriet for Børn og Undervisning ved anvendel-se af den digitale løsning, som ministeriet stillertil rådighed (digital selvbetjening). Afgørelserog meddelelser vedrørende ansøgningen skal påtilsvarende vis modtages digitalt.Stk. 2.Hvor særlige forhold gør sig gældende,kan ministeren bestemme, at modtagelse afafgørelser og meddelelser kan ske på anden visend ved digital selvbetjening.Stk. 3.Børne- ogundervisningsministeren fastsætter nærmereregler om indretning og administration af dendigitale løsning, herunder om1) indhold og udformning af ansøgninger,
2) frister for indgivelse af ansøgninger,3) frister for indgivelse af oplysninger og4) frister for udbetalinger af støtteStk. 4.Ministeren kan fastsætte regler om an-vendelse af digital signatur og anden sikkerpersonidentifikation.”
§2I lov om institutioner for erhvervsrettet ud-dannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8.august 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 18 a, stk. 3, 1. pkt,.udgår ”frister,” og2.pkt.ophæves.§ 18 a. (…)Stk. 3.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om administration af de særlige tilskudefter stk. 1 og 2, herunder om ansøgning, ind-hentede sagkyndige udtalelser, frister, tildeling,udbetaling, udbetaling af forskud til og tilbage-betaling fra institutionerne samt refusion afudgifter, som institutionerne har afholdt i over-ensstemmelse med tildelingen. Undervisnings-ministeren kan bestemme, at tilskud administre-res af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte,samt at de enkelte institutioner skal indsendenødvendige oplysninger til styrelsen i forbin-delse med tildeling og kontrol af tilskud, her-under at oplysninger skal gives i elektronisk2.I§ 18 aindsættes somstk. 4-7:form.»Stk. 4.Ansøgning om tilskud til specialpæda-gogisk støtte, jf. stk. 1 og 2, skal indgives tilMinisteriet for Børn og Undervisning ved an-vendelse af den digitale løsning, som ministeri-et stiller til rådighed (digital selvbetjening).Afgørelser og meddelelser vedrørende ansøg-ningen skal på tilsvarende vis modtages digitalt.Stk. 5.Hvor særlige forhold gør sig gældende,kan ministeren bestemme, at modtagelse afafgørelser og meddelelser kan ske på anden visend ved digital selvbetjening.Stk. 6.Børne- ogundervisningsministeren fastsætter nærmereregler om indretning og administration af dendigitale løsning, jf. stk. 4 og 5, herunder om5) indhold og udformning af ansøgninger,6) frister for indgivelse af ansøgninger,7) frister for indgivelse af oplysninger,
8) frister for udbetalinger af støtteStk. 7.Ministeren kan endvidere fastsætteregler om anvendelse af digital signatur og an-den sikker personidentifikation.”.
§3I lov om specialpædagogisk støtte ved vide-regående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.210 af 1. marts 2007, foretages følgende æn-dringer:1.Overskriftentil kapitel 7 affattes således:»Ansøgning, administration og digitalkommunikation«.2.Efter § 13 indsættes:»§ 13 a.Styrelsens afgørelser og meddelelservedrørende ansøgning om specialpædagogiskstøtte skal modtages digitalt ved anvendelse afden digitale løsning, som Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og videregående Uddannelserstiller til rådighed (digital selvbetjening).Stk. 2.Hvor særlige forhold gør sig gældende,kan ministeren bestemme, at modtagelse afafgørelser og meddelelser kan ske på anden visend ved digital selvbetjening.Stk. 3Ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser kan fastsætte reglerom, at kommunikation mellem uddannelsesin-stitutionen, ansættelsesinstitutionen, Ministerietfor forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelser og dettes styrelser samt, efter for-handling med børne- og undervisningsministe-ren, Ministeriet for Børn og Undervisning ogdettes styrelser og institutioner, skal ske digi-talt.Stk. 4.Ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser fastsætter reglerom anvendelse af digital signatur og anden sik-ker personidentifikation.«
§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012.