Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1081379_0001.png
1081379_0002.png
1081379_0003.png
1081379_0004.png
1081379_0005.png
1081379_0006.png
1081379_0007.png
1081379_0008.png
1081379_0009.png
1081379_0010.png
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om ændring af lov om betaling for visse ud-dannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats m.m.(Ophævelse af revisionsbestemmelse om anden aktør)
§1I lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i for-bindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som ændret ved § 16 i lov nr. 483 af 12. juni2009 om ændring af lov om ændring af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigel-sesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt om ophævelse aflov om supplerende aktiveringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse (Etable-ring af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.), foretages følgende ændring:1.§ 2, stk. 2,ophæves.§2Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkter1.2. Lovforslagets baggrund2. Lovforslagets indhold2.1. Anden aktørs brug af uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen2.1.1. Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Erfaringer med anden aktørs brug af uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen2.2.1. Arbejdsmarkedsstyrelsens evaluering af brugen af anden aktør i beskæftigelsesindsatsen og data omandre aktørers brug af uddannelsesaktivering og eventuel manglende overholdelse af vilkårerne herfor samterfaringer med det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem og brugen af anden aktør2.2.2. Anden aktørs anvendelse af uddannelsestilbud i henhold til lov om betaling for visse uddannelsesak-tiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. og erfaringer fra uddannelsesinstituti-oner3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.9. Sammenfattende skema1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkterDet foreslås, at revisionsbestemmelsen om anden aktørs mulighed for at bruge uddannelsestilbud som led ibeskæftigelsesindsatsen ophæves, således at § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbin-delse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. og ordningen med anden aktørs mulighed for brug afuddannelsestilbud videreføres uændret.Forslaget om ophævelsen af revisionsbestemmelsen og uændret videreførelse af anden aktørs mulighed forat bruge uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen sker på baggrund af erfaringerne med ordnin-gen.Anden aktørs brug af uddannelser under Ministeriet for Børn og Undervisning har fra 2007 til og med 2010haft et omfang på 528 årsværk. Ud af de 528 årsværk har anden aktør rekvireret uddannelse svarende til 27årsværk på området for videregående uddannelser, som nu er overført til Ministeriet for Forskning, Innovati-on og uddannelse.Den rekvirerede aktivitet fra anden aktør er i alt overvejende grad koncentreret til institutioner for er-hvervsrettet uddannelse, som udgør 417 af de 528 årsværk, og uddannelsesaktiviteten vedrører hovedsageligtarbejdsmarkedsuddannelser. Samtidig er aktiviteten fordelt på få institutioner. De resterende 84 årsværk erfordelt på VUC, produktionsskoler, CVU’ere og private udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser.
Erfaringerne fra jobcentre og uddannelsesinstitutioner peger ikke på, at der er problemer forbundet medanden aktørs brug af uddannelsestilbud, herunder problemer med hensyn til manglende betaling fra andensaktørs side.Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Ministeriet for Børn og Undervisning og Arbejdsmarkedsstyrelsen hartilsvarende ikke konstateret problemer med ordningen.Endelig vurderer en evaluering fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, at det er en klar og samstemmende oplevelsehos jobcentre og andre aktører, at myndighedsoverdragelsen i forbindelse med etablering af et enstrengetkommunalt beskæftigelsessystem har betydet reduceret administration, samt at mange beslutninger er rykkettættere på borgeren, og evalueringen peger ikke på, at andre aktørers tilmelding og betaling til uddannelses-institutioner har givet anledning til problemer.1.2. Lovforslagets baggrundVed lov nr. 566 af 6. juni 2007 blev der som opfølgning på aftalen om »Flere i arbejde« fra 2003 mellemden daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,Det Radikale Venstre og Kristeligt Folkeparti skabt det overordnede grundlag for, at andre aktører, der vare-tager opgaver som led i den aktive beskæftigelsesindsats efter aftale med kommunen, har de samme mulig-heder som kommunerne med hensyn til at bruge uddannelsesaktiviteter som led i beskæftigelsesindsatsen.Der henvises til lovforslag nr. L 209 fremsat den 12. april 2007 (Folketingstidende 2006/07, tillæg A 7527).Lov nr. 566 af 6. juni 2007 ændrede lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lovom en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.Lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsm.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 606 af 14. juni 2006, som ændret ved § 15 i lov nr. 483 af 12. juni 2009(Etablering af et enstrenget beskæftigelsessystem m.v.), indebærer, at kommunerne efter bestemmelserne iloven afholder udgifter til uddannelse af bestemte persongrupper på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i hen-hold til Ministeriet for Børn og Undervisnings lovgivning er berettigede til at modtage tilskud eller bevillingfra Ministeriet for Børn og Undervisning.Lov nr. 566 af 6. juni 2007 ændrede lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lovom en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., således at andre aktører, der varetager opgaver som led i den aktivebeskæftigelsesindsats efter aftale med kommunen, fik de samme muligheder som kommunerne med hensyntil at bruge uddannelsesaktiviteter som led i indsatsen.§ 2, stk. 2, i lov nr. 566 af 6. juni 2007, fastsætter, at § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter iforbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., som affattet ved lov nr. 566, hvorved andreaktørers mulighed for brug af uddannelsestilbud indføres i loven, tages op til revision i folketingsåret 2009-10.Ved § 16 i lov nr. 483 af 12. juni 2009 (Etablering af et enstrenget beskæftigelsessystem) ændredes revisi-onstidspunktet til folketingsåret 2011-2012.Det anføres i bemærkningerne til revisionsbestemmelsen og ændringen hertil, at ændringen ved lov nr. 566af 6. juni 2007 om andre aktørers brug af uddannelsestilbud tages op til revision på grundlag af en evalueringaf brugen af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen, som Arbejdsmarkedsstyrelsen foretager i 2008, indsam-let data om andre aktørers brug af uddannelsesaktivering og eventuel manglende overholdelse af vilkåreneherfor, uddannelsesinstitutionernes erfaringer med andre aktører, herunder eventuelt en undersøgelse af,hvorvidt uddannelsesinstitutionerne fejlagtigt indberetter personer, hvis uddannelsesforløb skal finansieresmed tilskud mv. i henhold til betalingsloven.Ved udskydelsen af revisionstidspunktet med lov nr. 483 af 12. juni 2007 blev det i bemærkningerne an-ført, at erfaringer med det nye enstrengede kommunale beskæftigelsessystem vil kunne inddrages i lovrevisi-onen.
2. Lovforslagets indhold2.1. Anden aktørs brug af uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen2.1.1. Gældende retLov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsm.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 606 af 14. juni 2006, som ændret ved § 15 i lov nr. 483 af 12. juni 2009(Etablering af et enstrenget beskæftigelsessystem m.v.), indebærer, at kommunerne efter bestemmelserne iloven afholder udgifter til uddannelse af bestemte persongrupper på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i hen-hold til Ministeriet for Børn og Undervisnings lovgivning er berettigede til at modtage tilskud eller bevillingfra Ministeriet for Børn og Undervisning.Lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsgælder for uddannelse af personer, der i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er:
- kontanthjælps- eller starthjælpsmodtager omfattet af § 2, nr. 2 eller 3, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats,- fleksjobvisiteret og ledig omfattet af § 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,- revalidend, der modtager revalideringsydelse eller starthjælp eller forrevalidend, der modtagerkontanthjælp, starthjælp, sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktivsocialpolitik og omfattet af § 2, nr. 4 eller 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,- A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der ikkedeltager i uddannelsesforløbet som led i 6 ugers selvvalgt uddannelse,- A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der deltageri uddannelsesforløbet som led i 6 ugers selvvalgt uddannelse, og- personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpengepersonerDe uddannelsesinstitutioner m.fl., som loven gælder for, modtager uanset tilskudsbestemmelserne i Mini-steriet for Børn og Undervisnings lovgivning ikke aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger fra Ministerietfor Børn og Undervisning til uddannelse af de ovenfor nævnte persongrupper.For disse persongrupper beregner og opkræver uddannelsesinstitutionerne i stedet betaling af tilskud ellerbevilling hos kommunen og anden aktør.Anden aktørs mulighed for at bruge uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen blev indført vedlov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af lov betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lovom en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen). Loven trådtei kraft 1. juli 2007 og medførte, at andre aktører, der varetager opgaver som led i den aktive beskæftigelses-indsats efter aftale med kommunen, fik de samme muligheder som kommunerne med hensyn til at brugeuddannelsesaktiviteter som led i indsatsen.Med ændringen af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter som led i en aktiv beskæftigelsesind-sats m.m. ved lov nr. 566 af 6. juni 2007 og ændringen ved § 15 i lov nr. 483 af 12. juni 2009 fastsætter lo-vens § 4, at tilmelding til uddannelsesforløb på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til Ministeriet forBørn og Undervisnings lovgivning er berettiget til at modtage tilskud eller bevilling fra Ministeriet for Børnog Undervisning for personer omfattet af loven, jf. ovenfor, foretages af kommunen. Tilmelding kan endvi-dere foretages af en anden aktør, som opfylder betingelserne herfor, og som af kommunen har fået overladtat udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Børne- og undervisningsministeren fastsætterefter aftale med beskæftigelsesministeren regler om de betingelser, der skal opfyldes, for at anden aktør haradgang til at foretage tilmelding.Ved tilmelding til uddannelsesforløbet skal der for uddannelsessøgende efter loven udfyldes en blanket,der afleveres til uddannelsesinstitutionen. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som uddan-nelsessøgende efter loven finder sted. Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæf-tigelsesministeren regler om tilmelding og blankettens indhold, herunder at den uddannelsessøgendes per-sonnummer skal oplyses.
Efter lovens § 4 a betaler kommunen de pågældende tilskud eller bevillinger vedrørende uddannelsesfor-løb, der igangsættes af en anden aktør, hvis den anden aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil efter loveneller regler fastsat i medfør heraf.Efter lovens § 5 indberetter de omfattede uddannelsesinstitutioner m.fl., der modtager tilskud eller bevil-linger fra Ministeriet for Børn og Undervisning, oplysninger om årselever og studenterårsværk opgjort pågrundlag af antallet af elever og studerende, for hvilke der ikke ydes tilskud eller bevilling til Ministeriet forBørn og Undervisning, til brug for kontrol af tilskudsbetingelser og beregning af tilskud på enkelte områderog til brug for statistik. For selvejende institutioner under Ministeriet for Børn og Undervisning attestererinstitutionernes revision indberetningens rigtighed efter regler fastsat af Ministeriet for Børn og Undervis-ning.Efter lovens § 7 b kan vedkommende minister bestemme, at loven også gælder for uddannelse som led ivisse tilbud til de persongrupper, der er omfattet af loven, på uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettige-de til at modtage tilskud eller bevilling fra vedkommende ministerium til den pågældende uddannelse. Ved-kommende minister varetager administrationen af ordningen og har i den forbindelse samme beføjelser, sombørne- og undervisningsministeren har i henhold til loven. Denne bemyndigelse er udnyttet for Kulturmini-steriets område ved bekendtgørelse nr. 871 af 8. september 2009 om betaling for visse uddannelsesaktiviteterpå Kulturministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., og for Viden-skabsministeriets område, nu Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, ved be-kendtgørelse 768 af 3. juli 2009 om betaling for universitetsuddannelse i forbindelse med lov om en aktivbeskæftigelsesindsats m.m. Ved kongelig resolution af 3. oktober 2011 overgik ressortansvaret for professi-onshøjskoler og erhvervsakademier fra det daværende Undervisningsministerium, nu Ministeriet for Børn ogUndervisning, til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.På Ministeriet for Børn og Undervisnings område er bemyndigelserne i lov om betaling for visse uddannel-sesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. udmøntet ved bekendtgørelse nr.687 af 2. juli 2009 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæfti-gelsesindsats m.m. Bekendtgørelsen fastsætter de nærmere regler for tilmelding, opkrævning, betaling, be-tingelser for andre aktørers adgang til at foretage tilmelding og betaling og om anden aktørs manglende beta-ling og indberetning.Bekendtgørelsen (§§ 3-7) fastsætter fælles for kommuner og anden aktør, at tilmelding og betaling for ud-dannelse omfattet af bekendtgørelsen foretages af kommunerne eller af anden aktør, der af en kommune harfået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som opfylder betingelsernefor anden aktørs adgang til at foretage tilmelding og betaling. Ved tilmelding skal opfyldes de eventuelleadgangskrav m.v., som gælder for ordinære elever eller studerende. Kommunen eller anden aktør skal vedtilmelding til uddannelse omfattet af bekendtgørelsen udfylde og underskrive en tilmeldingsblanket og frem-sende den til uddannelsesinstitutionen, hvor personen skal deltage i undervisning eller uddannelse. Påbegyn-delse af et uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået aftale om proceduren for betalingen (betalingsaf-tale) mellem uddannelsesinstitutionen og kommunen eller anden aktør. Betalingsfristerne skal fremgå afbetalingsaftalen. Uddannelsesinstitutioner m.fl. beregner og opkræver betaling hos kommunen eller den an-den aktør efter de takster, der følger af finansloven svarende til det statstilskud, der ville have været udløstefter de regler, som gælder for ordinære årselever eller årsstuderende, hvis den uddannelsessøgende havdeværet ordinær elev eller studerende. Taksterne offentliggøres i et takstkatalog, der findes på Ministeriet forBørn og Undervisnings hjemmeside. Eventuel deltagerbetaling, elevbetaling eller lignende følger de regler,som gælder for ordinære elever eller studerende. Hvis et uddannelsesforløb ikke ville have udløst statstilskudefter de regler, som gælder for ordinære elever eller studerende, tilbagebetaler uddannelsesinstitutioner m.fl.eventuelt opkrævet betaling.For anden aktørs tilmelding og betaling fastsætter bekendtgørelsen (§§ 10 og 11), at anden aktør ved til-melding skal bruge en tilmeldingsblanket, der indeholder de oplysninger, som fremgår af standardblanket Bmed vejledning, der er optaget som bilag til bekendtgørelsen. Uddannelsesinstitutionen kan ved tilmeldingkræve, at anden aktør bruger standardblanket B med vejledning, der er optaget som bilag til bekendtgørelsen.For anden aktør er betalingsfristen, medmindre tidligere betalingsfrister er aftalt i betalingsaftalen, ved ud-dannelsesforløb med en varighed på eller over 1 måned senest 2 uger inden forløbets afslutning, ved uddan-nelsesforløb med en varighed under 1 måned, senest 1 uge efter forløbets påbegyndelse eller ved uddannel-
sesforløb, herunder produktionsskoleforløb med løbende udskrivning, senest 2 uger efter forløbets afslutningdog således, at der er en betalingsfrist på 1 uge efter afslutningen af hver periode af 2 måneders varighed.Ved anden aktørs manglende betaling fastsætter bekendtgørelsen (§§ 14-18) nærmere regler og procedurer.Uddannelsesinstitutioner m.fl. skal inden 10 dage eller hurtigst muligt derefter underrette kommunen, hvis enanden aktør ikke betaler for en uddannelsessøgende inden for en aftalt betalingsfrist og uddannelsesforløbetikke er afsluttet. Underretningen gives til den kommune, der er anført på tilmeldingsblanketten. Uddannel-sesinstitutioner m.fl. skal hurtigst muligt ved anbefalet brev til anden aktør stille krav om betaling inden for 2uger fra brevets afsendelse, hvis uddannelsesforløbet er afsluttet, anden aktør ikke har betalt inden for enaftalt betalingsfrist og der ville have været udløst statstilskud efter de regler, som gælder for ordinære årsele-ver eller årsstuderende, hvis den uddannelsessøgende havde været ordinær elev eller studerende. Hvis ud-dannelsesinstitutionen ikke har modtaget anden aktørs betaling for uddannelsesforløbet inden for 2 uger fraafsendelsen af det ovenfor nævnte brev, skal institutionen hurtigst muligt orientere den kommune, der harmodtaget kopi af brevet. Den kommune, der havde overladt aktøren opgaver efter lov om en aktiv beskæfti-gelsesindsats vedrørende den berørte uddannelsessøgende, skal hurtigst muligt betale det manglende beløb tilinstitutionen. Kommunen overtager herefter uddannelsesinstitutionens krav mod aktøren vedrørende uddan-nelsesforløbet.Bekendtgørelsen (§§ 12 og 13) fastsætter endvidere betingelser for andre aktørers adgang til at foretagetilmelding og betaling. Anden aktør, der af en kommune har fået overladt at udføre opgaver efter lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, har adgang til at foretage tilmelding og betaling efter denne bekendtgørelse, hvisaktøren har en gældende rammeaftale med Arbejdsmarkedsstyrelsen, en beskæftigelsesregion eller en kom-mune, hvori indgår, at aktøren er forpligtet til at overholde lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter iforbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., herunder at foretage tilmelding, iagttage aftaltebetalingsfrister og overholde betalingsforpligtelser over for uddannelsesinstitutionerne, og aktøren er optageti anden aktør-kataloget. Anden aktør-kataloget fremgår af Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside. Der skal ianden aktør-kataloget være oplysninger, der muliggør identifikation af aktøren, herunder aktørens navn,adresse, telefonnummer og CVR-nummer samt en angivelse af den eller de rammeaftaler, der begrunderoptagelsen i kataloget, herunder varigheden af disse aftaler. Anden aktør-kataloget drives og opdateres afArbejdsmarkedsstyrelsen.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at revisionsbestemmelsen om anden aktørs mulighed for at bruge uddannelsestilbud som led ibeskæftigelsesindsatsen ophæves, således at § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbin-delse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. og ordningen med anden aktørs mulighed for brug afuddannelsestilbud videreføres uændret.Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1.1., der beskriver den gældende ordning for anden aktørs brug af ud-dannelsestilbud efter betalingsloven og til lovforslagets pkt. 2.2., der beskriver de hidtidige erfaringer medanden aktørs brug af uddannelsestilbud efter betalingsloven.2.2. Erfaringer med anden aktørs brug af uddannelsestilbud som led i beskæftigelsesindsatsen2.2.1. Arbejdsmarkedsstyrelsens evaluering af brugen af anden aktør i beskæftigelsesindsatsen og data omandre aktørers brug af uddannelsesaktivering og eventuel manglende overholdelse af vilkårene herfor samterfaringer med det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem og brugen af anden aktørArbejdsmarkedsstyrelsen har i november 2011 indhentet oplysninger fra de to største jobcentre i Danmark,nemlig København og Aarhus.Jobcenter København har oplyst, at de ikke har gjort notat om eller på anden vis er bekendte med tilfælde,hvor kommunen har måttet betale uddannelsesinstitutioner som følge af, at andre aktører ikke har betalt forde uddannelser, som aktørerne har tilmeldt ledige til.Jobcenter Aarhus har oplyst, at der ikke har været situationer, hvor de måtte lægge ud eller betale for ud-dannelsesaktivitet bevilget af anden aktør som følge af, at denne har misligholdt sine betalingsforpligtelser.Herudover er Arbejdsmarkedsstyrelsen heller ikke på anden vis blevet bekendt med, at der skulle være til-fælde, hvor ordningen efter LBK nr. 606, § 4, hvorefter andre aktører kan tilmelde personer til uddannelser
på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til Undervisningsministeriets lovgivning er berettigede til atmodtage tilskud eller bevilling fra ministeriet for Børn og Undervisning, har givet anledning til problemer.Arbejdsmarkedsstyrelsen har derfor på baggrund af de hidtidige erfaringer og de indhentede informationerom erfaringerne fra de to største jobcentre i Danmark ingen bemærkninger til, at lovens § 4 opretholdesuændret.Arbejdsmarkedsstyrelsen fik i 2009 gennemført en ekstern evaluering af brugen af anden aktør under ser-vice- og LVU-udbuddene. De administrative opgaver for jobcenteret i forbindelse med overdragelse af ind-satsen til andre aktører indgår i evalueringen, herunder opgaver i forbindelse med, at andre aktører fra januar2008 fik overdraget myndighedsudøvelsen i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.Evalueringen vurderer, at det er en klar og samstemmende oplevelse hos jobcentre og andre aktører, atmyndighedsoverdragelsen har betydet reduceret administration, samt at mange beslutninger er rykket tætterepå borgeren. Det er således den klare opfattelse, at jobcentre og andre aktører ved overdragelse af myndig-hedsansvar har opnået de administrative fordele, som var en del af baggrunden for forslaget. Evalueringennævner en række opgaver, hvor der er behov for yderligere forenklinger af administrationen, og rapportenpeger ikke på, at andre aktørers tilmelding og betaling til uddannelsesinstitutioner har givet anledning tilproblemer.2.2.2. Anden aktørs anvendelse af uddannelsestilbud i henhold til lov om betaling for visseuddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. og erfaringer frauddannelsesinstitutionerAnden aktørs brug af uddannelser har fra 2007 til og med 2010 haft et omfang på 528 årsværk. Herunder erbåde omfattet uddannelse under Ministeriet for Børn og Undervisning samt videregående uddannelser, dernu hører under Ministeriet for Forskning, Innovation og Uddannelse. De videregående uddannelser dækker27 årsværk i perioden. Tabel 1 viser aktiviteten fordelt på år og rekvirentTabel 1. Uddannelsesaktivitet rekvireret i perioden 2007-2010År2007200820092010I ALTØvrigeaktører23.295Rekvirent Anden Øvrige Andenaktøraktører aktør1596.072Aktivitet89(årsværk)Øvrige Anden Øvrige Anden ØvrigeAndenaktører aktøraktører aktøraktøreraktør3.9891165.2011648.033528
Det fremgår af tabellen, at den rekvirerede aktivitet har svinget i omfang mellem 89 og 164 årsværk pr. år.Til sammenligning angiver tabellen omfanget af uddannelsesaktivitet, som øvrige aktører (jobcentre) harrekvireret som led i en beskæftigelsesindsats. For hele perioden har øvrige aktører (jobcentre) rekvireret23.295 årsværk, mens anden aktør alene står for 528 årsværk. De kommunale jobcentre gør således i langthøjere grad end anden aktør brug af ordinære uddannelsestilbud i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.Tabel 2 viser fordelingen af den rekvirerede aktivitet på de fem institutionstyper, som har opgjort aktivitet.Tabel 2. Fordeling af aktivitet på institutionstyper (2007-2010)InstitutionstypeErhvervsskolerVUC’erProduktionsskolerUniversiteterCenter for Videregående Uddannelse (CVUI) (nedlagt pr. 1. januar 2008)Professionshøjskoler og erhvervsakademierAktivitet (årsværk)417472218119
Private udbydere af arbejdsmarkedsuddannelserI alt
4528
Det fremgår af tabellen, at den rekvirerede aktivitet fra anden aktør i alt overvejende grad er koncentreret tilinstitutioner for erhvervsrettet uddannelse, som udgør 417 af de 528 årsværk. Uddannelsesaktiviteten vedrø-rer hovedsageligt arbejdsmarkedsuddannelser. Den resterende aktivitet i perioden omfatter stort set aleneVUC’er med 47 årsværk. Aktiviteten er fordelt på få institutioner.Set i forhold til andre aktørers samlede aktivitet i forhold til beskæftigelsesindsats er anden aktørers brug afde ordinære uddannelsestilbud af beskedent omfang. Anden aktørers samlede aktivitet udgør 28.625 fuld-tidspersoner i 2010 (tal frawww.jobindsats.dk).Heraf blev der alene rekvireret ordinær uddannelse svarendetil 164 årsværk, hvilket svarer til 0,6 % af anden aktørs samlede aktivitet.For så vidt angår aktiviteten i de tre første kvartaler af 2011 er det ligeledes næsten udelukkende institutio-ner for erhvervsrettet uddannelse, der har rekvireret aktivitet fra anden aktør. For de tre første kvartaler af2011 drejer det sig om knap 67 årsværk, og uddannelsesaktiviteten drejer sig hovedsageligt om arbejdsmar-kedsuddannelser.Den rekvirerede aktivitet er fordelt på forholdsvis få institutioner, og i 2010 var aktiviteten på erhvervssko-leområde koncentreret til Herningsholm Erhvervsskole med 42 årsværk, AMU Syd med 13 årsværk og Kø-benhavns Tekniske Skole med 12 årsværk.Ministeriet for Børn og Undervisning har gennem Danske Erhvervsskoler – Lederne og VUC Lederfor-eningen undersøgt institutionernes erfaringer med samarbejdet med anden aktør, og ingen institutioner harmeldt om problematiske forhold i samarbejdet mellem institutionen og anden aktør, herunder om manglendebetaling fra andens aktørs side. To institutioner anfører, at institutionerne som udgangspunkt ikke har pro-blemer med de AMU kursister, der bliver tilmeldt fra anden aktør. Institutionerne oplever dog, at det oftest ernoget mere tidskrævende at få kursister fra anden aktør tilmeldt, og at institutionerne må påtage sig en vej-ledningsopgave over for anden aktør for at sikre, at kommunen inddrages og at institutionen får den endeligegodkendelse fra kommunen. Institutionerne peger på, at det kunne være ønskværdigt med en mere smidigtilmeldingsprocedure for denne gruppe og bedre information fra kommunen til anden aktør.Hertil skal bemærkes, at informationer til både institutioner, jobcentre og anden aktør om betalingsloven,procedurer og tilmeldingsblanketter m.v. fremgår af Ministeriet for Børn og Undervisnings hjemmeside.For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt uddannelsesinstitutionerne fejlagtigt indberetter personer, hvisuddannelsesforløb skal finansieres med tilskud mv. i henhold til betalingsloven, bemærkes, at de ordinæreuddannelser udbydes i henhold til gældende regelgrundlag for uddannelsernes indhold, tilrettelæggelse oggennemførelse og i henhold til gældende regler for godkendte uddannelsesinstitutioner. Institutionerne ind-beretter uddannelsesaktiviteten, og institutionens revisor attesterer, at uddannelsesaktiviteten er gennemført ioverensstemmelse med de gældende regler for uddannelsen.Anden aktørs brug af uddannelsestilbud omfatter hovedsageligt arbejdsmarkedsuddannelser på institutionerfor erhvervsrettet uddannelse, jf. lovforslagets pkt. 2.2.2.Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Ministeriet for Børn og Undervisning har i 2011 haft særligt fokus påtilsynet med institutionernes gennemførelse og indberetning af arbejdsmarkedsuddannelsesaktiviteter, ogKvalitets- og Tilsynsstyrelsen er ikke i den forbindelse blevet bekendt med tilfælde, hvor der fejlagtigt erindberettet personer, hvis uddannelsesforløb skal finansieres med tilskud mv. i henhold til betalingsloven.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:[Høringsliste indsættes]9. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 2, stk. 2)Forslaget indebærer, at § 2, stk. 2, i lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring af lov om betaling for visse ud-dannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som ændret ved § 16 i lov nr.483 af 12. juni 2009 om ændring af lov om ændring af lov om ansvaret for og styringen af den aktive be-skæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt om ophævelse aflov om supplerende aktiveringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse (Etablering af etenstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.), ophæves.Med forslaget ophæves revisionsbestemmelsen om anden aktørs mulighed for at bruge uddannelsestilbudsom led i beskæftigelsesindsatsen, således at § 4 i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbin-delse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. opretholdes uændret, og ordningen med anden aktørsmulighed for brug af uddannelsestilbud dermed videreføres.Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1.1. for så vidt angår indholdet af den gældende regulering for andenaktørs brug af uddannelsestilbud i overensstemmelse med lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter iforbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov nr. 566 af 6. juni 2007 om ændring aflov om betaling for visse uddannelsesaktiviteteri forbindelse med lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats, som ændret ved § 16 i lov nr. 483 af12. juni 2009 om ændring af lov om ændring aflov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæf-tigelsesindsats og forskellige andre love samtom ophævelse af lov om supplerende aktive-ringstilbud til visse ledige medlemmer af enarbejdsløshedskasse (Etablering af et enstrengetkommunalt beskæftigelsessystem m.v.), foreta-ges følgende ændring:§ 2.(…)Stk. 2.§ 4 i lov om betaling for visse uddan-nelsesaktiviteter i forbindelse med lov om enaktiv beskæftigelsesindsats m.m. som affatetved denne lovs § 1, nr. 3, tages op til revision ifolketingsåret 2011-2012.1.§ 2, stk. 2,ophæves.
§2Loven træder i kraft den 1. juli 2012.