Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Indsats på erhvervsskolerne skaber nye praktikpladserNår erhvervsskolerne gør en aktiv indsats for at skabe flere praktikpladser, har det en positiveffekt. Det viser en ny evaluering, der indgår i regeringens videre arbejde med at styrke uddan-nelsesgarantien.Direkte henvendelser fra skoler og elever er den vigtigste udløsende faktor for, at virksomheder beslut-ter sig for at blive godkendt som praktikplads og ansætte en elev.Det viser ”Evaluering af skolernes praktikpladsopsøgende arbejde over for ikke-praktikpladsgodkendtevirksomheder” fra Teknologisk Institut.Aktiv indsats betaler sigEvalueringen viser også, at virksomheder, som ikke er godkendte som praktikplads, generelt er tilfredsemed skolernes praktikpladsopsøgende arbejde og er indstillet på at ansætte elever, men efterspørgermere information om de mange muligheder som praktikplads.Børne- og undervisningsminister Christine Antorini vil bruge evalueringen aktivt:”Vi kan med evalueringen se, at det betaler sig at gøre en aktiv indsats for at skabe flere praktikpladser.Vi skal derfor seriøst overveje, hvordan vi kan udbygge indsatsen over for virksomhederne. Jeg vil invi-tere Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser og alle parter i rådet til at komme medideer til, hvordan kontakt med virksomhederne kan få endnu flere til at være med til at uddanne elever.Jeg vil også tage evalueringen med til de kommende politiske drøftelser om, hvordan regeringen skaberflere praktikpladser og styrker uddannelsesgarantien,” siger Christine Antorini.Virksomheder efterspørger information og støtteEvalueringen viser, at når virksomheder beslutter sig for ikke at oprette en praktikplads, begrundes detisær med manglende ordrer. Nogle virksomheder har dog også svært ved at vurdere, hvordan der kanskabes en praktikplads ud fra virksomhedens opgaver. Her kan skolerne spille en afgørende rolle ved atvære med til at identificere, definere og afgrænse opgaver og synliggøre, hvad det koster at have en elev.Evalueringen peger på, at der er stor forskel mellem skolerne på ledelsernes og bestyrelsernes involve-ring i forhold til det praktikpladsopsøgende arbejde. Desuden efterlyser skolernes praktikpladsmedar-bejdere et stærkere samarbejde mellem skolerne indbyrdes samt med de faglige udvalg og lokale uddan-nelsesudvalg om praktikpladsarbejdet.Evalueringen er gennemført som en del af ”Aftale om flere praktikpladser i 2011”.
For yderligere oplysninger, kontakt:Uddannelsesstyrelsen – Chefkonsulent John T. Larsen, tlf. 33 92 54 18Teknologisk Institut – Konsulent Signe Dalgas Kofoed, tlf. 72 20 14 20
1