Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1080060_0001.png
1080060_0002.png
MDanmarks LærerforeningEkstraordinær kongresDen 9. februar 2012
Resolution
Det er KL’s og kommunernes ansvar at sikre vilkår for kvalitet i undervisningenEn god skole forudsætter dialog og samarbejde. Der findes ingen vindere i denkamp, som KL er ved at påføre folkeskolen. KL udtaler selv, at kvaliteten iundervisningen ikke er en del af deres partnerskab med kommunerne. Det erdybt bekymrende, at KL på den måde fraskriver sig ansvaret for kvaliteten ifolkeskolen. Det er i sidste ende kommunernes ansvar, at lærere og børnehave-klasseledere kan leve op til kravene om kvalitet i undervisningen. Hvis KL’skursskifte gennemføres, bliver eleverne de sikre tabere.Danmarks Lærerforenings arbejde har været styret af ét gennemgående mål:Mere kvalitet og dermed en effektiv udnyttelse af resurserne. Det vil vi gernesamarbejde med KL om.I mange kommuner er der et værdifuldt samarbejde om at løse udfordringerne iden pressede økonomiske situation. Det samarbejde underminerer KL medsine gentagne mediekampagner, der giver et forvrænget billede af lærernes ar-bejde. KL må indgå i et konstruktivt samarbejde i stedet for at mistænkeliggørelærernes indsats.Danmarks Lærerforening har på en lang række områder taget konkret ansvarfor, at lærerne kan fokusere på at skabe mest mulig kvalitet i elevernes under-visning.Med indgåelsen af den seneste arbejdstidsaftale - A08 - er det professionelleengagement og den pædagogiske ledelse styrket. Der er effektiviseret gennemmindre bureaukrati. Foreningens læseprojekt har sat fokus på læsning i alle fag– en forudsætning for at øge den generelle kvalitet i undervisningen. Og vi ar-bejder på, i samarbejde med undervisningsministeren, at iværksætte en rækkeprojekter, blandt andet om udsatte børn, inklusion og en styrkelse af læsepro-jektet.Folkeskolen står over for enorme udfordringer. Der er i løbet af få år nedlagtmere end 4.300 lærerstillinger. Inden for de sidste to år er der sparet over 1,2mia. kr. på folkeskolen. Disse reduktioner er i nogle situationer gennemført
uden hensyntagen til en seriøs personalepolitik. Samtidig vokser kravene tilkvaliteten i undervisningen. I den situation er det helt håbløst, at KL afviserenhver dialog om kvalitet.Vedtaget på Danmarks Lærerforenings ekstraordinær kongres forsamlet tilmøde den 9. februar 2012.