Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1080058_0001.png
1080058_0002.png
1080058_0003.png
1080058_0004.png
1080058_0005.png
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini) (udkast af 25. januar 2012)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med sær-lige behov(Ændring af revisionsklausul)
§1I lov nr. 564 af 6. juni 2007 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov foretages føl-gende ændring:1.I§ 17ændres »2011-12« til: »2012-13«.§2Loven træder i kraft den 1. juni 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund2. Gældende ret3. Lovforslagets indhold4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.10. Sammenfattende skema1. Indledning og baggrundFormålet med lovforslaget er at ændre revisionsklausulen vedrørende lov om ungdomsuddannelse for ungemed særlige behov, således at loven tages op til revision i folketingsåret 2012-13 frem for 2011-12.Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov trådte i kraft den 1. august 2007. Lovens formåler at sikre, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der på grund af deres handicapikke kan gennemføre en uddannelse i det traditionelle ungdomsuddannelsessystem, får et retskrav på en 3-årig ungdomsuddannelse efter endt grundskole tilpasset deres særlige forudsætninger og behov. Målet medungdomsuddannelsen er, at de unge med særlige behov ud over faglige kompetencer også skal opnå person-lige og sociale kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt tilvidere uddannelse og beskæftigelse. Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for at give uddannelses-tilbuddet til unge, der er tilmeldt folkeregistret i kommunen.Efter lovens § 17 skal loven tages op til revision senest i folketingsåret 2011-12. Det fremgår af lovens for-arbejder, at revisionsklausulen blev indsat i loven for at sikre muligheden for en eventuel justering af grund-laget for den ny ungdomsuddannelse med afsæt i resultatet af en 4-årig evaluering af uddannelsen.
2. Gældende retLov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov fastlægger rammerne for, hvornår og i hvilke til-fælde unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov efter undervisningspligtens ophør har etretskrav på en 3-årig ungdomsuddannelse, der er tilpasset deres særlige forudsætninger og behov. Gruppenandre unge med særlige behov omfatter blandt andet unge med svære bevægelseshandicap, multihandicap-pede unge, unge med autisme, unge med ADHD eller andre psykiske lidelser samt unge med erhvervet hjer-neskade.Ungdomsuddannelsen omfatter kun de unge, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdoms-uddannelse, selv om der ydes den unge specialpædagogisk støtte.Loven indeholder regler om uddannelsens formål, adgangen til og indholdet af ungdomsuddannelsen,kommunalbestyrelsens ansvar samt regler om befordring, forsøg og klageadgang.De nærmere regler for uddannelsen er fastsat i bekendtgørelse nr. 974 af 19. juli 2007 om ungdomsuddan-nelse for unge med særlige behov.
3. Lovforslagets indholdUngdomsuddannelsen for unge med særlige behov er en ny ungdomsuddannelse. Uddannelsen er på denbaggrund blevet løbende evalueret siden indførelsen i 2007 med henblik på at afdække et eventuelt behov forjusteringer i lovgrundlaget i folketingsåret 2011-12.De foreløbige erfaringer fra den løbende evaluering af ungdomsuddannelsen for unge med særlige behovtyder på, at ungdomsuddannelsen i almindelighed er velfungerende. Det er dog vurderingen, at der p.t. ikkeer tilvejebragt et analyse- og erfaringsgrundlag, der har en sådan karakter, at det med tilstrækkelig sikkerhedkan vurderes, om der er et reelt behov for en justering af uddannelsens retlige rammer og indhold. Dettenavnlig henset til, at kun ca. 300 elever pr. 28. februar 2011 har gennemført et fuldt uddannelsesforløb.Det foreslås på den baggrund, at revisionsklausulen vedrørende loven ændres, så loven tages op til revisioni folketingsåret 2012-13 frem for i 2011-12. Med henblik på at sikre tilstedeværelsen af et fornødent grund-lag for en lovrevision i 2012-13 har Ministeriet for Børn og Undervisning i samarbejde med Finansministeri-et igangsat en ny evaluering af ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov. Undersøgelsen gennemfø-res af Epinion og forventes færdig april 2012.Det bliver særligt undersøgt, om ungdomsuddannelsen lever op til lovens formål om at give de unge per-sonlige, sociale og faglige kompetencer til at deltage i samfundslivet, herunder eventuelt til videre uddannel-se og beskæftigelse, og om målgruppen for uddannelsen er rigtigt afgrænset, eller om nogle af de unge medfordel kunne henvises til andre eksisterende tilbud efter f.eks. serviceloven eller individuelle forløb tilrette-lagt efter lov om specialundervisning for voksne.Der bliver endvidere fokuseret på, om de afsatte midler til uddannelsen anvendes hensigtsmæssigt i forholdtil at sikre, at målgruppen kommer i uddannelse eller beskæftigelse, og på, om der er uhensigtsmæssige bin-dinger i lovgrundlaget i forhold til uddannelsens rammer og indhold. Endelig bliver det undersøgt, om grund-laget for uddannelsen i videre omfang bør harmoniseres med reglerne på de tilgrænsende områder inden forbeskæftigelsesområdet og det sociale område med henblik på at forenkle de berørte unges tilgang til relevan-te tilbud og kommunalbestyrelsens administration af sådanne tilbud. Det drejer sig f.eks. om det forhold,hvor en ung visiteres til et botilbud samtidig med optagelsen på ungdomsuddannelsen.Det er vurderingen, at de nævnte aktiviteter vil tilvejebringe et mere solidt og fyldestgørende grundlag forovervejelserne om en eventuel lovændring i 2012-13. I overvejelserne vil også indgå det allerede tilvejebrag-te erfaringsgrundlag fra den løbende evaluering af ungdomsuddannelsen, herunder undervisningsministerensårlige redegørelser til Folketingets Uddannelsesudvalg i perioden 2008-2010 og løbende dialog med interes-senter på området samt erfaringer fra den daglige administration af loven.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Børne- og Kulturchefforeningen, BUPL – Børne- og ungdomspædagogernes Landsforbund, DanmarksEvalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Blindesamfund, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Danske Handicaporganisationer,Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd, Efterskoleforeningen, Fagligt Fælles Forbund, Folkehøjskoler-nes Forening i Danmark, Foreningen af Daghøjskoler i Danmark, Foreningen af forstandere ved AMU-centrene, Foreningen af Husholdningsskoler og Håndarbejdsskoler, Foreningen af Ledere ved Danskuddan-nelser, Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, FTF, Institut forMenneskerettigheder, KL, Landsforeningen LEV, Landsorganisationen i Danmark, Lederforeningen forVUC, Ledersamrådet for VSU og STU i Danmark, Lærernes Centralorganisation, OplysningsforbundenesFællesråd, Produktionsskoleforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, Uddannelsesforbundet, Ung-dommens Uddannelsesvejledning v/ Ungdommens Uddannelsesvejlednings Udviklingscenter.10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserØkonomiske og administrativekonsekvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 17)Det foreslås at ændre den eksisterende revisionsklausul vedrørende lov om ungdomsuddannelse for ungemed særlige behov, så loven skal tages op til revision i folketingsåret 2012-13 frem for i folketingsåret 2011-12.Udsættelsen af lovrevisionen er begrundet i hensynet til at sikre et tilstrækkeligt og fyldestgørende analyse-og erfaringsgrundlag som afsæt for overvejelserne af behovet for en eventuel justering af uddannelsensrammer og indhold. Der er på nuværende tidspunkt kun begrænsede erfaringer med den ny ungdomsuddan-nelses anvendelse i praksis, da alene 300 elever pr. 28. februar 2011 har gennemført et fuldt uddannelsesfor-løb.Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2012.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov nr. 564 af 6. juni 2007 om ungdomsud-dannelse for unge med særlige behov foretagesfølgende ændring:§ 17.Loven tages op til revision senest i folke-tingsåret 2011-12.1.I§ 17ændres » 2011-12« til: »2012-13«.§2Loven træder i kraft den 1. juni 2012.