Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1078784_0001.png
1078784_0002.png
1078784_0003.png
1078784_0004.png
1078784_0005.png
Foretræde, tirsdag d. 7. februar 2012________________________________________________________________________________
ved Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise
Innovations‐ og entreprenørskabsundervisningFra ABC til PhD
Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise:‐ Sikrer, at entreprenørskabsundervisning når ud til elever og studerende på alleuddannelsesniveauer.‐ Entreprenørskab skal være en naturlig del af vores uddannelsessystem.‐ Vores arbejde har vist sig effektivt; dette er en udvikling, vi gerne vil forstærkesammen med den nye regering og dermed fremadrettet give arbejdet endnu mereenergi.‐ Årligt Studentertopmøde i uge 46 under Global Entrepreneurship Week.‐ Elever og studerende fra alle uddannelsesniveauer inviteres til at diskutere,hvorledes rammerne for entreprenørskab og innovation i undervisningen kanforbedres.
Erklæringer fra Studentertopmøderne :”Vi, repræsentanter for over 1 mio. elever og studerende, ser gerne en kultur ogholdningsændring i forhold til kreativitet og entreprenørskab i Danmark. Vivil være entreprenante aktører i det danske samfund, der tør tage ansvar og værekreative i vores egen uddannelse.Vi ønsker uddannelsesinstitutioner uden begrænsninger – uddannelsesmiljøer dergiver mulighed for at handle i praksis – og hvor kreativitet i uddannelsen respekteresog belønnes.Vi ønsker større fleksibilitet i uddannelserne og mere kobling til praksis og tilerhvervslivet.”
Kreativitet i undervisningenKreativitet og skabende aktiviteter bør være en del af alle skolens fag. Kreativitet ogfaglighed er ikke modsætninger, men forudsætter hinanden. Eleverne skal opleve atderes egne idéer og kreative udfoldelser understøttes, og at der i særlige forløbarbejdes struktureret med idéskabelse og med at udfolde idéerne i praksis. Skolenskal i højere grad handle om aktiv skabelse af viden i stedet for passiv reproduktion.Det skal være OK at lave fejl og at eksperimentere med nye måder at gøre tingenepå. Kreativitet i undervisningen og kreative måder at undervise på vil gøre skolenmere spændende og motiverende for både elever og lærere.Metoder som understøtter innovation og entreprenørskabSkolen skal, i højere grad end det er tilfældet i dag, arbejde med tværfagligeaktiviteter og projekter, hvor eleverne kan få erfaringer med at tage ansvar og søgeviden. Det er vigtigt, at elever gennem sammenhængende forløb får erfaringer medog fornemmelse af at lykkedes som elever og som mennesker. Praktisk gøren ogteoretisk viden skal supplere hinanden, og elevernes viden skal sættes i spil, så detgiver mening.Skolen ud i verden, verden ind i skolenSkolens omverden skal inddrages mest muligt i undervisningen, så eleverne fåroplevelser af, at deres viden kan bruges i virkeligheden, og at den viden, der liggeruden for skolen kan inddrages. Skolen bør samarbejde med institutioner, erhvervslivog arbejdsmarkedet. Der skal etableres internationale kontakter, som giver elevernemulighed for at få internationale erfaringer.Eleverne skal have viden om og forståelse for privatøkonomi, virksomheds- ogmarkedsøkonomi og de store linjer i den internationale finansverden.Ny digital teknologi skal anvendes, og gerne på måder som afgørende ændrerundervisningen.
Foretrædedeltagere:‐ Christian Vintergaard,christian@ffe‐ye.dkAdm. Direktør., Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise- Mikkel Møller Sørensen,[email protected]HHX Elev, IBC, Kolding- Marcus Tjørnelund,[email protected]9. klasse elev på Strib Skole- Thomas Elley,[email protected]9. klasse elev på Strib Skole‐ Anders Rasmussen,anders@ffe‐ye.dkTeamleder, Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise
Kontakt:Christian Vintergaard, Ph. D., Adm. direktør, Fonden for Entreprenørskab – YoungEnterprisechristian@ffe‐ye.dkTelefon: 2875 4191