Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1078081_0001.png
1078081_0002.png
1078081_0003.png
1078081_0004.png
1078081_0005.png
1078081_0006.png
1078081_0007.png
1078081_0008.png
Foretræde for
Børne- ogUndervisningsudvalgetTirsdag den 7. februar 2012Emne:
Økonomiske tilskudsvilkårHHX – STXJesper DahlmannDirektørErhvervsgymnasiet Grindsted
Campus Grindsted
Gymnasiereform 1. august 2005Sidestiller stx og hhx (og htx)
Ens strukturEns niveauer og lektionsantalEns omfang af rettearbejdeEns optagelsesbestemmelserEns eksamensbestemmelser og eksamensomfangEns krav til lærerkvalifikationer (akademisk baggrund)Studiekompetencegivende på samme niveau
Områder med forskelle:Udstyr og læremidler til naturvidenskabelige fag på stxIdræts- og musikfaciliteter på stx
Nok sidestillet – men også ligestillet?
Sammenligning af tilskudSammenligningsår 2010, hvor alt er kendt – og vilkårene som i 2012Fælles-Færdig- udgifts- Byg-Antal Undervis- gørelses- takstnings-årsele- ningstakst takst pr.pr.takst pr.ver pr. årselevelevårselev årselev1)360,646,2406,8HhxEUD merk.HtxKursus4)230,391,742,523,4387,949.20046.40059.90013.3005.40020.6006.9007.4009.8004.0004.8007.3600000001.800.00055.30061.50014.1009.6007.5009.5008.7009.700
Uddan-nelseStxHF
Tillægs- Udkantstil-takst for skud pr.A-niveau skyggeårs- Grund-pr. elev2)elev3)tilskud10.400049.600 3.000.0000
Sammenligning mellem stx og hhx ved samme årselevantal (360,6)Undervis-ningstakst19.941.180
Færdiggø-relsestakst5)1.694.820
Tillægs-takst forFællesud- Bygnings- A-niveau Udkants Grund-giftstaksttakstelever-tilskud tilskud2.704.5003.137.220
I alt
291.200 2.346.080 3.000.000 33.115.000
17.741.520
1.598.660
2.488.140
1.442.400
0
0 1.800.000 25.070.720
Difference
8.044.280
Fodnote 1Der opereres ikke med regionaliseringsfaktor på dealmene gymnasier,hvorfor derikkeskerreduktion i bygningstaxameteret. Bygningstaksten for stx er såledeskr. 8.700pr. årselev.Den tilgrundliggende arealnorm er14 m2pr. elev.erhvervsgymnasierneregionaliseres det på Finansloven fastsatte bygningstaxameter ud fraskolens geografiske placering. ForErhvervsgymnasiet Grindsted'svedkommende ganges hhxbygningstaksten med faktor 0,8, hvorfor den reelle bygningstakst bliver påkr. 4.000pr. årselev, og ikkesom på Finansloven anført kr. 5.000 pr. årselev.Den tilgrundliggende arealnorm er10 m2pr. elev
Fodnote 2På dealmene gymnasier'sstx-uddanelse udløses en ekstra A-niveau takst pr. elev, der har opførtfysik, kemi, biologi eller musik på A-niveau på eksamensbeviset.Grindsted Gymnasium & HFhavde i opgørelsesåret 28 elever, som udløste det ekstra A-nveautilskud, i altkr. 291.200.
erhvervsgymnasierneopereres der ikke tilsvarende med ekstra A-niveau takster (selvom fagenefysik, kemi og biologi på A-niveau er forekommende på htx-uddannelsen – og også påErhvervsgymnasiet Grindsted).
Fodnote 3På dealmene gymnasierydes der udkantstillæg, såfremta) institutionen har mindre end 400 stx-årselever i året før finansåret ogb) hvis der er mere end 20 km til nærmestliggende almene gymnasium.Udkantstillægget ydes for antal stx-elever færre end 400, dog maks. kr. 2.400.000.Grindsted Gymnasium & HFopfylder betingelserne for opnåelse af udkantstilskud og modtagersåledes et udkantstillæg påkr. 2.346.080.erhvervsgymnasierneydes der udkantstillæg i udkantskommuner defineret ved:a) en befolkningstæthed på færre end 200 personer pr. km2 ogb) en prognosticeret gennemsnitlig befolkningstilvækst blandt 15-24 årige på mindre end 1 pct. iperioden 2009-2015.Der ydes et udkantstillæg på kr. 200.000 pr. erhvervsgymnasial uddannelse og pr. EUD-grundforløb.ForErhvervsgymnasiet Grindstedville det maksimale tilskud have været kr. 400.000, såfremtBillund Kommune havde haft status af udkantskommune.Erhvervsgymnasiet Grindstedmodtager med baggrund i ovenstående definition såledesikkeudkantstilskud.
Fodnote 4Ingen kursusaktivitet.Kursusaktiviteten omfatter AMU samt indtægtsdækket virksomhed. AMU-taksterne varierer fra kursustil kursus.
Fodnote 5I beregningen er forudsat, at 1/3 af årselevtallet udløser færdiggørelsestilskud
I beregningen er forudsat, at 1/3 af årselevtallet udløser færdiggørelsestilskud
Oplagte åbne spørgsmål:
Hvad kan begrunde den store forskel på hele 67% i grundtilskuddet ierhvervsgymnasiets disfavør (erhvervsgymasiet kr. 1.800.000, almentgymnasium m/HF kr. 3.000.000)?
Hvad kan begrunde en forskel i arealnorm på hele 40% i hhx's disfavør(hhx 10 m2/elev, stx 14 m2/elev)?
Hvad kan begrunde en forskel i bygningstaxameter på hele 74% i hhx´sdisfavør (hhx kr. 5.000, stx kr. 8.700)?
Hvad kan begrunde, at det alene er de erhvervsgymnasiale uddannelser,som udsættes for regionaliseringsfaktor på bygningstaxameteret (lokalthhx 80% = kr. 4.000, stx 100% = kr. 8.700)?
Hvad kan begrunde forskellen i definition af udkantsgymnasium, somåbenlyst er i erhvervsgymnasiernes disfavør, såvel hvad angår mulighedsom omfang (lokal hhx kr. 0, stx kr. 2.346.800)?
Hvad kan begrunde, at der ikke eksisterer tillægstakst for A-niveau for desamme fag (fysik, kemi, biologi) på htx som på stx?
Øvrige takster (undervisningstakst, fællestakst, færdiggørelsestakst) ertillige fastsat i handelsgymnasiets disfavør sammenligningsmæssigt.Generelt savnes gennemskuelig begrundelse herfor.
Konsekvenser ved manglende udligning:
KonkurrenceforvridningRingere erhvervsgymnasiale tilbudRingere erhvervsgymnasiale miljøerVanskeligt at opretholde brede tilbud i tyndere befolkede områderVanskeliggør ligeværdigt gymnasialt samarbejde, som ellers ubetinget ertil gavn for de uddannelsessøgende
Vanskeliggør rekruttering af undervisere til erhvervsgymnasierne ikonkurrence med de almene gymnasier
Underminering af intentionen med gymnasiereformen: at side- ogforhåbentlig også ligestille de 3-årige gymnasiale uddannelser