Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 118
Offentligt
1076322_0001.png
1076322_0002.png
1076322_0003.png
1076322_0004.png
(ffi
Bakspejlet'12
Ny EVA-rapport: BAKSPEJLET 2012 - Forskning o g ny v i d e n o m d a g t i l b u dHvordan får vi stillesiddende børn til at bevæge sig mere? Hvor ligger det bedste snit mel-lem område- og daglig ledelse? Hvordan finder vi og forældrene fælles fodslag omkringden risikofyldte leg der på den ene side udvikler børnene motorisk og mentalt, og på denanden side også risikerer at give dem skrammer? Og hvad kan vi bruge forskning til?Magasinet Bakspejlet 1 2 - Forskning og ny viden om dagtilbud årgang 2012 er EVA's års-rapport til ledere i landets dagtilbud på 0-6 årsområdet. Det præsenterer resultater af aktu-el, kvalitetsvurderet skandinavisk forskning og af EVA's evalueringer på dagtilbudsområdet.Det giver stof til eftertanke og til en række gode spørgsmål der kan være med til at udvikleden pædagogiske hverdag i danske dagtilbud.Temaerne i årets magasin er ledelse, spørgsmål, gråd, farlig leg, digitalisering, dagplejen,.børneperspektiver, læring, børns relationer, nutidens børneliv og fysisk aktivitet. Nogle afde gode spørgsmål forskningsresultaterne foranlediger, findes på særlige dialogkort derkan tages ud af magasinet og bruges som afsæt for dialoger på forældremøder, ledermø-der, personalemøder eller i andre sammenhænge, hvor der er behov for at reflektere overog diskutere faglige emner - fx i undervisningen.Bakspejlet sendes til alle centrale aktører på dagtilbudsområdet. Magasinet kan desudenkøbes i boghandlen og downloades fra EVA's hjemmeside www.eva.dk.Det er femte år i træk at EVA har fået Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning til atkortlægge og kvalitetsvurdere den skandinaviske dagtilbudsforskning som Bakspejlet byg-ger på. Temaerne i Bakspejlet omhandler en del af forskningsstudierne, men man kan finderesumeer af mere end 220 kortlagte studier i databasen NB-ECEC (Nordic Base of EarlyChildhood Education and Care). Databasen udvides årligt med tanke på at den skal kunnebidrage til kvalificering af pædagogers, pædagogstuderendes og underviseres arbejde gen-nem at lette adgangen til god dagtilbudsforskning.Vi håber at du finder magasinet inspirerende og at det sammen med databasen bidragermed konkret inspiration til en øget forskningsbaseret praksis på dagtilbudsområdet. Hvis duhar spørgsmål eller kommentarer til magasinet eller databasen er du velkommen til at kon-takte projektleder Persille Schwartz på [email protected].Venlig hilsenAnne Kjær OlsenOmrådechefT 35 25 46 96E ako�eva.dk
Dato23.01.2012Refpscjnr2011-333side1/1
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
E [email protected]H www.eva.dk
'.'*.•'wmiijm• tltllf/l.i !!''•
)RSKN1NG OG NY VIDEN O H
3PIL
Side 8Hvordman e
G r å & ^ W i & h a r e en lydSrdé3l3Idræt som pædagogiskredskabfSide 42i
DANMARKSRINGSINST1TUT
INDHOLD
O3LEDERDet gode spørgmålHvad sker der i dette års Bakspejl? Og hvorfor ser detud som det gør?
16T E M A : FARLIG LEGDet skal kilde i mavenSe Nils Lund Pedersens fotoreportage og læs hvad børnenesiger om farlig leg.Farlig leg er bare sjovere
STRØTANKENKloge børn kræver kloge voksneI læringsbranchen bliver både børn og voksne klogere,konstaterer områdechef på EVA, Anne Kjær Olsen.8TEMA:LEDELSE
Farlig leg er vigtig for børns motoriske og mentale udvikling,men ved forældrene det? Og hvor farlig må farlig leg egentligvære? Læs interviewet med forsker Ellen Beate Sandseter.22T E M A : FAGRE NYEEn ny b a r n d o mNye familiestrukturer, kulturel mangfoldighed og forbruger-mentalitet, også når det gælder valget af daginstitution.Omverdenen har ændret sig markant de seneste år- hvordan påvirker det jeres hverdag?24TEMA:DIGITALISERINGVERDEN
7 b u d på g o d ledelseFå Jørn Kjølseth Møllers bud på hvordan du bliver en bedreleder i den nye område- eller klyngeledelsesstruktur.
10T E M A : AT STILLE S P Ø R G S M Å LHvordan fanger man et spørgsmål?Hvad fortæller vores spørgsmål om os? Og hvordan kan spørgsmålbruges i pædagogik og forskning? Inspireret af forskningen harde gjort sig nogle vigtige erfaringer på Bornholm.
Vi lærer og leger når vi pegerSmartphones, iPads og andre digitale værktøjer har for længst ,indtaget børnenes hverdag. Nogle institutioner har også integreretdem i det pædagogiske arbejde. Læs hvordan, og hvad detgiver børnene.28TEMA:DAGPLEJEN
13TEMA: GRÅDGråd er ikke bare en lydFrustrationsgråd, træthedsgråd og vredesgråd. Hver dag møderpædagoger mange forskellige typer af gråd i daginstitutionen.En g u l d g r u b e af grådFokus på gråd gav aha-oplevelser i Klemensker Børnehus.
Dagplejepædagogernes balancekunstKan man på samme tid føre tilsyn, være faglig sparrings-partner og leder? Det er den udfordrende virkelighedfor landets dagplejepædagoger, viser evalueringfra Danmarks Evalueringsinstitut.
BAKSPEJLET '12
30T E M A : BØRNEPERSPEKTIVERBørn skal både ses og høres4-5-årige kan reflektere over ting voksne ikkeumiddelbart kan aflæse ved at iagttage barnet.Derfor vælger forskere i stigende grad at inddragebørns perspektiver i deres studier.Det gav børneperspektivet osLæs hvad fire forskere fik ud af at inddrage børnenes synpå hverdagen i daginstitutionen i forhold til køn, mobning,forhandling og farlig leg.34TEMA:LÆRING
42T E M A : FYSISKAKTIVITET
Legepladsen er ikke nokPædagogernes indsats og indstilling spiller en central rollei forhold til at løfte børns fysiske aktivitetsniveau.Idræt som pædagogisk redskabI M-huset på Amager understøtter idrætten børns udvikling.Mere leg i Børnehuset TangsmoseBørnehuset Tangsmose satte en dag af til fysisk aktivitetog fik flere børn med i legen.46OVERSIGT OVERFORSKNINGEN
Giver voksenstyring læring?Læringsaktiviteter virker ikke altid efter hensigtenhvis styringen er for stram, viser forskeren Lone Svinthsundersøgelse.38T E M A : BØRNSRELATIONER
Forskning af bedste kvalitetDer findes mange fortællinger om hvad forskningen siger,men hvilke krav skal man stille til forskningen for at kunnevurdere om den taler sandt?50EVA'SUDGIVELSER
Når småbørn mobberSmå piger kæmper også om magten. Men deresrelationelle mobning er ofte skjult for det voksne blik.Børn kravler op og ned ad den sociale rangstigeBørn der er populære i én sammenhæng, er det ikkenødvendigvis i alle andre sammenhænge. Popularitet afhængeraf blandt andet legeerfaring, alder og kompetencer.
I 2011 har EVA's evalueringer på dagtilbudsområdet fokuseretpå dagplejen, sprog og social arv, og så har vi udviklet etredskab til at indhente faglige kvalitetsoplysninger ved hjælpaf fortællinger og udviklingsorienterede dialoger.
BAKSPEJLET '12