Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1075186_0001.png
1075186_0002.png
Den helhedsorienterede indsatswww.dhinet.dkVejle kommunale Ungdomsskole er medlem af DHI .DHI er et landsdækkende projekt ,som arbejder målrettetfor, at unge med særlige behov skal få de optimale mulig-heder for en positiv tilknytning til en ungdomsuddannelseog til arbejdsmarkedet generelt.
Vejle kommunale Ungdomsskolewww.ungvejle.dkVed Sønderåen 17100 VejleHenvendelse tilConnie BertelsenConnie Bertelsen mobil 25120580E-mail : [email protected]
3 F Vejle og DHIer sparringspartnere i projektet ogDHI står for evalueringen.
DetLokale Beskæftigelses Rådwww.lbr.vejle.dkStår for hovedfinansiering af det toårige morfarm/k projekt.Derudover er projektet støttet af:- Industriens Fond- Edith & Godtfred Kirk Christiansens Fond- Servicelovens §18Der er i Vejle Kommune stor opbakning til projektetbåde fra arbejdsgiver og arbejdstager blandt andet DI .Efterlønner/seniorer til projektet kommer blandtandet fra seniorklubberne i de faglige organisatio-ner .
ProjektMorfarm/k
Uddannelsessteder som er projektetssamarbejdspartnere :Syddansk Erhvervsskole,SandagergårdUU ungdommens uddannelsesvejledningCampus Vejle
Morfar m/k …..
gør dig knivskarp
Det kan være meget forskellige opgaver, den ungehar brug for støtte til:Finde ufaglært arbejde til unge inden de star-ter uddannelsefinde praktikpladserbesøge den unge under praktikophold,opgaveskrivning/lektierfinde en lærepladsskrive ansøgningerhjælpe med at finde fritidsjob..morgenvækninghjælpe unge mødre
Morfarprojektet handler om at få ressourcestærkeefterlønner/seniorer til at hjælpe unge mellem 16 og25 år med særlig behov i gang med en ungdomsud-dannelse og samtidig hjælpe dem ind på arbejds-pladser for at få en tilknytning til arbejdsmarkedet.Tilknytningen kan omfatte alt lige fra et fritidsjob,arbejdspraktik, arbejdsforløb med henblik på af-prøvning til evt. lærekontrakt.Det handler også om det personlige møde mellemgenerationer, hvor den unge kan få talt om de sværeting i livet. Relationer som vil være brugbare forkompetenceudvikling både for den unge og den æl-dre generation.Morfar m/k ….. HvemRessourcestærke voksne som ikke arbejdermere, men har haft tilknytning til arbejdslivetVoksne som frivilligt og uden løn har over-skud til at bruge 2-5 timer på en ung om ugenVoksne som ser det som en fælles opgave, atalle unge får succes med en ungdomsuddan-nelse eller et jobVoksne som ser det som en udfordring og glæ-de at gøre en forskel i et ungt menneskes liv
Morfar m/k …..Hvorfor

Unge med særlig behov er unge som ikke

kan gennemføre en ungdomsuddannelse

uden særlig opmærksomhed. Det kan være

boglige vanskeligheder, sociale og personli-

ge barrierer.

Unge med særlig behov, har brug for posi-

tiv opbakning og ekstra støtte for at kunne

gennemføre en ungdomsuddannelse

Fordi mange unge ikke har et særligt stort

netværk af voksne

Fordi det er af afgørende betydning, at den

unge har nære relationer til voksne, hvis de

møder vanskeligheder og modstand

Mange efterlønner og pensionister har res-

sourcer og livserfaring , som de kan dele

med unge som har brug for det.

”morfædrene m/k ” har stort kendskab til

arbejdslivet og har oftest gode kontakter til

virksomheder/firmaer

Hvad kan virksomhederne og deres medarbej-dere bidrage med:Lyst og interesse til at tage imod en ung somkræver lidt ekstra opmærksomhed.PraktikforløbArbejdsprøvningFritidsjobPå sigt en lærepladsDen unge har en personlig mentor”morfar m/k”, som støtter op omkring heleforløbet i virksomheden.
Vi håber på, at projektet får stor opbakning i er-hvervslivet i Vejle, da det er i alles interesse, at alleunge får en god tilknytning til arbejdslivet.