Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
^ffi
Undersøgelse af kvalitetsrapporten
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) sender her rapporten Kvalitetsrapporten. Undersøgelseaf kvalitetsrapportens betydning for praksis på skoler og i kommuner der er resultatet af enundersøgelse som EVA netop har gennemført.Rapporten er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside, www.eva.dk. Yderligere eksem-plarer af rapporten kan bestilles hos alle boghandlere.
Dato
14.10.2011RefKMT/jheJnr
2008-0194
Venlig hilsen
Side
1/1
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.2100 København 0
35 55 01 0135 551011
EH
KvalitetsrapportenUndersøgelse af kvalitetsrapportens betydningfor praksis på skoler og i kommuner
Indhold
Forord11.1
ResumeUndersøgelsens resultater
99
22.12.22.2.12.2.22.2.32.2.42.32.4
IndledningFormålUndersøgelsens design og metodeCaseundersøgeiseSpørgeskemaundersøgelse blandt landets kommunalforvaltningerSpørgeskemaundersøgelse blandt landets skoleledereAnalysestrategiEkspertgruppe og projektgruppeRapportens opbygning
131314151717181819
33.13.23.3
Evalueringens programteoriKommunalbestyrelsens ansvar for skolevæsenetEvaluering og kvalitetssikring i det kommunale skolevæsenÅbenhed
21252526
44.14.24.3
Status over kvalitetsrapporten 2011UdfordringsretAndre styringsredskaberUdbytte og indsats
29293032
Kvalitetsrapportens betydning for praksis
55.15.25.35.3.15.3.25.45.4.15.4.25.55.6
Ansvar for skolevæsenetViden om skolevæsenetKommunalbestyrelsens opmærksomhed o m forholdene på kommunens skolerOpfølgning og pålagte forbedringerOpfølgningsformerBeslutning om opfølgningØget ansvar for de faglige resultater og forbedring af det faglige niveauForbedring af det faglige niveau - pålagte forbedringerAnsvar for forbedring af de faglige resultaterFaktorer der har betydning for kvalitetsrapportens virkning på praksisOpmærksomhedspunkter
3536394343454848505254
66.16.1.16.1.26.1.36.26.36.46.4.16.56.6
Evaluering og kvalitetsudviklingVurdering af styrker og svagheder i skolevæsenetKvalitetsrapporten som grundlag for at identificere og vurdere styrker og svagheder i skolevæsenetSammenfattende helhedsvurdering af det faglige niveauVurderingsgrundlagInitiativer eller indsatsområder der imødegår identificerede svagheder i skolevæsenetVurdering af opfølgningsinitiativers virkningStyrket evalueringskultur og styrket ledelsesgrundlag på skolerneKommuners og skolers anvendelse af kvalitetsrapporten som udviklings- og ledelsesredskabFaktorer der har betydning for kvalitetsrapportens virkning på praksisOpmærksomhedspunkter
5758586163666769717576
77.17.27.2.17.2.27.37.47.5
ÅbenhedÅbenhed om resultater, rammebetingelser og pædagogiske processerKvalitetsrapporten som grundlag for sammenligninger og dialog mellem skolerKvalitetsrapporten som grundlag for sammenligning af skolerKvalitetsrapporten som grundlag for dialogKvalitetsrapporten og udbredelse af god praksisFaktorer der har betydning for kvalitetsrapportens virkning på praksisOpmærksomhedspunkter
7980828285879091
88.1
SpecialskolerOpmærksomhedspunkter
9395
AppendiksAppendiksAppendiksAppendiksAppendiksA:B:C:D:Oversigt over opmærksomhedspunkterEkspertgruppens medlemmerVirkningsevalueringDokumentation og metode97101103105
Litteratur
115
Kvalitetsrapportens betydning for praksis