Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1078875_0001.png
1078875_0002.png
1078875_0003.png
Til de anførte på høringslisten
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Høring over lovforslag om ændring af lov om Ligebehandlingsnævnet9. februar 2012
Beskæftigelsesministeriet sender hermed udkast til lov om ændring af lov om Li-gebehandlingsnævnet i høring.Efter Lov om Ligebehandlingsnævnets § 18 skal beskæftigelsesministeren frem-sætte forslag til revision af loven i folketingsåret 2011-12. Derfor gav Beskæftigel-sesministeriet i sommeren 2011 organisationer og myndigheder lejlighed til at bydeind med synspunkter og relevante problemstillinger med udgangspunkt i temaet:”Ligebehandlingsnævnets rolle i henhold til lovgivningen, herunder oplysning omder er tilstrækkeligt kendskab til nævnet og de muligheder, som nævnet har for attræffe afgørelser”.Beskæftigelsesministeriet modtog en lang række bidrag, der er indgået i ministeri-ets overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen af dette lovforslag.I det store og hele er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at nævnet lever optil målsætningen om at være et godt alternativ til de almindelige domstole, og atnævnet også i det store og hele er respekteret blandt borgere, organisationer og or-ganer. Sagsantallet har været stigende siden etableringen i 2009, hvilket tyder på, atnævnet og dets funktion med tiden er blevet mere kendt i offentligheden.Flere temaer er gået igen i de indkomne bidrag. Det gælder bl.a. ønske om udvidel-se af nævnets generelle kompetence, herunder kompetence til at tage sager op afegen drift, samt forslag relateret til, at nævnet behandler klager på skriftligt grund-lag.Udvidelse af den materielle beskyttelseFlere har fremsat ønske om en udvidelse af nævnets kompetence, så nævnet givesmulighed for at behandle klager over samtlige diskriminationsgrunde og på allesamfundsområder. Endvidere er det foreslået, at der indsættes en særlig beskyttelseaf transkønnede.Beskæftigelsesministeriet har valgt ikke at imødekomme disse ønsker. Nævnetskompetence følger den lovgivning, hvor der i dag gælder et forbud mod forskels-behandling. Det betyder i praksis og i forhold til gældende ret, at beskyttelsen modforskelsbehandling ikke er ens for alle kriterierne. Det er ministeriets opfattelse, aten ændring af beskyttelsen i forhold til de enkelte kriterier ikke bør ske ved en æn-dring af lov om Ligebehandlingsnævnet, der alene bør afspejle det bagvedliggendelovgrundlag.
Sagsnr. 2011-895
I forhold til en særlig beskyttelse af de transkønnede bemærkes, at diskriminationaf transkønnede i Danmark betragtes som diskrimination på grund af køn, og at derderfor allerede efter gældende ret gælder et forbud mod forskelsbehandling både påarbejdsmarkedet og uden for arbejdsmarkedet.Egen drift kompetenceFlere har foreslået, at nævnet gives kompetence til at tage sager op af egen drift.Beskæftigelsesministeriet bemærker hertil, at det også af regeringsprogrammetfremgår, at regeringen ønsker at give Ligebehandlingsnævnet mulighed for at tagesager op af egen drift.Ministeriet har vurderet, at der er behov for yderligere analyse af, hvordan detteønske skal gennemføres, bl.a. set i lyset af, at Institut for Menneskerettigheder alle-rede har kompetence til at tage visse sagstyper op af egen drift. Derfor er det be-sluttet, at netop dette tema samt relaterede spørgsmål ikke medtages i dette lovfors-lag. Som eksempel på et relateret spørgsmål kan nævnes et ønske om, at nævnetskal kunne tage sager op, hvor der ikke nødvendigvis er en enkel forurettet, menderimod en bred kreds af personer, der bliver diskrimineret.Udpegning af særligt sagkyndige eller lægpersonerFlere har foreslået, at der udpeges særligt sagkyndige eller lægpersoner til nævnetfor at sikre, at nævnet har størst mulig viden, ekspertise og konkret erfaring indenfor de enkelte beskyttelsesområder.Ministeriet har valgt ikke at imødekomme dette ønske. Baggrunden for, at der stil-les krav om, at nævnsmedlemmerne skal have juridisk kandidateksamen, er, atnævnsmedlemmerne skal træffe afgørelser på juridisk grundlag. Endvidere bemær-kes, at der fortsat er mulighed for, at nævnet indhenter udtalelser fra sagkyndige tilbrug for sagens behandling. Det er i øvrigt ministeriets opfattelse, at vurderingenaf, om der er behov for indhentning af en sådan erklæring, skal ligge hos nævnet.Vidner og afgivelse af mundtlig forklaringFlere har ønsket mulighed for mundtlige forklaringer for nævnet.Det er ministeriets opfattelse, at behandlingen af sager på skriftligt grundlag skalfastholdes for at sikre, at der fortsat vil være tale om et hurtigt og nemt alternativ tildomstolsprøvelse. Ministeriet skal i øvrigt henvise til betænkning nr. 1401 fraRetsplejerådet, hvoraf det fremgår (s. 148), at kompetencen for administrativenævn, der skal afgøre tvister mellem private bør være begrænset til sager, der ikkefrembyder en bevistvivl, der bør afklares ved parts- eller vidneforklaringer.Der er også stillet forslag om at undtage visse klagere for kravet om skriftlighed.Ministeriet skal hertil bemærke, at Ligebehandlingsnævnets sekretariat på opfor-dring fra ministeriet har oplyst, at sekretariatet er behjælpeligt med at vejlede omnævnets arbejde og brugen af klageskema, ligesom sekretariatet i tilfælde af telefo-niske oplysninger til brug for sagens behandling noterer disse ned på sagen i over-ensstemmelse med notatpligten i offentlighedslovens § 6. Ministeriet finder på denbaggrund ikke anledning til at ændre i loven.
2
Sekretariatets kompetence til at afvise sagerForskellige bemærkninger om sekretariatets kompetence til at afvise sager harmedført en ændring af lovens § 5, stk. 4, og lovens § 8.Nævnets sagsbehandlingstid og informationsindsatsEndelig har flere parter gjort sig bemærkninger omkring nævnets sagsbehandlings-tid og behovet for at udbrede kendskabet til nævnet.Ministeriet bemærker hertil, at nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid er fal-det fra 9,5 måneder i 2010 til 8,7 måneder i 2011, og at målet for 2012 er 6,3 må-neder. Det er endvidere ministeriets opfattelse, at både sekretariatet og nævnet gøren stor indsats for at gøre omverdenen opmærksom på nævnet og nævnets mulig-heder.Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder herefter følgende ændringsforslag:Præcisering af nævnets kompetence til at behandle sager om chikaneKonsekvensændring som følge af ophævet lov om børnepasningsorlovKodificering af nævnets praksis med hensyn til at tilkende procesrenterÆndring og præcisering af bestemmelsen om formandskabetKonsekvensændring som følge af ressortomlægning i oktober 2011Præcisering af nævnets mulighed for at afvise klagerFristen for at komme med bemærkninger til lovudkastet ertorsdag den 1. marts2012, kl. 10.Høringssvar bedes sendt til[email protected]Hvis De for fremtiden ønsker høringer fra Beskæftigelsesministeriet rettet til enanden e-mail adresse end den benyttede, bedes De venligst gøre ministeriet op-mærksom på dette.
Venlig hilsenBirgitte Buchwald JørgensenFuldmægtigJuridisk, Arbejdsretligt og Internationalt CenterT 7220 5082E [email protected]
3