Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1060719_0001.png
1060719_0002.png
1060719_0003.png
1060719_0004.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
På baggrund af medieomtale af det kemiske arbejdsmiljø på LM Wind Power i fe-bruar 2011 bad den daværende beskæftigelsesminister Inger Støjberg Arbejdstilsy-net og Arbejdsskadestyrelsen om at udarbejde en redegørelse om det kemiske ar-bejdsmiljø og eventuelle arbejdsskadesager som følge af udsættelse for styren forperioden 1978-2010.Redegørelsen blev opdelt i tre tidsperioder. Den 8. marts 2011 modtog udvalget iførste omgang en redegørelse for perioden 2000-2010. Den 27. april 2011 modtogudvalget en redegørelse for perioden 1995-1999.Den sidste redegørelse, der dækker perioden 1978-1994, foreligger nu og vedlæg-ges til udvalgets orientering.Det fremgår af denne redegørelse, at der på flere af LM Wind Powers afdelinger iperioden 1978-1994 blev konstateret kemiske arbejdsmiljøproblemer. Det viser, atLM Wind Power ikke i alle tilfælde levede op til sit arbejdsgiveransvar om at sikreet sikkert og sundt arbejdsmiljø. Det medførte, at Arbejdstilsynet i perioden 1978-1994 afgav i alt 53 reaktioner i form af 31 påbud samt 22 vejledninger i relation tilde kemiske arbejdsmiljøpåvirkninger, der var knyttet til polyesterstøbningsproces-ser.Arbejdsskadestyrelsen har i perioden 1978-1994 identificeret 44 anmeldelser af ar-bejdsskader, heraf 26 tilfælde af erhvervssygdomme. Af disse er 6 anerkendte er-hvervssygdomme, som relaterer sig til udsættelse for kemiske påvirkninger, herun-der styren.Som det fremgår af redegørelsen, har der i perioden 1978-1994 været ført tilsynmed LM Wind Power i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.Ligeledes har der gennem perioden 1978-1994 løbende været anmeldt erhvervsbe-tingede sygdomme og ulykker knyttet til det kemiske arbejdsmiljø.

Den samlede periode 1978-2010

21. december 2011J.nr. 2011 - 2450
I den samlede periode 1978-2010 har Arbejdstilsynet afgivet i alt 279 reaktioner tilLM Wind Powers virksomheder, heraf 190 reaktioner i form af 112 påbud, 10 af-gørelser om væsentlige arbejdsmiljøproblemer samt 68 vejledninger i relation tilkemiske arbejdsmiljøpåvirkninger fra polyesterstøbningsprocesser. Arbejdstilsynethar derudover indstillet virksomheden til politiet til straf for overtrædelser af ar-bejdsmiljølovgivningen, hvilket har resulteret i bøder på 10.000 kr., 20.000 kr.,30.000 kr., 62.500 kr. og 140. 000 kr.
I den samlede periode 1978-2010 har Arbejdsskadestyrelsen modtaget 1030 an-meldelser om arbejdsskader i relation til LM Wind Powers virksomheder. Af disseer der 32 kemisk relaterede sager, som er anerkendt som erhvervssygdomme.Der er i 2011 indgået yderligere 365 anmeldelser om arbejdsskader. Det kan dogikke på nuværende tidspunkt oplyses, hvor mange af disse som er kemisk relateret,og som vil blive anerkendt som arbejdsskader, som sygdom eller ulykke.Denne sidste redegørelse om LM Wind Power ændrer ikke på de tidligere overord-nede konklusioner, hvorfor det også samlet kan konkluderes, at:
Der igennem hele perioden 1978-2010 er blevet konstateret problemer med detkemiske arbejdsmiljø på flere af LM Wind Powers virksomheder, og at LMWind Power derfor ikke i alle tilfælde har levet op til sit arbejdsgiveransvar omat sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljøArbejdstilsynet i forhold til LM Wind Power har ført tilsyn, reageret og fulgt oppå en konsekvent og proportional måde i overensstemmelse med arbejdsmiljø-lovenArbejdsskadestyrelsen løbende har behandlet erhvervssygdomssager i overens-stemmelse med arbejdsskadesikringsloven, herunder forelagt de relevante sagerfor ErhvervssygdomsudvalgetArbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen vurderer, at der ikke er behov for æn-dring af arbejdsmiljøloven og arbejdsskadelovenSammen med redegørelsen for perioden 1995-1999 modtog udvalget en besvarelseaf den daværende beskæftigelsesministers spørgsmål til Arbejdstilsynet og Ar-bejdsskadestyrelsen om, hvorvidt myndighedernes indsats havde været tilstrække-lig.Redegørelsen viste blandt andet, at Arbejdstilsynet ikke i tilstrækkeligt omfanghavde foretaget en systematisk koordinering af tilsynene på tværs af LM Wind Po-wers forskellige produktionsadresser, at der kun undtagelsesvist havde været drøf-telser, møder eller tilsyn, hvor Arbejdstilsynets chefer og LM Wind Powers øversteledelse havde været involveret, og at det kunne overvejes at undersøge nærmere ihvilket omfang der eventuelt er underanmeldelser af arbejdsskader.På den baggrund blev der i april 2011 iværksat syv initiativer, der skal forebygge atlignende sager opstår i fremtiden,jf. bilag 1.Initiativerne betyder blandt andet, atArbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen har gennemført relevante ændringer afinterne procedurer og forbedret koordineringen på udvalgte områder. Arbejdet medde syv initiativer forløber planmæssigt.Alle ansatte har krav på et sikkert og sundt arbejdsmiljø såvel på LM Wind Powersom på enhver anden virksomhed. Det er derfor kritisabelt, at der i hele periodenfra 1978-2010 er blevet konstateret kemiske arbejdsmiljøproblemer på flere af LMWind Powers afdelinger. Det viser, at LM Wind Power ikke i alle tilfælde levedeop til virksomhedens arbejdsgiveransvar om at sikre et sikkert og sundt arbejdsmil-jø.
2
Det er min forventning, at de syv initiativer, der blev sat i april 2011, vil medvirketil at sikre, at vi undgår at se tilsvarende sager fremover.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3
Bilag 1
I april 2011 blev følgende syv initiativer iværksæt med henblik på at forebygge, atsager som LM-Wind Power-sagen opstår i fremtiden:
Arbejdstilsynet skal koordinere systematisk, når en virksomhed har afdelingerspredt over hele landet.Arbejdstilsynet skal tage direkte kontakt til topledelsen, når der er alvorlige ar-bejdsmiljøproblemer på store virksomheder med flere afdelinger.Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen skal nedsætte en koordineringsgrup-pe, som skal drøfte konkrete arbejdsmiljøproblemer og dele viden og erfaringer.Arbejdsskadestyrelsen skal nedsætte en arbejdsgruppe, der skal kortlægge årsa-gerne til, at det i dag ikke er alle arbejdsskader, der bliver anmeldt.Arbejdstilsynet skal sammen med arbejdsmarkedets parter drøfte behovet for atjustere rådgivningspåbuddene, så arbejdsmiljøproblemer ved arbejde med fxstyren bedre kan forebygges.Det følger af aftalen om 2020-arbejdsmiljøstrategien, at Arbejdstilsynets tilsynskal være risikobaseret. En virksomhed, der arbejder med farlige kemiske stof-fer og får mange påbud, skal følges tættere med opfølgningsbesøg. En udmønt-ning af dette forslag vil blive drøftet med aftaleparterne bag 2020-arbejdsmiljøstrategien.Arbejdstilsynet skal fremover altid lade de dokumentationsmålinger (fx målin-ger af styren i luften), som visse typer kemivirksomheder skal udarbejde, indgåi forbindelse med tilsynsbesøg.
4