Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1058024_0001.png
1058024_0002.png
1058024_0003.png
1058024_0004.png
1058024_0005.png
1058024_0006.png
1058024_0007.png
1058024_0008.png
1058024_0009.png
1058024_0010.png
1058024_0011.png
1058024_0012.png
1058024_0013.png
1058024_0014.png
UDKASTForslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats(Nedsættelse af varighedskrav til ret og pligt tilbud og ændring af tidspunktet for gentagenaktivering for ikke arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år m.v.)
§1I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011, som ændretved § 3 i lov nr.xx af xx december 2011 og lov nr. xx af xx januar 2012, foretages følgendeændringer:1.I§ 84, stk. 2, 1. pkt.,ændres ”4 uger” til: ”2 uger”.2.I§ 91 a, stk. 1,ændres ”4 uger” til: ”2 uger”.3.§ 96, stk. 2,affattes således:Stk. 2.Når en person, der er omfattet af § 2, nr. 2, har afsluttet det første tilbud efter § 95, harpersonen ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang den pågældende har modtagetkontanthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder.”4.I§ 96indsættes efter stk. 2 som nye stykker:Stk. 3.Når en person, der er omfattet af § 2, nr. 3, og som er fyldt 30 år, har afsluttet det førstetilbud efter § 92 eller § 95, har personen ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang denpågældende har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 12 måneder.Stk. 4.Hvis en person, der er omfattet af § 96, stk. 3, og som har modtaget kontanthjælp i ensammenhængende periode på mindst 5 måneder siden afslutning af et tilbud efter dette kapitel,overgår til at være omfattet af § 96, stk. 2, har personen senest 1 måned efter overgangen ret ogpligt til at påbegynde tilbud efter stk. 2. Der må dog højst være en sammenhængende periode på 12måneder uden tilbud efter dette kapitel.”
§2Loven træder i kraft den 5. marts 2012.
§3
Stk. 1.Lovens § 1, nr. 1 og 2, finder anvendelse for de personer, der opnår ret og pligt til tilbud efterlovens ikrafttræden.
1
Stk. 2.En person, der før lovens ikrafttræden har opnået ret og pligt til et tilbud af 4 ugers varighedefter de hidtil gældende regler i § 84, stk. 2, 1. pkt., og § 91 a, stk. 1, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, og som er i tilbud på tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til atgennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er af mindst 2 ugers sammenhængende varighed, har personenefter afslutningen af tilbuddet ikke længere ret og pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler.Hvis tilbuddet er af mindre end 2 ugers sammenhængende varighed, har personen ret og pligt til etnyt tilbud af mindst 2 ugers sammenhængende varighed.Stk. 3.En person, der før lovens ikrafttræden har opnået ret og pligt til tilbud af 4 ugers varighedefter de hidtil gældende regler i § 84, stk. 2, 1. pkt., og § 91 a, stk. 1, men som ikke er i tilbud påtidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til et tilbud af mindst 2 ugers sammenhængendevarighed efter lovens ikrafttrædenStk. 4.En person, der er omfattet af § 2, nr, 3 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som førlovens ikrafttræden har opnået ret og pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i § 96, stk.2, harefter lovens ikrafttræden ret og pligt til at påbegynde det efterfølgende tilbud efter at have modtagetkontanthjælp i en sammenhængende periode på 12 måneder efter afslutning af et tilbud af mindst 4ugers sammenhængende varighed.§4Stk. 1.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om overgangs- og efterregulerings-ordninger for kommunernes opgørelse og betaling af medfinansiering af statens udgifter tilarbejdsløshedsdagpenge, jf. § 82 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Nedsættelse af varighedskravet til ret og pligt tilbud2.2.1. Gældende regler2.2.2. Forslagets indhold2.2. Ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år.2.1.1. Gældende regler2.1.2. Forslagets indhold3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1. Ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år.3.2. Nedsættelse af varighedskravet til ret og pligt tilbud4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
3
1. IndledningLovforslaget udmønter dele af finanslovsaftalen for 2012, som er indgået mellem regeringen(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.Lovforslaget har til formål at medvirke til at gøre beskæftigelsesindsatsen mere fleksibel i forholdtil indsatsen for den enkelte ledige. Ved ændringer får kommunerne mulighed for at tilrettelægge enmere smidig og individuel indsats.Lovforslaget indeholder forslag om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det drejer sigom følgende elementer:--Nedsættelse af varighedskrav til ret og pligt tilbud fra 4 til 2 uger for dagpenge- ogkontanthjælpsmodtagere.Ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikke-arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år.
Når der i lovforslaget omtales kontanthjælpsmodtagere, refereres der til kontanthjælpsmodtagere,som er omfattet af indsatsen i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og ikke tilkontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af integrationsprogrammet efter lov om integration afudlændinge i Danmark.Lovforslaget skal ses i sammenhæng med den netop vedtagne lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats vedrørende ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighedfor unge under 30 år og ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtagere til fuldtidsaktivering.(L46)2. Lovforslagets indhold2.1. Nedsættelse af varighedskravet til ret og pligt tilbud2.1.1. Gældende reglerRet og pligt tilbud for modtager af arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp skal efter gældenderegler have en sammenhængende varighed på mindst 4 uger.Det kan føre til, at aktive tilbud, fx jobsøgningskurser, bliver unødigt langvarige og ikketilrettelægges individuelt.2.1.2. Forslagets indholdDet foreslås, at nedsætte varighedskravet til ret- og pligt tilbud fra 4 til 2 uger for dagpenge- ogkontanthjælpsmodtagere med henblik på at give kommunerne mulighed for mere fleksibilitet itilrettelæggelsen af de aktive tilbud.Dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere vil således ikke længere, når pågældende skal have et ret ogpligt tilbud, blive mødt med et ufleksibelt standardkrav om at skulle deltage i tilbud i ensammenhængende periode på 4 uger, ofte uden vurdering af, om det er det bedste for pågældende,hvilket kan føre til, at fx et tilbud om et jobsøgningskursus bliver unødigt langvarigt på grund afvarighedskravet. Indsatsen skal i stedet i langt højere grad tilrettelægges individuelt under
4
hensyntagen til, hvilke tilbud der bedst medvirker til at bringe personen videre i arbejde eller for deunges vedkommende i uddannelse.Kommunerne vil fortsat have mulighed for at give etlængerevarende tilbud, hvis det vurderes at være hensigtsmæssigt.Forslaget skal ses i sammenhæng med den netop vedtagne lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats om ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed for ungeunder 30 år og ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtagere til fuldtidsaktivering.(L 46)2.2. Ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år2.2.1. Gældende reglerNår ikke arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år har afsluttet deres førstetilbud, har de ret og pligt til at påbegynde efterfølgende tilbud, hver gang personen har modtagetkontanthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder.2.2.2. Forslagets indholdDet foreslås, at minimumsfrekvensen for ret og pligt til efterfølgende tilbud til ikkearbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år sættes op til hver 12. måned istedet for hver 6. måned. Disse ikke arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere vil således ikkelængere blive mødt med et ufleksibelt standardkrav om at skulle deltage i efterfølgende tilbud med6 måneders mellemrum.Ved at gøre reglerne mere fleksible for denne målgruppe får kommunerne mulighed for atgennemføre en mere smidig og individuelt tilrettelagt indsats, hvor hensynet til den enkelte kommeri første række.Forslaget ændrer ikke ved, at kommunerne fortsat vil have mulighed for at igangsætte aktive tilbud,der rækker ud over minimumsregelsættet, hvis det vurderes at være hensigtsmæssigt.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe samlede økonomiske konsekvenser af dette lovforslag er offentlige mindreudgifter i 2012 på199,7 mio. kr. og 179,5 mio. kr. i 2013 og frem, jf. den sammenfattende tabel 3.3.1. Nedsættelse af varighedskravet til ret og pligt tilbudSom konsekvens af forslaget forventes aktiveringsomfanget for målgruppen reduceret. Derforventes således i 2012 at være ca. 625 færre helårspersoner i aktive tilbud, heraf ca. 500dagpengemodtagere og 125 kontanthjælpsmodtagere. Fra 2013 og frem forventes der at være ca.825 færre helårspersoner i aktive tilbud, heraf 650 dagpengemodtagere og 175kontanthjælpsmodtagere. Det lavere aktiveringsomfang giver anledning til forventede besparelserpå de offentlige udgifter til aktiveringstilbud i form af vejledning og opkvalificering og løntilskud.Udgifterne til de lediges forsørgelse i form af dagpenge og kontanthjælp forventes samtidig at stigesom følge af den forventede nettoreduktion i antallet af ledige, der er aktiveret i løntilskud. Endeligvil kommunerne som følge af det lavere aktiveringsomfang komme til at bære en større andel afudgiften til de lediges forsørgelse, som følge af forskellen pårefusionssatsen/medfinansieringsgraden i aktive og passive perioder.
5
Forslaget skønnes at medføre en årlig offentlig mindreudgift på 57,2 mio. kr. i 2012 og 76,2 mio.kr. fra 2013 og frem, jf. tabel 1.Lovforslaget træder i kraft 5. marts 2012. De økonomiske konsekvenser i 2012 er derfor forudsat atudgøre � af de økonomiske konsekvenser i 2013 og frem.Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af nedsættelse af varighedskravet til ret og pligt tilbudMio. kr., 2012-priserStatKommunerI alt2012-18,0-39,2-57,22013-31,0-45,2-76,22014-31,1-45,1-76,22015-31,2-45,0-76,2
3.2. Ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 årDette forslag forventes også at føre til en reduktion i aktiveringsomfanget for målgruppen ogdermed til en reduktion i såvel statens som kommunernes udgifter til aktivering. Der forventessåledes i 2012 at være ca. 2.240 færre helårspersoner i tilbud. Fra 2013 og frem forventes der atvære ca. 1.600 færre helårspersoner i tilbud. Udgifterne til kontanthjælp forventes samtidig at stigesom følge af den forventede nettoreduktion i antallet af ledige, der er aktiveret i løntilskud.Forslaget skønnes på den baggrund at medføre en årlig offentlig mindreudgift på ca. 143 mio. kr. i2012 og ca. 103 mio. kr. fra 2013 og frem.Heri indgår forventede mindreudgifter til kommunal administration på 4,7 mio. kr. i 2012 og 3,4mio. kr. i 2013 og frem samt engangsudgifter til IT i staten på 2,0 mio. kr. i 2012Ved lovens ikrafttrædelse vil der være et halvt år, hvor kommunen ikke har pligt til at give aktivetilbud til personerne i målgruppen. De økonomiske konsekvensberegninger er korrigeret herfor, og2012 omfatter dermed en større mindreudgift end i 2013 og frem.Det er i beregningen af de økonomiske konsekvenser forudsat, at kommunerne også efterregelændringen vil give aktive tilbud svarende til ca. 1/3 af det nuværende aktiveringsniveau.Herudover forudsættes de økonomiske konsekvenser at have ca. 70 procents helårsvirkning i 2012som følge af indfasningen af forslaget, som træder i kraft 5. marts 2012.Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikkearbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 årMio. kr., 2012-priserStatKommunerI alt2012-81,2-61,3-142,52013-59,4-43,9-103,32014-59,4-43,9-103,32015-59,4-43,9-103,3
Tabel 3. Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat og kommuneMio. kr., 2012 pl.2012201320142015
6

Stat i alt

Kommuner i altHeraf:DUTBudgetgarantiBeskæftigelsestilskudStat og kommune i alt
-99,2-100,5-4,7-89,1-6,7-199,7
-90,4-89,1-3,4-83,9-1,8-179,5
-90,5-89,0-3,4-83,9-1,7-179,5
-90,6-88,9-3,4-83,9-1,6-179,5
De kommunale nettoudgifter til arbejdsløshedsdagpenge er omfattet af det særligebeskæftigelsestilskud, mens de øvrige kommunale nettoudgifter er omfattet af budgetgarantien.De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos…9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterStat2012 101,2 mio. kr.2013 90,4 mio. kr.2014 90,5 mio. kr.2015 90,6 mio. kr.Kommuner2012 95,8 mio. kr.2013 85,7 mio. kr.2014 85,6 mio. kr.2015 85,5 mio. kr.Negative konsekvenser/MerudgifterStat2012 0 mio. kr.2013 0 mio. kr.2014 0 mio. kr2015 0 mio. kr.Kommuner2012 0 mio. kr.2013 0 mio. kr.2014 0 mio. kr.2015 0 mio. kr.
Økonomiske konsekvenser forstaten, regioner, kommuner ogarbejdsløshedskasserne
Administrative konsekvenserfor staten, regioner,
Stat2012 0 mio. kr.
Stat2012 2,0 mio. kr.
7
kommuner ogarbejdsløshedskasserne
2013 0 mio. kr.2014 0 mio. kr.2015 0 mio. kr.Kommune2012 4,7 mio. kr.2013 3,4 mio. kr.2014 3,4 mio. kr.2015 3,4 mio. kr.
2013 0 mio. kr.2014 0 mio. kr.2015 0 mio. kr.Kommune2012 0 mio. kr.2013 0 mio. kr.2014 0 mio. kr.2015 0 mio. kr.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1 og 2Efter gældende regler i § 84, stk. 2, og § 91 a, stk. 1, skal ret og pligt tilbud, som gives tilhenholdsvis dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere, have en sammenhængende varighedpå mindst 4 uger.Det foreslås, at varighedskravet til ret og pligt tilbud for dagpenge- og kontanthjælpsmodtagerenedsættes, således at varighedskravet ændres fra 4 til 2 uger.Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.Til nr. 3 og 4Efter gældende regler i § 96, stk. 2 har kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, som har afsluttetdet første tilbud efter § 95, ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang den pågældende harmodtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder.Det foreslås, at tidspunktet for efterfølgende tilbud for ikke arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 og som har afsluttet det første tilbud efter § 92 (som de fik,da de var under 30 år) eller § 95, ændres således, at personen har ret og pligt til at påbegynde et nyttilbud, hver gang den pågældende har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 12måneder i stedet for efter 6 måneder.Arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere vil fortsat have ret og pligt til efterfølgende tilbud,hver gang den pågældende har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder.Det foreslås endvidere, at ikke arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, som overgår til atvære arbejdsmarkedsparate, har ret og pligt til tilbud senest 1 måned efter overgangen, hvis de harmodtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på mindst 5 måneder siden afslutning af etret og pligt tilbud. Hermed får kommunen en rimelig tid til at finde et relevant tilbud til disse
8
personer. Der må dog højst være en sammenhængende periode på 12 måneder uden et ret og pligttilbud.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 5. marts 2012.
Til § 3Istk. 1foreslås det, at ændringerne i lovens § 1, nr. 1 og 2, finder anvendelse for de personer, deropnår ret og pligt til et tilbud efter lovens ikrafttræden.Istk.2 foreslås det, at de personer, som er i et tilbud, der strækker sig ind over tidspunktet forlovens ikrafttræden, bevarer retten og pligten til at gennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er af mindst2 ugers sammenhængende varighed, har personen ikke længere ret og pligt til tilbud af 4 ugersvarighed efter de hidtil gældende regler.Hvis det tilbud, som personen deltager i på tidspunktet for lovens ikrafttræden, er af mindre end 2ugers sammenhængende varighed, har personen ret og pligt til et nyt tilbud efter afslutningen aftilbuddet. Det nye tilbud skal have en sammenhængende varighed på mindst 2 uger.Istk. 3foreslås det, at de personer, der har opnået ret og pligt til et tilbud af mindst 4 ugerssammenhængende varighed efter de hidtil gældende regler, og som ikke er i tilbud på tidspunktetfor lovens ikrafttræden, har ret og pligt til at gennemføre et tilbud af mindst 2 ugerssammenhængende varighed efter lovens ikrafttræden.Overgangsbestemmelserne i stk. 2 og 3 medfører, at ophævelsen af ret og pligt tilbud skal være afmindst 4 ugers varighed, også gælder for de personer, der inden lovens ikrafttræden har opnået retog pligt til et tilbud efter de hidtil gældende regler, men som endnu ikke har gennemført et tilbud af4 ugers varighed.Personen vil således ikke længere, når pågældende skal have et ret og pligt tilbud, blive mødt medet ufleksibelt standardkrav om at skulle deltage i tilbud en sammenhængende periode på 4 uger, ofteuden vurdering af, om det er det bedste for pågældende, hvilket kan føre til, at fx et tilbud om etjobsøgningskursus bliver unødigt langvarigt på grund af varighedskravet. Indsatsen skal i stedet ilangt højere grad tilrettelægges individuelt under hensyntagen til, hvilke tilbud, der bedst medvirkertil at bringe personen videre i uddannelse eller arbejde.Tilbuddet kan stadig være på 4 uger eller mere, uanset, at de ledige ikke har ret og pligt til 4 ugersaktivering efter lovens ikrafttræden, da kommunen altid har mulighed for at tilrettelægge enindividuel indsats, der kan forbedre den lediges muligheder for at komme i arbejde eller for deunges vedkommende starte i uddannelse.
9
Istk. 4,foreslås det, at reglerne i lovens § 1, nr.4, finder anvendelse for de ikkearbejdsmarkedsparate ledige kontanthjælpsmodtagere, som har afsluttet et tilbud af mindst 4 ugerssammenhængende varighed på et tidspunkt før lovens ikrafttræden, og som endnu ikke harmodtaget kontanthjælp i en periode på sammenhængende 6 måneder efter afslutningen af tilbuddet.
Det foreslås endvidere, at lovens § 1, nr. 4, også finder anvendelse for de ikke arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere, som før lovens ikrafttræden har opnået ret og pligt til et efterfølgendetilbud, og som på tidspunktet for lovens ikrafttræden ikke har gennemført et efterfølgende tilbud afmindst 4 ugers varighed. Disse personer får efter lovens ikrafttræden først ret og pligt til detefterfølgende tilbud, senest når de har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 12måneder efter, at de har afsluttet det seneste tilbud af mindst 4 ugers sammenhændende varighed.Overgangsbestemmelsen i stk. 4 medfører, at ophævelsen af ret og pligt for ikkearbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere til efterfølgende tilbud efter 6 månederssammenhængende ledighed, også gælder for de personer, der inden lovens ikrafttræden har opnåetret og pligt til efterfølgende tilbud efter de hidtil gældende regler. De ikke arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere vil således efter lovens ikrafttræden ikke længere blive mødt med etufleksibelt standardkrav om at skulle deltage i efterfølgende tilbud med 6 måneders mellemrumuden individuelle hensyn til den enkeltes behov for tilbud. Med forslaget får kommunerne mulighedfor at tilrettelægge indsatsen for denne målgruppe mere smidigt og individuelt.Det skal i denne forbindelse bemærkes, at uanset at de ikke arbejdsmarkedsparate ledige først harret og pligt til et efterfølgende tilbud senest efter at have modtaget kontanthjælp i ensammenhægende periode på 12 måneder, har kommunen altid mulighed for at tilrettelægge enindividuel indsats med hyppigere tilbud, der kan forbedre den lediges muligheder for at komme iarbejde.
Til § 4Kommunerne forestår opgørelsen af bidrag til medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge.Opgørelsen er it-understøttet i en række forskellige it-systemer og foregår på baggrund afoplysninger fra bl.a. kommunernes fagsystemer om timer i aktivering og oplysninger fraarbejdsløshedskassernes it-systemer om udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge m.vForslaget indebærer, at der skal ske ændringer i refusionsdatabehandlernes it-systemer. Det foreslåsderfor, at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om overgangs-og efterreguleringsordninger for opgørelse og it-understøttelse af de nye regler. Bemyndigelsengiver også mulighed for at fastlægge en overgangsordning for håndtering af kommunernesopgørelse og betaling af medfinansiering af statens udgifter til dagpenge for så vidt angåraktiveringsforløb, som er i gang ved lovens ikrafttræden. Bemyndigelsen giver også mulighed for atfastlægge efterreguleringsordninger, indtil it-tilpasningen er gennemført. Det kan fx betyde, atkommunerne og deres refusionsdatabehandlere i en overgangsperiode i 2012 kan opgøremedfinansieringsbidrag som a conto bidrag efter de hidtil gældende regler samt at kommunerneforpligtes til at foretage genberegning og efterregulering af kommunernes finansieringsbidrag for
10
perioden 5. marts 2012 til det tidspunkt, hvor kommunen (kommunens refusionsdatabehandler) kanit-understøtte de nye regler. Det vil blive fastsat i bekendtgørelse, at genberegningen ogefterreguleringen dog senest skal være foretaget pr. 31. maj 2012 og således senest skal indgå ikommunens betaling af medfinansieringsbidrag den 1. juni 2012.Overgangsreglerne skal sikre, at kommunerne (kommunernes refusionsdatabehandlere) får dennødvendige tid til, at it-systemerne kan tilpasses, og det sikres samtidig, at der for året som helhedopgøres medfinansieringsbidrag - efter de nye regler - i både kommunernes regnskaber og i statensregnskaber.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, jf.lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni2011, foretages følgende ændringer:§ 84.Personer, der er omfattet af§ 2, nr. 1, har pligt til at tageimod tilbud i heleledighedsperioden, jf. § 55 i lovom arbejdsløshedsforsikringm.v. Dette gælder dog ikke, hvispligten til tilbud er bortfaldetefter § 91, eller under deltagelsei selvvalgt uddannelse efterkapitel 8 a.Stk. 2.Tilbud, som gives efterdette kapitel skal have ensammenhængende varighed påmindst 4 uger.Beskæftigelsesministerenfastsætter regler om timetal itilbud efter dette kapitel.
1.I§ 84, stk. 2, 1. pkt.,ændres ”4uger” til: ”2 uger”.
§ 91 a.Tilbud, som gives efterdette kapitel, skal have ensammenhængende varighed påmindst 4 uger.
2.I§ 91 a, stk. 1,ændres ”4 uger” til:
11
Stk. 2.Personer, der efter § 13 ilov om aktiv socialpolitik har enrimelig grund til ikke at udnyttederes arbejdsmuligheder, harsenest 1 måned efter, at denrimelige grund er ophørt, ret ogpligt til at påbegynde tilbud efterdette kapitel.§ 96.Når en person, der eromfattet af § 92, har afsluttet detførste tilbud, har personen ret ogpligt til at påbegynde et nyttilbud, hver gang denpågældende har modtagetkontanthjælp eller starthjælp i ensammenhængende periode på 6måneder.Stk. 2. Når en person, der eromfattet af § 95, har afsluttet detførste tilbud, har personen ret ogpligt til at påbegynde et nyttilbud, hver gang denpågældende har modtagetkontanthjælp eller starthjælp i ensammenhængende periode på 6måneder.
”2 uger”.
3.§ 96, stk. 2,affattes således:Stk. 2.Når en person, der eromfattet af § 2, nr. 2, har afsluttet detførste tilbud efter § 95, har personenret og pligt til at påbegynde et nyttilbud, hver gang den pågældende harmodtaget kontanthjælp i ensammenhængende periode på 6måneder.”4.I§ 96indsættes efter stk. 2 somnye stykker:Stk. 3.Når en person, der eromfattet af § 2, nr. 3, og som er fyldt30 år, har afsluttet det første tilbudefter § 92 eller § 95, har personen retog pligt til at påbegynde et nyt tilbud,hver gang den pågældende harmodtaget kontanthjælp i ensammenhængende periode på 12månederStk. 4.Hvis en person, der er omfattetaf § 96, stk. 3, og som har modtagetkontanthjælp i en sammenhængendeperiode på mindst 5 måneder sidenafslutning af et tilbud efter dettekapitel, overgår til at være omfattet af§ 96, stk. 2, har personen senest 1måned efter overgangen ret og pligt
12
til at påbegynde tilbud efter stk. 2.Der må dog højst være en periode på12 måneder uden tilbud efter dettekapitel.”
§2Loven træder i kraft den 5. marts2012.§3
Stk. 1.Lovens § 1, nr. 1 finderanvendelse for de personer, der opnårret og pligt til tilbud efter lovensikrafttræden.Stk. 2.En person, der før lovensikrafttræden har opnået ret og pligt tilet tilbud af 4 ugers varighed efter dehidtil gældende regler i § 84, stk. 2, 1.pkt., i lov omen aktivbeskæftigelsesindsats, og som er itilbud på tidspunktet for lovensikrafttræden, har ret og pligt til atgennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddeter af mindst 2 ugerssammenhængende varighed, harpersonen efter afslutningen aftilbuddet ikke længere ret og pligt tiltilbud efter de hidtil gældende regler.Hvis tilbuddet er af mindre end 2ugers sammenhængende varighed,har personen ret og pligt til et nyttilbud af mindst 2 ugerssammenhængende varighed.Stk. 3.En person, der før lovensikrafttræden har opnået ret og pligt tiltilbud af 4 ugers varighed efter dehidtil gældende regler i § 84, stk. 2, 1.pkt., men som ikke er i tilbud påtidspunktet for lovens ikrafttræden,har ret og pligt til et tilbud at mindst2 ugers sammenhængende varighed
13
efter lovens ikrafttrædenStk. 4.Lovens § 1, nr. 3, finderanvendelse for personer, der eromfattet af § 2, nr. 3 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, som påtidspunktet for lovens ikrafttrædenhar modtaget kontanthjælp1) i en periode på mindre end 6sammenhængende måneder,efter at personen har afsluttetet tilbud af mindst 4 ugerssammenhængende varighedeller2) i en periode på 6sammenhængende månedereller mere, efter at personenhar afsluttet et tilbud afmindst 4 ugerssammenhængende varighed.Stk. 5.En person, der er omfattet afstk. 4, nr. 2, får efter lovensikrafttræden ret og pligt til etefterfølgende tilbud, senest nårpersonen har modtaget kontanthjælp ien sammenhægende periode på 12måneder, efter personen har afsluttettilbuddet af mindst 4 ugerssammenhængende varighed.
§4Stk. 1.Beskæftigelsesministeren kanfastsætte nærmere regler omovergangs- og efterregulerings-ordninger for kommunernesopgørelse og betaling afmedfinansiering af statens udgifter tilarbejdsløshedsdagpenge, jf. § 82 a ilov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
14