Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1056302_0001.png
1056302_0002.png
1056302_0003.png
1056302_0004.png
NOTAT
9. december 2011
Referat af EPSCO-rådsmødet den 1. december 2011
J.nr. 2011-968JAIC/rmh

Implementering af Europa 2020 Strategien på social- og beskæftigelsesområ-

det

Kommissionen (ved kommissær Andor) gjorde det klart, hvor vigtigt det var at fin-de en løsning på de store økonomiske udfordringer i EU, hvor man samtidig toghensyn til de sociale modeller i medlemslandene. Især var det vigtigt at forebyggerisikoen for arbejdsløshed og fattigdom. Kommissionen ville på den baggrund prio-ritere de følgende områder i 2012: en beskæftigelsespakke med fokus på jobskabel-se og vedvarende jobs samt effektivt ressourcebrug i forbindelse med den Europæi-ske Socialfond.Der var herefter en næsten fuld bordrunde, hvor formandskabet blev takket for detgode arbejde. Der var bred enighed om, at man samtidig med at tænke pragmatiskog i fælles EU-strategier ville være nødt til at påtænke forskellighederne i med-lemsstaterne, og flere nævnte dog også nationale planer, der havde givet gode re-sultater.Fra dansk side lagde man særlig vægt på uddannelse som nødvendigt i forhold tilledigheden, idet man ikke fandt det tilstrækkeligt blot at sende ledige i aktivering.Der blev derudover peget på den danske finanslov, hvor man med en kick-starterville fremrykke offentlige investeringer, hvormed man ville sikre national vækst ogbeskæftigelse. Afsluttende opfordrede man Rådet til at udvise optimisme og til atholde sig for øje, at EU’s sociale modeller under alle omstændigheder ikke måtteblive glemt under en økonomisk krise.Rådets konklusioner om det europæiske semester blev vedtaget.

Forslag om ændring af forordning 883/2004 om koordinering af social sikring

Det polske formandskab gennemgik udviklingen i forhold til dette forslag underdet polske formandskab og præsenterede kompromisforslaget med en revisionspe-riode på 2 år.Kommissionen (ved kommissær Andor) gennemgik forslagets udvikling og udfor-dringer under det ungarske og polske formandskab. Man takkede derpå det polskeformandskab for det gode arbejde i forhold til at finde et kompromis. Kommissio-nen fremlagde derpå en erklæring, hvor man gjorde det klart, at man på ingen mådeønskede at skabe harmonisering med dette forslag.Flere lande udtrykte bekymring i forhold til det polske formandskabs kompromis-forslag, bl.a. fordi man mente, at det nærmede sig harmonisering (frem for koordi-
nering). På trods af bekymringerne ville man dog ikke stemme imod flertallets op-bakning til forslaget, bl.a. pga. den afkortede revisionsperiode.Flere lande afgav erklæringer til vedtagelsen, herunder Danmark, som takkede detpolske formandskab for det gode arbejde, men samtidig gjorde det klart, at man ik-ke ville acceptere harmonisering på området, jf. erklæringen.Det polske formandskab takkede for de mange indlæg og takkede særligt de med-lemsstater, der på trods af modvilje og bekymring alligevel havde udvist kompro-misvillighed og støttet forslaget. Det blev herpå konkluderet, at Rådet havde vedta-get den generelle indstilling med den afkortede revisionsperiode.

Den Europæiske Globaliseringsfond

Der var næsten fuld bordrunde, hvor samtlige lande fastholdt deres positioner.Flere lande anbefalede at forlænge krisemekanismen, så længe krisen udgjorde enstor trussel i forhold til arbejdsmarkederne og beskæftigelsen generelt og opfordre-de andre medlemslande til at gå på kompromis, så man ville kunne finde en løsninginden årets udgang.Andre lande fastholdt deres modstand mod forlængelsen med argumenter om, pen-gene i Globaliseringensfonden ikke var ”nye” penge, men derimod blev taget fra denationale budgetter. Man ville hellere fokusere arbejdet på at sikre effektiviteten ogfordelingen af de eksisterende fonde. Et andet argument for ikke at støtte forlæn-gelse var, at midlerne ikke nåede ud til befolkningerne og i øvrigt ikke blev søgt ide lande, der var hårdest økonomisk og socialt udfordret. Der blev også argumente-rede for, at mekanismen ikke fungerede optimalt, idet administrative byrder var såtunge, at pengene ville kunne bruges bedre på et direkte lokalt niveau.Det polske formandskab takkede for debatten og fortalte, at man ville fremlæggeen fremskridtsrapport, som man håbede ville kunne bidrage til det forsatte arbejde.Efter en afstemning kunne formandskabet konkludere, at der var et blokerendemindretal mod det fremlagte kompromisforslag.

Graviditetsdirektivet

Det polske formandskab fortalte, at man ved et møde med repræsentanter fra Euro-pa-Parlamentet havde gjort det klart, at Rådet ikke ville kunne acceptere 20 ugermed fuld løn. Ved samme møde havde meddelelsen fra EP dog været, at man varparat til at gå på kompromis. Man var dog ikke kommet nærmere ind på antal ugerog nærmere kompromisløsninger. Det polske formandskab tilbød sin hjælp til detkommende danske formandskab.Kommissionen (ved kommissær Reding) takkede det polske formandskab for detstore arbejde. Afsluttende fortalte kommissæren, at man fra Kommissionens sideikke ville kunne acceptere de fleste af forslagene fra Europa-Parlamentet. Dog villeman gerne arbejde videre med et kompromis med en passerelle-løsning som grund-lag for den videre forhandling.
2

Forslag om direktiv mod diskrimination udenfor arbejdsmarkedet på bag-

grund af alder, handicap, seksualitet, religion eller tro

Det polske formandskab fremlagde en fremskridtsrapport.Kommissionen (ved kommissær Reding) takkede det polske formandskab for detstore arbejde og så frem til arbejdet under det kommende danske formandskab.

Rådskonklusioner om arbejds- og familieliv (opfølgning på Beijing-

handlingsplanen)

Det polske formandskab orienterede om rådskonklusionerne.Kommissionen (ved kommissær Reding) takkede det polske formandskab for ar-bejdet og konklusionerne, som man fandt af høj kvalitet. Man så derudover frem tilarbejdet med Barcelona-målene under kommende formandskaber.Rådskonklusionerne blev vedtaget.

Kommissionens rapport om bulgarske og rumænske arbejdstageres frie be-

vægelighed

Kommissionen (ved kommissær Andor) præsenterede og redegjorde for rapporten,hvor man lagde særligt vægt på de resultater, der viste, at disse arbejdstagere havdeingen eller meget lille negativ effekt på modtagerlandenes økonomi og beskæfti-gelse. Man forventede fra Kommissionens side, at de medlemsstater, der agtede atforlænge restriktionerne efter årets udgang, kunne argumentere grundigt herfor.Man bad disse medlemsstater om at genoverveje, hvorvidt man ønskede at fasthol-de restriktionerne og dermed begrænse den frie bevægelighed – en af EU’s kerne-værdier.

Forslag til direktiv om elektromagnetisk stråling

Det polske formandskab informerede om forslagets udvikling siden fremlæggelseni juli 2011.Kommissionen (ved kommissær Andor) takkede det polske formandskab for arbej-det, som man fandt effektivt og konstruktivt i forhold til at nå et kompromis indenimplementeringsfristen den 30. april 2012.Enkelte lande påpegede, at sagen var teknisk tung og ønskede ikke haste en løsningigennem, hvorfor man opfordrede Kommissionen til at forlænge implementerings-fristen med to år. Der var samtidig forsikringer om at arbejde konstruktivt sammenmed det kommende danske formandskab for at nå en løsning.

Rådskonklusioner om aktiv aldring

Rådskonklusionerne blev vedtaget.***

Præsentation af det kommende danske formandskab (orienteringspunkt)

3
Ved mødets afslutning takkede de tre danske ministre (beskæftigelsesministeren,social- og integrationsministeren og ministeren for ligestilling og kirke) det polskeformandskab for det gode arbejde og præsenterede derpå prioriteterne for det dan-ske formandskab på EPSCO-området.
4