Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1053517_0001.png
1053517_0002.png
1053517_0003.png
1053517_0004.png
1053517_0005.png
1053517_0006.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
5. december 2011J.nr. 2011-2043
Til Beskæftigelsesudvalgets orientering vedlægges i 42 eksemplarer afTilsynsenhedens statusrapport for 1. halvår 2011 vedrørende styrelsenstilsynsvirksomhed.Rapporten er afgivet til beskæftigelsesministeren af Tilsynsrådet for tilsyn med a-kasser og kommuner.
Med venlig hilsen
Mette Frederiksen
TILSYNSRÅDET FORPENSIONSSTYRELSENS TILSYNMED A-KASSER OG KOMMUNERSEKRETARIATET
BeskæftigelsesministerMette FrederiksenVed Stranden 81061 KøbenhavnK
Stormgade 10Postboks 11031009 Købehavn KTlf. 3810 60 11Fax 38 19 38 90
Tilsynsrådet har på sit møde den 25. oktober 2011 behandlet vedlagte Statusfra Beskæftigelsesministeriets Tilsynsafdeling for 1. halvår 2011.I statusrapporten beskrives bl.a,, hvordan der er gennemført en rækkebenchmarking analyser af a-kassernes administration. En af disse analyservedrører a-kassemes digitalisering af medlemsservicen. Denne analyse viser,at der fortsat er et betydeligt potentiale for en øget digitalisering af medlems-servicen. Rådet finder det meget positivt, at a-kasserne generelt over de sid-ste to år har udvidet den digitale seivice og at a-kassemedlemmerne i stigen-de grad gør brug af de digitale muligheder.Tilsynet gennemførte i 2010 et tilsyn med rådighedsadministrationen i 15 a-kasser. Denne undersøgelse, som nu er afsluttet, har vist at a-kassemes rå-dighedsvurderinger kun i ca. 2 pet. af sagerne bliver omgjort.Tilsynet finder udviklingen meget tilfredsstillende, men påpeger dog, at til-synet i ca. 20 procent af sagerne ikke er enige i a-kassens vurdering af, atmedlemmerne er tilstrækkeligt aktivt jobsøgende. Tilsynet har imidlertidikke kunne omgøre disse sager, fordi a-kassens vejledning af de ledige harværet mangelfuld. Rådet finder det positivt med en lav omgørelsesprocent,men finder det utilfredsstillende, at a-kasseme ikke vejleder korrekt. Tilsynetbør fortsat have fokus på denne problemstilling.Tilsynet med rådighedsadministrationen på det kommunale område har vist,at der er fejl i ca. 27 pet. af de undersøgte sager. Det er uacceptabelt.Også gennemgangen af de kommunale revisionsberetninger har ifølge tilsy-net vist et "ikke tilfredsstillende resultat" i over halvdelen af landets kom-muner.Rådet finder den generelle udvikling på det kommunale område bekymren-de, specielt fordi der ikke over tid er set en væsentlig forbedring.1/2
Rådet har derfor bedt Tilsynet om at overveje, om de nuværende tilsyn ertilstrækkelige.Rådet har noteret sig, at tilsynet løbende har forsøgt at stoppe og begrænsefejludbetalinger blandt andet som følge af misbrug af a-kasse ydelser. Dennestrategi er blandt andet blevet gennemført ved at sikre a-kassemes adgang til,og brug af e-indkomst registret. 169.000 medlemmer har i første kvartal2011 været omfattet af denne kontrol og det har medført, at der er udtaget ca.5.000 sager til manuel kontrol. På baggrund af de indtil nu gennemgåedesager er det tilsynets forventning, at hver af de udtagne sager i gennemsnitvil medføre et krav om tilbagebetaling af ca. 11.000 kr. Rådet ser frem til atblive orienteret om resultatet når alle sager er gennemgået.Rådet har noteret sig, at tilsynet i første halvår 2011 har fået selvstændighjemmel til at udføre tilsyn ved grænseovergange. Dette tilsyn har medført,at der indtil videre har været tale om tilbagebetaling på ca. 1,65 mio. kr. isager, hvor der uberettiget er modtaget ydelser under ophold i udlandet.Med venlig hilsenr
/>
%
/"
")/^
Karen Sejersdal ChristensenFormandfor Tilsynsrådet
2/2
TILSYNET
Status fra tilsynet 1. halvår2011
f TI C^<
1
A
Ir*
Ji
S
TILSYNET
IndholdKAPITEL 1 INDLEDNING OG SAMMENFATNING1.1 RESULTATER FRA TILSYNET MED A-KASSERNES OG KOMMUNERNES ADMINISTRATION1.2 RESULTATER FRA INDSATSEN FOR AT MINIMERE OMFANGET AF FEJLUDBETALINGER
222
KAPITEL 2 TILSYN MED A-KASSERNES OG KOMMUNERNES ADMINISTRATION2.1BENCHMARKINGAFA-KASSERNE2.2 BENCHMARK-ANALYSER I I . HAL VÅR 2011
444
2.2.1 Analyse af a-kassernes digitalisering af medlemsservicen2.3 TILSYN MED A-KASSERNES SYSTEMATISKE RÅDIGHEDSVURDERINGER2.4 A-KASSERNES INDSATS OVER FOR LANGTIDSLEDIGE2.5 TILSYN MED A-KASSERNES ADMINISTRATION AF RÅDIGHEDSREGLERNE I FORHOLD TIL STATSBORGERE FRA DEØSTEUROPÆISKE EU-LANDE2.6 DET KOMMUNALE RÅDIGHEDSTILSYN
45677
2.6.1 Rådighedstilsynet 20112.7 DET KOMMUNALE VISITATIONSTILSYN
89
2.7.1 Syv kommuner med gode resultater for afholdelse af jobsamtaler til tiden ivisitationstilsynet2.8 A-KASSE REVISIONSTILSYN
99
A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater for 2009.... 9A-kassernes årsregnskaber og administrationsaftaler for 20109Revisionsprotokoller- risikovurdering 201010Revisionsprotokoller-it-sikkerhed 201010Status for gennemgang af årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokoller102.9RESULTATER FRA REVISIONSGENNEMGANG I KOMMUNERNE FOR REGNSKABSÅRET2009102.9.1 TEMAREVISIONEN 20112.10 REGNSKABSTILSYNET2.10.1INDDRIVELSE AF TILBAGEBETALINGSKRAV11.HAL VÅR AF20112.10.2KONTROL MED URETMÆSSIGT UDBETALTE REFUSIONSBELØB1112
2.8.12.8.22.8.32.8.42.8.5
12121313
KAPITEL 3 INDSATSEN FOR AT MINIMERE OMFANGET AF FEJLUDBETALINGER3.1 ELEKTRONISK KONTROL
3.1.1 Stigende antal medlemmer som modtager dagpenge og lønindkomst samtidig3.1.2 Stikprøvekontrol ved udtræk i COR - Det Centrale Oplysningsseddelregister3.1.3 Kontrol ved udtræk i indkomstregisteretA-kassernes kontrol ved udtræk i indkomstregisteret:3.2 KONTROLSAMARBEJDE MED ANDRE OFFENTLIGE MYNDIGHEDER
1314141415
3.2.1 Anmeldelser3.2.2 Aktioner mod sort arbejde/socialt bedrageri3.2.2.1 Fairplay3.2.2.2 Lufthavnstilsynet3.2.2.3 Straksaktivering3.2.2.4 Øget indsats mod misbrug af a-kasseydelser i ghettoer3.3TILBAGEBETALINGSSAGER
15151516171718
STATUS FRA BESKÆFTIGELSESMINISTERIETS TILSYNSAFDELING 1. HALVÅR 2011
TILSYNET
Status fra tilsynet 1. halvår 2011
Udgiver: BeskæftigelsesministerietTryk: Beskæftigelsesministeriet1. udgave, 1. oplagKøbenhavn, oktober, 2011BeskæftigelsesministerietNjalsgade 72 C2300 København STlf. 33 95 50 00 hverdage 10-14E-mail: [email protected]Hjemmeside: www.penst.dk
Denne publikation kan frit citeres med kildeangivelseISSN: 1904-9048 (on-line)