Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 258
Offentligt
Servicepartnerskab, sygedagpengeMellem Syddjurs Kommune og ISU/VardaSamarbejdsaftale:•Syddjurs Kommune indgik aftale den 26. august 2010 med Institut for Serviceudvikling A/S (ISU) ogVarda ApS om servicepartnerskab om sygedagpengeopgaver pr. 1. september 2010. Der var forudafholdt udbud om opgaven. Aftalen ophører uden opsigelse den 31. august 2013.•Beslutningen bag indgåelsen af aftalen var og er båret af et ønske om at optimeresygedagpengeindsatsen, så varigheden af behandlingen af de enkelte sygedagpengesager bliverafkortet, indsatsen til borgeren forbedres og borgeren herved får mulighed for hurtigst muligt atkomme videre fra sygedagpenge.•Servicepartnerskabet er således primært en udviklingsaftale omkring sygedagpengeindsatsen, somskaber en forventning om, at antallet af borgere på sygedagpenge reduceres. Dette giver samtidigen forventning om reducerede omkostninger på området.Formålet er:•udvikling af en bæredygtig organisation fremadrettet på sygedagpengeområdet•faglig udvikling af medarbejderne•udvikling af optimale sagsgange, der sikrer hurtigere sagsflow og højere målopfyldelse med henblikpå hurtigere at få sygemeldte tilbage til arbejdsmarkedet eller i fremadrettede ordninger•udvikling af modeller for, hvorledes sygemeldte kommer hurtigt gennem afklaring og i gang medfremadrettede tiltag•iværksættelse af tiltag, der reducere kommunens omkostninger.•Syddjurs Kommune søgte en mulighed for at optimere sygedagpengeindsatsen. Samtidig måtte vikonstatere, at vi ikke selv havde den fornødne ledelseskraft, erfaring og økonomi til at iværksætte enmere specialiseret sygedagpengeindsats.•Dertil kom, at vi oplevede det vanskeligt at tiltrække tilstrækkeligt kvalificeret personale til området.
Økonomi•Leverandørens investering i projektet udgør 12 mio. kr. over en 3-årig periode, som afregneskvartalsvis, dvs. med 1 mio. kr. pr. kvartal - dog under forudsætning af, at antallet af sager ogsammensætningen af sagstyper i det pågældende kvartal i gennemsnit har udvirket færre udgifterfor kommunen på minimum samme beløb.•ISU/Vardas investering dækker over udgifter til udviklingstiltag, bl.a. faglig udvikling af kommunensmedarbejdere, processer der leder til optimering af indsats og sagsflow, samt aflønning afproceskonsulenter og sagsbehandlere fra ISU/Varda, der i antal gør en intensiv udviklingsprocesmulig.
•
ISU/Varda betales således ikke for en nærmere aftalt sagsmængde, men ISU/Vardassagsbehandlere deltager derimod på lige fod med kommunens medarbejdere og fuldt underkommunens instruktionsbeføjelser. Vi har den opfattelse, at vi har indgået en aftale, hvor kvalitet ogkompetenceudvikling prioriteres forud for økonomiske interesser.
Lovgivning•Tilrettelæggelsen af partnerskabet om sygedagpengeopgaven har været indenfor rammer, somfølger af sygedagpengelovens § 19, samt afsnit 3.3. i Arbejdsmarkedsstyrelsens skrivelse af 15. juni2010 om ”Andre aktører i sygedagpengeopfølgningen”. Skrivelsen er nu erstattet af styrelsensskrivelse af 17. januar 2012.Medieomtalen•I medierne har det fremstået som om Syddjurs Kommune har brudt loven, det synspunkt er vi uenigei.•I efteråret 2011 fandt vi ved eget ledelsestilsyn (i forbindelse med en presseomtale) at 15 sager ikkevar administreret efter vores egne vedtagne forretningsgange, og disse sager rettede vi op på.•I januar 2012 fik vi en beskæftigelsesankenævnsafgørelse på 6 sager gående på, at nævnet ikkefandt det tilfredsstillende, at vores partners underskrift OGSÅ stod på afgørelserne sammen medunderskift fra medarbejder i Syddjurs Kommune.•At partnerens underskrift stod på alle afgørelser var i vores opfattelse en servicemeddelelse tilborgeren og ikke udtryk for at partneren havde taget afgørelsen udenom Syddjurs Kommune.•På baggrund af disse 6 ankeafgørelser valgte Syddjurs Kommune at genbehandle alle afgørelsersom vores partner har været medunderskriver af. Der er i alt tale om 137 sager, så ingen borgerskulle være i tvivl om at det er Syddjurs Kommune der træffer afgørelserne.