Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 237
Offentligt
1120184_0001.png
1120184_0002.png
1120184_0003.png
Formanden for Europaudvalget,MF Eva Kjer Hansen
BeskæftigelsesudvalgetChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
2. UDKAST

Vedrørende anmodning om udtalelse vedr. udstationeringsdirektivet og

Monti-II forordningen – KOM (2012) 130 og 131

Kære Eva Kjer HansenEuropaudvalget har ved brev af 26. marts 2012 opfordretBeskæftigelsesudvalget til at komme med en indstilling til Europaudvalgetvedrørende Europa-Kommissionens forslag til hhv. direktiv om håndhævelseaf direktiv 96/71 om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling aftjenesteydelser og forordning om udøvelse af retten til kollektive skridt indenfor rammerne af etableringsfriheden og den frie udveksling af tjenesteydelser(Monti-II).Beskæftigelsesudvalget har i den anledning afholdt en teknisk gennemgangaf direktivet og forordningen med embedsmænd fra Beskæftigelsesministerietden 3. maj 2012, og udvalget har herefter drøftet sagen på møder den 9. og16. maj 2012.Jeg skal meddele, at Beskæftigelsesudvalget har følgende bemærkninger:
16. maj 2012
KontaktPeter BohlbroChefkonsulentDir. tlf.+45 3337 5560
[email protected]
Kommissionen fremsatte den 21. marts 2012 et forslag til Rådetsforordning om udøvelse af retten til kollektive skridt inden forrammerne af etableringsfriheden og den frie udveksling aftjenesteydelser (Monti II, KOM(2012)130).Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en revitalisering afdet indre marked ved at klargøre relationen mellem på den ene side den frietableringsret og friheden til at levere tjenesteydelser på tværs af grænser påog på den anden side de grundlæggende rettigheder, herunder især retten til attage kollektive kampskridt.Kommissionen finder, at forslaget vil medføre en regulering, hvorved detblandt andet anerkendes, at der ikke er noget konflikt mellem retten til at tagekollektive kampskridt og frihed til at etablere sig og levere tjenesteydelser på
1/1
tværs af grænserne, ligesom forslaget vil medvirke til at anerkende de socialeparters rolle i beskyttelsen af arbejdstagernes rettigheder.Forslaget har været behandlet i Folketingets Beskæftigelsesudvalg.Beskæftigelsesudvalget noterer sig, at forordningen efterKommissionens vurdering ikke vil berøre udøvelsen af degrundlæggende rettigheder, som er anerkendt i medlemsstaterne,herunder retten eller friheden til at strejke eller til at træffe andreforanstaltninger, der er omfattet af specifikke arbejdsmarkedsordningeri medlemsstaterne i overensstemmelse med national lovgivning ogpraksis.[FORSLAG FRA VENSTRE: DETTE AFSNIT UDGÅR:”Beskæftigelsesudvalget finder imidlertid, at konsekvensen af detmaterielle indhold i forordningens artikler vil indebære en regulering afkonfliktretten, og at forordningen således i sin nuværende formfremstår inkohærent.”][FORSLAG FRA VENSTRE: DETTE AFSNIT INDSÆTTES I STEDET:”Beskæftigelsesudvalget noterer sig beskæftigelses- ogsocialkommissær Lázslo Andors svar P-003149/2012 fra den24.4.2012, idet Beskæftigelsesudvalget finder, at forordningens artiklerikke må indebære en regulering af konfliktretten og dermed være i stridmed den danske aftalemodel.”]Beskæftigelsesudvalget finder, at konfliktretten er en integreret del afden danske aftalemodel, som har haft stor og gunstig betydning forudviklingen af det danske arbejdsmarked og samfund med fleksiblevilkår for lønmodtagere og virksomheder.[FORSLAG FRA VENSTRE: DETTE AFSNIT UDGÅR:”Beskæftigelsesudvalget finder således, at forslaget vil være i modstridmed den danske aftalemodel og opfordrer til, at udviklingen af EUsindre marked respekterer de nationale arbejdsmarkedsmodeller,herunder retten til at forhandle, indgå og håndhæve kollektive aftaler.”]Det gælder videre, at Beskæftigelsesudvalget ikke kan senødvendigheden af, at der på EU-plan gribes ind i reguleringen afeksisterende nationale tvistbilæggelsesmekanismer, eller at derindføres en pligt for medlemsstaterne til at underrette Kommissionenom eventuelle arbejdskonflikter i medlemsstaterne. I den forbindelsehenviser Beskæftigelsesudvalget til, at mekanismer til bilæggelse aftvister eksisterer og fungerer på nationalt niveau.
2/2
Endelig bemærker Beskæftigelsesudvalget, at artikel 153, stk. 5, iTEUF, udtrykkeligt udelukker lovgivning om strejkeretten på EU-plan.Uanset at forslaget ikke i sig selv lægger op til at indføre nyemekanismer til bilæggelse af arbejdstvister, er det udvalgets opfattelse,at traktaten heller ikke giver EU kompetence til at lovgive omeksisterende nationale ordninger på området.Endelig bemærker [Beskæftigelsesudvalget], at artikel 153, stk. 5, iTEUF, udtrykkeligt udelukker lovgivning om strejkeretten på EU-plan.Uanset at forslaget ikke i sig selv lægger op til at indføre nyemekanismer til bilæggelse af arbejdstvister, er det opfattelsen i[Beskæftigelsesudvalget], at traktaten heller ikke giver EUkompetence til at lovgive om eksisterende nationale ordninger påområdet.Med venlig hilsenLennart Damsbo-Andersenformand
3/3