Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1035815_0001.png
1035815_0002.png
1035815_0003.png
1035815_0004.png
1035815_0005.png
1035815_0006.png
1035815_0007.png
1035815_0008.png
1035815_0009.png

NOTAT

Notat om Styregruppens beslutning vedr. interparlamentariske møder i

Folketinget under det danske EU-formandskab

Styregruppen

Inden udskrivelsen af valget i august 2011 drøftede Styregruppen (beståendeaf Thor Pedersen, Anne-Marie Meldgaard og Eva Kjer Hansen) de strategiskelinjer for det danske EU-formandskab og vedtog en indstilling for afholdelse afmøder og arrangementer under det danske EU-formandskab. På grund afvalget nåede Styregruppens indstilling ikke at blive omdelt til de relevanteudvalg med henblik på endelig godkendelse.I nærværende notat bevares udgangspunktet, formatet og strukturen afstyregruppes beslutning fra august 2011 suppleret med en tidsramme forhvornår møderne skal afvikles samt visse præciseringer af de overordnedetemaer for møderne.Det indstilles, at den nye Styregruppe godkender forslaget, som efterfølgendeomdeles til de berørte fagudvalg (Finansudvalget, Skatteudvalget,Fødevareudvalget, Erhvervsudvalget, Arbejdsmarkedsudvalget,Miljøudvalget, Udenrigsudvalget, Det Energipolitiske Udvalg, Boligudvalget,Trafikudvalget, Udenrigspolitisk Nævn og Europaudvalget) med henblik påendelig godkendelse.

Baggrund for forslaget

Inden valget blev udskrevet modtog Styregruppen henvendelser fra 12fagudvalg, som ønskede at afholde et interparlamentarisk møde. FolketingetsPræsidium havde reserveret midler til afholdelse af 5 interparlamentariske1møder ud over de 3 obligatoriske interparlamentariske møder . Derfor valgteStyregruppen at foretage en prioritering blandt de indkomne ønsker frafagudvalgene.Styregruppen har lagt vægt på at engagere så mange fagudvalg som muligt ide 5 interparlamentariske møder, som kan afholdes. Derfor opfordrede1
27. oktober 2011Ref.: 11-000379-6
Richard Mongin ForrestEU-koordinator
De tre obligatoriske interparlamentariske møder er COSAC-formandsmøde og COSAC-plenarmøde for europaudvalg samt COFACC-formandsmøde for udenrigsudvalg.
1/1
Styregruppen til, at flere udvalg samarbejdede om at være værter for etmøde, såfremt det var muligt at finde et fælles tema, som berørte derespektive udvalgs ressort.I sit oplæg til fagudvalgene havde Styregruppen indstillet, at følgende 5prioriterede temaer blev gjort til genstand for interparlamentariske møder:1. ”EU’s flerårige finansielle ramme”2. ”Reform af landbrugspolitikken”3. ”Reform af det indre marked”4. ”EU’s klima- og energipolitik”5. ”EU’s miljøpolitik”.Disse fem temaer blev prioriteret af Styregruppen, fordi de forventes at ståøverst på EU’s dagsorden under det danske EU-formandskab, og forditemaerne var prioriteret i samarbejde med de andre lande i trioen, Polen ogCypern.Alle de 5 temaer, som Styregruppen prioriterede, kan dækkes af defremsendte forslag fra fagudvalgene samt forslag til temaet for COSAC-møderne.På et møde med udvalgsformændene, som fandt sted den 3. maj 2011, fikstyregruppen opbakning til at arbejde videre efter ovenstående model.Regeringens prioriteter for det danske formandskab fastlægges først endeligt inovember-december 2011, men vi er nu så tæt på formandskabet, at derbegynder at tegne sig et billede af, hvilke mere specifikke emner, som kanforventes at komme øverst på EU’s dagsorden under det danskeformandskab. Styregruppen opfordrer derfor også fagudvalgene til at tagehensyn til, hvilke specifikke emner man forventer fokus på underformandskabet, når den endelige dagsorden for de interparlamentariskemøder skal fastægges.

Forslaget - Styregruppens indstilling

På baggrund af arbejdet med planlægning af formandskabet indenudskrivelsen af valget indstiller Styregruppen, at Folketinget – ud over deobligatoriske møder - afholder følgende interparlamentariske møder underEU-formandskabet:

1.) Møde om EU’s flerårige finansielle ramme

Udvalg

Tidspunkt

Formålet

Finansudvalget og SkatteudvalgetDato: 19. – 20. (21.) februarAt give parlamentarikere indsigt i vedtagelsen og
2/2
gennemførelse af EU's flerårige finansielle ramme.Europa-Parlamentet afholder en konference om emnetallerede den 20. oktober 2011, mens Rådet ventes at drøfte”pakken” i november / december 2011. Derfor er dethensigtsmæssigt at afvikle mødet i starten af formandskabet.Under hovedtemaet ”EU’s flerårige finansielle ramme”forventes EU’s egne indtægter og forslag til EU-skatter atblive væsentlige temaer. Et af de centrale spørgsmål er i denforbindelse om EU fremover delvis skal finansieres gennemf.eks. en afgift på finansielle transaktioner eller på enrevideret momsindtægt?Derfor foreslås det, at værtskabet for mødet varetages afFinansudvalget og Skatteudvalget i samarbejde.

Indholdet

2.) Møde om reform af den fælles landbrugspolitik

Udvalg

Tidspunkt

Formålet

Fødevareudvalget og MiljøudvalgetDato: 26. – 27. (28.) februarDa der tæt sammenhæng mellem vedtagelsen af EU’sflerårige finansielle ramme og en reform af den fælleslandbrugspolitik (CAP-reformen), giver det god mening atafholde møder om begge emner i begyndelsen afformandskabet. Da møderne afholdelses i forlængelse afhinanden - kan konklusionerne fra ”Mødet om EU’s flerårigefinansielle ramme” indgå i et møde om reform af den fælleslandbrugspolitik”.Europa-Kommissionen vil præsentere en lovpakke for enreform for EU's fælles landbrugspolitik i 2011, som skalbehandles under det kommende danske EU-formandskab.Forslagene kan træde i kraft i 2014.Under hovedtemaet ”Reform af EU’s landbrugspolitik”forventes debatten om omlægning af landbrugsstøtte tilmiljøbeskyttende tiltag at blive central. Det foreslås således,at Fødevareudvalget og Miljøudvalget samarbejder omværtskabet for et møde om reform af landbrugspolitikken.

3.) Møde om EU’s erhvervspolitik

Udvalg

Tidspunkt

Formålet

Erhvervs-, vækst- og eksportudvalget ogBeskæftigelsesudvalgetDato: 15. – 16. (17.) aprilI de seneste to årtier har det indre marked (DIM) udviklet sigtil det største marked i verden. Men det indre marked er langt

Indholdet

3/3

Indholdet

fra færdigudviklet. Mødet skal fokusere på de sidste 10 årserfaringer med DIM og vil desuden se nærmere på hvordandet kan forbedres.Mødet ønskes afviklet inden COSAC (d. 22.-24. april),således at resultaterne fra mødet kan indgå i COSAC mødet,hvor det overordnede tema er Det indre marked.Erhvervs-, vækst- og eksportudvalget opfordres at sættefokus på reformen af det indre marked, herunder om vækstmuligheder for små og mellemstore virksomheder (SMV’er),håndhævelse og implementering af EU-direktiver ilovgivningen, arbejdstagernes mobilitet og det digitalemarked.Styregruppen gør opmærksom på, atudstationeringsdirektivet og et nyt forslag om socialerettigheder knyttet til arbejdsmarkedet også forventes at fåmeget fokus under dansk formandskab. Styregruppenopfordrer Erhvervs-, vækst- og eksportudvalget til atundersøge muligheden for at tage disse emner op isamarbejde med Beskæftigelsesudvalget.Da det er planlagt, at COSAC-mødet (hvor Europaudvalgenemødes) også skal sætte fokus på reformen af det indremarked opfordres. Erhvervs-, vækst- og eksportudvalget ogBeskæftigelsesudvalget at koordinere med Europaudvalgetom dagsorden for dermed at undgå et emnemæssigt overlap.Udvalgene opfordres desuden til at orientere COSAC ommødets konkrete resultater.”

4.) Møde om klima/energieffektivitet

Udvalg

Tidspunkt

Formålet

Klima-, energi- og bygningsudvalget og TransportudvalgetDato: 25. – 26. (27.) martsDebatten om energieffektivitet forventes at få høj prioritetunder det danske formandskab. Man forventer bl.a. etrammedirektiv om energibesparelser forhandlet og evt.afsluttet under dansk formandskab.Da Europa-Parlamentet forventes at behandle en betænkningom direktivforslaget KOM (2011) 370 (om energieffektivitet)den 17. april giver det god mening at afholde mødet indenEPs behandling.Energieffektivitet går på tværs af flere sektorer og berørerressortområdet for både Klima-, energi- og bygningsudvalgetog Trafikudvalget. Det foreslås derfor, at disse to udvalgsamarbejder om værtskabet for et møde under overskriften

Indholdet

4/4
energieffektivitet.

5.) Møde om miljø, bæredygtig udvikling eller implementering

Udvalg

Tidspunkt

Formålet

Miljøudvalget samarbejder med UdenrigsudvalgetDato: 13. – 14. (15.) majMålet med mødet er at give parlamentarikere indsigt i EU’sforhandlingsposition til RIO+20-konferencen, hvor temaet ergrøn økonomi og bæredygtig udvikling.Mødet ønskes afholdt op til RIO+20 konferencen den 4.-6.juni 2012.Oplægget til EU’s 7. miljøhandlingsprogram prioriteres aftrioen, og det forventes også at få en vis opmærksomhedunder det danske formandskab. Et andet emne prioriteret aftrioen er koordinering af EU’s forhandlingsposition til RIO+20-konferencen den 4.-6. juni 2012, hvor temaet er grønøkonomi og bæredygtig udvikling. Kommissionen forventesdesuden i de kommende år at sætte fokus på styrkelse afimplementeringen af den eksisterende EU-miljølovgivning.Alle disse tre temaer er relevante for et interparlamentariskmøde med Miljøudvalget som vært. Styregruppen opfordrertil, at Miljøudvalget samarbejder med Udenrigsudvalget omværtskabet, såfremt man vælger RIO+20 som tema.

Indholdet

Obligatoriske møder

Under et EU-formandskab afholder det nationale parlament tre obligatoriskeinterparlamentariske møder: Formandsmøde for europaudvalgsformænd,plenarmøde for medlemmer af Europaudvalg (COSAC) og formandsmøde forudenrigsudvalgsformænd (COFACC). Folketingets Europaudvalg varetagerværtskabet for de to førstnævnte. Styregruppen opfordrer til, atErhvervsudvalget inddrages i disse møder, idet temaet for COSAC-mødernebliver det indre marked.Styregruppen drøftede desuden muligheden for, at Udenrigsudvalget kandeltage i COFACC-mødet, som afholdes af Udenrigspolitisk Nævn.1. 29 – 30. januar 20122. 22. - 24. april 20123. 11. – 12. marts 2012COSAC – FormandsmødeCOSAC – plenarmødeCOFACC

Afholdelse af møder i samarbejde med Europa-Parlamentet

Styregruppen gør opmærksom på, at EU-formandskabslandet kan arrangereinterparlamentariske møder i samarbejde med Europa-Parlamentet. Dissemøder afholdes i Bruxelles i Europa-Parlamentet, som også afholder
5/5
udgifterne. Det ene møde har typisk et bredt og tværgående tema (JPM),mens det andet møde typisk har en mere fokuseret dagsorden (JCM).JCM – Joint Committe Meeting – mødet er ledet af udvalgsformænd fraformandskabsparlamentet og EPJPM – Joint Parliamentary Meeting - mødet er ledet afparlamentsformænd fra formandskabsparlamentet og EPStyregruppen ser ”grøn økonomi og bæredygtig udvikling” samt ”de nationaleparlamenter indflydelse på det europæiske semester”, som mulige temaer foret samarbejde med Europa-Parlamentet i forbindelse med et JPM. Europa-Parlamentet har dog meddelt Folketinget, at det ikke vil blive muligt at drøfteet fælles emne for et JPM før EPs nye formand, tyskeren Martin Schultz (S),tiltræder ved samlingen i januar 2012.Meldinger fra Europa-Parlamentets ledelse tyder på at højst et JCM kangennemføres under danske EU-formandskab. Styregruppen opfordrer til, atFolketinget går i dialog med Europaparlamentet om afholdelse af et fællesinterparlamentarisk møde (et såkaldt Joint Committee Meeting) i Bruxelles omantibiotikaresistens - med Sundhedsudvalget som medvært. Kommissionenfremsætter i november 2011 en ny antibiotikahandlingsplan og bekæmpelseaf antibiotikaresistens kan forventes at blive prioritet højt af det danske EU-formandskab med opbakning fra de andre nordiske lande.Styregruppen gør desuden opmærksom på, at Europa-Parlamentetplanlægger en række egne interparlamentariske møder (ICM – ellerInterparliamentary Committee Meetings), hvor de nationale parlamenter –herunder Folketinget – inviteres. Da Folketinget repræsenterer formandskabetvil den danske delegation formentlige have en særlig rolle i forbindelse medafvikling af disse møder. Europa-Parlamentet ventes at vedtage, hvilke ICMder skal afholdes under dansk EU-formandskab, den 25. oktober 2011.

Tidsfrist for planlægning af interparlamentariske møder

Styregruppen opfordrer de berørte fagudvalg (Finansudvalget,Skatteudvalget, Fødevareudvalget, Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget,Beskæftigelsesudvalget, Miljøudvalget, Klima-, energi- og bygningsudvalget,Transportudvalget, Udenrigspolitisk Nævn og Europaudvalget) til at godkendede overordnede temaer og værtskabet for de enkelte interparlamentariskemøder

inden den 11. november.

Den korte tidsfrist skyldes, at Folketinget allerede

i november

2011 skaludsende en oversigt over interparlamentariske møder under danskformandskab til de andre nationale parlamenter og Europa-Parlamentet.Oversigten skal angive det overordnede tema for møderne.
6/6
Invitationer til de første interparlamentariske møder i januar/februar 2012, skaludsendes til de andre nationale parlamenter og Europa-Parlamentet

i løbet af

efteråret.

Derefter opfordres de enkelte udvalg – i samarbejde medKonference- og Besøgsgruppen (jf. bilag 1 – organisering af formandskabet iFolketinget) at påbegynde en detaljeplanlægning af møderne, herunderfastsættelse af mødedagsorden, lige så snart at de overordnede temaerne formøderne er afklaret.

Rammen for møderne ligger fast

Der er afsat i lidt over 1 million kroner til afholdelse af interparlamentariskemøder ud over de 3 obligatoriske møder. Med 5 møder betyder det, at derkan afses ca. 230.000 kroner pr. møde (eksklusiv tolkning).Der er typisk mellem 60 og 100 deltagere i fagudvalgenesinterparlamentariske møder. Et budget på 230.000 kr. er baseret på maks.100 deltagere og at selve mødet som udgangspunkt foregår påChristiansborg i Landstingssalen. Det kan være nødvendigt, at Styregruppenfastsætter et maks. antal deltagere af hensyn til Landstingssalens kapacitet.Det gælder særligt for de møder, hvor flere fagudvalg skal samarbejde.Styregruppen opfordrer fagudvalgene til at overveje - inden for rammerne afbudgettet på 230.000 kroner - om der i forbindelse med møderne også kanarrangeres ekskursioner ud af Christiansborg, fordi EU-formandskabet er engod platform for at øge kendskabet til Danmarks styrker og kompetencer påen række centrale områder.
7/7
Bilag 1: Organisering af formandskabet i Folketinget

Styregruppe

På politisk niveau forankres arbejdet i en styregruppe bestående af:-Folketingets Formand-Europaudvalgets formand-Formanden for Udenrigspolitisk NævnStyregruppen fastlægger de politiske prioriteringer for formandskabet iFolketinget og står for samarbejdet mellem Folketinget og regeringen.Desuden træffer Styregruppen de overordnede beslutninger om arrangementaf formandskabet i Folketinget, herunder hvilke fagudvalg, der skal holdeinterparlamentariske møder.Styregruppen koordinerer med Præsidiet, gruppeformændene, deudenrigspolitiske udvalg, Europaudvalget og de relevante fagudvalg.Den nye Styregruppe (efter valget) forventes at træffe en beslutning vedr.hvilke interparlamentariske møder, der skal holdes i Folketinget under detdanske EU-formandskab, i de kommende uger. Derefter sendes notatet til derelevante udvalg til godkendelse.

Formandskabssekretariatet

Formandskabssekretariat står for den daglige koordinering af planer,forberedelse og aktiviteter i forbindelse med formandskabet.Mongin Forrest er ansvarlig for den overordnede koordination iFormandskabssekretariatet. Chefen for INT er formand for gruppen.Sekretariatet er opdelt i tre arbejdsgrupper:

1.1 Konference- og Besøgsgruppen

Konference- og Besøgsgruppen har ansvaret for planlægning og udførelse afde enkelte møder, der finder sted under det danske EU-formandskab.Medlemmer af gruppen er personale fra driftsenheden (arrangementsteamet),serviceenheden, IT-systemer, sikkerhedsenheden, Ledelsessekretarietet(Protokol), INT, PE (Sprogtjenesten).Tovholder: Mongin Forrest (3342)

1.2 Informationsgruppen (Infogruppen)

Informationsgruppen har ansvar for en kommunikationsplan vedrørende internog ekstern information i Folketinget i anledning af formandskabet.Omdrejningspunktet for EU-Oplysningens information om formandskabetbliver en særlig temaside, der går i luften i december 2011.
8/8
Herudover skal Folketinget sørge for, at de mange udenlandske besøgendebliver klædt godt på med viden om Folketinget og de danske demokratiskeprocedurer m.m. Medlemmer af gruppen er personale fra Kommunikation,Ledelsessekretariatet og INT.Tovholder: Marianne Treumer Ammitzbøll (3637)

1.3 Faggruppe

Faggruppen udarbejder faglige oplæg til møder, baggrundsmateriale ogkonklusioner fra møder. Faggruppen kan desuden inddrages i forbindelsemed udarbejdelsen af dagsorden.Faggruppen sammensættes af de relevante personer fra InternationaltSekretariat og Udvalgssekretariatet (vi skal have fundet en erstatning forLouise P)Tovholder: Morten Knudsen (3695)
9/9