Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1035226_0001.png
1035226_0002.png
1035226_0003.png
1035226_0004.png
1035226_0005.png
1035226_0006.png
UDKAST28. oktober 2011
Fremsat den …… af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Udkast
ForslagtilLov om ændring af lov nr. 480 af 12. juni 2009 om ændring af lov omsygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktivsocialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark(Forlængelse af suspension af refusionsbestemmelse i sygedagpengeloven.)§1I lov nr. 480 af 12. juni 2009 om ændring af lov om sygedagpenge, lovom en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov omintegration af udlændinge i Danmark (En styrket beskæftigelsesrettet indsatsover for sygemeldte m.fl.), foretages følgende ændring:1.I§ 6ændres ”31. december 2011” til: ”31. december 2013”.
§2Loven træder i kraft den x. januar 2012. Den har virkning fra d. 1. januar2012.
______________________BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsen j.nr. 2011-0013740
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund2. Gældende ret3. Den foreslåede ordning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skema1. Indledning og baggrundEfter sygedagpengeloven kan der ikke ydes statsrefusion, så længekommunen ikke opfylder sin pligt til at følge op rettidigt eftersygedagpengeloven.I lov nr. 480 af 12. juni 2009 om ændring af lov om sygedagpenge, lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov omintegration af udlændinge i Danmark (En styrket beskæftigelsesrettet indsatsover for sygemeldte m.fl.) blev denne bestemmelse suspenderet for årene2010 og 2011. Formålet med suspensionen var at afprøve kommunernesindsats uden reglen.Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at Arbejdsmarkedsstyrelsenskulle følge op på kommunernes indsats i forhold til opfølgningssamtaler.Arbejdsmarkedsstyrelsen vil fremover modtage data om, hvornår samtalerneer afholdt og hvilke kategorier, de sygemeldte er visiteret til.Arbejdsmarkedsstyrelsen har med virkning fra juli 2010 kunnet måle, omkommunernes opfølgningssamtaler er blevet holdt til tiden. Det ervurderingen at suspensionsperioden er for kort til at kunne give et reeltbillede af kommunernes indsats uden reglen. De seneste tal viser, at 91 pct.af sygedagpengemodtagerne fik deres opfølgning til tiden.Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at der indenudgangen af den 2-årige periode vil blive vurderet, om kommunerne generelt
2
som helhed har overholdt opfølgningspligten. Vurderingen skal drøftes medforligsparterne bag aftalen om nedbringelse af sygefraværet.2. Gældende retDet fremgår af sygedagpengelovens § 62, stk. 7, at kommunen ikke ydesstatsrefusion af kommunens udgifter til sygedagpenge, så længe kommunenikke opfylder sin pligt til at foretage sygedagpengeopfølgning efter reglerne isygedagpengeloven.Ved § 6 i lov nr. 480 af 12. juni 2009 om en styrket beskæftigelsesrettetindsats over for sygemeldte m.fl., blev det besluttet, at der i perioden 1.januar 2010 til 31. december 2011 ydes refusion til kommunen uansetbestemmelsen i § 62, stk. 7. Det skyldes, at kommunerne i forbindelse medafbureaukratiseringsrapporten pegede på, at bestemmelsen har medført, atfokus i opfølgningen var hæftet mere på rettidighed end på fastholdelse afsygemeldte.Det betyder, at kommunen i en 2–årig periode får refusion efter dealmindelige regler for statsrefusion til kommunerne. I de 2 år får manafprøvet kommunernes indsats uden reglen.Kommunen skal i perioden som hidtil følge de almindeligerevisionsbestemmelser, og der vil blive ydet refusion efter de almindeligeregler for statsrefusion til kommunerne. Den kommunale revision vil vedrevisionen påse, om der sker opfølgning, og om refusionen er opgjort efterde materielle regler. Dette sker dels ved gennemgang af forretningsgange, ogdels ved gennemgang af enkeltsager.Suspensionen af bestemmelsen om manglende opfølgning betyder, at derikke vil være hjemmel til at kræve statsrefusionen tilbage i de sager, hvoropfølgningen ikke er sket til tiden.3. Den foreslåede ordningDet foreslås, at forlænge perioden, hvori kommunen vil modtage refusion forudgifter til sygedagpenge, således at der i perioden 1. januar 2012 til 31.december 2013 ydes refusion til kommunen uanset bestemmelsen i § 62 stk.7 i lov om sygedagpenge. Derved når den samlede periode, hvor der ydesrefusion til kommunen uanset bestemmelsen i sygedagpengelovens § 62, stk.7, op på i alt 4 år.Suspensionen af bestemmelsen om manglende opfølgning i en periode påyderligere 2 år betyder, at der ikke vil være hjemmel til at krævestatsrefusionen tilbage i de sager, hvor opfølgningen ikke er sket til tiden iperioden.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.
3
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Forslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer[Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder ogorganisationer m.v.:Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.: Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer iDanmark, Danske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, DetCentrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og KristeligArbejdsgiverforening, Danske Advokater, Business Danmark, DanmarksFrie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver og Interesseorganisation iDanmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer,Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Kommunale Tjenestemænd ogOverenskomstansatte.]10. Sammenfattende skema

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

Positivekonsekvenser/mindreudgifterIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerAdministrativekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
4
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at sygedagpengelovens § 62, stk. 7, hvorefter der ikke ydesrefusion fra staten, så længe kommunen ikke opfylder sin pligt til at følge opefter kapitel 6, ikke finder anvendelse i perioden 1. januar 2010 til og medden 31. december 2013.Der er således alene tale om en udvidelse af suspensionsperioden med to år.Der henvises til de almindelige bemærkninger.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den x. januar 2012, men har virkning fra1. januar 2012. Dermed undgås en utilsigtet afbrydelse afsuspensionsperioden i en kortvarig periode indtil lovforslaget vedtages, ogden ønskede kontinuitet i retstilstanden indtil 31. december 2013 sikres.
5
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 480 af 12. juni 2009 omændring af lov om sygedagpenge, lovom en aktiv beskæftigelsesindsats,lov om aktiv socialpolitik og lov omintegration af udlændinge i Danmark(Forlængelse af suspension afrefusionsbestemmelse isygedagpengeloven), foretagesfølgende ændring:
§6I perioden fra og med den 1.januar 2010 til og med den 31.december 2011 ydes refusion tilkommunen uanset bestemmelseni § 62, stk. 4, som bliver stk. 5, ilov om sygedagpenge.
1.I§ 6ændres ”31. december 2011”til: ”31. december 2013”.
§2Loven træder i kraft den 1. januar2012
6