Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1034305_0001.png
1034305_0002.png
1034305_0003.png
1034305_0004.png
1034305_0005.png
1034305_0006.png
1034305_0007.png
1034305_0008.png
1034305_0009.png
1034305_0010.png
1034305_0011.png
1034305_0012.png
1034305_0013.png
1034305_0014.png
1034305_0015.png
1034305_0016.png
1034305_0017.png
1034305_0018.png
1034305_0019.png
1034305_0020.png
1034305_0021.png
1034305_0022.png
1034305_0023.png
1034305_0024.png
1034305_0025.png
Fremsat den {FREMSAT} af beskæftigelsesministeren'
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fleksydelse(Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af fleksydelsesalder og tilbagebetaling af fleksydel-sesbidrag mv.)
§1I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 6. juli 2007, som ændret ved § 23 i lov nr.523 af 6. juni 2007, § 2 i lov nr. 108 af 26. februar 2008, § 5 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, §6 i lov nr. 429 af 28. april 2010 og § 3 i lov nr. 1540 af 21. december 2010, foretages følgende æn-dringer:1.§ 1 a,affattes således:»1 a.Fleksydelsesalderen er 60 år.Stk. 2.Fleksydelsesalderen er dog1) 60½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1954 til den 30. juni 1954,2) 61 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til den 31. december 1954,3) 61½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1955 til den 30. juni 1955,4) 62 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1955 til den 31. december 1955,5) 62½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1956 til den 30. juni 1956,6) 63 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1956 til den 31. december 1958,7) 63½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959, og8) 64 år for personer, der er født efter den 30. juni 1959, jf. dog stk. 3.Stk. 3.For personer, der er født efter den 31. december 1962, fastsættes fleksydelsesalderen til 3år før folkepensionsalderen, jf. lov om social pension.«2.§ 3 a, stk. 3,ophæves.Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6.3.I§ 4indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.En person, som i 2012 har fået udbetalt fleksydelsesbidrag eller efterlønsbidrag kontantog skattefrit, kan ikke tilmeldes fleksydelsesordningen.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4.§ 17, stk. 1,affattes således:»Fleksydelsen udgør et beløb, der svarer til dagpengenes højeste beløb beregnet på årsbasis, jf.lov om sygedagpenge, jf. dog stk. 7 og 8. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb, der erdeleligt med 12.«5.I§ 17, stk. 2,indsættes efter »stk. 1«: » og stk. 7 og 8«.6. I§ 17,indsættes somstk. 7og8:»Stk. 7.En person, der er født før 1. januar 1956, kan få fleksydelse med et beløb, der svarer til 91pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. lov om sygedagpenge. Beløbet afrundes til nærmeste helebeløb, der er deleligt med 12.Stk. 8.En person, der er født i perioden fra 1. januar 1956 til 30. juni 1959, kan få fleksydelse medet beløb, der svarer til 91 pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. lov om sygedagpenge. Beløbet af-rundes til nærmeste hele beløb, der er deleligt med 12. Fleksydelse kan dog udbetales efter stk. 1,hvis personen udskyder overgangen til fleksydelse til højst 3 år før folkepensionsalderen.«7.§ 18affattes således:»§ 18.For personer, der er omfattet af § 2, stk. 1, foretages der nedsættelse af fleksydelsen pågrund af pensionsordninger omfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, dog ikke pensioner om-fattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 3, og § 2, nr. 4, litra c-f. Reglerne gælder også for op-sparing fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Reglerne gælder endvidere for tilsvarende udenlandskepensionsordninger.Stk. 2.Pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. samt offentlige myndig-heder, der forvalter pensionsordninger, som er omfattet af stk. 1, 1. og 2. pkt., har pligt til at foreta-ge indberetning af værdien af de omfattede pensionsrettigheder kort før det tidspunkt, hvor perso-nen når fleksydelsesalderen, jf. § 1 a. For pensionsordninger med løbende livsvarige udbetalingerindberettes en beregnet årlig livsvarig ydelse ved udbetaling fra det tidspunkt, hvor personen nårfleksydelsesalderen, jf. § 1a. For alle øvrige pensionsordninger indberettes depotet. Nærmere be-stemmelser om indberetningen, herunder om tidspunktet for indberetningen, fastsættes af skattemi-nisteren efter aftale med beskæftigelsesministeren. Reglerne om redegørelse for indeholdelse efterskattekontrollovens § 8 B, stk. 1 og 2, § 8 F, stk. 1, jf. § 14, stk. 2, og kildeskattelovens §§ 85 og 86finder tilsvarende anvendelse på indberetninger efter 1. pkt. Indberetning sker elektronisk til told-og skatteforvaltningen, der videregiver oplysningerne i elektronisk form til kommunerne.Stk. 3.Ved behandling af ansøgningen om fleksydelse opgør kommunen den samlede værdi af an-søgerens pensionsordninger på tidspunktet, umiddelbart før personen når fleksydelsesalderen, jf. § 1a. Opgørelsen foretages på grundlag af oplysninger, jf. stk. 2, om de i stk. 1, 1. og 2. pkt., nævnteordninger samt på grundlag af erklæring afgivet af ansøgeren om værdien af pensionsopsparingenumiddelbart før det tidspunkt, personen når fleksydelsesalderen, jf. § 1 a af de i stk. 1, 3. pkt., nævn-te pensioner, pensioner omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 2, samt pensioner omfattet affirmapensionskasselovens § 1, stk. 2, nr. 2-4, og § 2, stk. 3-5. For pensionsordninger med løbendelivsvarige udbetalinger oplyses en beregnet årlig livsvarig ydelse ved udbetaling fra det tidspunkt,hvor personen når fleksydelsesalderen, jf. § 1 a. For alle øvrige pensionsordninger oplyses depotet.Ansøgeren har endvidere pligt til over for kommunen at erklære, om oplysningerne, der er indberet-tet efter stk. 2, er fyldestgørende.Stk. 4.For pensionsordninger med løbende livsvarige udbetalinger foretages nedsættelsen medudgangspunkt i et beløb, der svarer til 80 pct. af den indberettede beregnede livsvarige årlige ydelse,jf. stk. 3, 3. pkt., og stk. 2, 2. pkt. For alle øvrige ordninger beregner kommunen en årlig ydelse som5 pct. af det indberettede depot, jf. stk. 2, 3. pkt. Fleksydelsen nedsættes i hele fleksydelsesperioden
med 80 pct. af de beregnede beløb, jf. dog stk. 10. Nedsættelsen efter denne bestemmelse foretages,uanset om pensionen udbetales i fleksydelsesperioden, jf. dog stk. 5.Stk. 5.For alle, der overgår til fleksydelse, medfører løbende udbetaling af pension (inklusiv til-læg), som er led i et ansættelsesforhold, nedsættelse af fleksydelsen fra det tidspunkt, den kommertil udbetaling i fleksydelsesperioden. Nedsættelsen sker med 64 pct. af det udbetalte pensionsbeløb,jf. dog stk. 11.Stk. 6.En person, der overgår til fleksydelse, og som efter det tidspunkt, personen når fleksydelse-salderen, jf. § 1 a, indbetaler på en pensionsordning omfattet af § 15 A i pensionsbeskatningsloven,skal løbende have opgjort værdien heraf ved enhver indbetaling til ordningen. Principperne i stk. 3finder tilsvarende anvendelse. Pensionsopgørelsen indgår i beregningen efter stk. 4. Kommunenforetager omberegningen efter stk. 4 i forbindelse med hver yderligere indbetaling på pensionsord-ningen. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse for personer omfattet af stk. 10.Stk. 7.Ved indbetaling på en § 15 A-pensionsordning efter det tidspunkt, personen har nået flek-sydelsesalderen, jf. § 1a, har pensionsinstitutter m.v., jf. stk. 2, 1. pkt., pligt til at foretage indberet-ning ved hver indbetaling frem til det tidspunkt, hvor retten til fleksydelse ophører, jf. § 22, stk. 2.Principperne i stk. 2 finder tilsvarende anvendelse. Personen har en tilsvarende pligt til over forkommunen at oplyse om indbetalinger på disse pensionsordninger.Stk. 8.Pensionsopgørelsen efter stk. 2-7 og stk. 10 tillægges pensionsbeløb, som i overensstem-melse med den pågældende pensionsordnings aldersvilkår er udbetalt efter personens 60. år, meninden fleksydelsesalderen, jf. § 1 a.Stk. 9.Reglerne i stk. 8, finder ikke anvendelse for udbetaling af pension, i det omfang pensionenhar medført fradrag i udbetalt ledighedsydelse, arbejdsløshedsdagpenge eller kontanthjælp.Stk. 10.For personer, der er født før 1. januar 1956, nedsættes fleksydelsen for pensionsordningermed løbende livsvarige udbetalinger med udgangspunkt i et beløb, der svarer til 80 pct. af den ind-berettede beregnede livsvarige årlige ydelse, jf. stk. 3, 3. pkt. og stk. 2, 2. pkt. For alle øvrige ord-ninger beregner kommunen en årlig ydelse som 5 pct. af det indberettede depot, jf. stk. 2, 3. pkt.Fleksydelsen nedsættes i hele fleksydelsesperioden med 60 pct. af det beregnede beløb, der oversti-ger et fradragsbeløb på 14.200 kr. (2012-niveau). Nedsættelsen efter denne bestemmelse foretages,uanset om pensionen udbetales i fleksydelsesperioden, jf. dog stk. 11.Stk. 11.For personer, der er født før 1. januar 1956, som overgår til fleksydelse, medfører løbendeudbetaling af pension (inklusiv tillæg), som er led i et ansættelsesforhold, nedsættelse af fleksydel-sen fra det tidspunkt, den kommer til udbetaling i fleksydelsesperioden. Nedsættelsen sker med 50pct. af det udbetalte pensionsbeløb.Stk. 12.Det fradragsbeløb, der er nævnt i stk. 10, reguleres med satsreguleringsprocenten, jf. lovom en satsreguleringsprocent. Reguleringen sker første gang den 1. januar 2013, og beløbet afrun-des til nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 100.Stk. 13.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om beregningsforudsætninger medhensyn til nedsættelse af fleksydelse på grund af pensionsopsparing.«8.I§ 31, stk. 1,indsættes efter »jf. dog stk. 2-4«: »og § 31 a«.9.§ 39 aophæves.§2Loven træder i kraft den 1 januar 2012.§3Stk. 1.En person, som har indbetalt fleksydelsesbidrag, og som ikke har nået fleksydelsesalderen,jf. § 1 a, har ret til at få det indbetalte fleksydelsesbidrag udbetalt kontant. Udbetaling af fleks-
ydelsesbidraget er betinget af, at personen skriftligt fravælger fleksydelsesordningen, og at kommu-nen har modtaget en skriftlig anmodning om udbetaling fra personen i perioden fra 2. april 2012 til1. oktober 2012.Stk. 2.Ved opgørelse af tilbagebetalingsbeløbet finder § 32 anvendelse.Stk. 3.Fleksydelsesbidrag, som er betalt til og med den 15. maj 2011, medregnes ikke til den skat-tepligtige indkomst, når de kommer til kontant udbetaling efter stk. 1. Af bidrag betalt for periodenefter 15. maj 2011 svares en afgift på 30 pct. af den kontante udbetaling efter stk. 1. Pensionsbe-skatningslovens § 49 B, stk. 6-9, finder tilsvarende anvendelse.Stk. 4.En person, der har fået udbetalt fleksydelsesbidrag efter denne bestemmelse eller efterløns-bidrag efter § 6 i L xx – forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flereandre love (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af efterlønsalder og tilbagebetaling af efterlønsbi-drag mv.), kan ikke blive tilmeldt fleksydelsesordningen.Stk. 5.Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler omanvendelsen af denne bestemmelse.«
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets hovedindhold2.1. Fremrykning af forhøjelsen af fleksydelsesalderen og forkortelse af fleksydelsesperioden2.1.1. Gældende ret2.1.2. Lovforslagets hovedindhold2.2. Forhøjelse af fleksydelsen2.2.1. Gældende ret2.2.2. Lovforslagets indhold2.3. Skærpet pensionsmodregning2.3.1. Gældende ret2.3.2. Lovforslagets indhold2.4. Kontant og skattefri tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag2.4.1. Kontant udbetaling af fleksydelsesbidrag2.4.1.1. Gældende ret2.4.1.2. Lovforslagets indhold2.4.2. Beskatning af kontant tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag2.4.2.1. Gældende ret2.4.2.2. Lovforslagets indhold2.5. Justering af fortrydelsesordningen2.5.1. Gældende ret2.5.1. Lovforslagets indhold3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningLovforslaget udmønter aftalen af 13. maj 2011 om senere tilbagetrækning, som regeringen (Venstre og DetKonservative Folkeparti) har indgået med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.Lovforslaget indeholder en femårig fremrykning af forhøjelse af fleksydelsesalderen, en afkortning af flek-sydelsesperioden fra fem til tre år, en forhøjelse af fleksydelsessatsen fra 91 pct. til 100 pct. af dagpengesat-sen og en øget nedsættelse af fleksydelsessatsen på grund af pensioner.Følgende fremgår af aftalen om senere tilbagetrækning:”Fleksydelsesordningen giver personer ansat i fleksjob mulighed for at trække sig tilbage fra arbejdsmar-kedet på samme vilkår som personer, der betaler til efterlønsordningen. For at fastholde princippet om, atfleksydelsesordningen følger efterlønsordningen, vil der fremover være mulighed for fleksydelse i 3 år og påvilkår, som i øvrigt svarer til ændringerne i efterlønsordningen (dog er der på fleksydelsesordningen fortsatikke mulighed for optjening af skattefri præmie). Dermed har personer i fleksjob samme tilbagetræknings-muligheder som andre."Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om ar-bejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af efterlønsalder og
tilbagebetaling af efterlønsbidrag mv.), forslag til lov om ændring af lov om social pension (Tilbagetræk-ningsreform - forhøjelse af folkepensionsalder og seniorførtidspension mv.) og forslag til lov om ændring aflov om delpension (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af delpensionsalder mv.).2. Lovforslagets hovedindhold2.1. Fremrykning af forhøjelsen af fleksydelsesalderen og forkortelse af fleksydelsesperioden2.1.1. Gældende retEfter den gældende lovs § 1 a er fleksydelsesalderen 60 år. Som led i Velfærdsaftalen fra 2006 blev fleksy-delsesalderen i lighed med efterlønsalderen forhøjet med ½ år ad gangen i årene 2019, 2020, 2021 og 2022,således at fleksydelsesalderen er– 60½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959,– 61 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959,– 61½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1960 til den 30. juni 1960, og– 62 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1960 til den 31. december 1962.For personer, der er født efter den 31. december 1962, kan fleksydelsesalderen blive højere end 62 år.Folkepensionsalderen blev tilsvarende forhøjet således, at fleksydelsesperioden bevares på 5 år.Samtidig med forhøjelsen af fleksydelsesalderen og folkepensionsalderen er der indført en indekserings-ordning således, at tilbagetrækningsalderen på længere sigt følger den stigende levealder. Indekseringsord-ningen betyder, at fleksydelsesalderen – og folkepensionsalderen – kan forhøjes. Det sker, hvis den gennem-snitlige levetid for de 60-årige i de seneste 2 år overstiger levetiden på 81,4 år i 2004-2005. Danmarks Stati-stiks opgørelse af levetiden lægges til grund ved opgørelsen. Levetiden opgøres som et simpelt gennemsnitfor mænd og kvinder.Fleksydelsesalderen fastsættes på samme måde som efterlønsalderen til levetiden for 60-årige i de seneste2 år tillagt en forudsat stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsat fleksydelses- og folkepensions-periode på 19,5 år. Den beregnede fleksydelsesalder afrundes til nærmeste halve år, således at et resultat påfx 62,7 år afrundes til 62,5 år, mens et resultat på fx 62,8 år afrundes til 63 år.Følgen vil kunne blive, at fleksydelsesalderen skal fastholdes, at den skal stige med et halvt år, eller at denskal stige med et helt år, der foreslås at være den højst mulige forhøjelse ved den enkelte regulering.I 2015 og herefter hvert 5. år beregnes, om fleksydelsesalderen og folkepensionsalderen skal forhøjes forpersoner, der er født efter den 31. december 1962. Den eventuelle forhøjelse af fleksydelsesalderen sker medvirkning pr. 1. januar i kalenderåret 10 år efter det år, hvori fleksydelsesalderen reguleres. Det betyder, atfleksydelsesalderen vil kunne stige igen i 2025 og folkepensionsalderen i 2030, hvis levetiden er steget yder-ligere i forhold til i 2004-2005. Er der ikke sket en stigning i levetiden, fastholdes fleksydelsesalderen på 62år og folkepensionsalderen på 67 år.Efter de gældende regler skal ændring af fleksydelsesalder ske ved, at beskæftigelsesministeren fremsætterlovforslag om revision af lovens § 1 a, jf. lovens § 39 a.2.1.2. Lovforslagets indholdPå samme måde som i efterlønsordningen foreslås, at forhøjelsen af fleksydelsesalderen rykkes frem med 5år således, at fleksydelsesalderen forhøjes med ½ år ad gangen i årene 2014, 2015, 2016 og 2017. Det bety-der, at fleksydelsesalderen bliver– 60½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1954 til den 30. juni 1954,– 61 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til den 31. december 1954,– 61½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1955 til den 30. juni 1955, og– 62 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1955 til den 31. december 1955.Forslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om socialpension (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af folkepensionsalder og seniorførtidspension mv.), der blandt
andet indeholder en tilsvarende fremrykning af forhøjelsen af folkepensionsalderen. For personer, der er fødtfør 1956, bevares fleksydelsesperioden således på 5 år.Det foreslås også, at fleksydelsesalderen forhøjes gradvis for personer, der er født den 1. januar 1956 ellersenere således, at fleksydelsesalderen bliver– 62½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1956 til den 30. juni 1956,– 63 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1956 til den 31. december 1958,– 63½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959, og– 64 år for personer, der er født i perioden 30. juni 1959 til den 31. december 1962.For personer, der er født i perioden den 1. januar 1956 til den 31. december 1962 er folkepensionsalderen67 år. Den gradvise forhøjelse af fleksydelsesalderen betyder, at fleksydelsesperioden gradvis forkortes, ind-til den er 3 år for personer, der er født efter den 30. juni 1959.Det foreslås, at der i fleksydelsesordningen ikke fastsættes særlige indekseringsregler for ændring af flek-sydelsesalderen, men at fleksydelsesalderen fastsættes til at være tre år før folkepensionsalderen, jf. lov omsocial pension. Ændring af fleksydelsesalderen sker således som en konsekvens af indekseringsreglerne forfolkepensionsalderen, som er fastsat i lov om social pension.Efter indekseringsbestemmelsen i lov om social pension skal det første gang i 2015 og herefter hvert 5. årberegnes, om folkepensionsalderen skal forhøjes for personer, der er født efter den 31. december 1962. I detomfang folkepensionsalderen skal ændres, fastsættes ændringen med virkning pr. den 1. januar i kalenderåret15 år efter det år, hvori ændringen fastsættes. Da personer født efter den 31. december 1962 vil have en 3-årig fleksydelsesperiode, vil en ændring af fleksydelsesalderen ske med virkning per den 1. januar i kalen-deråret 12 år efter det år, hvori ændringen af folkepensionsalderen fastsættes.Det betyder, at fleksydelsesalderen vil kunne stige igen i 2027 og folkepensionsalderen i 2030, hvis leveti-den er steget yderligere i forhold til i 2004-2005. Er der ikke sket en stigning i levetiden, fastholdes fleksy-delsesalderen på 64 år og folkepensionsalderen på 67 år.Fremover vil der ikke være en særskilt indeksering af fleksydelsesalderen i loven, og fleksydelsesalderenvil i stedet blive ændret som følge af ændringer i folkepensionsalderen. Som konsekvens heraf er der ikkelængere behov for bestemmelsen i lovens § 39 a, som pålægger beskæftigelsesministeren i 2015 at fremsættelovforslag om revision af lovens § 1 a. Det foreslås derfor at ophæve § 39 a, i loven.Personer, der er født før 1. januar 1954, bliver ikke berørt af fremrykningen af forhøjelsen af fleksydelse-salderen eller af forkortelsen af fleksydelsesperioden. For de årgange bevares fleksydelsesalderen på 60 år ogfleksydelsesperioden bevares på 5 år. Der sker ligeledes ikke ændringer i fleksydelsesalderen og fleksydel-sesperioden for personer, der allerede er gået på fleksydelse.2.2 Forhøjelse af fleksydelsen2.2.1 Gældende retEfter gældende regler kan fleksydelse udbetales i op til fem år. Fleksydelsen udbetales med et beløb, derhøjst svarer til 91 pct. af højeste dagpengesats beregnet på årsbasis, jf. lov om sygedagpenge. Fleksydelsenkan ikke overstige et beløb, der svarer til den indtægt, som personen i gennemsnit har haft i de sidste 12 må-neder før overgangen til fleksydelse. De indtægter, der kan danne grundlag for beregning af fleksydelse erudtømmende angivet i lovens § 17, stk. 2, og kan fx være lønindtægt i fleksjob, ledighedsydelse, sygedag-penge eller kontanthjælp.Der er i fleksydelsesordningen ikke mulighed for at opnå gunstigere vilkår, fx fleksydelse med en sats, dersvarer til 100 pct. af dagpengenes højeste beløb, ved at udskyde overgangen til fleksydelse, således som per-soner i efterlønsordningen har mulighed for.2.2.2. Lovforslagets indholdDet foreslås, at en person får ret til at få udbetalt fleksydelse med et beløb, der svarer til dagpengenes høje-ste beløb. Fleksydelsen vil dog fortsat ikke kunne overstige et beløb, der svarer til den indtægt, som personen
i gennemsnit har haft i de sidste 12 måneder før overgangen til fleksydelse. Forslaget skal ses i sammenhængmed forslaget om skærpelse af nedsættelsen af fleksydelsen for pensionsopsparinger. Forslaget svarer til deændringer i efterlønnens størrelse, der er foreslået i det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lovom arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af efterlønsalderog tilbagebetaling af efterlønsbidrag mv.).Der indføres en overgangsregel for personer, der er født i perioden fra 1. januar 1956 til 30. juni 1959. Dis-se personer kan opnå fleksydelse svarende til dagpengenes højeste beløb ved at vælge at udskyde overgangentil fleksydelse til 3 år eller mindre før folkepensionsalderen.Ved overgang til fleksydelse tidligere end 3 år før folkepensionsalderen, udbetales fleksydelsen med et be-løb, der svarer til 91 pct. af højeste dagpenge i hele fleksydelsesperioden.Personer, der er født før 1. januar 1956, bliver ikke berørt af ændringen og vil således få beregnet fleksy-delse efter de gældende regler, hvor fleksydelse højst kan udbetales med et beløb, der svarer til 91 pct. afhøjeste dagpengesats.2.3. Skærpet pensionsmodregning m.v.2.3.1. Gældende retEfter de gældende regler bliver fleksydelsen som udgangspunkt sat ned, hvis personen har alderspensioner.Opsparing i Arbejdsmarkedets Tillægspension, samt pensionsordninger, som er omfattet af pensionsbeskat-ningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invalidepension, ægtefælle- eller samleverpension og børnepension) medfø-rer dog ikke fradrag i fleksydelsen.Alle alderspensionsordninger påvirker fleksydelsen, uanset om de kommer til udbetaling i fleksydelsespe-rioden eller senere.Ved beregningen af nedsættelse af fleksydelsen sondres mellem– pensionsordninger med løbende livsvarig udbetaling, fx privat oprettet livrente eller pensionsordning,der er led i ansættelsesforhold, som ikke udbetales i fleksydelsesperioden,– andre pensionsordninger, fx kapitalpension, privat oprettet ratepension, opsparing i LønmodtagernesDyrtidsfond mv., og– pensionsordninger, der er led i et ansættelsesforhold (arbejdsmarkedspensioner), som udbetales løbendei fleksydelsesperioden.Efter de gældende regler tages der ved beregning af nedsættelsen af fleksydelsen udgangspunkt i et bereg-ningsgrundlag opgjort ved fleksydelsesalderen for den enkelte pensionsordning. For pensionsordninger medlivsvarig løbende udbetaling er beregningsgrundlaget et beløb, der svarer til 80 pct. af pensionstilsagnet, dvs.en beregnet udbetaling fra pensionsordningen. For andre pensionsordninger er beregningsgrundlaget et be-løb, der svarer til 5 pct. af pensionsordningens depotværdi. Nedsættelsen af fleksydelsen sker med et beløb,der svarer til 60 pct. af den del af beregningsgrundlagene, der overstiger et fælles bundfradrag på 14.200 kr.(2012-niveau).En arbejdsmarkedspension, der udbetales med en løbende ydelse i fleksydelsesperioden, medfører nedsæt-telse med et beløb, der svarer til 50 pct. af det løbende udbetalte beløb (uden bundfradrag).Eksempel:En person har ret til højeste fleksydelsessats på 186.444 kr. (2012-niveau). Personen har en kapitalpensionpå 350.000 kr., en privat oprettet pensionsordning med en løbende livsvarig ydelse på 20.000 kr. og en ar-bejdsmarkedspension, der løbende udbetales i fleksydelsesperioden med et årligt beløb på 15.000 kr. Fradra-get i fleksydelsen for pensionsordningerne er herefter:Årlig fleksydelse før fradrag for pensioner5 pct. af kapitalpensionen på 350.000 kr. =186.444 kr.17.500 kr.
80 pct. af den private pensionsordning med livsvarigløbende ydelse på 20.000 kr. =Samlet beregningsgrundlagBundfradragBeløb, der overstiger bundfradragetNedsættelsen af fleksydelsen (60 pct. af den del afberegningsgrundlaget, der overstiger bundfradraget)
16.000 kr.33.500 kr.- 14.200 kr.19.300 kr.11.580 kr.
Nedsættelse af fleksydelsen 50 pct. af løbende udbe-talt arbejdsmarkedspension på 15.000 kr.Samlet fradrag
7.500 kr.19.080 kr.
Årlig fleksydelse efter fradrag for pensioner
167.364 kr.
Som led i Velfærdsaftalen fra 2006, som indebar en forhøjelse af fleksydelsesalderen, blev den gældendelovs § 18, stk. 9, indført om opgørelse af og nedsættelse af fleksydelsen for skattebegunstigede pensionsord-ninger, der udbetales mellem det fyldte 60. år og fleksydelsesalderen.Efter lovens § 18, stk. 9, skal der i pensionsopgørelsen ved fleksydelsesalderen medregnes pensionsbeløb,som er udbetalt i overensstemmelse med den pågældende pensionsordnings aldersvilkår efter det 60. år, meninden fleksydelsesalderen. Pengeinstitutter mv. har pligt til at oplyse om udbetalinger fra sådanne pensioner iforbindelse med indberetningen af pensionsformuen ved fleksydelsesalderen. Reglerne om opgørelse af pen-sionsformuen, indberetning, beregning af nedsættelse finder i øvrigt anvendelse.Udbetaling fra pensionsordninger som nævnt i lovens § 18, stk. 9, mellem det 60. år og fleksydelsesalde-ren, som har medført fradrag i udbetalt ledighedsydelse, arbejdsløshedsdagpenge eller kontanthjælp skal ikkeindgå i pensionsopgørelsen.Baggrunden for bestemmelsen er, at man ikke skal kunne undgå nedsættelse af fleksydelsen ved at hævepensionsordningen, som udbetales i overensstemmelse med den pågældende pensionsordnings aldersvilkår,efter 60-års-dagen, men før overgangen til fleksydelse. Indbetalinger og rentetilskrivninger efter 60-års-dagen vil også medføre nedsættelse, fordi pensionsformuen bliver indberettet umiddelbart før den forhøjedefleksydelsesalder.2.3.2. Lovforslagets indholdDet foreslås, at skærpe nedsættelsen af fleksydelsen for pensioner i overensstemmelse med ændringernevedrørende efterlønsordningen. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om forhøjelse af fleksydel-sessatsen, jf. § 1, nr. 3, i lovforslaget og har til formål at give fleksydelsesordningen en stærkere social profil.Det foreslås således, at nedsættelsen af fleksydelsen for pensioner, der er privattegnede med livsvarigeydelser samt arbejdsmarkedspensioner, der ikke udbetales i fleksydelsesperioden, hæves fra et beløb, dersvarer til 60 pct. af pensionernes beregningsgrundlag til et beløb, der svarer til 80 pct. af pensionernes bereg-ningsgrundlag. Det foreslås, at der for alle andre pensioner, fx kapitalpensioner, ratepensioner, indekskon-trakter og Lønmodtagernes Dyrtidsfond, sker en tilsvarende yderligere nedsættelse af fleksydelsen.Det foreslås også at fjerne retten til det bundfradrag, der i dag kan gøre beregningsgrundlaget mindre, in-den nedsættelsen af fleksydelsen beregnes på baggrund af beregningsgrundlaget.Det foreslås videre, at nedsættelse af fleksydelsen for arbejdsmarkedspensioner, der udbetales løbende ifleksydelsesperioden, skærpes parallelt med den yderligere nedsættelse for øvrige pensioner. Det indebærer,
at disse pensioner nedsætter fleksydelsen med et beløb, der svarer til 64 pct. af den løbende udbetalte pensi-on.Eksempel:En person overgår til fleksydelse ved fleksydelsesalderen og har før fradrag for pensionsopsparinger ret tilen fleksydelse på 204.876 kr. (2012-niveau). Personen har en kapitalpension på 350.000 kr., en privat opret-tet pensionsordning med en løbende livsvarig ydelse på 20.000 kr. og en arbejdsmarkedspension, der løbendeudbetales i fleksydelsesperioden med et årligt beløb på 15.000 kr. Fradraget i fleksydelsen for pensionsord-ningerne er herefter:Årlig fleksydelse før modregning for pensioner5 pct. af kapitalpensionen på 350.000 kr. =80 pct. af den private pensionsordning med livsvarigløbende ydelse på 20.000 kr. =Samlet beregningsgrundlagNedsættelsen af fleksydelsen (80 pct. af beregnings-grundlaget)204.876 kr.17.500 kr.16.000 kr.33.500 kr.26.800 kr.
Nedsættelse af fleksydelsen 64 pct. af løbende udbe-talt arbejdsmarkedspension på 15.000 kr.Samlet fradrag
9.600 kr.36.400 kr.
Årlig fleksydelse efter fradrag for pensioner
168.476 kr.
Angående udbetaling af pensionsopsparing uden forhøjet afgift, før personen når fleksydelsesalderen,fremgår det af aftalen om senere tilbagetrækning, at”der fortsat skal være mulighed for at ophæve eller begynde udbetalingen fra pensionsordninger fem år før,man når folkepensionsalderen, uden at man skal betale afgiften på 60 pct. De ordninger, der oprettes frem-over, skal således kunne udbetales uden ekstra skat op til fem år før folkepensionsalderen. Det skal sikres, atpensionsudbetalinger, som sker før efterlønsalderen, ikke medfører lavere modregning i efterlønnen.... Allepensionsordninger, der er tegnet efter 2006, skal ikke stilles ringere for så vidt angår udbetalingstidspunktetend under gældende regler. Disse forhold gælder både arbejdsmarkedspensioner, tjenestemandspensioner ogprivattegnede pensionsordninger.”Den situation, der henvises til i aftalen om senere tilbagetrækning, vil kunne finde sted, når fleksydelsespe-rioden forkortes til mindre end fem år, dvs. for personer, der er født den 1. januar 1956 eller senere.Det fradrag, der foretages efter den gældende bestemmelse i § 18, stk. 9, for skattebegunstigede pensions-ordninger, der udbetales mellem det fyldte 60. år og fleksydelsesalderen, vurderes også at kunne dække situ-ationer, hvor en person får udbetaling fra en pensionsordning på et tidspunkt mellem fem år før folkepensi-onsalderen og fleksydelsesalderen. Der foretages således ikke materielle ændringer i den gældende 18, stk. 9,ud over de konsekvensændringer som følger af de øvrige ændringer af § 18.
2.4. Kontant og skattefri tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag2.4.1. Kontant udbetaling af fleksydelsesbidrag2.4.1.1. Gældende retEfter den gældende bestemmelse i § 31 kan en person skriftligt fravælge muligheden for at modtage fleks-ydelse og få det indbetalte fleksydelsesbidrag tilbagebetalt, inden retten til fleksydelse ophører. Fleksydel-sesbidraget bliver som udgangspunkt overført til en pensionsordning, som er omfattet af pensionsbeskat-ningslovens kapitel 1.I særlige tilfælde kan personen få bidraget udbetalt kontant ved skriftligt fravalg af fleksydelsen. Det gæl-der, hvis tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 gange højeste sygedagpengesats, hvis personen får tilkendtførtidspension, hvis personen emigrerer eller, hvis personen har nået fleksydelsesalderen. Derudover udbeta-les fleksydelsesbidraget kontant, når en person har nået folkepensionsalderen uden at have fået fleksydelse.Beskatningen af fleksydelsesbidraget, som følger reglerne i pensionsbeskatningsloven § 49 B, indebærer, aten person, som har nået fleksydelsesalderen, anmoder om og opfylder betingelserne for at få fleksydelses-bidraget udbetalt kontant, skal betale skat af tilbagebetalingsbeløbet. Fleksydelsesbidrag udbetalt kontant vedfolkepensionsalderen er også skattepligtigt. En person, der får tilbagebetalt sine fleksydelsesbidrag i forbin-delse med tilkendelse af førtidspension, skal derimod betale en afgift på 30 pct. af tilbagebetalingsbeløbet.2.4.1.2. Lovforslagets indholdAftalen om senere tilbagetrækning indebærer væsentlige ændringer i fleksydelsesordningen. Det foreslåsderfor, at det i en 6 måneders periode af 2012 bliver muligt for personer, som har indbetalt fleksydelses-bidrag, at få fleksydelsesbidraget udbetalt på gunstigere vilkår end efter de gældende regler. Fleksydelses-bidrag, som er indbetalt fra og med 2001 til og med 15. maj 2011, udbetales skattefrit kontant efter anmod-ning fra personen. Udbetaling af fleksydelsesbidrag, som er indbetalt efter 15. maj 2011 og indtil udtræden affleksydelsesordningen, bliver pålagt en afgift på 30 pct. Udtræden af fleksydelsesordningen på de gunstigerevilkår kan ske efter anmodning til kommunen af personen i perioden fra 2. april 2012 til 1. oktober 2012. Denærmere regler om den skattemæssige behandling fastsættes i pensionsbeskatningsloven. Hvis personen harindbetalt efterlønsbidrag, kan personen få efterlønsbidragene udbetalt på tilsvarende vilkår, jf. § 6 i forslag tillov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Tilbagetrækningsreform - for-højelse af efterlønsalder og tilbagebetaling af efterlønsbidrag mv.) og lov om beskatningen af pensionsord-ninger m.v. (pensionsbeskatningsloven).Hensigten med forslaget er, at alle personer, der på et tidspunkt har betalt fleksydelsesbidrag, og som ikkehar fået det tilbagebetalt, i en 6 måneders periode skal kunne få udbetalt fleksydelsesbidraget og dermedudmelde sig af fleksydelsesordningen. Det er en betingelse, at personen ikke er fyldt 60 år på tidspunktet foranmodningen om udbetaling.Fleksydelsesbidrag, som vedrører en hel eller delvis bidragsperiode før 15. maj 2011, men som først erindbetalt efter 15. maj 2011, indgår i det tilbagebetalingsbeløb, der udbetales skattefrit.Det foreslås, at en person, der har benyttet sig af muligheden for kontant tilbagebetaling efter forslaget, ik-ke på et senere tidspunkt kan tilmelde sig fleksydelses- eller efterlønsordningen. Udtræden af fleksydelse-sordningen på de gunstige vilkår er således endelig.Der vil med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om aktiv socialpolitik bli-ve fastsat regler, hvorefter kommunen skal se bort fra formue, som hidrører fra en ekstraordinær udbetalingaf indbetalte fleksydelsesbidrag på gunstigere vilkår. For personer, der modtager kontanthjælp eller start-hjælp, og som benytter muligheden for at få indbetalte fleksydelsesbidrag udbetalt på de gunstigere vilkår iperioden på 6 måneder i 2012, betyder dette, at disse udbetalinger af fleksydelsesbidrag ikke får indflydelsepå beregningen af kontanthjælp eller starthjælp.
2.4.2. Beskatning af kontante tilbagebetalinger af fleksydelsesbidrag2.4.2.1. Gældende retEfter den gældende bestemmelse i § 49 B i pensionsbeskatningsloven medregnes kontant tilbagebetaling affleksydelsesbidrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for medlemmet. Beskatningen sker medsatsen for sundhedsbidrag og med satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvordet kontant udbetalte fleksydelsesbidrag medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. For flek-sydelsesbidrag, der er fradraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst til og med indkomståret 2001,sker beskatningen med en lidt højere sats, fordi bidraget til ordningen tilsvarende har haft en lidt højere fra-dragsværdi.2.4.2.2. Lovforslagets indholdDet fremgår af aftalen om senere tilbagetrækning, at fleksydelsesbidrag, som er indbetalt fra 1999 til ogmed 15. maj 2011, kan udbetales kontant og skattefrit efter anmodning fra medlemmet af fleksydelsesord-ningen. Det foreslås, at udtræden af fleksydelsesordningen på de gunstigere vilkår kan ske på anmodning afmedlemmet mv. i perioden fra den 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012. Det fremgår videre af afta-len om senere tilbagetrækning, at udbetaling af fleksydelsesbidrag, der er indbetalt med virkning fra den 16.maj 2011 og indtil udtræden af fleksydelsesordningen, skal pålægges en afgift på 30 pct., der omtrent mod-svarer skatteværdien af fradraget for indbetalinger i en gennemsnitskommune.Lovforslaget udmønter aftalen om senere tilbagetrækning på dette punkt. Det foreslås, at indbetalte fleksy-delsesbidrag i ovennævnte periode kan tilbagebetales kontant til medlemmet mv. uden skat eller afgift af detudbetalte beløb. Det foreslås videre, at kontant udbetaling af fleksydelsesbidrag, der er indbetalt for en heleller delvis bidragsperiode efter den 15. maj 2011, til medlemmet mv., pålægges en afgift på 30 pct. af dettilbagebetalte beløb.Der foreslås ingen ændring af den gældende beskatning for så vidt angår kontante udbetalinger af bidrag,som medlemmet ikke i 6-måneders perioden anmoder om skattefri udbetaling af.2.5. Justering af fortrydelsesordningen2.5.1. Gældende retEfter den gældende bestemmelse i lovens § 3 a kan personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1960 tilden 30. juni 1964, uanset det almindelige krav i fortrydelsesordningen om at tilmelde sig senest 15 år førfleksydelsesalderen, få ret til fleksydelse, hvis de tilmelder sig fleksydelsesordningen senest 15 år, før defylder 62 år.Fortrydelsesordningen i lovens § 75 blev indført i forbindelse med Velfærdsreformen, som blev udmøntet ilov nr. 1544 af 22. december 2006, og ifølge denne lovs ikrafttrædelsesbestemmelse trådte forhøjelsen affleksydelsesalderen først i kraft den 1. juli 2009. Indtil 1. juli 2009 var fleksydelsesalderen for alle således på60 år. Bestemmelsen i lovens § 3 a, stk. 3, blev indført for at sikre, at medlemmer, der er født i perioden fraden 1. juli 1960 til den 30. juni 1964, ikke mistede muligheden for at tilmelde sig fleksydelsesordningen vialovens § 3 a inden forhøjelsen af fleksydelsesalderen trådte i kraft den 1. juli 2009.2.5.2. Lovforslagets indholdSom følge af forslagets § 1, nr. 1, hvorefter fleksydelsesalderen for personer, der er født i perioden fra den1. juli 1960 til den 30. juni 1964 er 64 år, er bestemmelsen ikke længere relevant. Det foreslås derfor, at denophæves.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe samlede økonomiske konsekvenser af dette lovforslag er offentlige merudgifter/mindreindtægter på ialt 54,6 mio. kr. i 2012 og 9,9 mio. kr. i 2013, samt offentlige mindreudgifter (netto) på 56,6 mio. kr. i 2014og 156,3 mio. kr. i 2015. Heraf er der ikke umiddelbare økonomiske konsekvenser for kommunerne.
3.1. Gradvis forhøjelse af fleksydelsesalderen og en 3-årig fleksydelsesperiodeMed forslaget fremrykkes den gradvise forhøjelse af fleksydelsesalderen aftalt i Velfærdsaftalen fra 2006.Konkret hæves fleksydelsesalderen bl.a. med et halvt år om året fra 2014 til 2017. Fleksydelsesalderen vildermed være 62 år i 2017.Som led i indførelsen af en 3-årig fleksydelsesordning hæves fleksydelsesalderen derefter med et halvt årom året i 2018 og 2019 og igen i 2022 og 2023. Fleksydelsesalderen vil dermed være 64 år i 2023, og flek-sydelsesperioden vil være tre år.Som følge heraf forventes det, at antallet af fleksydelsesmodtagere vil falde med 400 personer i 2014 og1.000 personer i 2015.Det skønnes, at forslaget vil indebære mindreudgifter for staten på henholdsvis 66,5 mio. kr. i 2014 og166,2 mio. kr. i 2015,jf. tabel 1.Kommunerne medfinansierer ikke fleksydelse og har derfor ikke mindreudgifter som følge af forslaget.
Tabel 1 Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og stat.Mio. kr., 2012-plKommunerStaten- Fleksydelse

I alt

-66,5

-166,2

-66,5-166,22012201320142015
3.2. Tilbagebetaling af indbetalt fleksydelsesbidragMed forslaget gives der i en seks måneders periode i 2012 mulighed for at udtræde af fleksydelsesordnin-gen og få tidligere indbetalte fleksydelsesbidrag udbetalt skattefrit.Det skønnes, at ca. 5 pct. (1.800 personer) vælger at stoppe for indbetaling af fleksydelsesbidrag som følgeaf forslaget. Under antagelse af, at de berørte personer har indbetalt i gennemsnitlig 5 år, medfører det ensamlet merudgift og mindreindtægt på 54,6 mio. kr. i 2012,jf. tabel 2.I perioden 2013-2015 er indtægten frafleksydelsesbidrag nedjusteret med 9,9 mio. kr. årligt som følge af, at 1.800 personer ikke efterfølgende ind-betaler fleksydelsesbidrag.Kommunerne skal være opmærksomme på at bortse fra de ekstraordinære udbetalinger af indbetalte flek-sydelsesbidrag på gunstigere vilkår for kontanthjælp - og starthjælpsmodtagere, idet der, hvis lovforslagetvedtages, med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om aktiv socialpolitik vilblive fastsat regler, hvorefter kommunen skal se bort fra formue, som hidrører fra en ekstraordinær udbeta-ling af indbetalte fleksydelsesbidrag på gunstigere vilkår.

Tabel 2. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og stat.

Mio. kr., 2012-plKommunerStaten- Fleksydelses-bidrag (mindreind-tægt)

I alt

54,6

9,9

9,9

9,9

54,69,99,99,92012201320142015
De kommunaløkonomiske konsekvenser vil blive forhandlet med de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerForslaget er forud for fremsættelsen sendt til høring i Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets Ydelses-udvalg, Det Centrale Handicapråd, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE), Kriste-lig Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterStat:2012: 0 mio. kr.2013: 0 mio. kr.2014: 66,5 mio. kr.2015: 166,2 mio. kr.IngenNegative konsekvenser/MindreindtægterStat:2012: 54,6 mio. kr.2013: 9,9 mio. kr.2014: 9,9 mio. kr.2015: 9,9 mio. kr.Kommunerne:I forbindelse med opgørelse afindbetalte fleksydelsesbidragforventes begrænset meradmi-nistration.IngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstaten, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser forstaten, regioner og kommuner
Økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 1 a)Efter den gældende lovs § 1 a er fleksydelsesalderen 60 år. Som led i Velfærdsaftalen fra 2006 blev fleksy-delsesalderen forhøjet med ½ år ad gangen i årene 2019, 2020, 2021 og 2022, således at fleksydelsesalderener– 60½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959,– 61 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959,– 61½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1960 til den 30. juni 1960, og– 62 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1960 til den 31. december 1962.For personer, der er født efter den 31. december 1962, kan fleksydelsesalderen blive højere end 62 år.
Det foreslås, at forhøjelsen af fleksydelsesalderen rykkes frem med 5 år således, at fleksydelsesalderen for-højes med ½ år ad gangen i årene 2014, 2015, 2016 og 2017. Det betyder, at fleksydelsesalderen bliver– 60½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1954 til den 30. juni 1954,– 61 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til den 31. december 1954,– 61½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1955 til den 30. juni 1955, og– 62 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1955 til den 31. december 1955.Forslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om socialpension (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af folkepensionsalder og seniorførtidspension mv.), der blandtandet indeholder en tilsvarende fremrykning af forhøjelsen af folkepensionsalderen. Dette betyder, at fleksy-delsesperioden for personer, der er født før 1956, bevares på 5 år.Det foreslås også, at fleksydelsesalderen gradvis forhøjes yderligere for personer, der er født den 1. januar1956 eller senere således, at fleksydelsesalderen bliver– 62½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1956 til den 30. juni 1956,– 63 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1956 til den 31. december 1958,– 63½ år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959, og– 64 år for personer, der er født i perioden fra den 30. juni 1959 til den 31. december 1962.For disse personer er folkepensionsalderen 67 år. Forhøjelsen af fleksydelsesalderen indebærer dermed, atfleksydelsesperioden gradvis forkortes, indtil den er 3 år for personer, der er født efter den 30. juni 1959.Personer, der er født før 1954, bliver ikke berørt af fremrykningen af forhøjelsen af fleksydelsesalderen el-ler af forkortelsen af fleksydelsesperioden. For disse bevares fleksydelsesalderen på 60 år, og fleksydelsespe-rioden bevares på 5 år. Der sker ligeledes ikke ændringer i fleksydelsesalderen og fleksydelsesperioden forpersoner, der allerede er gået på fleksydelse.Efter de gældende regler indekseres fleksydelsesalderen således, at tilbagetrækningsalderen på længere sigtfølger den stigende levealder. Indekseringsordningen betyder, at fleksydelsesalderen – og folkepensionsalde-ren – kan forhøjes. Det sker, hvis den gennemsnitlige levetid for de 60-årige i de seneste 2 år overstiger leve-tiden i 2004-2005 på 81,4 år. Danmarks Statistiks opgørelse lægges til grund ved opgørelsen. Levetiden op-gøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder.Ved beregning af fleksydelsesalderen efter indekseringsordningen fastsættes fleksydelsesalderen til leveti-den for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en forudsat stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsatfleksydelses- og folkepensionsperiode på 19,5 år. Den beregnede fleksydelsesalder afrundes til nærmestehalve år, således at et resultat på fx 62,7 år afrundes til 62,5 år, mens et resultat på fx 62,8 år afrundes til 63år. Følgen vil kunne blive, at fleksydelsesalderen skal fastholdes, at den skal stige med et halvt år, eller atden skal stige med et helt år, der er den højst mulige forhøjelse ved den enkelte regulering.I 2015 og herefter hvert 5. år beregnes, om fleksydelsesalderen og folkepensionsalderen skal forhøjes forpersoner, der er født efter den 31. december 1962. En eventuel forhøjelse af fleksydelsesalderen sker medvirkning pr. 1. januar i kalenderåret 10 år efter det år, hvori fleksydelsesalderen reguleres. Det betyder, atfleksydelsesalderen efter gældende regler vil kunne stige igen i 2025 og folkepensionsalderen i 2030, hvislevetiden er steget yderligere i forhold til i 2004-2005. Er der ikke sket en stigning i levetiden, fastholdesfleksydelsesalderen på 62 år og folkepensionsalderen på 67 år.Det foreslås, at der i fleksydelsesordningen ikke fastsættes særlige indekseringsregler for ændring af efterfleksydelsesalderen, men at fleksydelsesalderen fastsættes til at være tre år før folkepensionsalderen, jf. lovom social pension. Ændring af fleksydelsesalderen sker således som en konsekvens af indekseringsreglernefor folkepensionsalderen, som er fastsat i lov om social pension.Første gang i 2015 og herefter hvert 5. år, skal det efter indekseringsbestemmelsen i lov om social pension,beregnes, om folkepensionsalderen skal forhøjes for personer, der er født efter 31. december 1962. I det om-fang folkepensionsalderen skal ændres, fastsættes ændringen med virkning pr. den 1. januar i kalenderåret 15år efter det år, hvori ændringen fastsættes. Som følge heraf sker ændringen af fleksydelsesalderen med virk-ning pr. den 1. januar i kalenderåret 12 år efter det år, hvori ændringen af folkepensionsalderen fastsættes.
Det betyder, at fleksydelsesalderen vil kunne stige igen i 2027 og folkepensionsalderen i 2030, hvis leveti-den er steget yderligere i forhold til i 2004-2005. Er der ikke sket en stigning i levetiden, fastholdes fleksy-delsesalderen på 64 år og folkepensionsalderen på 67 år.Fleksydelsesalderen bliver reguleret, således at den er 3 år før folkepensionsalderen, når aftalen er endeligtindfaset. Lovens § 1, a, stk. 4, er indarbejdet i stk. 3 og stk. 4 bliver derfor ophævet.Til nr. 2 (§ 3 a, stk. 3)Efter de gældende regler kan personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1960 til den 30. juni 1964 få rettil fleksydelse, hvis de tilmelder sig fleksydelsesordningen senest 15 år før, de fylder 62 år. Det kan de uansetdet almindelige krav om, at man skal tilmelde sig senest 15 år før fleksydelsesalderen,Fortrydelsesordningen i lovens § 3 a blev indført i forbindelse med Velfærdsreformen, som blev udmønteti lov nr. 1544 af 20. december 2006, og ifølge denne lovs ikrafttrædelsesbestemmelse trådte forhøjelsen affleksydelsesalderen først i kraft den 1. juli 2009. Indtil 1. juli 2009 var fleksydelsesalderen for alle således på60 år. Bestemmelsen i lovens § 3 a, stk. 3, blev indført for at sikre, at medlemmer, der er født i perioden fraden 1. juli 1960 til den 30. juni 1964, ikke mistede muligheden for at tilmelde sig fleksydelsesordningen vialovens § 3 a inden forhøjelsen af fleksydelsesalderen trådte i kraft den 1. juli 2009.Som følge af forslagets § 1, nr. 1, er bestemmelsen i lovens § 3 a, stk. 3, ikke længere relevant, da fleksy-delsesalderen for disse personer er 64 år. Det foreslås derfor, at den ophæves.Til nr. 3 (§ 4)Efter gældende regler kan en person ikke få fleksydelsesbidrag tilbagebetalt kontant uden at skulle svareenten skat eller afgift.Det foreslås efter lovforslagets § 3, at en person, der har indbetalt fleksydelsesbidrag, skal kunne få bidra-gene udbetalt kontant på gunstige vilkår i perioden fra 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2010, se for-slag til ændring af pensionsbeskatningsloven, jf. § 2 i forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsfor-sikring m.v. og flere andre love (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af efterlønsalder og tilbagebetaling afefterlønsbidrag mv.)Udbetaling af bidrag på de gunstige vilkår forudsætter, at personen skriftligt fravælger fleksydelsesordnin-gen.Det foreslås, at fravalget af fleksydelsesordningen i forbindelse med udbetaling af fleksydelsesbidrag på degunstige vilkår er endeligt, og at personen ikke på et senere tidspunkt vil kunne tilmelde sig fleksydelsesord-ningen igen, uanset om personen ville kunne opfylde de øvrige betingelser for ret til fleksydelse.Til nr. 4 (§ 17, stk. 1)En person, der modtager fleksydelse kan efter de gældende regler højst få udbetalt fleksydelse med et be-løb, der svarer til 91 pct. af dagpengenes højeste beløb, beregnet på årsbasis, jf. lov om sygedagpenge.Det foreslås at forhøje fleksydelsen til et beløb, der svarer til dagpengenes højeste beløb, når fleksydel-sesperioden er forkortet til 3 år. Forhøjelsen af det beløb, som fleksydelsen udbetales med, indfases, så reg-lerne svarer til reglerne i efterlønsordningen og afbalancerer forslaget om skærpede regler for nedsættelse affleksydelsen på grund af pensioner, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6. Personer, der er født mel-lem 1. januar 1956 og 30. juni 1959, får mulighed for at udskyde overgangen til fleksydelse og dermed opnåen højere sats. Se bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6.Til nr. 5 (§ 17, stk. 2)Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 6, hvor der indføres et nyt stk. 7og 8 med overgangsregler.
Til nr. 6 (§ 17, stk. 7 og 8)Personer, der er født før 1. januar 1956, bliver ikke berørt af ændringerne.Disse personer får derfor fleksydelse med 91 pct. af højeste beløb.Personer, der er født i perioden fra 1. januar 1956 til 30. juni 1959, kan vælge at udskyde overgangen tilfleksydelse og derved opnå en højere ydelse. Forslaget skal ses i sammenhæng med de skærpede regler omnedsættelse af fleksydelsen for pensioner.Til nr. 7 (§ 18)Efter de gældende regler nedsætter alle alderspensioner fleksydelsen, uanset om de kommer til udbetaling ifleksydelsesperioden.Det foreslås, at bundfradraget fjernes.Derudover foreslås det at skærpe pensionsmodregningen for privat oprettede pensioner med løbende livs-varig ydelse og pensioner, der opgøres med en depotværdi, fra 60 pct. til 80 pct. af beregningsgrundlaget.Endvidere foreslås det at skærpe pensionsmodregningen for pensioner, der er oprettet som led i et ansættel-sesforhold, og som udbetales løbende i fleksydelsesperioden fra 50 pct. til 64 pct. i hele fleksydelsesperio-den.Personer, der er født før 1. januar 1956 bliver ikke berørt af de skærpede regler for nedsættelse af fleksy-delsen for pensioner.Til stk. 1-3.Bestemmelserne er indholdsmæssigt uændrede i forhold til den gældende lovs § 18, stk. 1-3.I stk. 1 er der en konsekvensændring i henvisningen til pensionsbeskatningsloven, og det er præciseret, atopsparing i Lønmodtagernes Dyrtidsfond også medfører fradrag i fleksydelsen.Efter stk. 2 og efter administrativt fastsatte regler indberetter pensionsinstitutter, pensionsselskaber mv.værdien af de omfattede pensionsrettigheder til et særligt register under Skatteministeriet (PERE) 6 månederfør medlemmet når fleksydelsesalderen. Der foretages ikke indberetninger af værdien af de omfattede pensi-onsrettigheder efter, at medlemmet når fleksydelsesalderen, jf. dog stk. 6 og 7. Det foreslås derfor, at formu-leringen ”og kort efter” udgår af stk. 2, 1. pkt.Til stk. 4Ved beregning af nedsættelsen af fleksydelsen tages der udgangspunkt i et beregningsgrundlag for den en-kelte pensionsordning. For pensionsordninger med livsvarig løbende udbetaling er beregningsgrundlaget etbeløb, der svarer til 80 pct. af pensionstilsagnet, dvs. en beregnet udbetaling fra pensionsordningen opgjortved fleksydelsesalderen. For andre pensionsordninger er beregningsgrundlaget et beløb, der svarer til 5 pct.af pensionsordningens depotværdi opgjort ved fleksydelsesalderen. Nedsættelsen af fleksydelsen sker med etbeløb, der svarer til 60 pct. af den del af beregningsgrundlagene, der overstiger et fælles bundfradrag på14.200 kr. (2012-niveau).Det foreslås, at beregningsgrundlaget for nedsættelse af fleksydelsen for privat oprettede pensionsopspa-ringer med en løbende livsvarig ydelse og for pensionsordninger med en livsvarig ydelse, som er led i etansættelsesforhold, som ikke udbetales i fleksydelsesperioden, bevares på 80 pct. af den indberettede bereg-nede livsvarige årlige ydelse ved fleksydelsesalderen. Det foreslås også, at nedsættelsen af fleksydelsen fordisse pensionsordninger skærpes således, at nedsættelsen foretages med et beløb, der svarer til 80 pct. afberegningsgrundlaget.Det foreslås endvidere, at beregningsgrundlaget for andre pensionsordninger, der opgøres med en depot-værdi, bevares på 5 pct. af depotværdien opgjort ved fleksydelsesalderen. Det foreslås også, at nedsættelsenaf fleksydelsen for disse pensionsordninger skærpes, således at nedsættelsen foretages med et beløb, der sva-rer til 80 pct. af beregningsgrundlaget.
Endelig indgår det som en del af forslaget at bundfradraget fjernes.De skærpede regler om nedsættelse af fleksydelsen for de nævnte pensionsordninger finder anvendelse forpersoner, der er født den 1. januar 1956 eller senere.Til stk. 5En pensionsordning, der er led i et ansættelsesforhold, hvorfra der udbetales en løbende ydelse i fleksydel-sesperioden, medfører efter gældende regler nedsættelse med et beløb, der svarer til 50 pct. af det løbendeudbetalte beløb (uden bundfradrag).Det foreslås, at nedsættelsen af fleksydelsen for løbende udbetaling af pension fra en pensionsordning, derer led i et ansættelsesforhold, skærpes, således at fradraget foretages med et beløb, der svarer til 64 pct. afden årligt udbetalte pension.Den skærpede nedsættelse af fleksydelsen for de nævnte pensionsordninger finder anvendelse for personer,der er født den 1. januar 1956 eller senere.Til stk. 6 og 7Bestemmelserne er indholdsmæssigt uændrede i forhold til den gældende lovs § 18, stk. 6 og 7. Der henvi-ses til bemærkningerne til L 65 - Forslag til lov om ændring af lov om fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelse-salderen, fortrydelsesordning m.v.) - Folketingstidende 2006-07 (Tillæg A) side 2280, samt L 18 - Forslag tillov om ændring af lov om fleksydelse og pensionsbeskatningsloven (Ændring af anciennitetsreglernes over-gangsbestemmelser, fradrag for feriepenge, ændret pensionsmodregningsregel, tilbagebetaling af fleksydel-sesbidrag m.v.) - Folketingstidende 2004-2005 1. samling (Tillæg A) side 595.Til stk. 8 og 9Stk. 8. og stk. 9 er indholdsmæssigt uændrede i forhold til den gældende lovs § 18, stk. 9 og 10. Der henvi-ses til bemærkningerne til L 65 - Forslag til lov om ændring af lov om fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelse-salderen, fortrydelsesordning m.v.) - Folketingstidende 2006-07 (Tillæg A) side 2280.Det gældende stk. 8 er flyttet, se nedenfor under bemærkningerne ”Tilstk. 12”.Til stk. 10 og 11Personer, der er født før 1. januar 1956, bliver ikke berørt af de skærpede regler om nedsættelse af fleksy-delse for pensioner. Bestemmelserne svarer således til den gældende lovs § 18, stk. 4 og stk. 5.Det indebærer, at beregningsgrundlaget for pensionsordninger med livsvarig løbende udbetaling er et be-løb, der svarer til 80 pct. af pensionstilsagnet, dvs. en beregnet udbetaling fra pensionsordningen opgjort vedfleksydelsesalderen. For andre pensionsordninger er beregningsgrundlaget et beløb, der svarer til 5 pct. afpensionsordningens depotværdi opgjort ved fleksydelsesalderen. Nedsættelsen af fleksydelsen sker med etbeløb, der svarer til 60 pct. af den del af beregningsgrundlagene, der overstiger et fælles bundfradrag på14.200 kr. (2012-niveau).Hvis personen har en pensionsordning, der er led i et ansættelsesforhold, hvorfra der udbetales en løbendeydelse i fleksydelsesperioden, nedsættes fleksydelsen med et beløb, der svarer til 50 pct. af det løbende udbe-talte beløb (uden bundfradrag).Til stk. 12De personer, der kan benytte bundfradraget, er født før 1. januar 1956 og er beskrevet i stk. 10 og 11. Stk. 8er derfor flyttet og er blevet stk. 12 i forslaget. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til L 135 - Forslag tillov om fleksydelse - Folketingstidende 2000-2001 (Tillæg A) side 3077.,
Til stk. 13.Bestemmelsen er uændret i forhold til den gældende lovs § 18, stk. 11. Der henvises til bemærkningerne tilL 135 - Forslag til lov om fleksydelse - Folketingstidende 2000-2001 (Tillæg A) side 3077.Til nr. 8 (§ 31, stk. 1)Det er muligt for personer som fravælger fleksydelsesordningen inden fleksydelsesalderen er nået, at fåfleksydelsesbidragene overført til en pensionsordning. Det er under lovforslagets § 1, nr. 9 foreslået, at det i6 måneder af 2012 skal være muligt at få fleksydelsesbidragene udbetalt kontant og skattefrit. Derfor indsæt-tes i lovens § 31, stk. 1, en henvisning til lovens § 31 a, om denne mulighed.Til nr. 9 (§ 39 a)Efter den gældende lovs § 39 a, skal ændring af fleksydelsesalderen ske som følge af indekseringen affleksydelsesalderen ved, at beskæftigelsesministeren i 2015 fremsætter lovforslag om revision af lovens § 1a.Fremover vil der ikke være en særskilt indeksering af fleksydelsesalderen i loven, og fleksydelsesalderenvil i stedet blive ændret som følge af ændringer i folkepensionsalderen. Som konsekvens heraf er der ikkelængere behov for bestemmelsen i lovens § 39 a, som pålægger beskæftigelsesministeren i 2015 at fremsættelovforslag om revision af lovens § 1 a. Det foreslås derfor, at lovens § 39 a, ophæves.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2012.Til § 3På grund af væsentlige ændringer i fleksydelsesordningen, er det en del af aftalen om senere tilbagetræk-ning, at det i en periode på 6 måneder i 2012 skal være muligt at få indbetalte fleksydelsesbidrag udbetalt pågunstigere vilkår, end det er tilfældet efter de gældende regler. Når perioden er udløbet, vil det kun væremuligt at få udbetalt fleksydelsesbidrag efter de gældende regler i lovens § 31.Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse om denne mulighed for kontant tilbagebetaling af fleksy-delsesbidrag. Det foreslås videre, at en person, der ønsker at få sine fleksydelsesbidrag betalt kontant tilbageefter bestemmelsen, skal sende anmodning om tilbagebetaling til kommunen i perioden fra 2. april 2012 tilog med den 1. oktober 2012. Det vil i den forbindelse være en betingelse, at personen skriftligt fravælgerfleksydelsesordningen, uanset om personen på udbetalingstidspunktet har mistet retten til fleksydelse eller ej.Eventuelt tidligere indbetalte efterlønsbidrag vil personen kunne søge tilbagebetalt på lignende vilkår fraarbejdsløshedskassen efter reglerne i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 6 i forslag til lov om æn-dring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse afefterlønsalder og tilbagebetaling af efterlønsbidrag mv.)Muligheden for skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag i perioden 2. april 2012 til og med den 1. oktober2012 afskærer ikke en personen fra at vælge i stedet at få fleksydelsesbidraget tilbagebetalt efter § 31. Kom-munen bør vejlede personer, der i perioden fra 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012, anmoder om atfå tilbagebetalt fleksydelsesbidrag efter lovens § 31 om muligheden for at få bidraget udbetalt bidragenekontant og skattefrit og konsekvenserne af dette valg, herunder de skattemæssige konsekvenser.Kommunen bør ved udbetaling af kontant og skattefri bidrag vejlede om, at fravalget af fleksydelsesord-ningen er endelig.Bestemmelsen gælder alle, der har indbetalt fleksydelsesbidrag, og som ikke har fået bidraget tilbagebetaltenten ved overførsel til en pensionsordning eller ved kontant udbetaling efter reglerne i lovens § 31. Det ersåledes uden betydning, om personen ved fortsat indbetaling af fleksydelsesbidrag vil kunne opnå ret til flek-sydelse eller om retten til fleksydelse allerede er mistet. Det er dog en betingelse, at personen ikke har nåetfleksydelsesalderen på det tidspunkt, hvor personen anmoder om udbetaling efter denne bestemmelse.
Der fastsættes regler om beskatning i pensionsbeskatningsloven, jf. § 2, i forslag til lov om ændring af lovom arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Tilbagetrækningsreform - forhøjelse af efterlønsalderog tilbagebetaling af efterlønsbidrag mv.).Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om anvendelse af bestemmelsen, herunder om kom-munernes behandling af ansøgninger om tilbagebetaling efter bestemmelsen.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 1 a.Fleksydelsesalderen er 60 år.Stk. 2.Fleksydelsesalderen er dog1) 60½ år for personer, der er født fra den 1.januar 1959 til den 30. juni 1959,2) 61 år for personer, der er født fra den 1. juli1959 til den 31. december 1959,3) 61½ år for personer, der er født fra den 1.januar 1960 til den 30. juni 1960, og4) 62 år for personer, der er født efter den 30.juni 1960, jf. dog stk. 3 og 4.Stk. 3.I 2015 og herefter hvert femte år be-regnes, om fleksydelsesalderen for personerfødt efter den 31. december 1962 skal regule-res.Stk. 4.Fleksydelsesalderen for personer fødtefter den 31. december 1962 forhøjes, hvis dengennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste2 år på grundlag af Danmarks Statistiks opgø-relse heraf overstiger levetiden i 2004-2005 på81,4 år. Levetiden opgøres som et simpelt gen-nemsnit for mænd og kvinder. Fleksydelsesal-deren fastsættes af beskæftigelsesministeren tillevetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt enforudsat stigning i restlevetiden på 0,6 år ogfratrukket en forudsat fleksydelses- og folke-pensionsperiode på 19,5 år. Der afrundes tilnærmeste halve år. Fleksydelsesalderen regule-res med højst 1 år ad gangen. Fleksydelsesalde-ren fastsættes med virkning pr. 1. januar i ka-lenderåret 10 år efter det år, hvori fleksydelse-salderen reguleres.§ 3 a.Stk. 3.Personer, der er født i perioden fra den
1.§ 1 a,affattes således:»§1 a.Fleksydelsesalderen er 60 år.Stk. 2.Fleksydelsesalderen er dog1) 60½ år for personer, der er født i periodenfra den 1. januar 1954 til den 30. juni 1954,2) 61 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1954 til den 31. december 1954,3) 61½ år for personer, der er født i periodenfra den 1. januar 1955 til den 30. juni 1955,4) 62 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1955 til den 31. december 1955,5) 62½ år for personer, der er født i periodenfra den 1. januar 1956 til den 30. juni 1956,6) 63 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1956 til den 31. december 1958,7) 63½ år for personer, der er født i periodenfra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959,og8) 64 år for personer, der er født efter den 30.juni 1959, jf. dog stk. 3.Stk. 3.For personer, der er født efter den 31.december 1962, fastsættes fleksydelsesalderentil 3 år før folkepensionsalderen, jf. lov om so-cial pension.«
2.§ 3 a, stk. 3,ophæves.Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6.
1. juli 1960 til den 31. maj 1964, kan uansetstk. 2 få ret til fleksydelse, hvis de er tilmeldtfleksydelsesordningen, senest 15 år før de fyl-der 62 år.Stk. 4. ...Stk. 5. …Stk. 6. …Stk. 7. …§ 4.En person, der visiteres til fleksjob, til-meldes fleksydelsesordningen med virkning fraden 1. i måneden efter visitationen.Stk. 2.En person, der er visiteret til fleksjob,og som ikke er tilmeldt fleksydelsesordningen,kan tilmelde sig ved skriftlig henvendelse tilkommunen. Tilmeldingen har virkning fra den1. i måneden efter, at kommunen har modtagethenvendelsen.Stk. 3.Kommunen skal registrere alle, der til-meldes fleksydelsesordningen.§ 17.Fleksydelsen udgør årligt et beløb, dersvarer til 91 pct. af dagpengenes højeste beløbberegnet på årsbasis, jf. lov om sygedagpenge.Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb,der er deleligt med 12.Stk. 2.Fleksydelsen efter stk. 1 kan højst ud-gøre et beløb, der svarer til den indtægt, somden visiterede person har1) haft som lønindtægt i fleksjob,2) haft i selvstændig erhvervsindtægt efter § 75i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,3) modtaget i dagpenge efter lov om sygedag-penge eller lov om ret til orlov og dagpengeved barsel,4) modtaget i ledighedsydelse efter § 74 i lovom aktiv socialpolitik,5) modtaget i kontanthjælp efter § 11 i lov omaktiv socialpolitik eller6) modtaget i særlig ydelse efter § 74 i i lov omaktiv socialpolitik.Stk. 3. …Stk. 4. …Stk. 5. …Stk. 6. …3.I§ 4indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.En person, som har fået udbetalt flek-sydelsesbidrag efter § 31 a eller har fået udbe-talt efterlønsbidrag efter § 77 b i lov om ar-bejdsløshedsforsikring m.v., kan ikke tilmeldesfleksydelsesordningen.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4.§ 17, stk. 1,affattes således:»Fleksydelsen udgør et beløb, der svarer tildagpengenes højeste beløb beregnet på årsba-sis, jf. lov om sygedagpenge, jf. dog stk. 7 og 8.Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb,der er deleligt med 12.«5.I§ 17, stk. 2,indsættes efter »stk. 1«: »ogstk. 7 og 8«.
6.Efter§ 17, stk. 6,indsættes somstk. 7 og 8:»Stk. 7.En person, der er født før 1. januar1956, kan få fleksydelse med et beløb, der sva-
rer til 91 pct. af dagpengenes højeste beløb, jf.lov om sygedagpenge. Beløbet afrundes tilnærmeste hele beløb, der er deleligt med 12.Stk. 8.En person, der er født i perioden fra 1.januar 1956 til 30. juni 1959, kan få fleksydelsemed et beløb, der svarer til 91 pct. af dagpen-genes højeste beløb, jf. lov om sygedagpenge.Beløbet afrundes til nærmeste hele beløb, der erdeleligt med 12. Fleksydelse kan dog udbetalesefter stk. 1, hvis personen udskyder overgangentil fleksydelse til højst 3 år før folkepensionsal-deren.«§ 18.For personer, der er omfattet af § 2,stk. 1, foretages der nedsættelse af fleksydelsenpå grund af pensionsordninger omfattet af af-snit I i pensionsbeskatningsloven, dog ikkepensioner omfattet af pensionsbeskatningslo-vens § 2, nr. 3, og § 2, nr. 4, litra b-e, samt foropsparing fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond.Reglerne gælder endvidere for tilsvarendeudenlandske pensionsordninger.Stk. 2.Pengeinstitutter, livsforsikringsselska-ber og pensionskasser m.v. samt offentligemyndigheder, der forvalter pensionsordninger,som er omfattet af stk. 1, 1. pkt., har pligt til atforetage indberetning af værdien af de omfatte-de pensionsrettigheder kort før og kort efter dettidspunkt, hvor personen når fleksydelsesalde-ren, jf. § 1 a. For pensionsordninger med lø-bende livsvarige udbetalinger indberettes enberegnet årlig livsvarig ydelse ved udbetalingfra det tidspunkt, hvor personen når fleksydel-sesalderen, jf. § 1 a. For alle øvrige pensions-ordninger indberettes depotet. Nærmere be-stemmelser om indberetningen, herunder omtidspunktet for indberetningen, fastsættes afskatteministeren efter aftale med beskæftigel-sesministeren. Reglerne om redegørelse forindeholdelse efter skattekontrollovens § 8 B,stk. 1 og 2, § 8 F, stk. 1, jf. § 14, stk. 2, og kil-deskattelovens §§ 85 og 86 finder tilsvarendeanvendelse på indberetninger efter 1. pkt. Ind-beretning sker elektronisk til told- og skattefor-valtningen, der videregiver oplysningerne ielektronisk form til kommunerne.Stk. 3.Ved behandling af ansøgningen omfleksydelse opgør kommunen den samlede7.§ 18affattes således:»§ 18.For personer, der er omfattet af § 2,stk. 1, foretages der nedsættelse af fleksydelsenpå grund af pensionsordninger omfattet af af-snit I i pensionsbeskatningsloven, dog ikkepensioner omfattet af pensionsbeskatningslo-vens § 2, nr. 3, og § 2, nr. 4, litra c-f. Reglernegælder også for opsparing fra LønmodtagernesDyrtidsfond. Reglerne gælder endvidere fortilsvarende udenlandske pensionsordninger.Stk. 2.Pengeinstitutter, livsforsikringsselska-ber og pensionskasser m.v. samt offentligemyndigheder, der forvalter pensionsordninger,som er omfattet af stk. 1, 1. og 2. pkt., har pligttil at foretage indberetning af værdien af deomfattede pensionsrettigheder kort før det tids-punkt, hvor personen når fleksydelsesalderen,jf. § 1 a. For pensionsordninger med løbendelivsvarige udbetalinger indberettes en beregnetårlig livsvarig ydelse ved udbetaling fra dettidspunkt, hvor personen når fleksydelsesalde-ren, jf. § 1a. For alle øvrige pensionsordningerindberettes depotet. Nærmere bestemmelser omindberetningen, herunder om tidspunktet forindberetningen, fastsættes af skatteministerenefter aftale med beskæftigelsesministeren. Reg-lerne om redegørelse for indeholdelse efterskattekontrollovens § 8 B, stk. 1 og 2, § 8 F,stk. 1, jf. § 14, stk. 2, og kildeskattelovens §§85 og 86 finder tilsvarende anvendelse på ind-beretninger efter 1. pkt. Indberetning sker elek-tronisk til told- og skatteforvaltningen, der vi-deregiver oplysningerne i elektronisk form tilkommunerne.
værdi af ansøgerens pensionsordninger på tids-punktet, umiddelbart før personen når fleksy-delsesalderen, jf. § 1 a. Opgørelsen foretages pågrundlag af oplysninger, jf. stk. 2, om de istk. 1, 1. pkt., nævnte ordninger samt på grund-lag af erklæring afgivet af ansøgeren om værdi-en af pensionsopsparingen umiddelbart før dettidspunkt, personen når fleksydelsesalderen, jf.§ 1 a, af de i stk. 1, 2. pkt., nævnte pensioner,pensioner omfattet af pensionsbeskatningslo-vens § 2, nr. 2, samt pensioner omfattet af fir-mapensionskasselovens § 1, stk. 2, nr. 2-4, og§ 2, stk. 3-5. For pensionsordninger med løben-de livsvarige udbetalinger oplyser ansøgeren enberegnet årlig livsvarig ydelse ved udbetalingfra det tidspunkt, hvor personen når fleksydel-sesalderen, jf. § 1 a. For alle øvrige pensions-ordninger oplyses depotet. Ansøgeren har end-videre pligt til over for kommunen at erklære,om oplysningerne, der er indberettet efterstk. 2, er fyldestgørende.Stk. 4.For personer, der overgår til fleksydel-se, nedsættes fleksydelsen med 60 pct. af føl-gende beløb: For pensionsordninger med lø-bende livsvarige udbetalinger foretages nedsæt-telsen med udgangspunkt i et beløb, der svarertil 80 pct. af den indberettede beregnede livsva-rige årlige ydelse, jf. stk. 3, 3. pkt., og stk. 2, 2.pkt. For alle øvrige ordninger beregner kom-munen en årlig ydelse som 5 pct. af det indbe-rettede depot, jf. stk. 2, 3. pkt. Fleksydelsennedsættes i hele fleksydelsesperioden med 60pct. af det beregnede beløb, der overstiger etfradragsbeløb på 10.600 kr. årligt. Nedsættelsenefter denne bestemmelse foretages, uanset ompensionen udbetales i fleksydelsesperioden, jf.dog stk. 5.Stk. 5.For alle, der overgår til fleksydelse,medfører løbende udbetaling af pension (inklu-siv tillæg), som er led i et ansættelsesforhold,nedsættelse af fleksydelsen fra det tidspunkt,den kommer til udbetaling i fleksydelsesperio-den. Nedsættelsen sker med 50 pct. af det udbe-talte pensionsbeløb.Stk. 6.En person, der overgår til fleksydelse,og som efter det tidspunkt, personen når flek-sydelsesalderen, jf. § 1 a, indbetaler på en pen-sionsordning omfattet af § 15 A i pensionsbe-skatningsloven, skal løbende have opgjort vær-
Stk. 3.Ved behandling af ansøgningen omfleksydelse opgør kommunen den samledeværdi af ansøgerens pensionsordninger på tids-punktet, umiddelbart før personen når fleksy-delsesalderen, jf. § 1 a. Opgørelsen foretages pågrundlag af oplysninger, jf. stk. 2, om de i stk.1, 1. og 2. pkt., nævnte ordninger samt pågrundlag af erklæring afgivet af ansøgeren omværdien af pensionsopsparingen umiddelbartfør det tidspunkt, personen når fleksydelsesal-deren, jf. § 1 a af de i stk. 1, 3. pkt., nævntepensioner, pensioner omfattet af pensionsbe-skatningslovens § 2, nr. 2, samt pensioner om-fattet af firmapensionskasselovens § 1, stk. 2,nr. 2-4, og § 2, stk. 3-5. For pensionsordningermed løbende livsvarige udbetalinger oplyseransøgeren en beregnet årlig livsvarig ydelseved udbetaling fra det tidspunkt, hvor personennår fleksydelsesalderen, jf. § 1 a. For alle øvri-ge pensionsordninger oplyses depotet. Ansøge-ren har endvidere pligt til over for kommunenat erklære, om oplysningerne, der er indberettetefter stk. 2, er fyldestgørende.Stk. 4.For pensionsordninger med løbendelivsvarige udbetalinger foretages nedsættelsenmed udgangspunkt i et beløb, der svarer til 80pct. af den indberettede beregnede livsvarigeårlige ydelse, jf. stk. 3, 3. pkt., og stk. 2, 2. pkt.For alle øvrige ordninger beregner kommunenen årlig ydelse som 5 pct. af det indberettededepot, jf. stk. 2, 3. pkt. Fleksydelsen nedsættes ihele fleksydelsesperioden med 80 pct. af deberegnede beløb, jf. dog stk. 10. Nedsættelsenefter denne bestemmelse foretages, uanset ompensionen udbetales i fleksydelsesperioden, jf.dog stk. 5.Stk. 5.For alle, der overgår til fleksydelse,medfører løbende udbetaling af pension (inklu-siv tillæg), som er led i et ansættelsesforhold,nedsættelse af fleksydelsen fra det tidspunkt,den kommer til udbetaling i fleksydelsesperio-den. Nedsættelsen sker med 64 pct. af det udbe-talte pensionsbeløb, jf. dog stk. 11.Stk. 6.En person, der overgår til fleksydelse,og som efter det tidspunkt, personen når flek-sydelsesalderen, jf. § 1a, indbetaler på en pen-sionsordning omfattet af § 15A i pensionsbe-skatningsloven, skal løbende have opgjort vær-dien heraf ved enhver indbetaling til ordningen.
dien heraf ved enhver indbetaling til ordningen.Principperne i stk. 3 finder tilsvarende anven-delse. Pensionsopgørelsen indgår i beregningenefter stk. 4. Kommunen foretager omberegnin-gen efter stk. 4 i forbindelse med hver yderlige-re indbetaling på pensionsordningen.Stk. 7.Ved indbetaling på en § 15 A-pensionsordning efter det tidspunkt, personenhar nået fleksydelsesalderen, jf. § 1 a, har pen-sionsinstitutter m.v., jf. stk. 2, 1. pkt., pligt til atforetage indberetning ved hver indbetaling fremtil det tidspunkt, hvor retten til fleksydelse op-hører, jf. § 22, stk. 2. Principperne i stk. 2 fin-der tilsvarende anvendelse. Personen har entilsvarende pligt til over for kommunen at oply-se om indbetalinger på disse pensionsordninger.Stk. 8.Det fradragsbeløb, der er nævnt istk. 4, reguleres med satsreguleringsprocenten,jf. lov om en satsreguleringsprocent. Regule-ringen sker første gang den 1. januar 2002, ogbeløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb,der kan deles med 100.Stk. 9.Pensionsopgørelsen efter stk. 2-8 til-lægges pensionsbeløb, som i overensstemmelsemed den pågældende pensionsordnings alders-vilkår er udbetalt efter personens 60. år, meninden fleksydelsesalderen, jf. § 1 a. Reglerne istk. 2-8 finder tilsvarende anvendelse.Stk. 10.Reglerne i stk. 9, 1. pkt., finder ikkeanvendelse for udbetaling af pension, i det om-fang pensionen har medført fradrag i udbetaltledighedsydelse, arbejdsløshedsdagpenge ellerkontanthjælp.Stk. 11.Økonomi- og erhvervsministeren kanfastsætte regler om beregningsforudsætningermed hensyn til nedsættelse af fleksydelse pågrund af pensionsopsparing.
Principperne i stk. 3 finder tilsvarende anven-delse. Pensionsopgørelsen indgår i beregningenefter stk. 4. Kommunen foretager omberegnin-gen efter stk. 4 i forbindelse med hver yderlige-re indbetaling på pensionsordningen. Bestem-melsen finder tilsvarende anvendelse for perso-ner omfattet af stk. 10.Stk. 7.Ved indbetaling på en § 15A-pensionsordning efter det tidspunkt, personenhar nået fleksydelsesalderen, jf. § 1a, har pensi-onsinstitutter m.v., jf. stk. 2, 1. pkt., pligt til atforetage indberetning ved hver indbetaling fremtil det tidspunkt, hvor retten til fleksydelse op-hører, jf. § 22, stk. 2. Principperne i stk. 2 fin-der tilsvarende anvendelse. Personen har entilsvarende pligt til over for kommunen at oply-se om indbetalinger på disse pensionsordninger.Stk. 8.Pensionsopgørelsen efter stk. 2-7 ogstk. 10 tillægges pensionsbeløb, som i overens-stemmelse med den pågældende pensionsord-nings aldersvilkår er udbetalt efter personens60. år, men inden fleksydelsesalderen, jf. § 1 a.Stk. 9.Reglerne i stk. 8, finder ikke anvendel-se for udbetaling af pension, i det omfang pen-sionen har medført fradrag i udbetalt ledig-hedsydelse, arbejdsløshedsdagpenge eller kon-tanthjælp.Stk. 10.For personer, der er født før 1. januar1956, nedsættes fleksydelsen for pensionsord-ninger med løbende livsvarige udbetalingermed udgangspunkt i et beløb, der svarer til 80pct. af den indberettede beregnede livsvarigeårlige ydelse, jf. stk. 3, 3. pkt. og stk. 2, 2. pkt.For alle øvrige ordninger beregner kommunenen årlig ydelse som 5 pct. af det indberettededepot, jf. stk. 2, 3. pkt. Fleksydelsen nedsættes ihele fleksydelsesperioden med 60 pct. af detberegnede beløb, der overstiger et fradragsbe-løb på 14.200 kr. (2012-niveau). Nedsættelsenefter denne bestemmelse foretages, uanset ompensionen udbetales i fleksydelsesperioden, jf.dog stk. 11.Stk. 11.For personer, der er født før 1. januar1956, som overgår til fleksydelse, medførerløbende udbetaling af pension (inklusiv tillæg),som er led i et ansættelsesforhold, nedsættelseaf fleksydelsen fra det tidspunkt, den kommertil udbetaling i fleksydelsesperioden. Nedsæt-telsen sker med 50 pct. af det udbetalte pensi-
onsbeløb.Stk. 12.Det fradragsbeløb, der er nævnt i stk.10, reguleres med satsreguleringsprocenten, jf.lov om en satsreguleringsprocent. Reguleringensker første gang den 1. januar 2013, og beløbetafrundes til nærmeste hele kronebeløb, der kandeles med 100.Stk. 13.Økonomi- og erhvervsministeren kanfastsætte regler om beregningsforudsætningermed hensyn til nedsættelse af fleksydelse pågrund af pensionsopsparing.«§ 31. …8.I§ 31, stk. 1,indsættes efter »jf. dog stk. 2-4«: »og § 31 a«.10.§ 39 aophæves.
§ 39 a.Beskæftigelsesministeren fremsætter i2015 forslag til revision af denne lovs § 1 a.