Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 149
Offentligt
Social- og IntegrationsministerietYdelseskontoretJ.nr. 2011-0015545tshmarts 2012Folketingets EuropaudvalgKopi til Folketingets BeskæftigelsesudvalgKopi til Folketingets Socialudvalg
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Hvidbog: En dagsorden for tilstrækkelige, sikre og bæredygtige pensioner
COM(2012) 55 final
1. Resumé
Kommissionen har den 20. februar 2012 sendt Rådet for Den Europæiske Uni-on en hvidbog om ”En dagsorden for tilstrækkelige, sikre og bæredygtige pen-sioner”.I hvidbogen præsenteres 20 initiativer på EU-plan til støtte for nationale re-former af pensionssystemerne. Initiativerne vedrører støtte til medlemsstaternetil at opnå bedre balance mellem erhvervsaktive år og pensionsår, bedre mu-ligheder for sikker supplerende privat pensionsopsparing, herunder i arbejds-markedspensioner og individuelle ordninger samt at sikre en helhedsorienterettilgang til pensionsområdet gennem bedre koordinering og overvågningsværk-tøjer.Initiativerne vedrører blandt andet overførelse af pensionsrettigheder og regu-lering af arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser samt en række foranstalt-ninger, der skal give arbejdstagerne mulighed for at blive længere på arbejds-markedet.Regeringen har noteret sig, at hvidbogen ikke anfægter, at pensioner primærter medlemsstaternes ansvar. Danmark har et velfungerende pensionssystem.Regeringens udgangspunkt er, at den konkrete udmøntning af hvidbogen ikkemå vanskeliggøre grundlaget for den danske pensionsmodel.Regeringen ser positivt på initiativer på EU-plan med henblik på støtte til med-lemsstaterne til at opnå en bedre balance mellem erhvervsaktive år og pension-sår samt bedre muligheder for sikker supplerende private pensionsopsparing.Regeringen ser også positivt på en helhedsorienteret tilgang til pensionsområ-det.
Side1af12Dokument:c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]technologies\easypdf
Hvidbogen indeholder Kommissionens forslag i overskriftform. De mere detal-jerede udspil kommer senere, og regeringen vil fastlægge sin holdning hertil,efterhånden som de bliver fremlagt.2. Baggrund
Kommissionen har den 20. februar 2012 sendt Rådet for Den Europæiske Uni-on en hvidbog om ”En dagsorden for tilstrækkelige, sikre og bæredygtige pen-sioner”.Hvidbogen afspejler blandt andet resultaterne af høringen over den grønbog om”Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige pensionssystemer i Europa”, som Kom-missionen udsendte den 7. juli 2010.Formålet med grønbogen var at få en bred offentlig debat om pensionssyste-merne i Europa og deres rammebetingelser med henblik på at sikre, at de ertilstrækkelige og bæredygtige.Den daværende regering afgav høringssvar den 4. november 2010.Det fremgår bl.a. af høringssvaret:at EU bør støtte medlemslandene i bestræbelserne på at gennemføre refor-mer, der kan øge arbejdsudbuddet, herunder øge den gennemsnitlige tilba-getrækningsalder;at EU bør støtte medlemslandene i bestræbelserne på at forbedre de offent-lige finansers holdbarhed gennem reformer, der tilskynder til øget opspa-ring til alderspension og mindre afhængighed af offentligt finansieredepensioner;at regeringen er enig i, at pensionsområdet må ses i en større sammenhæng,og at debatten bl.a. fokuserer på pensionsområdet i relation til kravene istabilitets- og vækstpagten og på at skabe overensstemmelse mellem pensi-onsreformer og Europa 2020-strategien samt det indre markeds funktion ogudveksling af varer og tjenester over grænserne i EU til gavn for forbrugereog virksomheder;at regeringen ikke ser det som en opgave for EU at arbejde for ændringer iden danske pensionsmodel, herunder forslag som kan vanskeliggøre grund-laget for arbejdsmarkedspensionsordningernes hidtidige virke og dermedskade et centralt element i et velfungerende dansk pensionssystem.Hvidbogen henviser til, at en aldrende befolkning er en stor udfordring for pen-sionssystemerne i alle medlemsstaterne. Medmindre befolkningen, som leverlængere, også bliver længere i beskæftigelse og sparer mere op til pension, kantilstrækkelige pensioner ikke garanteres, da den nødvendige stigning i udgifter-ne underminerer bæredygtigheden.Hvidbogen peger på, at kombinationen af en forøget levetid og pensioneringenaf de store årgange vil have vidtrækkende økonomiske og budgetmæssige kon-sekvenser i EU, idet mulighederne for økonomisk vækst reduceres, og der ud-øves pres på de offentlige finanser.Hvidbogen henviser også til, at disse udsigter forværres yderligere af den nu-værende finansielle og økonomiske krise. Træg økonomisk vækst, budgetun-derskud og gældsbyrder, finansiel ustabilitet og lav beskæftigelse har gjort detvanskeligere for alle pensionssystemerne at leve op til pensionstilsagnene.
Side 2 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
Pensionssystemer, som finansieres løbende, påvirkes af faldende beskæftigelseog dermed lavere pensionsbidrag. Fondsbaserede ordninger påvirkes af akti-vernes faldende værdi og lavere afkast. Det er derfor ifølge hvidbogen blevetmere presserende end nogensinde at udvikle og indføre omfattende strategierfor at tilpasse pensionssystemerne til skiftende økonomiske og demografiskeforhold.Hvidbogen henviser endvidere til, at økonomierne og samfundene i medlems-staterne bliver mere og mere integrerede. Pensionernes centrale betydning forEuropas sociale og økonomiske succes og den øgede risiko for, at nationalepensionspolitikker har grænseoverskridende virkninger, betyder, at pensioner istadig højere grad bliver et spørgsmål af fælles interesse i EU.Vellykkede pensionsreformer i medlemsstaterne vil påvirke EU's evne til at nåto af de fem mål i Europa 2020-strategien – forøgelse af beskæftigelsesfre-kvensen til 75 % og reduktion af antallet af personer, som er truet af fattigdom,med mindst 20 millioner.3. Formål og indhold
Kommissionens foreslår 20 initiativer på EU-plan til støtte for nationale refor-mer af pensionssystemerne.Initiativerne vedrører støtte til medlemsstaterne til at opnå a) bedre balancemellem erhvervsaktive år og pensionsår, og b) bedre muligheder for suppleren-de privat pensionsopsparing, herunder arbejdsmarkedspensioner og individuel-le ordninger. Endvidere foreslås c) initiativer, der skal sikre en helhedsoriente-ret tilgang til pensionsområdet gennem bedre koordinering og overvågnings-værktøjer.a. Balance mellem erhvervsaktive år og pensionsår
For at opnå en bedre balance mellem erhvervsaktive år og pensionsår foreslås:1) Inden for rammerne af Europa 2020-strategien vil Kommissionen nøje over-våge og tilskynde til pensions- og arbejdsmarkedsreformer i overensstemmelsemed de årlige vækstundersøgelser og de landespecifikke henstillinger medhenblik på senere pensionering.2) Kommissionen vil støtte Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for ØkonomiskPolitik og Udvalget for Social Beskyttelse i deres overvågning af pensionsre-formerne og tilbyde finansiel støtte til medlemsstaterne.3) Kommissionen vil bede de relevante udvalg (bl.a. Udvalget for Social Be-skyttelse og Det Rådgivende Udvalg for Ligestilling mellem Mænd og Kvin-der) om at identificere og anbefale bedste praksis med hensyn til at mindske dekønsbestemte pensionsforskelle.4) I løbet af Det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellemgenerationerne (2012) vil Kommissionen skabe øget bevidsthed om fordeleneved og mulighederne for at blive længere på arbejdsmarkedet.5) Inden for rammerne af Europa-2020 vil Kommissionen øge sin støtte tilpolitikkoordineringen og den fælles indsats for at gøre det muligt for og til-skynde ældre arbejdstagere, navnlig kvinder, til at blive længere på arbejds-markedet.
Side 3 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
6) Inden for rammerne af den europæiske sociale dialog vil Kommissionenanmode arbejdsmarkedets parter om at udvikle metoder til tilpasning af praksisvedrørende arbejdsplads og arbejdsmarked.7) Kommissionen vil på basis af sine forslag til Den Europæiske Socialfond iprogramperioden 2014-2020 tilskynde medlemsstaterne til at gøre brug af Fon-den til at støtte en aktiv og sund aldring.8) Kommissionen vil høre arbejdsmarkedets parter om, hvordan en uhensigts-mæssig obligatorisk pensionsalder kan revideres i kollektive aftaler og nationallovgivning.b. Udvikling af supplerende private pensionsopsparinger
Med henblik på at styrke de supplerende private pensionsopsparingers rolleforeslås følgende:9) Kommissionen vil fra 2012 i samarbejde med medlemsstaterne vurdere ogoptimere virkningen og omkostningseffektiviteten af skattemæssige og andreincitamenter til privat pensionsopsparing,10) Kommissionen vil opfordre Udvalget for Social Beskyttelse til at undersø-ge god praksis vedrørende pensionsopgørelser med det formål at tilskyndemedlemsstaterne til at forbedre informationen til enkeltpersoner om deres pen-sionsplanlægning.11) Kommissionen vil i 2012 fremsætte et forslag til lovgivning om revision afdirektivet om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser. Formålet er at opret-holde ens spilleregler og fremme grænseoverskridende aktiviteter på områdetog medvirke til at forbedre de samlede pensioner i EU.12) Kommissionen vil i 2012 tage initiativ til at sikre en mere effektiv beskyt-telse af arbejdstageres arbejdsmarkedsrelaterede pensionsrettigheder i tilfældeaf arbejdsgiverens insolvens.13) Kommissionen vil senest i 2013 forelægge et initiativ, der tager sigte på athæve kvaliteten af pensionsprodukterne i tredje søjle for kvinder og mænd ogforbedre forbrugeroplysningerne og beskyttelsesstandarderne via frivillige ko-dekser og eventuelt en certificeringsordning for sådanne produkter.14) Kommissionen vil i samarbejde med en række aktører udvikle en kodeksfor god praksis for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger (2.søjle), her-under bedre dækning af arbejdstagere, udbetalingsfasen, risikodeling og risiko-reduktion, omkostningseffektivitet og evnen til at absorbere udsving.15) Kommissionen vil i 2012 i tæt samarbejde med Rådet og Europa-Parlamentet genoptage forhandlingerne om et forslag til direktiv om overførel-se af pensioner med fastsættelse af minimumsstandarder for optjening og beva-relse af supplerende pensionsrettigheder. Kommissionen vil fremme den græn-seoverskridende pensionsmobilitet for alle erhverv.16) Kommissionen vil i 2012 vurdere muligheden for at udvide anvendelses-området for forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sik-ringsordninger til at omfatte visse arbejdsmarkedsrelaterede ordninger.
Side 4 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
17) Kommissionen vil fremme udviklingen af pensionsoplysningstjenester, derhjælper med at holde styr på de forskellige pensionsrettigheder, som man haroptjent i forskellige job.18) Kommissionen vil undersøge, om skatteregler vedrørende i) grænseover-skridende overførsler af arbejdsmarkedsrelateret pensionskapital og livsforsik-ringskapital, ii) livsforsikringsbidrag, der indbetales til pensionsselskaber, derer etableret i et andet EU-land, og iii) afkast af pensionsselskabers og livsfor-sikringsselskabers grænseoverskridende investeringer, herunder disses indtæg-ter fra fast ejendom og kapitalgevinster, udgør diskriminerende skattemæssigehindringer for grænseoverskridende mobilitet og grænseoverskridende investe-ringer. Om nødvendigt vil Kommissionen indlede overtrædelsesprocedurer.Kommissionen og medlemsstaterne vil også drøfte, hvordan man kan mindskerisikoen for, at grænseoverskridende pensioner dobbeltbeskattes (eller slet ikkebeskattes).19) Kommissionen vil undersøge behovet for at fjerne aftaleretlige forhindrin-ger for udformning og distribution af livsforsikringsprodukter med opspa-rings/investeringsfunktioner med henblik på at gøre det nemmere at distribuerevisse private pensionsprodukter på tværs af grænserne.c. Koordinering og overvågning
Kommissionen vil i tæt samarbejde med Udvalget for Social Beskyttelse ogUdvalget for Økonomisk Politik overvåge de fremskridt, medlemsstaterne gørmed hensyn til tilstrækkelige, bæredygtige og sikre pensioner, herunder vedhjælp af benchmarkingindikatorer i forbindelse med Europa-2020.20) Kommissionen vil sammen med Udvalget for Økonomisk Politik udsenderapporten om befolkningsaldringen 2012, hvori man vurderer de økonomiskeog budgetmæssige konsekvenser af aldring. Kommissionen vil endvidere i2012 sammen med Udvalget for Socialbeskyttelse også udarbejde en rapportom pensioners tilstrækkelighed, som inden for rammerne af platformen modfattigdom kan hjælpe medlemsstaterne med at vurdere pensionssystemernestilstrækkelighed for kvinder og mænd.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse om hvidbogen foreligger ikke.5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret erikke
relevant.7. Konsekvenser
Spørgsmålet om konsekvenser er ikke relevant, da de foreslåede initiativer ikkeer konkretiserede.8. Høring
Hvidbogen har været sendt i høring i Specialudvalget for arbejdsmarkedet ogsociale forhold og Specialudvalget for den finansielle sektor.Der er modtaget svar fra Akademikernes Centralorganisation (AC), DanskArbejdsgiverforening (DA), Danske Regioner, Dansk Aktionærforening, For-
Side 5 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
sikring og Pension (F&P) og Landsorganisationen i Danmark (LO) og Kom-munernes Landsforening (KL).AC
mener ikke, at der for indeværende er behov for generelt at styrke EU’srammer på pensionsområdet. Opgaven er at indrette pensionssystemet på entransparent, omkostningseffektiv og fair måde, så den brede opbakning, der erblandt arbejdstagere til at indbetale til solidariske ordninger, fastholdes. AC erenig i, at mulighederne for at blive længere på arbejdsmarkedet afhænger afbl.a. arbejdets tilrettelæggelse, livslang læring, etc. Den fremtidige indretningaf pensionssystemerne må ikke alene fokusere på manuel nedslidning, menhave et bredere sigte.AC
vedrørende de konkrete forslag:Forslag nr. 3:Under henvisning til derelativt nyligt vedtagne danske regler om deling af pensioner ved skilsmisse vilAC foreslå, at Kommissionen tager afsæt i de grundlæggende principper, somdisse regler bygger på.Forslag nr. 11 og 15:AC bakker stærkt op om arbejdetmed at etablere en fælles europæisk pensionsfond for forskere. Behovet forændrede regler om overførsel af pensioner grundet grænseoverskridende aktivi-tet må bero på de konkrete forslag, idet sammenhængen i det danske pensions-system ikke bør bringes i spil. For så vidt angår udarbejdelsen af minimums-standarder for optjening mv. mener AC, at det er et nationalt anliggende samtet anliggende for de involverede parter.Forslag nr. 17:AC ser etableringen afpensionsoplysningstjenester i medlemsstaterne som en klar fordel for den en-kelte. AC henviser til, at vi i Danmark med Pensionsinfo allerede har et velfun-gerende system, som kan skabe overblik, og foreslår Kommissionen at tageudgangspunkt heri i sine videre overvejelser.DA
henviser til, at pensionssystemerne i de enkelte medlemslande har storbetydning for den samlede økonomi i EU, hvorfor området bør følges tæt afEU-systemet. DA finder, at pensionssystemerne i deres indretning bør under-støtte længere arbejdsliv og privat pensionsopsparing. Kommissionen synesifølge DA ikke at inddrage den forbedring af befolkningernes sundhedstilstand,som den længere levealder er udtryk for. Hertil kommer, at arbejdsmarkedetikke slider på folks fysik i samme omfang som tidligere.DA
vedrørende de konkret forslag:Forslag nr. 12:Efter DA’s opfattelse er derikke behov for at revidere direktivet om beskyttelse af arbejdstagernes stillingved arbejdsgiverens insolvens. DA har ikke kendskab til sager, hvor der erafsløret et behov for en revision af direktivet.Forslag nr. 14:DA anfører medhensyn til udvikling af en guide for bedste praksis for søjle II pensioner, at deteuropæiske pensionsmarked er vidt forskelligt og i høj grad præget af forhol-dene i den enkelte medlemsstat, hvorfor det vil være meget vanskeligt at for-mulere forslag, som giver mening på tværs af EU.Forslag nr. 15:DA finderikke, at der er behov for at genoptage arbejdet med direktivet om portabilitet.Direktivet indeholder standarder for optjeningsbetingelser for pensionsordnin-ger i den enkelte medlemsstat, hvilket det er op til EU-medlemsstaterne at re-gulere.Dansk Aktionærforening
mener, at pensionssystemerne skal ændres, så pay-as-you-go-systemerne fra de offentlige kasser fylder mindre. Det anføres, atdet er vanskeligt at lave en ordentlig planlægning af supplerende pensionsop-sparing på grund af ændringer af regler for de offentlige pensioner vedrørendepensionsalder og beskatning. Hvidbogen underspiller det centrale budskab, atdet er op til forbrugeren selv at sikre sig, så pensionsydelserne har den ønskedekøbekraft. Opsparing til pensionisttilværelsen skal være større end tidligere.Side 6 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
Dansk Aktionærforening
vedrørende de konkrete forslag:Forslag nr. 9-19om udvikling af supplerende private pensionsordninger: Dansk Aktionærfor-ening mener, at dette vil ændre balancen mellem pensionsopsparing (investe-ring) og opsparing (investering) i frie midler. Det bør give anledning til overve-jelser i forhold til værdipapirmarkedernes funktion, til selskabsret og corporategovernance.Forslag nr. 10:Dansk Aktionærforening finder det vigtigt, uansetom pensionsområdet reguleres gennem egentlig lovgivning eller blød lovgiv-ning, at forbrugerne er repræsenterede under udarbejdelsen af reglerne genneminvestor- eller forbrugerorganisationer.Forslag nr. 13:Forbrugeroplysningerneog beskyttelsesstandarderne skal for alle investeringsprodukter (opsparingspro-dukter) gøres bedre. Frivillige kodekser er næppe tilstrækkelige. Certificerings-ordninger kan være et middel. Kravene bør principielt være de samme til alleprodukter, svarende til reglerne for UCITS og det kommende forslag til pakke-produkter for private investorer (PRIPS). Det bør principielt være de sammeoplysningskrav og beskyttelsesstandarder for alle opsparings- og investerings-produkter inklusive pensioner og livsforsikringer.Forslag nr. 14:I overvejel-serne om en kodeks for god praksis for arbejdsmarkedspensioner bør det ogsåvurderes, om ordningerne dækker lønmodtagere, der flytter, skifter arbejdsgi-ver eller udsættes for forskellige socialbegivenheder. Der bør i arbejdet inddra-ges repræsentanter for forbruger- og investororganisationer som repræsentanterfor de egentlige brugere af ordningerne.Forslag nr. 17-19:Dansk Aktionær-forening er positiv over for disse forslag, og henviser bl.a. til, at det indre mar-keds skal fungere.Danske Regioner
ser det som en styrke, at hvidbogen påpeger, at spørgsmåletom pension er medlemsstaterne rolle, og anerkender arbejdsmarkedets parterrolle. Danske Regioner mener, at forholdene og udformningen af de nationalepensionssystemer varierer markant fra medlemsstat til medlemsstat, hvilketstiller krav om differentierede løsninger og hensyn fra Kommissionens sideDanske Regioner har den 27. januar 2012 vedtog en pensionspolitik for detregionale område, der adresserer en række af de temaer der behandles i Kom-missionen hvidbog. Politikken udstikker rammerne for de regionale arbejds-markedspensioner.F&P
bakker op om langt de fleste af hvidbogens konklusioner og anbefalinger.F&P finder, at Hvidbogens anbefalinger af supplerende pensionsordninger,bedre balance mellem arbejdslivets længde og pensionstilværelsens længde ogaf robuste og langtidsholdbare pensionssystemer ligger godt i tråd med denudvikling, som det danske pensionssystem har været igennem de seneste årtier.F&P anfører, at hvidbogen i vidt omfang må ses som en anbefaling af det dan-ske pensionssystem.F&P
giver i høringssvaret en beskrivelse af udviklingen i Danmark i tilknyt-ning til temaer i hvidbogen:a) Folk skal tro på pensionsopsparing:F&P påpeger, at det ved gennemførslenaf reformer er vigtigt at sikre, at det fortsat kan betale sig at spare op og henvi-ser i den forbindelse til, at tilbagetrækningsreformens regler om modregning iefterlønnen trækker i modsat retning. F&P henviser også til, at den tillid folkhar til pensionssystemet og den tradition, vi har for forudselighed, nemt kansættes over styr. F&P anfører i den forbindelse, at der har været gennemført enrække lovgivningsinitiativer, for eksempel udligningsskatten på 6 pct., mod-regning i efterløn også for pensioner, som ikke er under udbetaling, loftet forfradrag ved ratepensioner og nedsættelsen heraf, der kan trække i retning af enbegyndende underminering af pensionssystemets fleksibilitet og robusthed.F&P understreger vigtigheden af et samspil mellem de offentlige pensioner ogSide 7 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
de private pensionsordninger sker på en måde, der understøtter den privatepensionsopsparing, således at systemets robusthed bevares og således at deprivate pensioner kan aflaste de offentlige finanser i fremtiden.b) Værn om det gode danske pensionssystem:F&P henviser til, at hvidbogensærligt fokuserer på, hvordan supplerende private pensionsopsparinger undersøjle II og III kan bidrage til at fastholde passende pensionsudbetalinger. F&Pkonstaterer, at det allerede sker i meget høj grad i Danmark, for de danske ar-bejdsmarkedspensioner og firmapensionsordninger er veludbyggede og ogsåsupplerende pensionsindbetaling til søjle III-pensioner er udbredt. De danskepensionskasser og pensionsselskaber er stramt reguleret i sammenligning medpensionsfonde i andre lande. I Danmark er pensionskasser og pensionsselska-ber reguleret efter de samme principper som forsikringsselskaber, som de sene-ste 10 – 15 år er blevet underlagt risikobaseret regulering. I modsætning tilpensionssektorerne i de fleste andre lande efterlever den danske pensionssektorallerede i dag størstedelen af de kommende krav til kapital, forsvarlig ledelseog tilsyn m.m., som med Solvens II indføres i Europa i de kommende år. Dedanske pensionsselskaber og pensionskassers efterlevelse af Solvens II bidragerderfor også til, at de danske pensionsordninger er sikre og omkostningseffekti-ve. Forsikring & Pension kan fuldt ud støtte Kommissionen i, at tilsvarenderisikobaserede krav bør stilles til pensionsfonde omfattet af IORP-direktivet,som i dag og fremover stilles til forsikringsselskaber som følge af indførelsenaf Solvens II. Men derudover mener F&P ikke, at det er en opgave for EU atlovgive om design af de nationale pensionssystemer.c) Pensionsvalg på et oplyst grundlag giver bedre pension.F&P støtter Kom-missionens ønsker og intentioner om mere og bedre forbrugerinformation. F&Pser Danmark som foregangsland hvad god forbrugerinformation angår. Denneposition helt i front er opnået gennem fælles målsætninger om åbenhed og gen-nemsigtighed og en tæt parløb mellem de danske myndigheder og pensions-branchen. Vedrørende Kommissionens forslag om at fremme et pensions-opsporingssystem i Europa, henviser F&P til, at et sådant system allerede eroprettet i Danmark: PensionsInfo, som er blevet til i et samarbejde mellempensionskasser, livsforsikringsselskaber, banker, sparekasser og offentligemyndigheder. Forsikring & Pension har sympati for tanken om et tilsvarendesystemet på europæisk plan, men udfordringerne skal ikke undervurderes.d) Arbejdsstyrkens skrumper og vi lever længere.F&P konstaterer under hen-visning til Kommissionen understregning af, hvor vigtigt det er, at der er enfornuftig balance mellem den tid, vi er på arbejdsmarkedet og den tid, vi er påpension, at Danmark også er foran på dette punkt, jf. velfærdsreformen og til-bagetrækningsreformen. F&P hæfter sig ved Kommissionens opfordring til atformidle klart, at når levealderen stiger, så fører et længere arbejdsliv ikke til,at folk skal nyde er kortere otium.e) Seniorordninger - supplerende pension eller supplerende arbejde?F&Phenviser til, at Kommissionen anbefaler landene at sørge for, at der rent faktisker plads til de ældre lønmodtagere på arbejdsmarkederne. F&P mener, at vi skalrevidere vores forestillinger om ældre på vej på pension. Ældre medarbejdereer i dag sundere og mere aktive end nogensinde, og det bør afspejles i de mu-ligheder, der er tilgængelige for dem. I Danmark har seniorer gode mulighederfor at arbejde – også efter pensionsalderen er nået. F&P mener dog, at der heltsikkert kan gøres mere for at få en mere fleksibel overgang fra arbejdslivet tilpensionstilværelsen. Fleksibiliteten i pensionssystemet bør ikke reduceres, blot
Side 8 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
fordi pensionsalderen opnås eller pensionerne kommer til udbetaling helt ellerdelvist.f) Kommissionen opfordrer til mere ligestilling.F&P anfører, at de supplerendepensionsopsparinger i Danmark typisk udgør en procentdel af vores løn. Der-med afspejler opsparingen den tid, vi er på arbejdsmarkedet. Den manglendeligestilling i størrelsen af pensionsopsparingerne afspejler de forskelle mellemmænd og kvinders erhvervsindkomst, som findes på arbejdsmarkedet i det heletaget. Når man vurderer forskelle i mænd og kvinders pensionsindkomst skaldet overvejes, om det er forskellene i absolut pensionsindkomst, der er relevant,eller om det er forskellene i dækningsgrader. Typisk sparer kvinder i beskæfti-gelse lige så meget - eller mere - op af deres løn som mænd. Og dermed erderes dækningsgrader ofte lige så høje som mænds. Forsikring & Pension er afden opfattelse, at den konstaterede ulighed udspringer af forhold på arbejds-markedet og af kultur og tradition. Pensionssystemet kan vanskeligt kompense-re for disse forhold.g) Bedre mobilitet - med pensionen i behold.F&P henviser til, at der er nemadgang til, at lønmodtagere kan flytte deres pensionsrettigheder med sig i mel-lem danske pensionsinstitutter. I relation til mobilitet på tværs af EU-lande ogmedflytning af pensionsrettigheder er danske lønmodtagere stillet relativt gun-stigt. F&P mener, at det i første omgang er vigtigere at sikre lønmodtagernesmuligheder for at flytte pensionsrettigheder med sig inden for de enkelte EU-landes grænser - end på tværs af EU-landene. Det er vigtigt at være opmærk-som på, at forskelle i skattesystemerne, sociale ydelser, indkomst-/udgiftsniveauer mv. mellem medlemslandene bevirker, at selv ensartede pen-sionsrettigheder ikke vil have samme værdi i forskellige lande.h) Mindre tvivl – større opsparingslyst.F&P anfører afslutningsvis i deres svar,at F&P endnu engang vil opfordre politikerne til ikke at slå yderligere ind påvejen med mere særbeskatning af pensioner. Under forudsætning af, at indbeta-linger og udbetalinger af pension behandles skattemæssigt "symmetrisk", er detForsikring & Pensions holdning, at beskatning bør ske på udbetalingstidspunk-tet. Beskatningen sker da nærmere på det tidspunkt, hvor den enkelte pensions-opsparer forventeligt vil få brug for hjælp eller støtte og dermed vil trækkemere på de offentlige kasser. Desuden er der tegn på, at skattemæssige fradrag isig selv øger lysten til at spare op – også selvom der ved pensionsopsparingførst og fremmest sker en tidsmæssig forskydning af beskatningen og ikke enskattesubsidiering af pensionsopsparingen.LO
mener overordnet, at indretningen af medlemslandenes pensionssystemerer et rent nationalt anliggende, herunder sikring af tilstrækkelige pensioner ogfastlæggelse af en holdbar finanspolitik inden for rammen af vækst- og stabili-tetspagten. For LO er det vigtigt, at arbejdsmarkedspensioner indgår i de kol-lektive overenskomster. LO finder, at EU bedst kan bidrage til udviklingen afmedlemslandenes pensionssystemer ved opbygning af erfaringsbaseret viden,og så gerne at den åbne koordinationsmetode stod stærkere i hvidbogen. LO erbekymret over, at der i mange EU-lande sker en udhuling af de skattefinansie-rede pensionssystemer og finder det problematisk, at hvidbogen så snævertfokuserer på at sætte gang i udbudsdrevne reformer.LO
vedrørende sin umiddelbare holdning til de konkrete forslag:Forslag 1:LO anfører med hensyn til, at Kommissionen nøje vil overvåge og tilskynde tilpensions- og arbejdsmarkedsreformer, at det allerede sker, og da EU ikke harSide 9 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
kompetence på området, er det kun anbefalinger.Forslag 2.LO mener, at deter en god idé med Kommissionens støtte til overvågning af pensionsreformerneog tilbud om finansiel støtte, så længe at initiativerne kommer fra medlemssta-terne, og EU kun understøtter de reformer, som medlemslandene foreslår. Detmå ikke være reformer styret fra EU.Forslag 3-12 og 16-17:LO er som ud-gangspunkt generelt positiv overfor disse forslag, men anfører dog, at endeligstillingtagen må bero på de konkrete forslag.Forslag 13:LO vil gerne under-strege, at en fremme af en eventuel privat opsparing under søjle 3 ikke må skepå bekostning af en generel svækkelse af søjle 1, da langt de fleste lønmodtage-re i Europa er fuldstændig afhængig af denne. LO deler således den europæiskefagbevægelses synspunkt at der ikke må ske en skævvridning af forholdene forpensionister til fordel for de bedrestillede.Forslag 14:LO mener, at det er engod ide med en kodeks for god praksis for arbejdsmarkedsrelaterede pensions-ordninger. I sådan en kodeks er det centralt at får indskrevet, at medlemmerneskal sikres bedst mulig pension uden at foretage egne valg.Forslag 15:LOanfører, at det er centralt for et eventuelt direktiv om overførsel af pensioner, atdet ikke svækker de overenskomstbaserede (kollektive) pensionsordninger,således at det fortsat er aftalen mellem arbejdsmarkedsparter, som udstikkerrammerne for, hvem der skal forvalte de indbetalte pensionsmidler.Forslag 18:Som udgangspunkt anser LO skatteregler for et nationalt anliggende, men deter dog hensigtsmæssigt at der dæmmes op for dobbeltbeskatning, da det ellersvil være en hindring for den vandrende lønmodtager. Dog er det vigtigt, at dersker en ligebehandling af lønmodtagerne, hvad enten de er vandrende eller ej.Forslag 19:LO anfører, at det ikke må påvirke de overenskomstbaserede (kol-lektive) pensionsaftaler i søjle II, hvor det er arbejdsmarkedsparter som indgårde nærmere aftaler.Forslag 20:LO finder det positivt, hvis Kommissionengennem diverse overvågningsredskaber kan fremme erfaringsudveksling ogbedst praksis. LO mener, at den åbne koordinationsmetode er et meget velegnetredskab til at fremme dette, og derfor havde LO gerne set, at denne metode stodendnu stærkere i hvidbogens forskellige initiativer.KL
finder det vigtigt at notere sig, at der over en række år er sket en udvikling iKommissionens tilgang til pensionsområdet, således at der nu er langt størreforståelse for de meget forskelligartede europæiske pensionssystemer. KL fin-der dette positivt, men beklager dog, at de gamle direktivforslag om styrkelseaf supplerende pensionsordningers portabilitet stadig er en mulighed. Danmarkhar et velbygget system med kollektive og solidariske arbejdsmarkedspensio-ner, som i stor udstrækning tilgodeser behovet for at sikre det livsvarige forsør-gelseselement. Dette ville kunne udhules via overførsler af pensionsopsparingtil mere kortsigte pensionsformer, som ville have været en mulighed vedKommissionens tidligere forslag om portabilitet. KL konstaterer, at mange afhvidbogens anbefalinger til reformer på pensionsområdet allerede er eller er ifærd med at blive implementeret i Danmark. KL henleder opmærksomhedenpå, at de kommunale arbejdsmarkedspensionsordninger i EU sammenhæng ogsprogbrug betegnes som supplerende pensionsordninger. KL finder det derforvigtigt, at der i forbindelse med grænseoverskridende pensionsordninger børskelnes yderligere mellem arbejdsmarkedsrelaterede og individuelle pensions-ordninger.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdninger til hvidbogen kendes endnu ikke.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 10 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
Regeringen har noteret sig, at hvidbogen ikke anfægter, at pensioner primært ermedlemsstaternes ansvar. Danmark har et velfungerende pensionssystem. Re-geringen udgangspunkt er, at den konkrete udmøntning af hvidbogen ikke måvanskeliggøre grundlaget for den danske pensionsmodel.Regeringen ser som udgangspunkt positivt på initiativer på EU-plan til støttefor nationale reformer af pensionssystemerne, herunder initiativer vedrørendestøtte til medlemsstaterne til at opnå bedre balance mellem erhvervsaktive år ogpensionsår, og initiativer til at forbedre mulighederne for supplerende privatpensionsopsparing, herunder i arbejdsmarkedspensioner og individuelle ord-ninger. Regeringen er også positiv over for initiativer, der skal sikre en hel-hedsorienteret tilgang til pensionsområdet.Regeringen ser positivt på Kommissionens planer om at genoptage arbejdetmed direktivet om overførelse af pensioner, og fastsættelse af minimumsstan-darder for optjening og bevarelse af supplerende pensionsrettigheder.For regeringen er det dog på dette tidlige stadie vigtigt at pege på, at en eventu-el løsning skal respektere den danske model, herunder særligt de danske ar-bejdsmarkedspensionsordninger, der er kendetegnet ved at være obligatoriskeog solidariske.Ligeledes forudsættes det, at det fortsat vil stå medlemsstaterne frit for at indfø-re ordninger til beskyttelse af anvendelsen af deres skattelove i sammenhængmed grænseoverskridende ydelser af pensioner, jf. Kommissionens meddelelsefra 2001 om afskaffelse af skattemæssige hindringer for grænseoverskridendeydelse af arbejdsmarkedsorienteret pension.Hvidbogen indeholder Kommissionens forslag i overskriftform. De mere detal-jerede udspil kommer senere, og regeringen vil fastlægge sin holdning hertil,efterhånden som de bliver fremlagt.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Hvidbogen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 11 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]
Side 12 af 12Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@700aa1f1\@[email protected]