Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1090604_0001.png
1090604_0002.png
12. marts 2012
Reform af kontanthjælp, sygedagpenge, førtidspension og fleks-job.Meningsfulde tilbud til alleDer har i offentligheden været megen opmærksomhed på aktiveringstilbud, som er me-ningsløse for de ledige, alene er begrundet i ufleksible formkrav og tidsgrænser og i øv-rigt udløser et voldsomt bureaukrati.Der er stort behov for at gøre reglerne mere fleksible og at gøre indsatsen mere oriente-ret mod reel kompetenceudvikling, men reformen må ikke resultere i en ensidig fokuse-ring på de mest arbejdsmarkedsparate ledige og på ordinær uddannelse.Det er vigtigt, at reformenogsåsikrer relevante tilbud til de ledige, som ikke har kvalifi-kationer til at klare sig på dagens og morgendagens arbejdsmarked, og som heller ikkeuden videre kan honorere de krav, der bliver stillet i de ordinære uddannelsestilbud.Det kan handle om langvarige faglige, helbredsmæssige og sociale problemer, men detkan også dreje sig om mennesker, der har fået benene slået væk under sig på kort tid,f.eks. på grund af depression eller stress.For denne sammensatte gruppe vil der ofte behov for egentlig uddannelse, men i førsteomgang kan det handle om at hjælpe den enkelte tilbage på sporet i sit eget og i voresfælles liv. Der er brug for en grundlæggende personlig afklaring og nyorientering, sam-tidig med at den enkelte opbygger sit mod på at tage livtag med udfordringerne og sintro på, at det kan lykkes - at det nytter noget.De folkeoplysende skoleformer har meget at bidrage med i en sådan indsats.Ressourceforløbet i regeringens forslag til en førtidspensions- og fleksjobreform er engod ramme om en sådan indsats ift. personer i målgruppen for fleksjob og førtidspensi-on. Der er imidlertid mange andre på langvarig kontanthjælp eller sygedagpenge, somhar brug for forløb med et lignende indhold, oftest dog af kortere varighed. Det er men-neskeligt og samfundsøkonomisk nødvendigt at imødekomme denne gruppes forskel-ligartede behov og tage hånd om den enkeltes ressourcer og potentialer – inden han ellerhun bliver så marginaliseret, at det nærmer sig førtidspension.
Vores bud på en reform, der virker:

Differentieret refusion skal afskaffes,

så særligt tilrettelagte forløb kan bruges iforhold til den enkeltes behov uden skelen til økonomiske incitamenter.Der skal være

bedre muligheder for længerevarende og helhedsorienterede udvik-

lingsforløb med et bredere perspektiv,

når det handler om langvarigt ledige, lang-varigt syge og andre med komplekse problemer (matchgruppe 2-3) – også når per-spektivet ikke (endnu) førtidspension eller fleksjob. Forløbene skal være tilpassetden enkeltes behov, interesser og ressourcer, og de skal sigte på inklusion - i uddan-nelse, arbejde og samfundet.Der skal være

fokus på, hvad der virker for hvem og under hvilke omstændighe-

der,

og der skal arbejdes med realistiske delmål og tidshorisonter, herunder folkeop-lysningen som første led i et uddannelsesforløb.

Fleksuddannelsen

er en vigtig del af løsningen for mange af de unge, som det ordi-nære uddannelsessystem ikke umiddelbart passer til. Det er i den nuværende krise-situation, at der er alt for mange unge, der risikerer at blive marginaliseret i forholdtil arbejde og uddannelse. Derfor skal fleksuddannelsen i gang hurtigst muligt.
Med venlige hilsner
Randi Jensen, sekretariatsleder,Gl. Kongevej 39 G1610 København Vtlf: 333 0666,E-mail: [email protected]
John Meinert Jacobsen, forretningsfører,Teglværksgade 27, 1. sal2100 København ØTlf.: 41 88 77 75E-mail: [email protected]
Niels Glahn, generalsekretærFolkehøjskolernes Forening i DanmarkNytorv 71450 København KTlf.: 3336 4032E-mail: [email protected]