Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Udkast070312j.nr. 2011-0016101
Forslagtil
Lov om en 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighedm.v.
Kapitel 1Betingelser for og opgørelse af jobpræmie§ 1.I en 2 årig forsøgsperiode fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014 udbetalesjobpræmie efter reglerne i denne lov til personer, der den 29. februar 2012 var berettiget til ogmodtog kontanthjælp, og som i perioden fra den 1. marts 2011 til og med den 29. februar 2012 i329 ud af 365 kalenderdage helt eller delvis har modtaget en eller flere af følgende ydelser m.v.:1) Kontant- eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.2) Introduktionsydelse efter lov om integration af udlændinge i Danmark.3) Løn til personer, der umiddelbart efter at have modtaget en af de i nr. 1 og 2 nævnte ydelser,er blevet ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ellerkapitel 4 i integrationsloven, dog ikke personer, som samtidig modtager førtidspension efterlov om social pension eller efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v.Stk. 2.Personer, der modtager jobpræmie efter lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie tilenlige forsørgere, kan ikke samtidig modtage jobpræmie efter denne lov.§ 2.Kommunen udbetaler jobpræmie uden ansøgning til personer, der har indtægter som nævnt i§ 3.Stk.2.Kommunen udbetaler jobpræmie til personer omfattet af § 1, der er registreret til at udøveselvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark, og som ikke samtidig får udbetalt dagpenge ellerferiedagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kontanthjælp, revalideringsydelse,ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, sygedagpenge efter lov omsygedagpenge, barseldagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel eller SU efter lovom statens uddannelsesstøtte. Jobpræmie til disse personer udbetales efter ansøgning for periodenefter, at kommunen har modtaget ansøgningen.Stk. 3.Jobpræmien udbetales for de perioder fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014,hvor betingelserne i stk. 1 og 2 er opfyldt.§ 3.Jobpræmien for personer, som nævnt i § 2, stk. 1, udgør 4 pct. af den månedlige indkomstopgjort efter stk. 2. Præmien kan dog højst udgøre 600 kr. pr. måned.Stk. 2.Indkomsten efter stk. 1 opgøres ud fra oplysninger om1) arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, jf. arbejdsmarkedsbidragsloven, som er indberettet tilindkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, og
1
2) lønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunder om bord på dansk skib registreret i DanskInternationalt Skibsregister, som er indberettet til indkomstregisteret.§ 4.Jobpræmien udgør 600 kr. pr. måned for personer som nævnt i § 2, stk. 2.Stk. 2.Personen har pligt til at give kommunen oplysning om ophør af virksomheden og andreoplysninger, der har betydning for udbetaling af jobpræmien.§ 5.Jobpræmie efter § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, kan sammenlagt ikke overstige 600 kr. pr. måned.§ 6.Kommunen beregner jobpræmien efter § 3. Ved udbetalingen afrundes til nærmeste helekronebeløb. Beløb under 5 kr. udbetales ikke.Stk. 2.Jobpræmie efter §§ 3 og 4 udbetales kvartalsvis bagud senest 45 kalenderdage efterkvartalets udløb på baggrund af en månedlig opgørelse af personens indkomst, dog således at førsteudbetaling i 2012 sker efter første hele kvartal.Stk. 3.Er der fejl i udbetalingen af jobpræmien på grund af uoverensstemmelser mellem personensindkomst og de indberettede oplysninger til indkomstregisteret, jf. § 3, stk. 2, skal der skeregulering i den følgende udbetalingsperiode.§ 7.Jobpræmien er skattefri. Præmien medregnes ikke ved beregning af tilskud efter lov omindividuel boligstøtte og lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, kontanthjælp,engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde efter §§ 81-83 og § 85 i lov om aktiv socialpolitik samthjælp i særlige tilfælde efter §§ 35-37 og § 39 i lov om integration af udlændinge i Danmark.§ 8.Kommunen træffer afgørelse om tilbagebetaling af jobpræmie, når en person mod bedrevidende uberettiget har modtaget jobpræmie efter denne lov.
Kapitel 2Administration§ 9.Kommunen skal orientere de personer, der er omfattet af § 1, stk. 1, om at de kan væreberettiget til at få udbetalt jobpræmie. Orienteringen skal ske ved jobsamtalen som led i detindividuelle kontaktforløb efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og regler fastsat i medførheraf eller som led i opfølgningen i forbindelse med integrationsprogrammet. I andre tilfælde skalorienteringen ske skriftligt.Stk. 2.Kommunen har adgang til de nødvendige oplysninger i eIndkomstregisteret til brug forforvaltningen af jobpræmieordningen, jf. § 7 i lov om et indkomstregister, herunder oplysningerom, hvem der har foretaget indberetningen, og identiteten af den, oplysningerne vedrører.Kommunerne kan sammenholde oplysningerne i eIndkomstregisteret med kommunens øvrigeregistre i deres administration af indeværende jobpræmieordning.§ 10.Flytter en person, som er omfattet af forsøgsordningen, til en anden kommune, skalfraflytningskommunen orientere tilflytningskommunen om, at den overtager forpligtelsen til atudbetale jobpræmie for personen.Kapitel 3
2
Indberetning og udveksling af data§ 11.Til brug for fastlæggelse af den personkreds, som kan være berettiget til en jobpræmie, jf. § 1,stk. 1, identificerer Arbejdsmarkedsstyrelsen ved hjælp af data i det fælles datagrundlag, jf. kapitel11 og 12 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, personer som i 329ud af 365 af kalenderdagene i perioden fra den 1. marts 2011 til og med den 29. februar 2012 helteller delvis har modtaget ydelser m.v., som nævnt i § 1, stk. 1. Arbejdsmarkedsstyrelsen videregivercpr-numre for identificerede personer uden samtykke fra borgeren til kommunen eller dennesdatabehandler.Stk. 2.Til forvaltning af jobpræmieordningen, herunder til fastlæggelse af den berettigedepersonkreds, jf. § 1 og § 2, og jobpræmiens størrelse, jf. § 3, sammenstiller kommunen eller dennesdatabehandler uden samtykke fra borgeren individdata om offentlig forsørgelse, jf. stk. 1, ogindkomstdata i indkomstregisteret.Stk. 3.For personer, som er registreret til at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed, anvenderkommunen indkomstregisteret til at kontrollere, at ansøgeren om jobpræmie ikke iudbetalingsperioden har modtaget offentlige forsørgelsesydelser som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1-2,barseldagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel og SU efter lov om statensuddannelsesstøtte.Kapitel 4Finansiering§ 12.Staten refunderer 100 pct. af kommunens udgifter til jobpræmie og yder forskudsrefusion tilkommunen.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om udbetaling, administration,regnskab, revision, tilsyn m.v. for den i stk. 1 omhandlede refusion og kan herunder bestemme, atadministrationen og udbetalingen til kommunerne kan varetages af en anden offentlig myndighed.Kapitel 5Klageadgang§ 13.Kommunens afgørelser efter denne lov kan indbringes for beskæftigelsesankenævnet, jf.kapitel 8 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Klagen behandlesefter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Kapitel 6Ændringer i anden lovgivning§ 14.I lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere, jf. lov nr.1593 af22.december 2010, foretages følgende ændringer:1.§ 7affattes således:»§ 7.Jobpræmien er skattefri. Præmien medregnes ikke ved beregning af tilskud efter lovom individuel boligstøtte, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge,
3
kontanthjælp, starthjælp, engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde efter §§ 81-83 og § 85 i lovom aktiv socialpolitik samt introduktionsydelse, engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde efter§§ 35 – 37 og § 39 i lov om integration af udlændige i Danmark.«
§ 15.I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som bl.a. ændretved xxxx, foretages følgende ændringer:1.I§ 33, stk. 1,indsættes somnr. 8 og 9:» 8) Jobpræmie udbetalt for perioden fra den 1. januar 2011 til og med den 31. december2012 efter lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere.9) Jobpræmie udbetalt for perioden fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014 efterlov om en 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarigledighed.«Kapitel 7Ikrafttræden§ 16.Loven træder i kraft den 1. juni 2012, jf. dog stk. 2Stk. 2.For personer omfattet af lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere, jf.lov nr. 1593 af 22. december 2010 har lovens § 7, som affattet ved denne lovs § 14 og § 33, stk. 1,nr. 8, i lov om aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 15, virkning fra den 1. januar 2011.Stk. 3.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets baggrund og indhold2. Forslag til Lov om en 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere medlangvarig ledighed2.1. Personkreds2.2. Jobpræmien2.3.Jobpræmie til lønmodtagere m.v.2.4.Jobpræmie til selvstændig erhvervsdrivende2.5. Administration2.6. Klagemuligheder2.7. Ikrafttræden3. Ændring af reglerne i lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere3.1. Gældende ret3.2. Lovforslagets indhold3.2.1. Ikrafttræden4. Ændring af reglerne i lov om aktiv socialpolitik4.1. Gældende ret4.2. Lovforslagets indhold
4
4.2.1. Ikrafttræden5. Ligestillingsmæssige overvejelser6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.8. Administrative konsekvenser for borgerne9. Miljømæssige konsekvenser10. Forholdet til EU-retten11. Kommunikationsplan12. Hørte myndigheder og organisationer13. Sammenfattende skema1. Lovforslagets baggrund og indholdDet er afgørende for regeringen, atstyrke erhvervsdeltagelsen og reducere risikoen for langvarig ledighedblandt kontanthjælpsmodtagere.Som led i aftalen om finansloven for 2012 er regeringen (S, RV og SF) og Enhedslisten derforblevet enige om at indføre en jobpræmie som 2 årig forsøgsordning for at reducere risikoen forlangvarig ledighed blandt kontanthjælpsmodtagere. Forsøgsordningen skal gælde i perioden fra 1.juni 2012 til og med 31. maj 2014. Den foreslåede forsøgsordning bygger på de samme principper,som gælder for den 2 årige forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere, jf. lov nr. 1593 af22. december 2010.Initiativet skal ses i sammenhæng med regeringens samlede indsats for at modvirkelangtidsledighed blandt kontanthjælpsmodtagere, idet der efter regeringens opfattelse er alt formange personer, der har modtaget passiv forsørgelse i mange år.Målgruppen for forsøget med jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed erkontanthjælpsmodtagere, der har været ledige i sammenhængende 1 år (modtaget kontant- ellerstarthjælp eller introduktionsydelse eller været ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven i 329 ud af 365 kalenderdage)svarende til 47 uger inden for 52 uger i en 2 årig forsøgsperiode. Jobpræmien kan højst udgøre 600kr. (ikke-skattepligtigt beløb) pr. måned.Forsøget omfatter personer, som på en bestemt dato, den 29. februar 2012 er berettiget til ogmodtager kontanthjælp og har fået udbetalt kontant- eller starthjælp eller introduktionsydelse ellerhar været ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller kapitel4 i integrationsloven i 329 ud af 365 kalenderdage inden for det sidste år, hvilket svarer til 47 ugerinden for 52 uger. Målgruppen er således objektivt beskrevet og afgrænset på en sådan måde, atingen langvarige kontanthjælpsmodtagere har kunnet indrette sig på forsøgsordningen.Regeringen lægger - ligesom ved forsøgsordningen med jobpræmie til de enlige forsørgere - op tilat ordningen skal kunne administreres med mindst muligt bureaukrati for kommuner og borgere,bl.a. ved at bruge eksisterende oplysninger om personer, der har fået udbetalt forsørgelsesydelserm.v. i 329 ud af 365 kalenderdage inden for det sidste år, dvs. fra 1. marts 2011 til 29. februar 2012og ved at bruge oplysninger i indkomstregisteret.På den baggrund fremsættes nærværende lovforslag.
5
I lovforslaget forslås det samtidig, at den gældende lov nr. 1593 af 22. december 2010 om 2 årigforsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere ændres, således at det sikres, at udbetaltjobpræmie ikke medregnes ved beregning af kontanthjælp m.v. Som konsekvens heraf foreslås detsamtidig, at det i lov om aktiv socialpolitik præciseres, at indtægter i form af udbetalt jobpræmie tilenlige forsørgere, ikke medfører fradrag i kontanthjælp m.v. Begge ændringer foreslås at havevirkning med tilbagevirkende kraft, jf. lovforslagets § 16, stk. 2.For at sikre at udbetalt jobpræmie heller ikke medfører fradrag i kontanthjælp m.v. efter denforeslåede forsøgsordning for langvarige kontanthjælpsmodtagere, præciseres det ligeledes i lov omaktiv socialpolitik, at udbetalt jobpræmie ikke medfører fradrag i kontanthjælp m.v.Lovforslaget indeholder således følgende elementer:- Forslag til lov om en 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere medlangvarig ledighed.- Forslag om ændring af gældende lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere–jobpræmie medregnes ikke ved beregning af kontanthjælp m.v.- Forslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik – udbetalt jobpræmie, dels efter lov omjobpræmie til enlige forsørgere, dels efter forslaget til lov om jobpræmie tilkontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed, medfører ikke fradrag i kontanthjælp m.v.2. Forslag til lov om en 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere medlangvarig ledighed2.1. PersonkredsForsøget foreslås at omfatte kontanthjælpsmodtagere, som den 29. februar 2012 havde ret til ogmodtog kontanthjælp, og som denne dag havde modtaget kontant- eller starthjælp,introduktionsydelse, eller havde været ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven i 329 ud af 365 kalenderdage i løbet af detforudgående år.For at få ret til jobpræmie skal kontanthjælpsmodtageren have fået udbetalt offentligeforsørgelsesydelser i en længere periode. Kravet til denne periode er foreslået til at udgøre 329 ud af365 kalenderdage inden for det seneste år. Tages der hensyn til, at lønmodtagere ifølge ferielovenhar ret til 5 ugers ferie om året, er kravet, at kontanthjælpsmodtageren - bortset fra normal ferie -skal have været ledig i et helt år.Det foreslås, at perioden på 329 ud af 365 kalenderdage skal ligge inden for perioden den 1. marts2011 til og med den 29. februar 2012. Ved opgørelsen medregnes de dage, hvor personen harmodtaget hjælp helt eller delvist til sin forsørgelse i form af kontant- eller starthjælp,introduktionsydelse eller har været ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven. Der henvises til bemærkningerne til § 1,stk. 1.Det foreslås, at personer, der er omfattet af lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enligeforsørgere, ikke samtidig kan blive omfattet af forslaget om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie tilkontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed. Det indebærer, at personer, der er omfattet af lovom jobpræmie til enlige forsørgere i perioden fra 1. juni 2012 til og med 31. december 2012, først
6
kan blive omfattet af forslaget til lov om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarigledighed fra 1. januar 2013, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. På den måde sikres det, atingen personer modtager jobpræmie efter begge love for samme periode.2.2. JobpræmienDet foreslås, at der kan ydes en jobpræmie på op til 600 kr. pr. måned til kontanthjælpsmodtagere,der får indtægter som lønmodtager m.v., i ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven, ved ansættelse i fleksjob efter kapitel13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller ved selvstændig virksomhed.Jobpræmien foreslås udbetalt som et ikke-skattepligtigt beløb i perioden 1. juni 2012 til og med 31.maj 2014. Det foreslås endvidere, at jobpræmien ikke skal medregnes ved beregning afindkomstafhængige tilskud efter lov om individuel boligstøtte og lov om dag-, fritids- og klubtilbudm.v. til børn og unge, kontanthjælp, engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde efter §§ 81-83 og § 85i lov om aktiv socialpolitik samt hjælp i særlige tilfælde efter §§ 35-37 og § 39 i lov om integrationaf udlændinge i Danmark. Hjælp til udgifterne ved at forsørge et barn ydet efter § 84 i lov om aktivsocialpolitik er ikke medtaget, da hjælp efter § 84 i lov om aktiv socialpolitik ydes uafhængigt afindtægter og formue hos den/dem, som har forældremyndigheden.2.3. Jobpræmie til lønmodtagere m.fl.Det foreslås, at hvis kontanthjælpsmodtageren får indtægter i form af løn eller lignende, udgørjobpræmien et beløb på 4 pct. af arbejdsindkomsten, dog højst 600 kr. pr. måned.Det foreslås, at jobpræmien beregnes ud fra de oplysninger om personensarbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst efter lov om arbejdsmarkedsbidrag, der er indberettet tilindkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister. Herudover foreslås, at jobpræmien beregnes aflønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunder om bord på dansk skib registreret i DanskInternationalt Skibsregister (DIS), som ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig, men er indberettet tilindkomstregisteret.Jobpræmien vil således blive beregnet af indtægter i form af løn, herunder løn ved ansættelse medløntilskud og i fleksjob, samt alle former for tillæg og personalegoder, honorarer, vederlag ogtantiemer.Jobpræmien, der fastlægges ud fra oplysninger, der er indberettet til indkomstregistreret, udbetalesaf kommunen, og det er ikke nødvendigt, at personen har søgt om jobpræmie.2.4. Jobpræmie til selvstændige erhvervsdrivendeRegeringen lægger vægt på, at også personer, der har selvstændig virksomhed, bliver omfattet afforsøgsordningen.Da det ikke er muligt ved hjælp af indkomstregisteret løbende at opgøre indtægterne vedselvstændig virksomhed, foreslås det, at selvstændige efter ansøgning får en jobpræmie på 600 kr.pr. måned. Det har ingen betydning for udbetaling af jobpræmie som følge af selvstændigvirksomhed, om den selvstændige virksomhed drives i selskabsform eller som personligt ejetvirksomhed.
7
Det foreslås, at for at kunne modtage en jobpræmie som selvstændig erhvervsdrivende må man ikkesamtidig modtage offentlige forsørgelsesydelser, dvs. ydelser i form af arbejdsløshedsdagpenge,feriedagpenge, kontanthjælp, revalideringsydelse, ledighedsydelse, særlig ydelse, sygedagpenge,barseldagpenge samt SU.Det foreslås, at den samlede jobpræmie til en person ikke kan overstige 600 kr. pr. måned. Detbetyder, at hvis en person fx har indtægt, der indgår i indkomstregisteret og berettiger til udbetalingaf jobpræmie, og samtidig opfylder betingelserne for at kunne få jobpræmie som følge afselvstændig virksomhed, kan personen højst få 600 kr. pr. måned i jobpræmie.2.5. AdministrationDet foreslås, at jobpræmieordningen administreres af kommunerne, der får pligt til at informere dekontanthjælpsmodtagere, der er i målgruppen for forsøget, om deres mulighed for at få jobpræmie.Orienteringen skal ske i forbindelse med de jobsamtaler, som afholdes som led i det individuellekontaktforløb efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og regler fastsat i medfør heraf.Hvis en person, der er omfattet af ordningen, flytter til en ny kommune, skal fraflytningskommunenorientere tilflytningskommunen, således at denne kan udbetale jobpræmien.Det foreslås, at kommunen eller kommunens databehandler til brug for administrationen modtageroplysninger om personer, der har fået udbetalt offentlige forsørgelsesydelser i perioden 1. marts2011 til og med den 29. februar 2012 fra Arbejdsmarkedsstyrelsen. Målgruppen udsøges afArbejdsmarkedsstyrelsen.For at sikre en enkel administration foreslås det, at kommunen beregner og udbetaler jobpræmienløbende kvartalsvis og baseret på månedlige opgørelser af borgerens indkomst, dog således at førsteudbetaling i 2012 sker efter første hele kvartal. Det foreslås endvidere, at jobpræmien vedudbetaling afrundes til nærmeste hele kronebeløb, at beløb under 5 kr. ikke udbetales, og atudbetaling sker bagud og senest 45 dage efter kvartalets udløb.Det foreslås, at staten yder 100 pct. refusion af kommunernes udgifter til udbetaling af jobpræmierefter forsøgsordningen.Det foreslås, at retssikkerhedsloven kommer til at gælde for jobpræmie efter denne lov, således atopholdskommunen bliver ansvarlig for udbetaling af jobpræmie. Der vil derfor blive foretaget enændring af bekendtgørelsen om retssikkerhed og administration på det sociale område i lighed medden ændring, der er foretaget som følge af den eksisterende jobpræmieordning for enlige forsørgere.2.6. KlagemulighederDet foreslås, at kommunens afgørelser efter denne lov kan indbringes forbeskæftigelsesankenævnet, jf. reglerne i kapitel 8 i lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats. Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område.2.7. IkrafttrædenDet foreslås, at den 2 årige forsøgsordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere medlangvarig ledighed træder i kraft den 1. juni 2012. Der henvises i øvrigt til kapitel 8 omlovforslagets ikrafttræden.
8
3. Ændring af reglerne i lov 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsøgere3.1. Gældende retEfter § 7 i lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere, lov nr. 1593 af 22.december 2010, medregnes jobpræmien ikke ved beregning af tilskud efter lov om individuelboligstøtte og lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, enkeltydelser efter lov omaktiv socialpolitik og enkeltydelser efter lov om integration af udlændinge i Danmark.3.2. Lovforslagets indholdDet foreslås, at indholdet af § 7 ændres således, at det præciseres, at jobpræmien ikke medregnesved beregning af kontanthjælp, starthjælp, engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde efter §§ 81-83og § 85 i lov om aktiv socialpolitik samt introduktionsydelse, engangshjælp og hjælp i særligetilfælde efter §§ 35 – 37 og § 39 i lov om integration af udlændinge i Danmark. Hjælp til udgifterneved at forsørge et barn ydet efter § 84 i lov om aktiv socialpolitik er ikke medtaget, da hjælp efter §84 i lov om aktiv socialpolitik ydes uafhængigt af indtægter og formue hos den/dem, som harforældremyndigheden.Dermed sikres det, at udbetalt jobpræmie op til 600 kr. pr. måned, jf. § 3, stk. 1, i lov nr. 1593 af 22.december 2010 ikke medfører en reduktion af kontanthjælp m.v.3.2.1. IkrafttrædenDet foreslås, at ændringen i § 7 tillægges tilbagevirkende kraft med virkning fra den 1. januar 2011,jf. lovforslagets § 16 om ikrafttræden.Dermed sikres intentionerne bag lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere,jf. lov nr. 1593 af 22. december 2010 om, at alle skal have et incitament til at vælge et liv påarbejdsmarkedet. Forsøget indebærer, at målgruppen for forsøget får en ekstra økonomisk gevinstved at skaffe sig arbejde, så de i større grad vil være motiverede til at komme ud af ledigheden.Det forudsættes, at kommunerne finder frem til de personer, som vil være berettiget til at fåefterbetalt hjælp, fordi de fx har fået reduceret deres supplerende kontanthjælp som følge af udbetaltjobpræmie. På landsplan er der tale om ca. 2.000 personer om måneden i perioden fra januar 2011til juli 2011, som har modtaget jobpræmien. Det skønnes dog, at der kun vil være tale om en lilleandel af denne persongruppe, som eventuelt skal have efterbetalt hjælp.4. Ændring af reglerne i lov om aktiv socialpolitik4. 1. Gældende retI lov om aktiv socialpolitik § 33, stk. 1, nr. 1 – 7, opregnes indtægter, der ikke foretages fradrag fori hjælp efter loven. Fx medfører udbetaling af invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- ogplejetillæg efter lov om social pension, ikke fradrag i hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Der ertale om en udtømmende opregning i lovens § 33, stk. 1, nr. 1-7.4.2. Lovforslagets indholdDet foreslås, at § 33, stk. 1 udvides med et nr. 8, hvorefter jobpræmie udbetalt for perioden fra den1. januar 2011 til og med den 31. december 2012 efter lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmietil enlige forsørgere, lov nr. 1593 af 22. december 2010, ikke medfører fradrag i hjælp efter lov omaktiv socialpolitik.
9
Dermed sikres det, at udbetalt jobpræmie på op til 600 kr. pr. måned, jf. § 3, stk. 1, i lov nr. 1593 af22. december 2010 ikke medfører en reduktion af kontanthjælp m.v.Det foreslås endvidere, at § 33, stk. 1, udvides med et nr. 9, hvorefter jobpræmie udbetalt forperioden fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014 efter lov om en 2 årig forsøgsordning omjobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed, jf. lovforslagets § 1, ikke medførerfradrag i hjælp efter lov om aktiv socialpolitik.4.2.1. IkrafttrædenForslaget om udvidelsen af § 33, stk. 1, med et nyt nr. 8, foreslås at have virkning medtilbagevirkende kraft den 1. januar 2011, jf. lovforslagets § 16 om ikrafttræden.Dermed sikres intentionerne bag lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere,jf. lov nr. 1593 af 22. december 2010 om, at alle har en gevinst ved at vælge et liv påarbejdsmarkedet. Forsøget indebærer, at målgruppen for forsøget får en ekstra økonomisk gevinstved at skaffe sig arbejde, så de i større grad vil være økonomisk motiverede til at komme ud afledigheden.Det forudsættes, at kommunerne finder frem til de personer, som vil være berettiget til at fåefterbetalt hjælp, fordi de fx har fået reduceret deres supplerende kontanthjælp som følge af udbetaltjobpræmie. På landsplan er der tale om ca. 2000 personer om måneden i perioden fra januar 2011 tiljuli 2011, som har være berettiget til at modtage jobpræmien. Det skønnes dog, at der kun vil væretale om en lille andel af denne persongruppe, som eventuelt skal have efterbetalt hjælp.5. Ligestillingsmæssige overvejelserDer er foretaget en vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af elementerne i forslagetFor så vidt angår forslag til lov om en 2 årig forsøgsordning om jobpræmie tilkontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed, vurderes målgruppen for forsøget skønsmæssigtat udgøre 51 pct. kvinder. Forslaget vurderes derfor ikke umiddelbart at have ligestillingsmæssigekonsekvenser.For så vidt angår de foreslåede ændringer i lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enligeforsørgere og ændring i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets §§ 14 og 15, henvises til LF 52,Folketingsåret 2010-11, 1. samling, lov nr. 1593 af 22. december 2010. Her skønnedes det, at 93pct. af målgruppen for jobpræmieordningen til enlige er kvinder. Denne del af forslaget vil tilgodesedisse kvinder, således at de får en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet, hvorfor forslaget har enpositiv effekt for ligestillingen i forhold til arbejdsmarkedet.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeFinanslovsaftalen om ”Jobpræmieordning for langtidsledige kontanthjælpsmodtagere” vedrører en2-årig forsøgsordning om udbetaling af en jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere m.v. imålgruppen, som kommer i arbejde. Loven træder i kræft d. 1. juni 2012.Aftalen vil omfatte en samlet målgruppe på ca. 81.200 personer, og det forventes, at dergennemsnitligt vil blive udbetalt jobpræmie på 500 kr. pr. person til 7.600 personer på månedsbasis.Personer i målgruppen, der lever op til kriterierne om beskæftigelse, kan modtage jobpræmie forbeskæftigelse i perioden 1. juni 2012 til 31. maj. 2014.
10
Aftalen forventes at omfatte udgifter til udbetaling af jobpræmier for 23,1 mio. kr. i 2012, 47,9 mio.kr. i 2013 samt 19,9 mio. kr. i 2014. Kommunerne refunderes 100 pct. for udgifter til udbetaling afjobpræmier.Der vurderes at være kommunale administrative udgifter forbundet med ordningen for i alt 1,9 mio.kr. Udgifterne fordeler sig med 0,4 mio. kr. i 2012, 0,8 mio. kr. i 2013 og 0,7 mio. kr. i 2014.I forbindelse med ordningen er endvidere afsat statslige bevillinger på 1,0 mio. kr. til IT-understøtning i 2012 samt 1,0 mio. kr. til evaluering af ordningen i 2014.Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved ”Jobpræmieordning for langtidsledigekontanthjælpsmodtagere”Mio. kr. 2012-priser201220132014Stat24,147,920,9Kommuner0,40,80,7Stat og kommune i alt24,548,721,67. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.11. KommunikationsplanPersonerne i målgruppen vil fra kommunen få information om deres mulighed for at kunne fåjobpræmie.12. Hørte myndighederLovforslaget har været i høring hos følgende:Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Center for Ligebehandling af Handicappede,Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Frivilligrådet,Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD, Kommunernes Revision, KristeligArbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte,Statsforvaltningerne13. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositivekonsekvenser/mindreudgifterNegativekonsekvenser/merudgifter
20150,00,00,0
2012-priser
11
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Stat:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.
Stat:2012: 23,1 mio. kr.2013: 47,9 mio. kr.2014: 19,9 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Stat:2012: 1,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 1,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 0,4 mio. kr.2013: 0,8 mio. kr.2014: 0,7 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.IngenIngenIngenIngen
Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regioner
Stat:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.IngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1Til stk. 1Det foreslås, at det skal være en betingelse for at modtage jobpræmie, at man inden for det senesteår - dvs. i perioden fra 1. marts 2011 til og med 29. februar 2012 - har fået udbetalt ydelser m.v.som nævnt i bestemmelsens stk. 1, nr. 1-3, i 329 ud af 365 kalenderdage.For at opfylde kravet om forudgående ledighed skal personen helt eller delvist have modtaget eneller flere af følgende ydelser m.v. i 329 ud af 365 kalenderdage i perioden fra 1. marts 2011 til 29.februar 2012:- Kontant- eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik (herunder kontanthjælp underforrevalidering).- Introduktionsydelse efter lov om integration af udlændinge i Danmark.
12
– Løn til personer ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ellerkapitel 4 i integrationsloven, dog ikke personer, som samtidig modtager førtidspension. efter lov omsocial pension eller efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v.Perioder, hvor man har været ansat med løntilskud, indgår i opgørelsen af ledighed, fordi ansættelsemed løntilskud træder i stedet for forsørgelse som ledig. Da dette ikke er tilfældet forførtidspensionister i løntilskud, tæller sådanne perioder ikke som ledighed. Det forudsættes, at manovergår direkte fra kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse til ansættelse med løntilskud.Dette indebærer, at perioder med ansættelse med løntilskud, hvor personen modtog fxrevalideringsydelse eller sygedagpenge umiddelbart forud for løntilskudsansættelsen, ikke indgår iopgørelsen af ledighed.Det foreslås, at jobpræmien kommer til at omfatte personer, der den 29. februar 2012 var berettigettil og modtog kontanthjælp, dvs. personer, der opfylder betingelserne pr. 29. februar 2012. For dissepersoner kan der modtages jobpræmie i op til 24 måneder ved beskæftigelse i perioden fra den 1.juni 2012 til og med den 31. maj 2014.De personer, der opfylder betingelserne i § 1, stk. 1, udsøges på følgende måde:Arbejdsmarkedsstyrelsen opgør, hvilke personer som har fået udbetalt ydelser m.v. som nævnt i stk.1, nr. 1 – 3 i 329 ud af 365 kalenderdage i perioden fra den 1. marts 2011 til og med 29. februar2012, dvs. minimum 329 dage ud af 365 dage. Dette svarer til 47 uger ud af 52 uger, oglønmodtagere har ifølge Ferieloven således ret til 5 ugers ferie om året. Der vil være en del personermed ret til at holde ferie med optjente feriepenge fra tidligere arbejde, og disse personer ville ikkeblive medtaget i målgruppen, hvis kravet hertil var 100 pct. af dagene med ydelser.Oplysningerne om personer, der opfylder kravet om offentlig forsørgelse, vil af styrelsen blivesamkørt med CPR-registeret, så der kan ske en opdeling på kommuner. Samkøringen sker ikke ikontroløjemed. Den enkelte kommune vil alene få adgang til oplysninger om borgere med bopæl ikommunen.Det foreslås, at der ved opgørelsen af ledigheden medregnes de dage, hvor personen har modtagetde i stk. 1 nævnte ydelser m.v., uanset om ydelserne er udbetalt for hele dage eller enkelte timer i depågældende dage.Kontanthjælp og hjælp i særlige tilfælde efter §§ 81-83 og § 85 i lov om aktiv socialpolitik samtintroduktionsydelse og hjælp i særlige tilfælde efter §§ 35-37 og § 39 i lov om integration afudlændinge i Danmark udbetales månedsvis. Det foreslås, at ydelserne medregnes med de dage,hvor ydelserne er udbetalt.Til stk. 2Det foreslås, at personer, der modtager jobpræmie efter lov om 2 årig forsøgsordning om jobpræmietil enlige forsørgere, ikke samtidig kan modtage jobpræmie efter denne lov.Personer, der opfylder betingelserne pr. 29. februar 2012, og er omfattet af målgruppen forjobpræmieordningen for enlige forsørgere, kan modtage jobpræmie i op til 17 måneder efterforslaget til ny jobpræmieordning ved beskæftigelse i perioden fra den 1. januar 2013 til og med
13
den 31. maj 2014. Disse personer kan således først få udbetalt jobpræmie efter forslaget til nyjobpræmieordning for langvarige kontanthjælpsmodtagere, når den tidligere jobpræmieordning forenlige forsørgere ophører den 31. december 2012.
Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at kommunen uden ansøgning udbetaler en jobpræmie til personer, der opfylderbetingelserne i forslaget til § 1, stk. 1, og som i perioden fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj2014 har haft indtægter, der indberettes til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.Til stk. 2Det foreslås, at kommunen udbetaler jobpræmie til personer, der i perioden 1. juni 2012 til og med31. maj 2014 er registrerede til at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark, og som ikkesamtidig får udbetalt offentlige forsørgelsesydelser som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1 - 3,arbejdsløshedsdagpenge, feriedagpenge, revalideringsydelse, særlig ydelse, ledighedsydelse,barseldagpenge samt SU. Da kommunen ikke automatisk har oplysninger om indtægter vedselvstændig virksomhed, foreslås det, at selvstændige erhvervsdrivende skal ansøge om jobpræmie.Det foreslås, at jobpræmie til disse personer udbetales efter ansøgning for perioden efter, atkommunen har modtaget ansøgningen. Når den selvstændige erhvervsdrivende søger omjobpræmien, skal personen dokumentere, at pågældende har en selvstændig virksomhed iudbetalingsperioden, dvs. at pågældende har et CVR-nummer og er momsregistreret eller registreretfor betaling af lønsumsafgift m.v.Til stk. 3Det foreslås, at jobpræmien udbetales for de perioder fra 1. juni 2012 til og med 31. maj 2014, hvoren person opfylder betingelserne.
Til § 3Til stk. 1Det foreslås, at jobpræmien for lønmodtagere og andre, der modtager løn, vederlag og lignende, jf.bemærkningerne til stk. 2, skal udgøre 4 pct. af den månedlige indkomst opgjort efter stk. 2, doghøjst 600 kr. pr. måned.Til stk. 2Indkomstregisteret indeholder oplysninger om borgernes indkomstforhold.Ved at benytte oplysninger i indkomstregistret opnås en enkel og ubureaukratisk administration.Det foreslås, at indkomsten opgøres ud fra arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, jf.arbejdsmarkedsbidragsloven, som indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.Ved at beregne jobpræmien ud fra arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, der er indberettet tilindkomstregisteret, er det alene løn, ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats eller kapitel 4 i integrationsloven, ansættelse i fleksjob efter kapitel 13 i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats og honorarer m.v., som vil give en jobpræmie. Der udbetales
14
således ikke jobpræmie for fx arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, SU, pensionsudbetalinger ogerstatninger m.v.Herudover foreslås, at jobpræmien beregnes af lønindkomst erhvervet om bord på skibe, herunderom bord på danske skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister. Denne lønindkomst er ikkeer arbejdsmarkedsbidragspligtig, men er indberettet til indkomstregisteret.Jobpræmien opgøres ved at samkøre oplysningerne fra indkomstregisteret med antallet af personeromfattet af § 1, stk. 1, dvs. personer der den 29. februar 2012 var berettiget til og modtogkontanthjælp, og som på denne dag havde fået udbetalt ydelser m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, i 329ud af 365 kalenderdage i året forinden. Kommunen kan dermed opgøre personernesindtægtsgrundlag (arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst samt lønindkomst erhvervet om bord påskibe, herunder om bord på danske skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister) og beregneden konkrete jobpræmie.Til § 4Til stk. 1Det foreslås, at selvstændige erhvervsdrivende får en jobpræmie som et fast beløb på 600 kr. pr.måned, hvis de ikke samtidig modtager offentlige forsørgelsesydelser. Det er en betingelse, at manikke i udbetalingsperioden modtager følgende forsørgelsesydelser:– Dagpenge eller feriedagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.– Kontanthjælp, revalideringsydelse, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktivsocialpolitik.– Sygedagpenge efter lov om sygedagpenge.– Barselsdagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.– SU efter lov om statens uddannelsesstøtte.Det er et krav, at man er registreret til at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed i Det CentraleVirksomhedsregister, dvs. at pågældende har et CVR-nummer og er momsregistreret ellerregistreret for betaling af lønsumsafgift m.v.Det er uden betydning, i hvilken form virksomheden drives, fx som en selvstændig juridisk enhedeller som personligt drevet virksomhed.Til stk. 2Det foreslås, at personen skal give kommunen besked, hvis virksomheden ophører i løbet afudbetalingsperioden og andre oplysninger, der har betydning for udbetaling af jobpræmien.Til § 5Det foreslås, at den samlede præmie pr. måned ikke kan overstige 600 kr.Dette kan have betydning for en person, der driver selvstændig virksomhed, og som samtidig harlønarbejde i en anden virksomhed og får løn derfra, der indberettes til indkomstregisteret. Denneperson er berettiget til jobpræmie både som lønmodtager og som selvstændig. Til denne person vilder for en måned samlet højst kunne udbetales 600 kr.
15
Det samme gælder en person, der driver selvstændig virksomhed og samtidig udbetaler løn til sigselv. Lønnen vil blive indberettet til indkomstregistret og danne grundlag for beregning afjobpræmie. Denne person er berettiget til jobpræmie både som lønmodtager og som selvstændig,men vil for en måned samlet højst kunne få udbetalt 600 kr.Til § 6For hvert kvartal udsøger kommunen, hvilke personer, der er indberettetarbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst for i indkomstregistret, hvorefter præmien kan beregnes ogudbetales.Det foreslås, at kommunen beregner jobpræmien efter § 3. Ved udbetalingen afrundes til nærmestehele kronebeløb. Det foreslås, at beløb under 5 kr. ikke udbetales.Til stk. 2Det foreslås, at præmien udbetales kvartalsvist bagud og senest 45 dage efter udbetalingskvartaletsudløb. Baggrunden for dette er, at oplysningerne for den sidste måned i kvartalet skal væreindberettet til indkomstregisteret, og at der altid vil være en vis forsinkelse. Fx vil en person, der harlønindkomst i januar og februar måned men ikke i marts måned, senest få udbetalt jobpræmien 45dage efter udbetalingskvartalets udløb, dvs. cirka 15. maj.Til stk. 3Det foreslås, at hvis det konstateres, at en oplysning om en indkomst i indkomstregisteret harmedført fejl i udbetaling af jobpræmien, har kommunen pligt til at træffe afgørelse om, at der skalforetages regulering ved den følgende udbetaling. Hvis det viser sig, at indtægterne har værethøjere, skal der ske efterbetaling af jobpræmie. Har der været indberettet for høje indtægter, skal detfor meget udbetalte fradrages i jobpræmien for en ny periode.Fejl kan skyldes, at der er et vist tidsmæssigt efterslæb i beregningen for et kvartal, da en rækkevirksomheder ikke indberetter rettidigt til indkomstregisteret. Der vil for den næsteudbetalingsperiode blive taget hensyn til et sådant efterslæb.
Til § 7Det foreslås, at jobpræmien skal være skattefri og ikke skal medregnes ved beregning af tilskudefter lov om individuel boligstøtte og lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge,kontanthjælp, engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde efter §§ 81-83 og § 85 i lov om aktivsocialpolitik samt hjælp i særlige tilfælde efter §§ 35-37 og § 39 i lov om integration af udlændingei Danmark. Hjælp til udgifterne ved at forsørge et barn ydet efter § 84 i lov om aktiv socialpolitiker ikke medtaget, da hjælp efter § 84 i lov om aktiv socialpolitik ydes uafhængigt af indtægter ogformue hos den/dem, som har forældremyndigheden.Baggrunden for dette er, at jobpræmien skal være enkel at forstå for modtagerne. De skal såledeskunne regne med, at de pr. måned får op til 600 kr., som de ikke skal betale skat af, og som ikkereducerer deres boligsikring eller friplads i daginstitution eller deres kontanthjælp m.v.Med hensyn til særlig ydelse efter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik, modregnes jobpræmien ikke isærlig ydelse, jf. bekendtgørelse nr. 748 af 3. september 2002 om særlig ydelse efter § 74 i i lov om
16
aktiv socialpolitik, § 1, stk. 2, som henviser til principperne for fradrag i kontanthjælpen efter § 33 iloven.Til § 8Det foreslås, at kommunen kan træffe afgørelse om tilbagebetaling af jobpræmie, når en personmod bedre vidende uberettiget har modtaget jobpræmie efter denne lov.Kravet om bedre vidende er det samme som ond tro. Det vil sige, at personen vidste eller burdevide, at vedkommende modtog jobpræmien med urette. Det er en betingelse, at personen modtoghjælpen uberettiget, hvilket vil sige, at personen ikke opfyldte betingelserne for jobpræmien.Et eksempel herpå kan være, at en person ikke opfylder betingelsen om at have modtagetkontanthjælp m.v. i 329 ud af 365 kalenderdage inden for et år, jf. forslaget til § 1, fordi personenhavde ”sort” arbejde i perioden, der har bevirket, at kommunen efterfølgende har truffet afgørelseom tilbagebetaling af hjælpen. I denne situation opfylder personen ikke betingelserne for at fåjobpræmie, og kommunen kan i medfør af forslaget til § 8 træffe afgørelse om tilbagebetaling afjobpræmien. Afgørelsen vil kunne påklages til beskæftigelsesankenævnet, jf. forslaget til § 13.
Til § 9Til stk. 1For at motivere de berettigede personer til at intensivere jobsøgningen, så de kan få så meget ud afjobpræmieordningen som muligt foreslås, at orienteringen sker så hurtigt som muligt efter, atlovforslaget er vedtaget. Det foreslås, at orienteringen skal ske ved jobsamtalen som led i detindividuelle kontaktforløb efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og regler fastsat i medførheraf eller som led i opfølgningen i forbindelse med integrationsprogrammet. Orienteringen skalske skriftligt - ved brev eller mail – i alle andre situationer, når en person ikke er omfattet af detindividuelle kontaktforløb, fx fordi den pågældende har fundet ordinær beskæftigelse på fuld tid iperioden mellem målgruppens opgørelse pr. 29. februar 2012 og ordningens ikrafttrædelse den 1.juni 2012. Det skønnes, at der kun vil være tale om meget får personer, som skal orienteresskriftligt.Kommunernes orientering skal bl.a. indeholde oplysninger om, at personen i perioden fra den 1.marts 2011 til og med 29. februar 2012 i 329 ud af 365 kalenderdage helt eller delvist har modtageten eller flere af de ydelser m.v., der fremgår i § 1, stk. 1, og at personen kan optjene en jobpræmieunder de betingelser, der fremgår i §§ 1 og 2.Herved er persondatalovens regler om oplysningspligt over for den registrerede - som vil kunnemodtage jobpræmie - opfyldt, jf. persondatalovens § 29.Til stk. 2Det foreslås, at kommunerne bruger deres allerede eksisterende terminaladgang tileIndkomstregisteret d.v.s adgang til opslag i registeret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister iforbindelse med administrationen af jobpræmieordningen. Med samme formål skal kommunernekunne sammenholde oplysningerne fra eIndkomstregisteret med deres øvrige registre.
17
Kommunerne kan alene få adgang til forud definerede data i indkomstregisteret, jf. § 15, stk. 3, ibekendtgørelse nr. 1256 af 9. november 2010 om et indkomstregister. Der skal indgås en aftale medSKAT om hvilke oplysninger og felter i indkomstregisteret, der skal være adgang til. Herved erpersondatalovens bestemmelser om, at der alene må behandles relevante og tilstrækkeligeoplysninger til udtrykkeligt angivne og klare formål, opfyldt.Ved at benytte oplysninger i indkomstregistret opnås en enkel administration, jf. bemærkningernetil § 3, stk. 2, hvor borgerne - som hovedregel - uden at skulle ansøge om jobpræmien, får denneudbetalt efterhånden som præmien optjenes. Det er derfor nødvendigt og sagligt, at kommunernefor de personer, der kan være berettigede til jobpræmie, får adgang til de relevante oplysninger iindkomstregisteret, jf. § 3, stk. 2.Til § 10Det foreslås, at hvis borgeren flytter til en anden kommune efter lovens ikrafttrædelse, skalfraflytningskommunen orientere tilflytningskommunen herom, således at den nye kommune kanovertage opgaven med jobpræmien.Det forudsættes, at lov om retssikkerhed og administration på det sociale område kommer til atgælde for jobpræmie efter denne lov. Dette sker ved en ændring af bekendtgørelsen omretssikkerhed og administration på det sociale område.Det er opholdskommunen, som har forpligtelsen til at udbetale jobpræmien, jf. § 9 i lov omretssikkerhed og administration på det sociale område.Til § 11For at minimere de administrative byrder for borgerne og kommunerne foreslås det, atadministrationen af jobpræmien og den efterfølgende opfølgning og evaluering i videst muligeomfang sker ved genanvendelse af 1) data i det fælles it-baserede datagrundlag påbeskæftigelsesområdet, jf. kapitel 11 og 12 i lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats, suppleret med 2) data om personer omfattet af § 1, samt 3) brug afindkomstregisteret.Anvendelsen af oplysninger om personer omfattet af § 1 sker inden for rammerne afpersondatalovens § 5, stk. 2, hvorefter indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivneog saglige formål, og senere behandling ikke må være uforenelig med disse formål. Det er såledesikke uforeneligt med de formål, hvortil data oprindeligt er indsamlet at (gen)anvende depågældende oplysninger i forbindelse forvaltningen af jobpræmieordningen.Det følger af persondatalovens § 5, stk. 3, at oplysninger, som behandles, skal være relevante ogtilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortiloplysningerne indsamles, og de formål hvortil oplysningerne senere behandles. Til brug forgennemførelsen af jobpræmieordningen er det imidlertid nødvendigt, at Arbejdsmarkedsstyrelsen tilkommunen eller dennes databehandler videregiver oplysninger om alle personer, der har modtagetde i § 1, stk. 1, nævnte ydelser i 329 ud af 365 kalenderdage i perioden fra den 1. marts 2011 til den29. februar 2012.
18
Denne videregivelse af bruttomålgruppen er en fravigelse af videregivelsesbestemmelserne ipersondatalovens § 8, stk. 3. Persondataloven gennemfører direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om friudveksling af sådanne oplysninger. Bestemmelsen i § 8, stk. 3, udspringer imidlertid ikke afdirektivet, og en fravigelse af denne bestemmelse er derfor ikke i strid med direktivet.Stk. 1 giver hjemmel til, at Arbejdsmarkedsstyrelsen kan identificere personer, der har modtaget dei § 1, stk. 1, nævnte ydelser i 329 ud af 365 kalenderdage i perioden fra den 1. marts 2011 til ogmed den 29. februar 2012. Det sker ved genanvendelse data i det fælles datagrundlag iArbejdsmarkedsstyrelsen, jf. kapitel 11 og 12 i lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats. Bestemmelsen giver endvidere hjemmel til, at Arbejdsmarkedsstyrelsen udensamtykke fra borgeren videregiver data om personkredsen til kommunen eller dennesdatabehandler. Den enkelte kommune vil alene få adgang til oplysninger om borgere med bopæl ikommunen.Kommunen må ikke anvende oplysningerne om personer, der har modtaget de i § 1, stk. 1, nævnteydelser i 329 ud af 365 kalenderdage i perioden fra den 1. marts 2011 til den 29. februar 2012 tilandre formål end forvaltning af jobpræmieordningen.Denne lov om en jobpræmieordning er en arbejdsmarkedspolitisk foranstaltning og er derforomfattet af bestemmelserne i det fælles datagrundlag i kapitel 11 og 12 i lov om ansvaret for ogstyringen af den aktive beskæftigelsesindsats.Det indebærer blandt andet at:– Oplysninger i det fælles datagrundlag kan bruges til fastlæggelse af borgernes rettigheder ogpligter efter lovgivningen, jf. styringslovens § 58, stk. 2.– Oplysninger om resultater og effekter af jobpræmieordningen kan indgå i Jobindsats.dk, jf.styringslovens § 59, stk. 1.– Kommunerne har pligt til at tilvejebringe og indsende statistiske oplysninger m.v., sombeskæftigelsesministeren anmoder om, jf. styringslovens § 67, stk. 1, nr. 1, og stk. 2.Arbejdsmarkedsstyrelsen videregiver alene lister med CPR-numre til kommunerne ompersonkredsen og ikke andre oplysninger. Listen indeholder data om langvarigt ledige og er derforomfattet af persondatalovens § 8, stk.1, om behandling af persondata, som indikerer socialeproblemer.Da videregivelsen af data sker som led i forvaltning af lovgivningen, herunder fastlæggelse afretskrav, kan videregivelsen ske uden samtykke fra borgeren, jf. persondatalovens § 8, stk. 2, nr. 3.Videregivelsen kan tillige ske uden orientering af borgeren, jf. persondatalovens § 29, stk. 2. Dettegælder også i forhold til personer, der har modtaget de i § 1, stk. 1, nævnte ydelser i 329 ud af 365kalenderdage i perioden fra den 1. marts 2011 til den 29. februar 2012 men ikke opfylderbetingelserne for jobpræmie.Bestemmelsen i stk. 2 giver hjemmel til, at kommunen til forvaltning af jobpræmieordningen,herunder fastlæggelse af jobpræmiens størrelse, uden samtykke fra borgeren sammenstillerindividdata om offentlig forsørgelse, jf. stk. 1, med indkomstdata indhentet i indkomstregistret.Bestemmelsen i stk. 3 vedrører kommunens forvaltning af jobpræmieordningen for personer, som erregistreret til at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed, og hvor der ikke findes
19
indkomstoplysninger i indkomstregistreret. Her skal borgeren ansøge om jobpræmien, men må ikkesamtidig modtage ydelser fra det offentlige som nævnt i § 2, stk. 2. Kommunen anvender på detteområde indkomstregistreret til at kontrollere, at ansøgeren om jobpræmie ikke samtidig harmodtaget forsørgelsesydelser fra det offentlige. Der er tale om en forudgående kontrol og påansøgningsskemaet skal kommunen orientere ansøgeren om, at kommunen vil foretage den anførtekontrol.Til § 12Til stk. 1Det foreslås, at staten refunderer 100 pct. af kommunens udgifter til jobpræmie og yderforskudsrefusion til kommunen.Der oprettes en lovbunden finanslovskonto til udbetaling af refusion for kommunale udgifter tiljobpræmieordningen. Der oprettes endvidere en funktion i den kommunale kontoplan til konteringaf kommunale udgifter til ordningen. Udbetalinger og tilbagebetalinger konteres på samme funktioni den kommunale kontoplan. Refusionsudbetalingerne administreres via de sædvanligerefusionsmekanismer.Til § 13Det foreslås, at der kan klages til beskæftigelsesankenævnet over kommunens afgørelser omjobpræmie. Klagerne til beskæftigelsesankenævnet skal behandles efter kapitel 10 i lov omretssikkerhed og administration på det sociale område. Dette indebærer bl.a., at klagen skal skeinden 4 uger fra det tidspunkt, hvor personen har modtaget afgørelsen, og at klagen kan indbringesaf den, som afgørelsen vedrører.
Til § 14Efter den gældende § 7 i lov om 2 årig jobpræmie til enlige forsørgere, lov nr. 1593 af 22. december2010, medregnes jobpræmien ikke ved beregning af tilskud efter lov om individuel boligstøtte oglov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, enkeltydelser efter lov om aktivsocialpolitik og enkeltydelser efter lov om integration af udlændinge i Danmark.Med den foreslåede formulering af § 7, præciseres det, at bestemmelsen herudover omfatterkontanthjælp, starthjælp, engangshjælp, samt hjælp i særlige tilfælde efter §§ 81-83 og § 85 i lovom en aktiv socialpolitik samt introduktionsydelse, engangshjælp og hjælp i særlige tilfælde efter§§ 35-37 og § 39 i lov om integration af udlændinge i Danmark. Hjælp til udgifterne ved at forsørgeet barn ydet efter § 84 i lov om aktiv socialpolitik er ikke medtaget, da hjælp efter § 84 i lov omaktiv socialpolitik ydes uafhængigt af indtægter og formue hos den/dem, som harforældremyndigheden.Dermed sikres det, at udbetalt jobpræmie op til 600 kr. pr. måned, jf. § 3, stk. 1, i lov nr. 1593 af 22.december 2010 ikke medfører en reduktion af supplerende kontanthjælp m.v.Med hensyn til særlig ydelse efter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik, modregnes jobpræmien ikke isærlig ydelse, jf. bekendtgørelse nr. 748 af 3. september 2002 om særlig ydelse efter § 74 i i lov om
20
aktiv socialpolitik, § 1, stk. 2, som henviser til principperne for fradrag i kontanthjælpen efter § 33 iloven.Det foreslås, at den ændrede formulering af § 7 tillægges tilbagevirkende kraft fra den 1. januar2011, jf. lovforslagets § 16 om ikrafttræden.
Til § 15Efter den gældende § 33, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik er der ikke mulighed for at se bort fraudbetalt jobpræmie ved beregning af hjælp efter lov om aktiv socialpolitik.Med indsættelsen af § 33, stk.1, nr. 8 og 9, sikres det, at udbetalt jobpræmie på op til 600 kr., jf. § 3,stk. 1, i lov nr. 1593 af 22. december 2010 om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie til enligeforsørgere og dette lovforslags § 1 om 2 årig forsøgsordning om jobpræmie tilkontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed ikke medfører fradrag i hjælp efter lov om aktivsocialpolitik.Ændringen i § 33, stk. 1, nr. 8 og 9, betyder, at jobpræmien ikke indgår i opgørelsen afnettoindtægterne i forbindelse med beregning af særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.Det følger af § 8 i bekendtgørelse nr. 911 af 25. september 2009 om særlig støtte efter § 34 i lov omaktiv socialpolitik, at de indtægter, der ikke foretages fradrag for efter § 33 i lov om aktivsocialpolitik, heller ikke indgår i opgørelsen af nettoindtægterne, der ligger til grund for beregningaf særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.Med hensyn til særlig ydelse efter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik, modregnes jobpræmien ikke isærlig ydelse, jf. bekendtgørelse nr. 748 af 3. september 2002 om særlig ydelse efter § 74 i lov omaktiv socialpolitik, § 1, stk. 2, som henviser til principperne for fradrag i kontanthjælpen efter § 33 iloven.Forslaget om udvidelsen af § 33, stk. 1, med et nyt nr. 8, foreslås at have virkning medtilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2011, jf. lovforslagets § 16, stk. 2.
Til § 16Til stk. 1Det foreslås, at lovforslagets § 1 om en 2 årig forsøgsordning om jobpræmie tilkontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed træder i kraft den 1. juni 2012.Til stk. 2Det foreslås, at lovforslagets § 14, om ændring af § 7 i lov om jobpræmie til enlige forsørgere oglovforslagets § 15, om ændring § 33, stk. 1 i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter der indsættes etnyt nr. 8, får virkning med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2011.Dermed sikres de oprindelige intentioner, som ligger bag lov om jobpræmie til enlige forsørgere,lov nr. 1593 af 22. december 2010 om, at udbetaling af jobpræmie ikke medfører en reduktion afsupplerende kontanthjælp m.v.
21
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
22