Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1088788_0001.png
1088788_0002.png
1088788_0003.png
1088788_0004.png
1088788_0005.png
1088788_0006.png
1088788_0007.png
1088788_0008.png
1088788_0009.png
1088788_0010.png
1088788_0011.png
1088788_0012.png
1088788_0013.png
1088788_0014.png
1088788_0015.png
1088788_0016.png
1088788_0017.png
1088788_0018.png
1088788_0019.png
1088788_0020.png
1088788_0021.png
1088788_0022.png
1088788_0023.png
1088788_0024.png
1088788_0025.png
1088788_0026.png
1088788_0027.png
1088788_0028.png
1088788_0029.png
1088788_0030.png
1088788_0031.png
1088788_0032.png
UDKAST til lovforslag – mindre intensiv indsats. 23. februar 2012.
ForslagtilLov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, lov om aktivsocialpolitik, lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven) og lov omansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats(Mindre intensiv indsats, udvidelse af Beskæftigelsesrådets opgaveområder m.v.)
§1I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011, som ændretved § 3 i lov nr. 1364 af 28. december 2011 og senest ved § 1 i lov nr. 17 af 15. januar 2012,foretages følgende ændringer:1.I§ 14, stk. 1,indsættes efter 1. pkt.:” Samtalen afholdes ved personligt fremmøde, jf. dog § 21 f om mindre intensiv indsats.”2.I§ 16, stk. 1,indsættes efter 1. pkt.:” Samtalen afholdes ved personligt fremmøde, jf. dog § 17, stk. 2, § 18, stk. 2, og § 21 f.”3.Efter § 21 e indsættes før afsnit IV som nyt afsnit III a:”AfsnitIII aMindre intensiv indsats for visse persongrupperKapitel 7 aFritagelse fra pligt til personligt fremmøde til samtaler og fra pligt til tilbud§ 21 f.En person, som er omfattet af § 2, nr. 1-3 eller 7, er ikke omfattet af pligten til at mødepersonligt op til samtaler om cv efter § 14, til jobsamtaler efter §§ 16-20 og § 73 a eller af pligten tiltilbud efter kapitlerne 16-17 eller § 74 b, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, jf. dog stk. 3, hvispersonen1) kan dokumentere, at pågældende inden for de næste 6 uger skal påbegynde ordinærbeskæftigelse på fuld tid, skal på barsel, overgå til efterløn, fleksydelse eller folkepension, eller2) er omfattet af en arbejdsfordelingsordning eller kan dokumentere, at pågældende er hjemsendtpå grund af vejrlig eller materialemangel.Stk. 2.I stedet for samtaler ved personligt fremmøde holdes kontakten efter stk. 1 telefonisk,digitalt eller ved brev.Stk. 3.Jobcenteret kan ud fra en konkret vurdering beslutte, at en person fortsat skal være omfattetaf pligten til at møde personligt op til samtaler om personens cv eller til jobsamtaler og af pligten tilat deltage i tilbud, hvis jobcenteret vurderer,1) at der er tale om misbrug af eller spekulation i muligheden for at blive undtaget fra at mødepersonligt op til samtaler og deltage i tilbud,
1
2) at der er gode muligheder for beskæftigelse inden for personens fagområde, eller3) at det fortsat vil være til fordel for personen at være omfattet af pligten til at møde personligt optil samtaler og deltage i tilbud.”4.I§ 73 a, stk. 2,indsættes som3. pkt.:” Samtalen afholdes ved personligt fremmøde, jf. dog § 21 f om mindre intensiv indsats.”5.§ 84, stk. 1, 2. pkt.,affattes således:”Dette gælder dog ikke, hvis pligten til tilbud er bortfaldet efter § 21 f om mindre intensiv indsatseller § 91 eller under deltagelse i selvvalgt uddannelse efter kapitel 8 a.”6.I§ 91 aindsættes som nytstk. 1:”Personer, som er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, har pligt til at tage imod tilbud efter dette kapitel.Dette gælder dog ikke, hvis pligten til tilbud er bortfaldet efter § 21 f om mindre intensiv indsats.”Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og 3.§2I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, som ændret ved lovnr. 1539 af 21. december 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 13, stk. 4, 1. pkt.,ændres ”stk. 5 og 6” til: ” stk. 5, 6 og § 13 a”.2.§ 13, stk. 4, nr. 1,ophæves.Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.3.Efter § 13 indsættes:§ 13 a.Sygemeldte, der inden for de næste 6 uger forventes fuldt raskmeldt og på vej tilbage i jobeller forventes at gå på barsel, skal ikke møde personligt op til opfølgningssamtaler efter § 13, stk.4, 1. pkt. Opfølgningen sker i stedet telefonisk, digitalt eller ved brev. Sygemeldte skal heller ikkedeltage i tilbud efter § 15 og § 15 a. Sygemeldte, som allerede deltager i tilbud, har ret til atfærdiggøre tilbuddet.Stk. 2.Uanset bestemmelserne i stk. 1 kan jobcenteret ud fra en konkret vurdering beslutte, at ensygemeldt fortsat skal møde personligt op til opfølgningssamtaler og deltage i tilbud efter § 15 og §15 a, hvis jobcenteret vurderer, at1) der er tale om misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for at blive undtaget fra atdeltage i tilbud og møde personligt op til opfølgningssamtaler, eller2) det fortsat vil være til fordel for den sygemeldte at være omfattet af den almindelige opfølgningog dermed møde personligt op til opfølgningssamtaler samt deltage i tilbud.”§3I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som senest ændret vedlov nr. 1364 af 28. december 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 13, stk. 3., 1. pkt.,indsættes efter ”integrationsloven”: ”med mindre ansøgeren i medfør af §21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats eller integrationslovens §16, stk. 4, 1. pkt., ikke er forpligtet til at tage imod tilbud”.
2
2.I§ 74 b, stk. 1, nr. 3,indsættes efter ”lov om en aktiv beskæftigelsesindsats”: ”med mindrepersonen i medfør af § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsatsikke er forpligtet til at tage imod tilbud.”
§4I lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af20. august 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 462 af 18. maj 2011 og § 2 i lov nr. 1364 af 28.december 2011, foretages følgende ændringer:1.I § 16, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter ”dele”: ”idet § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsom en mindre intensiv indsats dog finder tilsvarende anvendelse for så vidt angår udlændingenspligt til at deltage i beskæftigelsesrettede tilbud”.2.I§ 20, stk. 1,indsættes efter 6. pkt.:”Ved vurderingen af, om det er hensigtsmæssigt, at samtalen sker telefonisk, digitalt eller på andentilsvarende måde, finder § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats tilsvarende anvendelse,medmindre omstændigheder vedrørende udlændingens deltagelse i danskuddannelse, jf. § 21, ellerkursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie, jf. § 22, tilsiger, at udlændingenmøder personligt frem.”
§5
I lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 731af 15. juni 2010, som bl.a. ændret ved § 2 i lov nr. 1596 af 22. december 2010 og senest ved § 3 i [L69 …..], foretages følgende ændringer:1.§ 34, stk. 5,affattes således:”Stk.5.Der tilforordnes rådet tre repræsentanter for Beskæftigelsesministeriet, en repræsentant forFinansministeriet, en repræsentant for Social- og Integrationsministeriet og en repræsentant forBørne- og Undervisningsministeriet.”2.I§ 35, stk. 1,udgår: ” og ministeren for flygtninge, indvandrere og integration”.3.I §35, stk. 1, nr. 4,ændres ”beskæftigelsesindsatsen og” til: ”beskæftigelsesindsatsen,”.4.I§ 35, stk. 1,indsættes efter nr. 4 som nytnr. 5:”5) opfølgning på udviklingen af udenlandsk arbejdskraft i Danmark og rammer for internationalrekruttering, og”Nr. 5 bliver herefter nr. 6.
§6Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juni 2012
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Baggrunden for lovforslaget1.2. Den administrative udmøntning, der har fundet sted efter lov om arbejdsløshedsforsikringm.v.1.3. Evaluering af forsøg med mindre intensiv indsats2. Lovforslagets indhold2.1. Mindre intensiv indsats - lov om en aktiv beskæftigelsesindsats2.1.1. Gældende regler2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Mindre intensiv indsats – lov om sygedagpenge2.2.1. Gældende regler2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. Mindre intensiv indsats – lov om aktiv socialpolitik2.3.1. Gældende regler2.3.2. Den foreslåede ordning2.4. Mindre intensiv indsats – lov om integration af udlændinge i Danmark2.4.1. Gældende regler2.4.2. Den foreslåede ordning2.5. Ændring af sammensætningen af tilforordnede i Beskæftigelsesrådet og udvidelse afBeskæftigelsesrådets opgaver2.5.1. Gældende regler2.5.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1. Mindre intensiv indsats - lov om en aktiv beskæftigelsesindsats3.2. Mindre intensiv indsats – lov om sygedagpenge3.3. Mindre intensiv indsats – lov om integration af udlændinge i Danmark4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
4
5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningLovforslaget indeholder den lovgivningsmæssige udmøntning af en del af aftalen af 4. maj 2011 omforenkling af beskæftigelsesindsatsen. Aftalen er indgået mellem Socialdemokraterne, RadikaleVenstre, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance ogKristendemokraterne.Lovforslaget udmønter aftalens punkt 3 om en mindre intensiv indsats for personer på vej i job, påbarsel, efterløn, fleksydelse eller pension inden for 6 uger og for personer, der er påarbejdsfordeling eller hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel.Derudover indeholder lovforslaget forslag til konsekvensændringer i sammensætningen aftilforordnede i Beskæftigelsesrådet som følge af ressortændring mellem ministerier, samt forslagom, at Beskæftigelsesrådet rådgiver og afgiver indstilling til beskæftigelsesministeren omopfølgning på udviklingen af udenlandsk arbejdskraft i Danmark og rammer for internationalrekruttering.Forslaget om en mindre intensiv indsats indgår som et element i den tidligere regerings opfyldelseaf flerårsaftalen fra 2008 med KL om frigørelse af ressourcer til borgernær service i kommunerne i2009-2013.Lovforslaget skal ses i sammenhæng med følgende lovforslag, der er fremsat i indeværendesamling, og som vedrører den lovgivningsmæssige udmøntning af de øvrige dele af aftalen omforenkling af beskæftigelsesindsatsen:--Lovforslag nr. L 69: Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ogforskellige andre love (Forenkling af beskæftigelsesindsatsen m.v.)Lovforslag nr. L 70: Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension samt lov omretssikkerhed og administration på det sociale område (Forenkling af reglerne om optagelse ogoverflytning samt afskaffelse af kombinationsforsikring og uddannelsesydelse m.v.)Lovforslag nr. L 71: Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge og barselloven(Forenkling af indsatsen for syge- og barselsdagpengemodtagere, aftale om ret til sygedagpengefra 1. fraværsdag for selvstændige erhvervsdrivende ved langvarig eller kronisk lidelse m.v.).
-
1.1. Baggrunden for lovforslagetSocialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,Liberal Alliance og Kristendemokraterne indgik den 4. maj 2011 en aftale om forenkling af
5
beskæftigelsesindsatsen. Aftalen rydder op i overflødige regler og bureaukrati, så mennesker udenjob kan hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurtigst muligt.Aftalepartierne er derfor enige om at gennemføre 44 initiativer, som skal bidrage til, at ledige,virksomheder, selvstændige, kommuner og arbejdsløshedskasser, der til daglig bruger og har nytteaf et velfungerende arbejdsmarked, får en mindre bøvlet hverdag. Aftalen indeholder initiativerinden for områderne: Samtaler og kontakt, aktive tilbud, selvstændige og samspil med virksom-heder samt enklere ydelser.De mange initiativer er fremkommet på baggrund af idéer og forslag fra borgere, virksomheder,organisationer og medarbejdere i kommuner og arbejdsløshedskasser, som gennem deres dagligearbejde ved, hvor der er mulighed for forenkling.Med initiativerne kommer borgere, virksomheder, selvstændige, kommuner og arbejdsløsheds-kasser til at bruge mindre tid på bureaukrati.Som led i aftalen om forenkling af beskæftigelsesindsatsen blev der aftalt følgende om mindreintensiv indsats:”Ledige, som er på vej i job, på barsel, efterløn/fleksydelse eller pension inden for de næste seksuger, og personer, der er på arbejdsfordeling eller hjemsendt på grund af vejrlig ellermaterialemangel, skal være omfattet af en mindre intensiv indsats. Det indebærer, at de ikkelængere skal møde personligt op til samtaler i jobcentret, hos anden aktør eller hosarbejdsløshedskassen, og at de heller ikke skal deltage i aktive tilbud. De skal desuden kun søgejob, som det er relevant for dem at søge, fx vikar- og afløserjob. Tilsvarende gælder forsygedagpengemodtagere, der forventes fuldt raskmeldt og på vej tilbage i job eller skal på barsel.”Det indgik i aftalen, at ordningen med mindre intensiv indsats skulle sættes i gang som forsøg ioktober 2011. Forsøget skulle evalueres, hvorefter der skulle fremsættes lovforslag med henblik påpermanentgørelse med ikrafttræden den 1. maj 2012. Det forventede ikrafttrædelsestidspunkt erefterfølgende ændret til den 1. juni 2012. Der henvises til pkt. 1.3.I juli måned 2011 blev der med hjemmel i forsøgsbestemmelsen i § 116 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats udsendt en forsøgsbekendtgørelse til ikrafttræden den 1. oktober 2011. Iforsøgsbekendtgørelsen blev der i overensstemmelse med aftalen fastsat regler om en mindreintensiv indsats for dagpengemodtagere, kontant- og starthjælpsmodtagere samt modtagere afledighedsydelse og særlig ydelse samt for personer, der er på arbejdsfordeling eller hjemsendt pågrund af vejrlig eller materialemangel.I oktober 2011 blev der med hjemmel i bl.a. § 80 i lov om sygedagpenge udsendt enforsøgsbekendtgørelse til ikrafttræden den 1. november 2011. I forsøgsbekendtgørelsen blev derfastsat regler om mindre intensiv indsats for sygedagpengemodtagere. Hovedparten af landetsjobcentre, med undtagelse af jobcentrene i Gribskov, Slagelse, Kolding, Middelfart, Holstebro,Silkeborg, Struer og Viborg, er med i forsøget.1.2. Den administrative udmøntning, der har fundet sted efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.I november måned 2011 blev der med hjemmel i § 62, stk. 6, § 63, stk. 5, og § 65, stk. 6, i lov omarbejdsløshedsforsikring m.v. fastsat generelle regler i bekendtgørelse om rådighed, bekendtgørelse
6
om selvforskyldt ledighed og bekendtgørelse om en a-kasses pligt til at vejlede m.v., hvorefterledige dagpengemodtagere, som er omfattet af forsøg med mindre intensiv indsats, ikke skal mødeop til vejlednings- og rådighedssamtaler i arbejdsløshedskassen og ikke skal anses for at væreselvforskyldt ledige ved ophør i tilbud. Endvidere blev der fastsat regler om, at ledigedagpengemodtagere, som er omfattet af forsøg med mindre intensiv indsats, kun skal søge de job,som det er relevant for dem at søge, mens de er omfattet af den mindre intensive indsats – fx kortevikar- og afløserjob.At disse regler ikke blev fastsat i en forsøgsbekendtgørelse skyldes, at der ikke var hjemmel hertil ilov om arbejdsløshedsforsikring m.v.Reglerne blev udsendt til ikrafttræden den 21. november 2011.Da reglerne i bekendtgørelse om rådighed, bekendtgørelse om selvforskyldt ledighed ogbekendtgørelse om en a-kasses pligt til at vejlede m.v. i dag henviser til forsøget med mindreintensiv indsats, vil de blive ændret, således at de fremover henviser til (den permanente) ordningmed den mindre intensive indsats.1.3. Evaluering af forsøg med mindre intensiv indsatsEn evaluering af forsøgsordningen om mindre intensiv indsats, der har fungeret siden oktober 2011,viser følgende:Fra 1. oktober 2011 til udgangen af december har jobcentrene i 6.634 tilfælde fritaget personer efterforsøgsordningen om en mindre intensiv indsats. Med fritagelse menes tilfælde,hvor personen undtages fra at deltage i aktive tilbud, samt hvor ret og pligt-kravene til personenssamtaler opfyldes med andre kontaktformer end personligt fremmøde, fx jobsamtale pr. telefon,mail eller brev.Knap 63 pct. af alle fritagelser efter forsøgsordningen er givet til ydelsesmodtagere, der er på vej ijob inden for 6 uger. Personer, som er på arbejdsfordeling, eller som er hjemsendt på grund afvejrlig eller materialemangel, tegner sig for knap 17 procent. Godt 11 procent af fritagelsernebruges for personer, der går på barsel inden for 6 uger. Personer på vej på efterløn/fleksydelse indenfor 6 uger tegner sig for knap 8 procent af tilfældene med fritagelse, mens knap 2 procentanvendes i forhold til personer, der er på vej på folkepension inden for 6 uger.Langt hovedparten af fritagelserne er givet til dagpengemodtagere (godt 90 pct.). Kontant- ogstarthjælpsmodtagere har fået de fleste af de resterende fritagelser (knap 9 pct.), mens der kun erregistreret få fritagelser for sygedagpengemodtagere og fleksjobvisiterede (samlet under 1 pct.).Fritagelserne er næsten ligeligt fordelt på køn. Kønsfordelingen er også nogenlunde lige på deenkelte fritagelser - undtagen fritagelsesforholdet "Arbejdsfordeling, vejrlig eller materialemangel",som i ca. 4 ud af 5 tilfælde gives til mænd hhv. fritagelsesforholdet "Barsel inden for 6 uger" som i19 ud af 20 tilfælde gives til kvinder.83 procent på vej i job inden for 6 uger, som i den forbindelse havde fået fritagelse med startdato ioktober 2011 og slutdato frem til 30. november 2011, havde en lønindkomst i december 2011.
7
Fritagelserne er fra første måned med mulighed for fritagelsesregistrering i forbindelse med enmindre intensiv indsats - oktober 2011 - taget i brug i alle jobcentre, hvilket viser, at alle jobcentreer opmærksomme på muligheden for at fritage for disse forhold, og at jobcentrene gør brug affritagelsesmulighederne for en mindre intensiv indsats.Da forsøget kun har kørt i en relativ kort periode, kan den foreliggende evaluering kun belyseerfaringerne på et relativt spinkelt grundlag. Aftalepartierne er derfor enige om, at der et år efter, atordningen er gjort permanent, skal foretages en ny evaluering til belysning af, om ordningen virkerefter hensigten.
2. Lovforslagets indhold2.1. Mindre intensiv indsats - lov om en aktiv beskæftigelsesindsats2.1.1. Gældende regler:Efter gældende regler skal ledige, som inden for den nærmeste fremtid er på vej i varigt job, påbarsel, efterløn, fleksydelse eller pension, være aktivt arbejdssøgende, og de er omfattet af reglerneom deltagelse i samtaler og tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats på samme måde somandre ledige. Det samme gælder personer, som er på arbejdsfordeling, og personer, som erhjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel.Dog findes der regler i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, som undtager visse ledigefra det individuelle kontaktforløb og dermed fra jobsamtalerne i jobcenteret eller hos anden aktør.Det fremgår således af den gældende bestemmelse i § 28, stk. 2, nr. 6, i bekendtgørelsen, at ledige,som har en ansættelseskontrakt, hvor ansættelsen begynder inden for 4 uger, eller ledige som skalpå barsel inden for 4 uger, helt er undtaget fra kontaktforløbet.Disse ledige er med den gældende forsøgsbestemmelse omfattet af reglerne om en mindre intensivindsats. Det betyder, at de ikke helt er fritaget fra at skulle have kontakt med jobcenteret eller andenaktør, men at de følger reglerne for mindre intensiv indsats, således at der holdes kontakt telefonisk,digitalt eller ved brev.2.1.2. Den foreslåede ordningDet kan virke formålsløst, at personer, som er på vej i ordinær beskæftigelse på fuld tid eller påbarsel, efterløn, fleksydelse eller pension inden for forholdsvis kort tid, skal møde til samtaler ijobcenteret, hos arbejdsløshedskassen eller hos anden aktør og deltage i aktive tilbud efter dealmindelige regler.Det er også uhensigtsmæssigt for jobcenteret og arbejdsløshedskasserne at skulle bruge ressourcerpå disse personer. Der er derfor behov for varigt at lempe reglerne for samtaler og tilbud for dissepersoner.Det foreslås derfor at permanentgøre forsøgsreglerne fra forsøget om mindre intensiv indsats.Det foreslås, at modtagere af arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, ledighedsydelse eller særligydelse ikke skal være omfattet af pligten til at møde personligt op til cv-samtaler, til jobsamtalereller af pligten til at deltage i tilbud, såfremt de
8
--
kan dokumentere, at de inden for de næste 6 uger skal påbegynde ordinær beskæftigelse på fuldtid, på barsel eller overgå til efterløn, fleksydelse eller folkepension,er omfattet af en arbejdsfordelingsordning, eller kan dokumentere, at de er hjemsendt på grundaf vejrlig eller materialemangel.
I stedet for at personerne skal møde personligt op til samtalerne i jobcenteret, hosarbejdsløshedskassen eller hos anden aktør, holdes der kontakt telefonisk, digitalt eller ved brev.Det foreslås samtidig, at reglen i § 28, stk. 2, nr. 6, i bekendtgørelse om en aktivbeskæftigelsesindsats om, at ledige er helt undtaget fra kontaktforløbet, hvis de har enansættelseskontrakt, hvor ansættelsen begynder inden for 4 uger, eller hvis de skal på barsel indenfor 4 uger, ændres, så den ikke længere gælder for modtagere af arbejdsløshedsdagpenge ogkontanthjælp. Det indebærer – på samme måde som efter den gældende forsøgsbestemmelse – atdisse ledige ikke er helt fritaget fra kontakt med jobcenteret eller anden aktør, men at de i stedet eromfattet af reglerne for den mindre intensive indsats, således at der holdes kontakt telefonisk,digitalt eller ved brev.Personer, der er omfattet af reglerne for mindre intensiv indsats, er fortsat omfattet af pligten til atstå til rådighed efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. henholdsvis af pligten til aktivt at udnyttederes arbejdsmuligheder efter lov om aktiv socialpolitik. Dette indebærer bl.a., at de fortsat eromfattet af pligten til at søge job. De skal dog kun søge job, som er relevante for dem at søge, mensde er omfattet af den mindre intensive indsats fx korte vikar- og afløserjob.Forslaget indebærer, at jobcenteret, anden aktør eller arbejdsløshedskassen ikke skal indkalde enperson til cv-samtaler eller jobsamtaler ved personligt fremmøde, når den pågældende er omfattet afden mindre intensive indsats. Forslaget indebærer endvidere, at jobcenteret ikke skal give personer,der er omfattet af en mindre intensiv indsats, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Personer, som ønsker det, har dog ret til at møde personligt op til samtaler og til at få tilbud efterreglerne om ret og pligt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Det er således alenepligtentil at møde op til samtaler og deltage i tilbud, som personer, der eromfattet af den mindre intensive indsats, er undtaget fra.På samme måde har personer, som har fået eller deltager i et tilbud efter lovens kapitel 10-12, på dettidspunkt, hvor de bliver omfattet af den mindre intensive indsats, ret til at påbegynde ogfærdiggøre tilbuddet.Jobcenteret vil efter en konkret vurdering kunne beslutte, at personer, som inden for de næste 6 ugerer på vej i ordinær beskæftigelse på fuld tid, på barsel, efterløn, fleksydelse eller pension, eller somer i arbejdsfordeling eller hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel, skal være omfattet afden almindelige beskæftigelsesindsats, og dermed fortsat har pligt til at møde personligt op tilsamtaler og til at deltage i tilbud. Dette gælder, hvis jobcenteret vurderer:At der er tale om misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for en mindre intensivindsats. Fx hvis en person gentagne gange dokumenterer at være ansat i et job, som ikke blivertil noget alligevel, eller hvis en person har usædvanligt mange jobskift med indlagteledighedsperioder.At der er gode muligheder for beskæftigelse inden for personens fagområde.
9
At det fortsat vil være til fordel for personen at være omfattet af den almindeligebeskæftigelsesindsats. Fx hvis en person skal påbegynde et meget kortvarigt job, eller der erusikkerhed om personens fremtidige jobsituation.
2.2. Mindre intensiv indsats – lov om sygedagpenge2.2.1. Gældende reglerEfter gældende regler er sygemeldte, som inden for den nærmeste fremtid forventes fuldtraskmeldte og på vej i job, eller som skal på barsel, omfattet af reglerne for deltagelse iopfølgningssamtaler og tilbud på samme måde som andre sygemeldte.Som udgangspunkt holdes ved alle opfølgninger en individuel samtale. Dog kan opfølgningen sketelefonisk, digitalt eller ved brev, hvis1) den sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, og tilbagevenden på fuld tid skerinden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal finde sted,2) den sygemeldte er i tilbud,3) den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet delvist,4) den sygemeldte forventes at genoptage arbejdet på fuld tid inden for de første 13 ugerssygefravær, eller5) den sygemeldte skal opereres inden for 13 uger regnet fra opfølgningstidspunktet.Opfølgningen kan endvidere ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis sygdommen forhindrer enindividuel samtale.Hvis der er tale om en alvorlig sygdom, hvor kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssigeller mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation, foregår opfølgningen uden kontakt tilden sygemeldte (standby). Ved vurdering af, om en sygdom er alvorlig indgår navnlig, omsygdommen er livstruende.Kommunen kan iværksætte en indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det fremmerarbejdsfastholdelse og hurtigst mulig raskmelding. Der kan ikke iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis den sygemeldte kan vende gradvis tilbage tilarbejde. Der kan endvidere ikke iværksættes nye tilbud til sygemeldte i ansættelsesforhold, der haren klar diagnose og forventes fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra opfølgningstidspunktet.Sygemeldte, som inden for den nærmeste fremtid forventes fuldt raskmeldt og på vej i job eller somskal på barsel, er med den gældende forsøgsbestemmelse omfattet af reglerne om en mindreintensiv indsats. Det betyder, at de ikke er fritaget helt fra at deltage i kontaktforløbet, men atkontakten i stedet for ved personligt fremmøde holdes telefonisk, digitalt eller ved brev. Desudenskal de ikke deltage i tilbud.2.2.2. Den foreslåede ordningDet kan virke formålsløst, at sygemeldte, som er i den sidste del af deres sygdomsforløb, skal mødeop til samtaler i jobcenteret og deltage i aktive tilbud efter de almindelige regler. Også forjobcenteret er det uhensigtsmæssigt at skulle bruge ressourcer på disse personer.
10
Det foreslås derfor at permanentgøre forsøgsreglerne fra forsøget om mindre intensiv indsatsoverfor sygedagpengemodtagere.Det foreslås, at sygemeldte, som forventes fuldt raskmeldt og på vej i job eller skal på barsel, skalvære omfattet af en mindre intensiv indsats. Det indebærer, at de ikke skal møde personligt op tilopfølgningssamtaler i jobcentret og deltage i aktive tilbud.Det er kommunen, som ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag vurderer, om det er godtgjort,at den sygemeldte forventes at være ude af sygedagpengesystemet inden for de næste 6 uger.Sygemeldte, som fortsat ønsker at møde personligt op til opfølgningssamtaler, og som fortsatønsker at deltage i tilbud, kan deltage efter de gældende regler. Sygemeldte, der allerede deltager itilbud efter sygedagpengelovens § 15 og § 15 a, på det tidspunkt, hvor de bliver omfattet af denmindre intensive indsats, har ret til at færdiggøre tilbuddet.Jobcenteret kan efter en konkret vurdering beslutte, at en sygedagpengemodtager fortsat skal væreomfattet af den almindelige beskæftigelsesindsats og dermed fortsat har pligt til at møde personligtop til opfølgningssamtaler i jobcenteret og til at møde i tilbud.Efter sygedagpengelovens § 13, stk. 4, nr. 1, kan opfølgningen ske telefonisk, digitalt eller ved brev,hvis den sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk og tilbagevenden på fuld tid skerinden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal finde sted. Som konsekvens af aftalenom mindre intensiv indsats foreslås § 13, stk. 4, nr. 1, ophævet.2.3. Mindre intensiv indsats – lov om aktiv socialpolitik2.3.1. Gældende reglerEfter de gældende regler i § 13, stk. 3, 1. pkt., er det en betingelse for at få hjælp, at ansøgeren ogdennes ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller etrimeligt tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven. Hvis borgeren udebliverfra eller afslår et tilbud uden rimelig grund, medfører det en sanktion i form af fradrag i eller ophøraf hjælpen.Efter de gældende regler i § 74 b, stk. 1, nr. 3, er det en forudsætning for udbetaling afledighedsydelse og særlig ydelse, at personen tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats.2.3.2. Den foreslåede ordningMed forslaget om en mindre intensiv indsats har kontanthjælpsmodtagere ikke længere pligt til atdeltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller beskæftigelsesrettede tilbud efterden foreslåede bestemmelse i integrationslovens § 16, stk. 4, 1. pkt., jf. lovforslagets § 4, nr. 1, sålænge de er omfattet af den mindre intensive indsats. Som følge heraf foreslås det, at det kommer tilat fremgå direkte af reglen, at hvis en kontanthjælpsansøger eller -modtager er omfattet af denmindre intensive indsats, er det ikke en betingelse for at få hjælp, at den pågældende tager imod etrimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et rimeligt tilbud i medfør afintegrationsprogrammet efter integrationsloven.
11
Det følger endvidere af forslaget, at en modtager af ledighedsydelse eller særlig ydelse ikke længerehar pligt til at tage imod et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, så længe pågældendeer omfattet af en mindre intensiv indsats. Som følge heraf foreslås det, at det kommer til at fremgådirekte af reglen, at såfremt en modtager af ledighedsydelse eller særlig ydelse er omfattet af denmindre intensive indsats, er det ikke en forudsætning for at få hjælp, at den pågældende tager imodet rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.2.4. Mindre intensiv indsats – lov om integration af udlændinge i Danmark2.4.1. Gældende reglerDet følger af integrationsloven, at en udlænding, som får tilbudt et integrationsprogram, har pligt tilat deltage aktivt i programmets enkelte dele. Integrationsprogrammet består af danskuddannelse, afkursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie og – hvor dette er relevant, fx fordiudlændingen er ledig og modtager kontanthjælp – af beskæftigelsesrettede tilbud.Det følger af integrationsloven, at kommunalbestyrelsen i samarbejde med udlændingen skaludarbejde en integrationskontrakt. Integrationskontrakten skal beskrive udlændingensbeskæftigelses- eller uddannelsesmål og fastlægge indholdet af de aktiviteter, der skal sikre, atmålene i kontrakten opfyldes. Af kontrakten skal det fremgå, i hvilken udstrækning udlændingenskal have tilbud i medfør af integrationsprogrammet. Ligeledes skal programmets indhold fremgå,herunder hvorledes forholdet skal være mellem beskæftigelsesrettede tilbud, danskuddannelse efterdanskuddannelsesloven og kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie.Kommunalbestyrelsen har pligt til løbende efter behov at følge op på en udlændingsintegrationskontrakt. Indtil udlændingen har opfyldt de mål, som er fastsat eller aftalt iintegrationskontrakten, skal opfølgning finde sted mindst hver tredje måned. For udlændinge, der eri ordinær beskæftigelse eller ordinær uddannelse, og som ikke modtager kontanthjælp, skalopfølgning dog kun foretages hver 12. måned, medmindre der er behov for hyppigere opfølgning.For udlændinge, der benytter sig af en ret til fravær i medfør af barselloven, skal opfølgningen påintegrationskontrakten først finde sted 6 måneder efter barnets fødsel og derefter i forbindelse medden lovlige fraværsperiodes udløb, medmindre der er behov for en hyppigere opfølgning. Harudlændingen opfyldt målene i integrationskontrakten, skal kommunalbestyrelsen alene følge op påkontrakten, hvis der opstår behov for det.Opfølgningen skal ske ved en individuel samtale, dvs. ved udlændingens personlige fremmøde.Hvis det er hensigtsmæssigt, kan samtalen dog ske telefonisk, digitalt eller på anden tilsvarendemåde.2.4.2. Den foreslåede ordningFor så vidt angår kommende regler om mindre intensiv indsats foreslås det, at der i henseende tilden beskæftigelsesrettede indsats tilvejebringes parallelitet mellem de regler, der gælder forudlændinge omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og de regler, der gælder forudlændinge omfattet af et integrationsprogram efter integrationsloven.Det foreslås på den baggrund, at reglerne om en mindre intensiv indsats skal finde tilsvarendeanvendelse for så vidt angår udlændingens pligt til at deltage i beskæftigelsesrettede tilbud efterintegrationsprogrammet.
12
Det indebærer, at udlændingen som udgangspunkt ikke vil være forpligtet til at deltage ibeskæftigelsesrettede tilbud, hvis udlændingen kan dokumentere, at han eller hun inden for denæste 6 uger skal påbegynde ordinær beskæftigelse på fuld tid, skal på barsel, skal overgå tilefterløn, fleksydelse eller folkepension, er omfattet af en arbejdsfordelingsordning eller kandokumentere at være hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel.Det foreslås endvidere, at reglerne om mindre intensiv indsats skal finde tilsvarende anvendelse vedvurderingen af, om opfølgningssamtalen for udlændinge omfattet af en integrationskontrakt kan sketelefonisk, digitalt eller på anden tilsvarende måde i stedet for ved udlændingens personligefremmøde.Tilsiger omstændigheder vedrørende udlændingens deltagelse i danskuddannelse og kursus i danskesamfundsforhold og dansk kultur og historie, at udlændingen giver personligt møde, skalopfølgningssamtalen dog ikke kunne ske telefonisk, digitalt eller på anden tilsvarende måde, selvomdette ud fra en isoleret beskæftigelsesmæssig synsvinkel måtte være tilstrækkeligt.2.5. Ændring af sammensætningen af tilforordnede i Beskæftigelsesrådet og udvidelse afBeskæftigelsesrådets opgaver2.5.1. Gældende reglerEfter de gældende regler er der tilforordnet Beskæftigelsesrådet tre repræsentanter forBeskæftigelsesministeriet, to repræsentanter for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere ogIntegration, en repræsentant for Finansministeriet, en repræsentant for Socialministeriet og enrepræsentant for Undervisningsministeriet.Beskæftigelsesrådet medvirker i styringen af beskæftigelsesindsatsen gennem rådgivning afbeskæftigelsesministeren og ministeren for flygtninge, indvandrere og integration og afgiverindstilling om 1) større beskæftigelsespolitiske udspil, herunder tilrettelæggelse og offentliggørelseaf analyser, 2) forsøgsaktiviteter, projekter og udviklingsprogrammer, 3) beskæftigelsesministerenskontrakt med de regionale beskæftigelsesråd, jf. § 39, stk. 2, i lov om ansvaret for og styringen afden aktive beskæftigelsesindsats, herunder om ministerens udmelding af mål forbeskæftigelsesindsatsen, 4) opfølgning på beskæftigelsesindsatsen og 5) forslag til love og andenregelfastsættelse på det beskæftigelsespolitiske område.2.5.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at bestemmelsen i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsatsom tilforordnede fra ministerierne i Beskæftigelsesrådet konsekvensændres som følge afressortomlægninger mellem ministerierne i forbindelse med regeringsdannelsen i oktober 2011.Ved ressortomlægningen blev Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration nedlagt.Ressortansvaret for sager vedrørende integration af flygtninge og indvandrere på arbejdsmarkedetog i uddannelsessystemet samt sager vedrørende ophold på grund af beskæftigelse blev overført tilBeskæftigelsesministeriet, og ressortansvaret for sager om integrationspolitik, forebyggelse afradikalisering og integrationsanalyser blev overført til Socialministeriet, der skiftede navn til Social-og Integrationsministeriet. Undervisningsministeriet, der fik overført ressortansvaret for sagervedrørende dag-, fritids- og klubtilbud til børn og unge, skiftede navn til Børne- ogUndervisningsministeriet.
13
Beskæftigelsesrådet vil med forslaget have følgende tilforordnede: Tre repræsentanter forBeskæftigelsesministeriet, en repræsentant for Finansministeriet, en repræsentant for Social- ogIntegrationsministeriet og en repræsentant for Børne- og Undervisningsministeriet.Det foreslås desuden, at det udgår af den gældende bestemmelse, at Beskæftigelsesministeriet errådgivende for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, som blev nedlagt vedregeringsdannelsen i oktober 2011.Endelig foreslås, at Beskæftigelsesrådet i tillæg til rådets øvrige rådgivningsopgaver - som følge afdet stadigt større fokus på international rekruttering - også skal kunne rådgivebeskæftigelsesministeren om opfølgning på udviklingen af udenlandsk arbejdskraft i Danmark ogom rammer for international rekruttering. Rammer for international rekruttering kan fx værebetingelser for tildeling af opholds- og arbejdstilladelse, overvågning af udviklingen i udenlandskarbejdskraft på arbejdsmarkedet.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget er - 45,3 mio. kr. i 2012 og - 68,0 mio. kr. i2013 og frem, jf. det sammenfattende skema i pkt. 9. Af de samlede udgifter skønnes - 22,6 mio. kr.i 2012, - 26,2 mio. kr. i 2013 og - 26,5 mio. kr. i 2014 og frem at vedrøre kommunerne.Forslaget træder i kraft 1. juni 2012, hvorfor den økonomiske effekt af forslaget skønnes at være 2/3i 2012.De økonomiske konsekvenser af forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med konsekvenserne afforsøgene med en mindre intensiv indsats, der blev udmøntet i hhv. forsøgsbekendtgørelse nr. 829af 5. juli 2011, der trådte i kraft 1. oktober 2011, og i forsøgsbekendtgørelse nr. 1011 af 31. oktober2011, der trådte i kraft 1. november 2011. Forsøgene løber frem til 1. juni 2012.Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat og kommuneMio. kr., 2012-priser20122013-41,8-22,7Stat i altHeraf:-27,1-18,9Drift-14,7-3,8ForsørgelseKommuner i altHeraf:DriftForsørgelseHeraf:DUTBudgetgarantiDet særlige beskæftigelsestilskudStat og kommune i alt-22,6-28,55,9-26,2-42,716,52014-41,5-28,4-13,1-26,5-42,716,22015-41,5-28,4-13,1-26,5-42,716,2
-3,5-21,92,8-45,3
-5,3-32,711,8-68,0
-5,3-32,711,5-68,0
-5,3-32,711,5-68,0
De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.Nedenfor gennemgås de økonomiske konsekvenser for de enkelte elementer i lovforslaget.
14
3.1 Mindre intensiv indsats – lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsLovforslaget indebærer, at visse dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere,ledighedsydelsesmodtagere og modtagere af særlig ydelse vil være omfattet af en mindre intensivindsats og derfor ikke skal møde personligt op til samtaler i jobcenteret, hos anden aktør ellerarbejdsløshedskassen og heller ikke deltage i aktive tilbud.Forslaget skønnes at medføre mindreudgifter til forsørgelse og aktivering afkontanthjælpsmodtagere på 23,4 mio. kr. i 2012 og 35,1 mio. kr. i 2013 og frem samtmindreudgifter til forsørgelse og aktivering af dagpengemodtagere på 18,3 mio. kr. i 2012 og 27,5mio. kr. i 2013 og frem. De økonomiske konsekvenser vedr. aktivering af modtagere afledighedsydelse og særlig ydelse vurderes at være begrænsede.Herudover skønnes forslaget at medføre mindreudgifter til samtaler med kontanthjælps- ogdagpengemodtagere, modtagere af ledighedsydelse og særlig ydelse samt personer iarbejdsfordeling på 3,1 mio. kr. i 2012 og 4,6 mio. kr. i 2013 og frem.Samlet forventes forslaget således at medføre en offentlig mindreudgift på 44,9 mio. kr. i 2012 og67,3 mio. kr. i 2013 og frem.Økonomiske konsekvenser (mindre intensiv indsats – lov om en aktiv beskæftigelsesindsats) fordelt påstat og kommuneMio. kr., 2012-priser2012201320142015Stat i alt-22,7-41,8-41,5-41,5Kommuner i alt-22,2-25,5-25,8-25,8Heraf:DUT-3,1-4,6-4,6-4,6Budgetgaranti-21,9-32,7-32,7-32,7Beskæftigelsestilskud2,811,811,511,5Stat og kommune i alt-44,9-67,3-67,3-67,3
3.2 Mindre intensiv indsats – lov om sygedagpengeLovforslaget indebærer, at sygedagpengemodtagere, der forventes fuldt raskmeldt og på vej i jobeller skal på barsel, vil være omfattet af en mindre intensiv indsats og derfor ikke skal møde op tilen personlig samtale i jobcenteret og heller ikke deltage i aktive tilbud.Forslaget skønnes at medføre mindreudgifter til samtaler med sygedagpengemodtagere på 0,5 mio.kr. i 2012 og 0,7 mio. kr. i 2013 og frem. De økonomiske konsekvenser vedr. aktive tilbud tilsygedagpengemodtagere vurderes at være begrænsede.Økonomiske konsekvenser (mindre intensiv indsats – lov om sygedagpenge) fordelt på stat ogkommuneMio. kr., 2012-priser2012201320142015Stat i alt0,00,00,00,0Kommuner i alt-0,5-0,7-0,7-0,7Heraf:DUT-0,5-0,7-0,7-0,7Budgetgaranti0,00,00,00,0
15
BeskæftigelsestilskudStat og kommune i alt
0,0-0,5
0,0-0,7
0,0-0,7
0,0-0,7
3.3 Mindre intensiv indsats - lov om integration af udlændinge i DanmarkLovforslaget indebærer, at kontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af integrationsprogrammetefter integrationsloven, sjældnere skal møde op til personlig samtale i jobcentret eller hos en andenaktør og ikke skal deltage i beskæftigelsesrettede tilbud, hvis de er omfattet af en mindre intensivindsats.Forslaget skønnes at berøre et yderst begrænset antal personer, hvorfor de økonomiskekonsekvenser må være minimale.Økonomiske konsekvenser (mindre intensiv indsats – lov om integration af udlændinge i Danmark)fordelt på stat og kommuneMio. kr., 2012-priser2012201320142015Stat i alt0,00,00,00,0Kommuner i alt0,00,00,00,0Stat og kommune i alt0,00,00,00,0
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har den positive administrative konsekvens, at visse ledige borgere i en række tilfældebliver undtaget fra pligten til møde personligt op til samtaler i jobcenteret, hos anden aktør eller iarbejdsløshedskassen og fra pligten til at deltage i tilbud, fordi de pågældende inden længe er på veji job, på barsel, efterløn, fleksydelse eller pension. På samme måde betyder forslaget, at sygemeldteborgere i visse tilfælde ikke skal møde personligt op til opfølgningssamtaler i jobcenteret og ikkedeltage i aktive tilbud, fordi de pågældende forventes fuldt raskmeldte og på vej i job eller på barselinden længe.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for SelvstændigeErhvervsdrivende (ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening,Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet,Det Centrale Handicapråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunalesocial-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister, FrieFunktionærer, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd ogOverenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen afFleks- og Skånejobbere, Rigsrevisionen, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for SocialtUdsatte, Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.
16
9. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositivekonsekvenser/mindreudgifterStat:2012: 72,4 mio. kr.2013: 116,3 mio. kr.2014: 116,0 mio. kr.2015: 116,0 mio. kr.Kommuner:2012: 24,9 mio. kr.2013: 37,4 mio. kr.2014: 37,4 mio. kr.2015: 37,4 mio. kr.Stat:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 3,6 mio. kr.2013: 5,3 mio. kr.2014: 5,3 mio. kr.2015: 5,3 mio. kr.IngenIngenIngenLovforslaget indeholder enrække elementer, som lettersagsbehandlingen for denenkelte borger og gørbeskæftigelsesindsatsen meresmidig. Der henvises til pkt. 5.Negativekonsekvenser/merudgifterStat:2012: 49,7 mio. kr.2013: 74,5 mio. kr.2014: 74,5 mio. kr.2015: 74,5 mio. kr.Kommuner:2012: 5,9 mio. kr.2013: 16,5 mio. kr.2014: 16,2 mio. kr.2015: 16,2 mio. kr.Stat:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.IngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerne
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
17
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter gældende regler skal der for modtagere af arbejdsløshedsdagpenge og arbejdsmarkedsparatemodtagere af kontanthjælp senest 3 uger efter tilmeldingen i jobcenteret som arbejdssøgendeafholdes en cv-samtale, hvor det bl.a. sikres, at oplysningerne, som personen indlægger i Jobnet, erfyldestgørende.Det foreslås præciseret, at udgangspunktet er, at samtalerne afholdes ved personligt fremmøde. Detforeslås tillige indsat, at de foreslåede regler om mindre intensiv indsats undtager herfra.Til nr. 2Efter gældende regler skal der for modtagere af arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp mindsthver 3. måned afholdes individuelle jobsamtaler med fokus på konkrete job og jobsøgning.Samtalerne kan ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i tilbud efterkapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Det foreslås præciseret, at samtalerne afholdes ved personligt fremmøde, bortset fra de situationer,hvor samtalerne efter de gældende regler kan ske telefonisk, digitalt eller på anden måde – nemlighvis personen deltager i tilbud – og bortset fra, når personerne er omfattet af de foreslåede regler omen mindre intensiv indsats.Til nr. 3Efter gældende regler skal ledige modtagere af arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp mødepersonligt op til cv-samtalerne i jobcenteret eller arbejdsløshedskassen og til jobsamtalerne ijobcenteret eller hos anden aktør. De skal også deltage i tilbud efter reglerne om ret og pligt tilaktivering i beskæftigelseslovgivningen. Modtagere af ledighedsydelse og særlig ydelse har pligt tilat møde personligt op til samtaler i det individuelle kontaktforløb efter § 73 a og til at deltage irimelige tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 74 b, stk. 1, nr. 3,og 74 i, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik.Det foreslås, at reglerne fra forsøget om mindre intensiv indsats gøres permanente. Der henvises tilpkt. 1.1 i de almindelige bemærkninger.Det foreslås, at personer, som modtager arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, ledighedsydelseeller særlig ydelse, som er på vej i job, på barsel, efterløn, fleksydelse eller pension inden for denæste 6 uger, og personer, der er på arbejdsfordeling eller hjemsendt på grund af vejrlig ellermaterialemangel, skal være omfattet af en mindre intensiv indsats.Disse personer skal med forslaget ikke længere møde personligt op til samtaler i jobcenteret, hosanden aktør eller arbejdsløshedskassen og har heller ikke pligt til at deltage i tilbud,hvis de kan dokumentere, at de inden for de næste 6 uger skal påbegynde et ordinært job på fuldtid, skal på barsel eller overgå til efterløn, fleksydelse eller folkepension, eller
18
hvis de er omfattet af en arbejdsfordeling eller kan dokumentere, at de er hjemsendt på grund afvejrlig eller materialemangel.
I stedet for at holde samtaler ved personligt fremmøde, holdes der kontakt på anden vis telefonisk,digitalt eller ved brev.Dokumentationen for, at en person skal påbegynde ordinær beskæftigelse eller er hjemsendt pågrund af vejrlig eller materialemangel, kan fremgå af en ansættelseskontrakt, et brev, en e-mail, smseller lignende fra arbejdsgiveren. Er der tale om, at arbejdsgiveren telefonisk oplyser over forjobcenteret, at personen skal påbegynde ordinær beskæftigelse eller er hjemsendt, skal dette – samtandre relevante oplysninger – noteres.Dokumentationen for, at en person er omfattet af en arbejdsfordeling, fremgår af arbejdsgiverensmeddelelse om arbejdsfordeling.Det bemærkes, at personer, der allerede har et tilbud, når de bliver omfattet af den mindre intensiveindsats, har ret til at påbegynde og færdiggøre tilbuddet. Personer, som har ret til tilbud, men somendnu ikke har fået et tilbud, skal have et tilbud, hvis de ønsker det, selv om de er omfattet af enmindre intensiv indsats.Jobcentrene skal derfor vejlede de personer, der bliver omfattet af den mindre intensive indsats, omat de ikke har pligt til at deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, men at de harret til at få et tilbud. Der skal samtidig vejledes om, at en person har ret til at møde personligt til encv-samtale eller en jobsamtale i det individuelle kontaktforløb, hvis pågældende ønsker dette.Personer, som er omfattet af en mindre intensiv indsats, og som har pligt til jobsøgning, skal fortsatsøge relevante job, mens de er omfattet af den mindre intensive indsats – fx korte vikar- ogafløserjob.Jobcenteret kan efter en konkret vurdering beslutte, at en person fortsat skal være omfattet af denalmindelige beskæftigelsesindsats og dermed fortsat har pligt til at møde personligt op til samtaler ijobcenteret, hos anden aktør eller i arbejdsløshedskassen, og til at møde i tilbud m.v.Personen vil være omfattet af de almindelige regler, hvis jobcenteret vurderer:At der er tale om misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for en mindre intensivindsats. Fx hvis en person gentagne gange dokumenterer at være ansat i et job, som ikke blivertil noget alligevel, eller hvis en person har usædvanligt mange jobskift med indlagteledighedsperioder.At der er gode muligheder for beskæftigelse inden for personens fagområde.At det fortsat vil være til fordel for personen at være omfattet af den almindeligebeskæftigelsesindsats. Fx hvis en person skal påbegynde et meget kortvarigt job, eller der erusikkerhed om personens fremtidige jobsituation.
Efter den gældende bestemmelse i § 28, stk. 2, nr. 6, i bekendtgørelse om en aktivbeskæftigelsesindsats er ledige med ansættelseskontrakt, hvor ansættelsen begynder inden for 4uger, og ledige, som skal på barsel inden for 4 uger, undtaget fra det individuelle kontaktforløb, ogherunder for jobsamtalerne under kontaktforløbet. Med lovforslaget vil disse ledige fremover være
19
omfattet af reglerne om en mindre intensiv indsats. Dvs. at disse ledige ikke længere vil værefritaget helt fra kontaktforløbet, men at kontakten i stedet for ved personligt fremmøde skal holdestelefonisk, digitalt eller ved brev. Som følge heraf foreslås det, at bestemmelsen i bekendtgørelsens§ 28, stk. 2, nr. 6, ophæves i forbindelse med vedtagelse af lovforslaget om en mindre intensivindsats.Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.Til nr. 4Efter gældende regler skal der for modtagere af ledighedsydelse og særlig ydelse afholdesindividuelle jobsamtaler mindst hver 3. måned.Det foreslås indsat, at samtalerne afholdes ved personligt fremmøde, bortset fra hvis man eromfattet af reglerne for en mindre intensiv indsats.Til nr. 5Efter de gældende regler har modtagere af arbejdsløshedsdagpenge pligt til at tage imod tilbud ihele ledighedsperioden, med mindre pligten til tilbud er bortfaldet på grund af ordinært arbejde ellerunder deltagelse i selvvalgt uddannelse.Det foreslås, at der heller ikke er pligt til at tage imod tilbud, hvis de er undtaget fra pligten efterreglerne om mindre intensiv indsats.Til nr. 6Efter de gældende regler har kontanthjælpsmodtagere, der ikke har en rimelig grund til ikke atudnytte deres arbejdsmuligheder, ret og pligt til at påbegynde et tilbud efter reglerne i lovens kapitel17.Det foreslås, at kontanthjælpsmodtagere har pligt til at tage imod tilbud, med mindre pågældende erundtaget fra pligten efter § 21 f om mindre intensiv indsats. Det vil fortsat gælde, at personer, derhar en rimelig grund til ikke at udnytte deres arbejdsmuligheder, ikke har pligt til at tage imodtilbud.
Til § 2Til nr. 1, 2 og 3Efter gældende regler holdes opfølgningen som udgangspunkt ved individuel samtale, hvor densygemeldte møder personligt op i jobcentret. I visse tilfælde kan opfølgningen holdes telefonisk,digitalt eller ved brev.Hvis der er tale om alvorlig sygdom, hvor kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig ellermulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation, foregår opfølgningen uden kontakt til densygemeldte (standby). Ved vurdering af, om en sygdom er alvorlig, indgår navnlig, om sygdommener livstruende.Kommunen kan iværksætte en indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det fremmerarbejdsfastholdelse og hurtigst mulig raskmelding. Der kan ikke iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis den sygemeldte kan vende gradvis tilbage til
20
arbejde. Der kan endvidere ikke iværksættes nye tilbud til sygemeldte i ansættelsesforhold, der haren klar diagnose og forventes fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra opfølgningstidspunktet.Efter et forsøg, som har været gældende siden 1. november 2011, har sygedagpengemodtagereværet omfattet af en mindre intensiv indsats, således at de ikke skal møde personligt op tilopfølgningssamtalerne og deltage i tilbud. Hovedparten af landets jobcentre, med undtagelse afjobcentrene i Gribskov, Slagelse, Kolding, Middelfart, Holstebro, Silkeborg, Struer og Viborg, ermed i forsøget. Det foreslås, at reglerne fra forsøget om den mindre intensive indsats over forsygedagpengemodtagere gøres permanente.Med forslaget skal sygemeldte, som forventes fuldt raskmeldt og på vej i job eller skal på barselinden for de næste 6 uger, være omfattet af en mindre intensiv indsats. Det indebærer, at sygemeldteikke møde personligt op til opfølgningssamtale i jobcenteret samt deltage i tilbud.Opfølgningen holdes i stedet telefonisk, digitalt eller ved brev. Sygemeldte, der allerede deltager iet tilbud, når de bliver omfattet af den mindre intensive indsats, har ret til at færdiggøre tilbuddet.Jobcenteret kan efter en konkret vurdering beslutte, at den sygemeldte fortsat skal være omfattet afden almindelige beskæftigelsesindsats og dermed fortsat har pligt til at møde personligt op tilopfølgningssamtaler i jobcenteret og til at deltage i tilbud. Dette er tilfældet, hvis jobcenteretvurderer følgende:at der er tale om misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for at blive undtaget fra atdeltage i tilbud og møde personligt op til samtaler, ellerat det fortsat vil være til fordel for den sygemeldte at være omfattet af pligten til at deltage itilbud og møde personligt op til opfølgningssamtaler.Efter lovens § 13, stk. 4, nr. 1, kan opfølgningen ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis densygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk og tilbagevenden på fuld tid sker inden for 14dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal finde sted. Som konsekvens af aftalen om mindreintensiv indsats foreslås § 13, stk. 4, nr. 1, ophævet.
Til § 3Til nr. 1Efter de gældende regler i § 13, stk. 3, 1. pkt., er det en betingelse for at få hjælp, at ansøgeren ogdennes ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller etrimeligt tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.Det foreslås derfor at ændre§ 13, stk. 3, 1. pkt.,jf. lovforslagets § 3, nr. 1, således at det fremgår afbestemmelsen, at en person, der opfylder betingelserne i den foreslåede bestemmelse i § 21 f, stk. 1,i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, om mindre intensiv indsats, ikkehar pligt til at tage imod et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller etbeskæftigelsesrettet tilbud efter den foreslåede bestemmelse i integrationslovens § 16, stk. 4, 1. pkt.,jf. lovforslagets § 4, nr. 1.For en modtager af kontanthjælp får det den betydning, at personen ikke kan få en sanktion vedudeblivelse fra, afslag på eller ophør i tilbud, så længe den pågældende opfylder betingelserne i § 21f, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om mindre intensiv indsats. Baggrunden for dette
21
er, at der er tale om, at personens deltagelse i tilbuddet er frivillig. Som følge heraf er der ikke taleom en pligt til at påbegynde, deltage i eller afslutte tilbuddet.Til nr. 2.Efter de gældende regler i § 74 b, stk. 1, nr. 3, er det en forudsætning for at få udbetaltledighedsydelse, at modtageren tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats.Det foreslås derfor at ændre§ 74 b, stk. 1, nr. 3,jf. lovforslagets § 3, nr. 2, således at det fremgår afbestemmelsen, at en person, der er omfattet af den mindre intensive indsats, ikke har pligt til at tageimod et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.For en modtager af ledighedsydelse eller særlig ydelse, der er omfattet af målgruppen for denmindre intensive indsats, får det den betydning, at det ikke får konsekvenser for personen atudeblive fra, afslå eller ophøre i tilbud, så længe den pågældende er omfattet af den mindreintensive indsats i § 21 f, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.Baggrunden for dette er, at personens deltagelse i tilbuddet er frivillig, og der er således ikke taleom en pligt til at begynde på, deltage i eller have pligt til at blive i tilbuddet.
Til § 4Til nr. 1Det følger af integrationslovens § 16, stk. 4, 1. pkt., at en udlænding, som får tilbudt etintegrationsprogram, har pligt til at deltage aktivt i programmets enkelte dele.Integrationsprogrammet består af danskuddannelse, jf. integrationslovens § 21, kursus i danskesamfundsforhold og dansk kultur og historie, jf. integrationslovens § 22, og – hvor dette er relevant,fx fordi udlændingen er ledig og modtager kontanthjælp – af beskæftigelsesrettede tilbud, jf.integrationslovens § 23.Ifølge den foreslåede affattelse af§ 16, stk. 4, 1. pkt.,skal den foreslåede bestemmelse i § 21 f i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats om mindre intensiv indsats finde tilsvarende anvendelse for såvidt angår udlændingens pligt til at deltage i beskæftigelsesrettede tilbud.Det indebærer, at udlændingen som udgangspunkt ikke vil være forpligtet til at deltage ibeskæftigelsesrettede tilbud, hvis udlændingenkan dokumentere, at han eller hun inden for de næste 6 uger skal påbegynde ordinærbeskæftigelse på fuld tid, på barsel, overgå til efterløn, fleksydelse eller folkepension, ellerer omfattet af en arbejdsfordelingsordning eller kan dokumentere at være hjemsendt pågrund af vejrlig eller materialemangel.Jobcentret vil dog ud fra en konkret vurdering kunne beslutte, at en person fortsat skal væreomfattet af pligten til at deltage i tilbud, hvis jobcenteret vurderer,at der er tale om misbrug af eller spekulation i muligheden for at deltage i tilbud,at der er gode muligheder for beskæftigelse inden for personens fagområde, ellerat det fortsat vil være til fordel for personen at være omfattet af pligten til at møde personligtop til samtaler og deltage i tilbud.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
22
Til nr. 2Det følger af den gældende bestemmelse i integrationslovens § 19, at kommunalbestyrelsen isamarbejde med udlændingen skal udarbejde en integrationskontrakt. Integrationskontrakten skalbeskrive udlændingens beskæftigelses- eller uddannelsesmål og fastlægge indholdet af deaktiviteter, der skal sikre, at målene i kontrakten opfyldes. Af kontrakten skal det fremgå, i hvilkenudstrækning udlændingen skal have tilbud i medfør af integrationsprogrammet. Ligeledes skalprogrammets indhold fremgå, herunder hvorledes forholdet skal være mellem beskæftigelsesrettedetilbud, danskuddannelse efter danskuddannelsesloven og kursus i danske samfundsforhold og danskkultur og historie.Det følger af integrationslovens § 20, stk. 1, at kommunalbestyrelsen har pligt til løbende efterbehov at følge op på en udlændings integrationskontrakt. Indtil udlændingen har opfyldt de mål,som er fastsat eller aftalt i integrationskontrakten, skal opfølgning finde sted mindst hver tredjemåned. For udlændinge, der er i ordinær beskæftigelse eller ordinær uddannelse, og som ikkemodtager kontanthjælp, skal opfølgning dog kun foretages hver 12. måned, medmindre der er behovfor hyppigere opfølgning. For udlændinge, der benytter sig af en ret til fravær i medfør afbarselloven, skal opfølgningen på integrationskontrakten først finde sted 6 måneder efter barnetsfødsel og derefter i forbindelse den lovlige fraværsperiodes udløb, medmindre der er behov for enhyppigere opfølgning.Har udlændingen opfyldt målene i integrationskontrakten, skal kommunalbestyrelsen alene følge oppå kontrakten, hvis der opstår behov for det. Opfølgningen skal ske ved en individuel samtale, dvs.ved udlændingens personlige fremmøde. Hvis det er hensigtsmæssigt, kan samtalen dog sketelefonisk, digitalt eller på anden tilsvarende måde.Det foreslås i§ 20, stk. 1, 7. pkt.,at den foreslåede bestemmelse i § 21 f i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, med hensyn til beskæftigelsesrettede tilbud skalfinde tilsvarende anvendelse ved vurderingen af, om det er hensigtsmæssigt, at samtalen skertelefonisk, digitalt eller på anden tilsvarende måde i stedet for ved udlændingens personligefremmøde. Derved tilvejebringes der parallelitet mellem de regler, der i henseende til denbeskæftigelsesrettede indsats gælder for udlændinge omfattet af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, og de regler, der gælder for udlændinge omfattet af et integrationsprogramefter integrationsloven.Det skal i denne forbindelse bemærkes, at opfølgningsreglerne i integrationslovens § 20 vedrørerintegrationskontrakten som helhed, dvs. ikke udelukkende opfølgning på den beskæftigelsesrettedeindsats, men tillige opfølgning på udlændingens deltagelse i danskuddannelse og kursus i danskesamfundsforhold og dansk kultur og historie. Tilsiger omstændigheder vedrørende udlændingensdeltagelse i danskuddannelse og kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie, atudlændingen giver personligt møde, vil opfølgningssamtalen således ikke kunne ske telefonisk,digitalt eller på anden tilsvarende måde, uanset at dette ud fra den beskæftigelsesrettede vurdering,som den foreslåede bestemmelse i § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats foreskriver,isoleret set måtte være tilstrækkeligt.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
23
Til § 5Til nr. 1Efter gældende regler er Beskæftigelsesrådet tilforordnet tre repræsentanter for Beskæftigelses-ministeriet, to repræsentanter for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, enrepræsentant for Finansministeriet, en repræsentant for Socialministeriet og en repræsentant forUndervisningsministeriet.Ved ressortomlægninger mellem ministerierne i forbindelse regeringsdannelsen i oktober 2011 blevMinisteriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration nedlagt. De beskæftigelsesrettederessortopgaver blev overført til Beskæftigelsesministeriet. Socialministeriet skiftede navn til Social-og Integrationsministeriet, og Undervisningsministeriet skiftede navn til Børne- ogUndervisningsministeriet.Det foreslås derfor, at Beskæftigelsesrådet har tre repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriet, enfra Finansministeriet, en fra Social- og Integrationsministeriet og en repræsentant fra Børne- ogUndervisningsministeriet.Til nr. 2Efter gældende regler er Beskæftigelsesrådet rådgivende for beskæftigelsesministeren og ministerenfor flygtninge, indvandrere og integration.Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration blev nedlagt i forbindelse medregeringsdannelsen i oktober 2011. Det foreslås derfor, at henvisningen til ministeren forflygtninge, indvandrere og integration udgår. Beskæftigelsesrådet er herefter alene rådgivende forbeskæftigelsesministeren.Til nr. 3 og 4Efter gældende regler har Beskæftigelsesrådet en række rådgivningsopgaver over forbeskæftigelsesministeren. Beskæftigelsesrådets rådgivningsopgaver er: 1) størrebeskæftigelsespolitiske udspil, herunder tilrettelæggelse og offentliggørelse af analyser, 2)forsøgsaktiviteter, projekter og udviklingsprogrammer, 3) beskæftigelsesministerens kontrakt medde regionale beskæftigelsesråd, jf. § 39, stk. 2, i lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats, herunder om ministerens udmelding af mål for beskæftigelsesindsatsen, 4)opfølgning på beskæftigelsesindsatsen og 5) forslag til love og anden regelfastsættelse på detbeskæftigelsespolitiske område.Det foreslås indsat i loven, at Beskæftigelsesrådet også skal kunne rådgive ministeren omopfølgning på udviklingen af udenlandsk arbejdskraft i Danmark og om rammer for internationalrekruttering. Rammer for international rekruttering kan fx være betingelser for tildeling af opholds-og arbejdstilladelse eller overvågning af udviklingen i udenlandsk arbejdskraft på arbejdsmarkedet.Til § 6Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2012.
24
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni2011, som ændret ved § 3 i lov nr. 1364af 28. december 2011 og senest ved § 1 ilov nr. 17 af 15. januar 2012, foretagesfølgende ændringer:§ 14.For personer, der er omfattet af§ 2, nr. 1 og 2, skal der senest 3 uger eftertilmeldingen afholdes en samtale medpersonen, hvor det sikres, at deoplysninger, som personen indlægger iJobnet, er fyldestgørende. Undersamtalen skal det aftales, hvordanpersonens jobsøgning kan understøttes,og personen skal pålægges at søge mindstto relevante konkrete job.Stk. 2-3.[…]§ 16.For personer, der er omfattet af§ 2, nr. 1-3, skal der underkontaktforløbet afholdes individuellejobsamtaler med fokus på konkrete jobog jobsøgning. Under jobsamtalentilrettelægges kontaktforløbet, ogindholdet i beskæftigelsesindsatsenfastlægges, ligesom der følges op påindgåede aftaler.Stk. 2-4.1.I§ 14, stk. 1,indsættes efter 1. pkt.:” Samtalen afholdes ved personligtfremmøde, jf. dog § 21 f om mindreintensiv indsats.”
2.I§ 16, stk. 1,indsættes efter 1. pkt.:” Samtalen afholdes ved personligtfremmøde, jf. dog § 17, stk. 2, § 18, stk.2, og § 21 f.”
3.Efter § 21 e indsættes før afsnit IVsom nyt afsnit III a:”AfsnitIII aMindre intensiv indsats for vissepersongrupper
25
Kapitel 7 aFritagelse fra pligt til personligtfremmøde til samtaler og fra pligt tiltilbud§ 21 f.En person, som er omfattet af§ 2, nr. 1-3 eller 7, er ikke omfattet afpligten til at møde personligt op tilsamtaler om cv efter § 14, tiljobsamtaler efter §§ 16-20 og § 73 aeller af pligten til tilbud efter kapitlerne16-17 eller § 74 b, stk. 1, nr. 3, i lov omaktiv socialpolitik, jf. dog stk. 3, hvispersonen1) kan dokumentere, at pågældendeinden for de næste 6 uger skalpåbegynde ordinær beskæftigelsepå fuld tid, skal på barsel, overgå tilefterløn, fleksydelse ellerfolkepension, eller2) er omfattet af en arbejdsfordelings-ordning eller kan dokumentere, atpågældende er hjemsendt på grundaf vejrlig eller materialemangel.Stk. 2.I stedet for samtaler vedpersonligt fremmøde holdes kontaktenefter stk. 1 telefonisk, digitalt eller vedbrev.Stk. 3.Jobcenteret kan ud fra enkonkret vurdering beslutte, at en personfortsat skal være omfattet af pligten til atmøde personligt op til samtaler ompersonens cv eller til jobsamtaler og afpligten til at deltage i tilbud, hvisjobcenteret vurderer,1) at der er tale om misbrug af ellerspekulation i muligheden for atblive undtaget fra at mødepersonligt op til samtaler og deltagei tilbud,2) at der er gode muligheder forbeskæftigelse inden for personensfagområde, eller3) at det fortsat vil være til fordel forpersonen at være omfattet af pligtentil at møde personligt op til samtalerog deltage i tilbud.”
26
§ 73 a.[…]Stk. 2.Under kontaktforløbet skal derafholdes individuelle jobsamtaler medpersonen, senest hver gang personen isammenlagt 3 måneder har modtagetledighedsydelse eller særlig ydelse regnetførste gang fra visitationen til fleksjob.Perioder med ledighedsydelse eller særligydelse under barsel medregnes ikke.Stk. 3.[…]§ 84.Personer, der er omfattet af § 2, nr.1, har pligt til at tage imod tilbud i heleledighedsperioden, jf. § 55 i lov omarbejdsløshedsforsikring m.v. Dettegælder dog ikke, hvis pligten til tilbud erbortfaldet efter § 91, eller underdeltagelse i selvvalgt uddannelse efterkapitel 8 a.Stk. 2.[…]§ 91 a.Tilbud, som gives efter dettekapitel, skal, medmindre andet er fastsat,have en sammenhængende varighed påmindst 4 uger.Stk. 2.[…]
4.I§ 73 a, stk. 2,indsættes som3. pkt.:” Samtalen afholdes ved personligtfremmøde, jf. dog § 21 f om mindreintensiv indsats.”
5.§ 84, stk. 1, 2. pkt.,affattes således:”Dette gælder dog ikke, hvis pligten tiltilbud er bortfaldet efter § 21 f ommindre intensiv indsats eller § 91 ellerunder deltagelse i selvvalgt uddannelseefter kapitel 8 a.”
6.I§ 91 aindsættes som nytstk. 1:”Personer, som er omfattet af § 2, nr. 2og 3, har pligt til at tage imod tilbudefter dette kapitel. Dette gælder dogikke, hvis pligten til tilbud er bortfaldetefter § 21 f om mindre intensiv indsats.”Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og 3.
§2
I lov om sygedagpenge, jf.lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12.december 2011, som ændret ved lov nr.1539 af 21. december 2010, foretagesfølgende ændringer:§ 13, stk. 1-3. […]Stk. 4.Ved alle opfølgninger holdes enindividuel samtale, jf. dog stk. 5 og 6.Opfølgningen kan dog ske telefonisk,digitalt eller ved brev, hvis1) den sygemeldtes helbredssituation1.I§ 13, stk. 4, 1. pkt.,ændres ”stk. 5og 6” til: ” stk. 5, 6 og § 13 a”.
27
2)3)
4)
5)
skønnes uproblematisk ogtilbagevenden på fuld tid sker indenfor 14 dage regnet fra det tidspunkt,hvor samtalen skal finde sted,den sygemeldte er i tilbud,den sygemeldte er delvisuarbejdsdygtig og har genoptagetarbejdet delvist,den sygemeldte forventes atgenoptage arbejdet på fuld tid indenfor de første 13 ugers sygefraværellerden sygemeldte skal opereres indenfor 13 uger regnet fraopfølgningstidspunktet, jf. stk. 2 og3.2.§ 13, stk. 4, nr. 1,ophæves.Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
3.Efter § 13 indsættes:§ 13 a.Sygemeldte, der inden for denæste 6 uger forventes fuldt raskmeldtog på vej tilbage i job eller forventes atgå på barsel, skal ikke møde personligtop til opfølgningssamtaler efter § 13,stk. 4, 1. pkt. Opfølgningen sker i stedettelefonisk, digitalt eller ved brev.Sygemeldte skal heller ikke deltage itilbud efter § 15 og § 15 a. Sygemeldte,som allerede deltager i tilbud, har ret tilat færdiggøre tilbuddet.Stk. 2.Uanset bestemmelserne i stk. 1kan jobcenteret ud fra en konkretvurdering beslutte, at en sygemeldtfortsat skal møde personligt op tilopfølgningssamtaler og deltage i tilbudefter § 15 og § 15 a, hvis jobcenteretvurderer, at1) der er tale om misbrug af ellerspekulation i forhold til mulighedenfor at blive undtaget fra at deltage itilbud og møde personligt op tilopfølgningssamtaler, eller2) det fortsat vil være til fordel for densygemeldte at være omfattet af denalmindelige opfølgning og dermed
28
§3I lov om aktiv socialpolitik, jf.lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober2009, som senest ændret ved lov nr.1364 af 28. december 2011, foretagesfølgende ændringer:§ 13.[…]Stk. 3.Det er en betingelse for at fåhjælp, at ansøgeren og dennes ægtefælletager imod et rimeligt tilbud efter lov omen aktiv beskæftigelsesindsats eller etrimeligt tilbud i medfør afintegrationsprogrammet efterintegrationsloven. Hvis ansøgeren ikkehar en ungdomsuddannelse, er detendvidere en betingelse for at få hjælp, atpersonen deltager i en læse- og skrivetest,hvis jobcenteret vurderer, at der er behovfor det, medmindre personen er omfattetaf et integrationsprogram efterintegrationsloven. For ansøgere, dermodtager hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3eller 4, og som ikke forsørger eget barn ihjemmet, er det endvidere en betingelsefor at få hjælp, at ansøgeren medvirkerved beskæftigelsesfremmendeforanstaltninger i form af aktiviteterpålagt efter § 21 b i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats ellerintegrationslovens § 16 a.Stk. 4.-8.[…]1.I§ 13, stk. 3., 1. pkt. ,indsættes efter”integrationsloven”: ”med mindreansøgeren i medfør af § 21 f i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats om enmindre intensiv indsats ellerintegrationslovens § 16, stk. 4, 1. pkt.,ikke er forpligtet til at tage imod tilbud”.
§ 74 b.Det er en forudsætning forudbetaling af ledighedsydelse,1) at modtageren opfylderbetingelserne for at få et fleksjob,2) at modtageren ikke har et rimeligttilbud om ansættelse i fleksjob,3) at modtageren tager imod etrimeligt tilbud efter lov om en
2.I§ 74 b, stk. 1, nr. 3,indsættes efter”lov om en aktiv beskæftigelsesindsats”:”med mindre personen i medfør af § 21f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsom en mindre intensiv indsats ikke erforpligtet til at tage imod tilbud.”
29
4) at modtageren ikke erselvforskyldt ledig efter etfleksjob, og5) at modtageren deltager iopfølgningssamtaler efter § 74 cog samtaler i et individueltkontaktforløb.6) Stk. 2-7.[…]
§4I lov om integration af udlændinge iDanmark (integrationsloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 1062 af 20. august2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 462af 18. maj 2011 og § 2 i lov nr. 1364 af28. december 2011, foretages følgendeændringer:
§ 16.stk. 1-3.[…]Stk. 4.Udlændinge, som får tilbudt etintegrationsprogram, har pligt til atdeltage aktivt i programmets enkelte dele.Omfanget og indholdet afintegrationsprogrammets enkelteelementer fastlægges i enintegrationskontrakt, som indgås mellemudlændingen og kommunalbestyrelsen,jf. § 19.Stk. 5-8.[…]
1.I § 16, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter”dele”: ”idet § 21 f i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats om en mindreintensiv indsats dog finder tilsvarendeanvendelse for så vidt angårudlændingens pligt til at deltage ibeskæftigelsesrettede tilbud”.
§ 20.Kommunalbestyrelsen har pligttil løbende efter behov at følge op på enudlændings integrationskontrakt. Indtiludlændingen har opfyldt de mål, som erfastsat eller aftalt iintegrationskontrakten, jf. § 19, stk. 4, 1.pkt., skal opfølgning finde sted mindsthver tredje måned. For udlændinge, derer i ordinær beskæftigelse eller ordinæruddannelse, og som ikke modtagerintroduktionsydelse, skal opfølgning dog
2.I§ 20, stk. 1,indsættes efter 6. pkt.:”Ved vurderingen af, om det erhensigtsmæssigt, at samtalen skertelefonisk, digitalt eller på andentilsvarende måde, finder § 21 f i lov omen aktiv beskæftigelsesindsatstilsvarende anvendelse, medmindreomstændigheder vedrørendeudlændingens deltagelse idanskuddannelse, jf. § 21, eller kursus idanske samfundsforhold og dansk kultur
30
kun foretages hver 12. måned,medmindre der er behov for hyppigereopfølgning. For udlændinge, der benyttersig af en ret til fravær i medfør afbarselloven, skal opfølgning påintegrationskontrakten først finde sted 6måneder efter barnets fødsel og derefter iforbindelse med den lovligefraværsperiodes udløb, medmindre der erbehov for hyppigere opfølgning. Harudlændingen opfyldt målene iintegrationskontrakten, skalkommunalbestyrelsen alene følge op påkontrakten, hvis der opstår behov for det.Opfølgningen skal ske ved en individuelsamtale. Hvis det er hensigtsmæssigt, kansamtalen ske telefonisk, digitalt eller påanden tilsvarende måde.Stk. 2-7.[…]
og historie, jf. § 22, tilsiger, atudlændingen møder personligt frem.”
§5I lov om ansvaret for og styringen af denaktive beskæftigelsesindsats, jf.lovbekendtgørelse nr. 731 af 15. juni2010, som bl.a. ændret ved § 2 i lov nr.1596 af 22. december 2010 og senestved § 3 i [L 69 …..], foretages følgendeændringer:

1.

§ 34, stk. 5,affattes således:”Stk.5.Der tilforordnes rådet trerepræsentanter forBeskæftigelsesministeriet, enrepræsentant for Finansministeriet, enrepræsentant for Social- ogIntegrationsministeriet og enrepræsentant for Børne- ogUndervisningsministeriet.”
§ 34,stk. 1-4.[…]Stk. 5.Der tilforordnes rådet trerepræsentanter forBeskæftigelsesministeriet, torepræsentanter for Ministeriet forFlygtninge, Indvandrere og Integration,en repræsentant for Finansministeriet, enrepræsentant for Socialministeriet og enrepræsentant forUndervisningsministeriet.Stk. 6-8.[…]
31
§ 35.Beskæftigelsesrådet medvirker istyringen af beskæftigelsesindsatsengennem rådgivning afbeskæftigelsesministeren og ministerenfor flygtninge, indvandrere og integrationog afgiver indstilling om1) større beskæftigelsespolitiske udspil,herunder tilrettelæggelse ogoffentliggørelse af analyser,2) forsøgsaktiviteter, projekter ogudviklingsprogrammer,3) beskæftigelsesministerens kontraktmed de regionale beskæftigelsesråd,jf. § 39, stk.2, herunder omministerens udmelding af mål forbeskæftigelsesindsatsen,4) opfølgning påbeskæftigelsesindsatsen og5) forslag til love og andenregelfastsættelse på detbeskæftigelsespolitiske område.Stk. 2.[…]
2.I§ 35, stk. 1,udgår: ” og ministerenfor flygtninge, indvandrere ogintegration”.
3.I §35, stk. 1, nr. 4,ændres”beskæftigelsesindsatsen og” til:”beskæftigelsesindsatsen,”.4.I§ 35, stk. 1,indsættes efter nr. 4 somnytnr. 5:”5) opfølgning på udviklingen afudenlandsk arbejdskraft i Danmark ogrammer for international rekruttering,og”Nr. 5 bliver herefter nr. 6.
32