Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1034006_0001.png
1034006_0002.png
1034006_0003.png
1034006_0004.png
1034006_0005.png
1034006_0006.png
1034006_0007.png
1034006_0008.png
1034006_0009.png
1034006_0010.png
1034006_0011.png
1034006_0012.png
1034006_0013.png
1034006_0014.png
1034006_0015.png
1034006_0016.png
1034006_0017.png
1034006_0018.png
1034006_0019.png
1034006_0020.png
1034006_0021.png
1034006_0022.png
1034006_0023.png
1034006_0024.png
1034006_0025.png
1034006_0026.png
1034006_0027.png
1034006_0028.png
1034006_0029.png
1034006_0030.png
1034006_0031.png
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge vedbarsel(Forenkling af indsatsen for syge- og barselsdagpengemodtagere, § 58 a-aftale for selvstændigeerhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse m.v.)
§1I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 22. august 2011, som ændret ved lov nr.1539 af 21. december 2010 og lov nr. 1599 af 22. december 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 7 a, stk. 1,ophæves 3. pkt.2.§ 7 a, stk. 4,affattes således:”Stk.4.Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om anvendelsen af stk. 1-3.”3.Overskriftenfør § 7 c og§ 7 cophæves.4.I§ 21, stk. 1, nr. 1,udgår:eller ved samtalen med arbejdsløshedskassen, jf. § 7 c,”5.I§ 21, stk. 4,indsættes som 2. pkt.:” Denne mulighed for genoptaget udbetaling af sygedagpenge kan kun benyttes én gang under detaktuelle sygedagpengeforløb.”6.I§ 25indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk. 2.Hvis den sygemeldte inden udløbet af perioden i stk. 1 tilkendes førtidspension, ophørerudbetalingen af sygedagpenge fra den første i den måned, hvor der første gang udbetalesførtidspension. Hvis førtidspensionen tilkendes med tilbagevirkende kraft, ophører udbetalingen afsygedagpenge den første i den måned, hvor der første gang udbetales førtidspension.”Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.7.I§ 43, stk. 1indsættes som 3. pkt.:” Har den selvstændige erhvervsdrivende indgået aftale efter § 58 a, skal anmeldelsen dog skesenest en uge efter 1. fraværsdag.”8.§ 52, stk. 2,affattes således:”Stk. 2.Sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende udbetales med lige store andele pr. dag.Medmindre andet er oplyst udbetales sygedagpengene efter en 5-dages-uge.”
_________________________________BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2011-0009935
9.Efter § 58 indsættes i kapitel 21:”Aftale om sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende ved langvarig eller kronisk sygdom§ 58 a.En selvstændig erhvervsdrivende, der ikke har tegnet forsikring efter § 45, kan ved aftalemed kommunen opnå ret til sygedagpenge fra kommunen i de første to uger af sygeperioden, jf. §41, 1. pkt.Stk. 2.En aftale efter stk. 1 kan indgås, når den selvstændige erhvervsdrivendes sygdomsrisiko ervæsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund af lidelsenskønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for 1 år.Stk. 3.Aftalen skal være skriftlig og indeholde oplysning om den selvstændige erhvervsdrivendesnavn og adresse samt sygdommens art.Stk. 4.Kommunen skal forud for indgåelse af aftalen sikre, at der foreligger lægefagligdokumentation for, at den selvstændige erhvervsdrivendes langvarige eller kroniske lidelse ivæsentligt omfang forøger den normale fraværsrisiko. Kommunen kan i det enkelte fraværstilfældeindhente lægeerklæring til belysning af, om fraværet skyldes den pågældende lidelse. Udgiften tilerklæringer finansieres af den selvstændige erhvervsdrivende.Stk. 5.Aftalen kan indgås for 2 år ad gangen og vedrører kun fravær på grund af den lidelse, der eromfattet af aftalen. Aftalen kan ikke fornyes, når den selvstændige erhvervsdrivendes fravær pågrund af lidelsen i det seneste år ikke har medført mindst 10 fraværsdage, medmindre der vedaftalens udløb er sket væsentlige ændringer i den selvstændige erhvervsdrivendes arbejdsmæssigeeller helbredsmæssige forhold.Stk. 6.Den selvstændige erhvervsdrivendes ret til sygedagpenge i egenperioden, jf. § 41, 1. pkt., harvirkning fra aftalens indgåelse.§2I lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 13. november2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 247 af 23. marts 2010 og § 14 i lov nr. 429 af 28. april 2010,foretages følgende ændringer:1.§ 20, stk. 2,ophæves.2.I§ 39indsættes efter stk. 3 som et nyt stykke:”Stk.4.Kommunen kan forlange dokumentation for fravær, der er anmeldt efter stk. 3, efterreglerne i sygedagpengelovens § 39.”Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser§3Loven træder i kraft den 5. marts 2012.§4Stk. 1.Denne lovs § 1, nr. 1, som ophæver § 7 a, stk. 1, 3. pkt., i lov om sygedagpenge, har virkningfor alle sager, hvor der udbetales sygedagpenge fra den 5. marts 2012 eller senere.
Stk. 2.§ 21, stk. 4, 2. pkt., i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, harvirkning for alle sager, hvor der udbetales sygedagpenge den 5. marts 2012 eller senere.Stk. 3.§ 25, stk. 2, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, har virkning foralle sager om sygedagpenge, hvor der udbetales førtidspension den 5. marts 2012 eller senere.Stk. 4.§ 52, stk. 2, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7, har virkning foralle sager, hvor første fraværsdag er den 5. marts 2012 eller senere.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Samtaler og kontakt2.1.1. Arbejdsgivers pligt til at sende oplysninger til kommunen om sygefraværssamtalen afskaffes2.1.1.1. Gældende regler2.1.1.2. Den foreslåede ordning2.1.2. Arbejdsløshedskassens pligt til at holde sygesamtaler afskaffes2.1.2.1. Gældende regler2.1.2.2. Den foreslåede ordning2.1.3. Graviditetsbetinget syge fritages for opfølgning2.1.3.1. Gældende regler2.1.3.2. Den foreslåede ordning2.2. Aktive tilbud2.2.1. Begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge2.2.2.1. Gældende regler2.2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. Enklere ydelser2.3.1. Sygedagpenge stoppes ved tilkendelse af førtidspension2.3.1.1. Gældende regler2.3.1.2. Den foreslåede ordning2.4. Selvstændige erhvervsdrivende2.4.1. 5- dages sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, som for lønmodtagere2.4.1.1. Gældende regler2.3.1.2. Den foreslåede ordning2.4.2. Selvstændige erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse får mulighed forsygedagpenge fra 1. sygedag2.4.2.1. Gældende regler2.4.2.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
1. IndledningSocialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Konservativ, Liberal Alliance ogKristendemokraterne har den 4. maj 2011 indgået en aftale om forenkling afbeskæftigelsesindsatsen. Aftalen rydder op i overflødige regler og bureaukrati, så mennesker udenjob kan hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurtigst muligt. Aftalepartierne er derfor enige om atgennemføre 44 initiativer, som skal bidrage til, at ledige m.fl., virksomheder, selvstændige,kommuner og arbejdsløshedskasser, der til daglig bruger og har nytte af et velfungerendearbejdsmarked, får en mindre bøvlet hverdag.Aftalen indeholder initiativer inden for områderne:Samtaler og kontakt,aktive tilbud,selvstændige og samspil med virksomheder, ogenklere ydelser.De mange initiativer er fremkommet på baggrund af idéer og forslag fra borgere, virksomheder,organisationer og medarbejdere i kommuner og arbejdsløshedskasser, som gennem deres dagligearbejde ved, hvor der er mulighed for forenkling.Med initiativerne kommer borgere, virksomheder, selvstændige, kommuner ogarbejdsløshedskasser til at bruge mindre tid på bureaukrati. Kommunerne vil blive aflastet forbetydelige administrative opgaver. De frigjorte ressourcer, der bliver i kommunerne, kan bruges tilat give mere tid til at hjælpe mennesker i beskæftigelse.Dette lovforslag indeholder den lovgivningsmæssige udmøntning af dele af aftalen vedrørende defire ovennævnte områder, der omfatter sygedagpengeloven og barselsloven. Lovforslagetindeholder følgende elementer:- Arbejdsgiverens pligt til at sende oplysninger til kommunen om sygefraværssamtalen afskaffes,- arbejdsløshedskassens pligt til at holde sygesamtaler afskaffes,- graviditetsbetinget syge fritages for opfølgning,- begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge,- sygedagpenge stoppes ved tilkendelse af førtidspension,- 5-dages sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, som for lønmodtagere,- selvstændige erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse får mulighed forsygedagpenge fra 1. sygedag.Forslagene indgår som et element i regeringens opfyldelse af flerårsaftalen fra 2008 med KL omfrigørelse af ressourcer til borgernær service i kommunerne i 2009-2013.Lovforslaget indeholder tillige konsekvensændringer og rettelser i lov om sygedagpenge og lov omret til orlov og dagpenge ved barsel, som er af teknisk eller redaktionel karakter.Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de samtidigt fremsatte forslag til:- Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov omansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om kompensation tilhandicappede i erhverv m.v. og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (X)- Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsog lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP-loven). (X)
Disse lovforslag indeholder udmøntningen af de øvrige dele af aftalen om forenkling afbeskæftigelsesindsatsen, som kræver lovændringer.2. Lovforslagets indhold2.1. Samtaler og kontakt2.1.1. Arbejdsgivers pligt til at sende oplysninger til kommunen om sygefraværssamtalen afskaffes2.1.1.1. Gældende reglerEfter gældende regler skal arbejdsgiveren indkalde en sygemeldt lønmodtager til en personligsamtale om, hvordan og hvornår lønmodtageren kan vende tilbage i arbejdet. Samtalen skal holdessenest 4 uger efter den første sygedag. På baggrund af samtalen med den sygemeldte skalarbejdsgiveren give oplysninger til kommunen. Der er i bekendtgørelse nr. 1417 af 14. december2009 fastsat nærmere regler om, hvilke oplysninger arbejdsgiveren skal give til kommunen, og omhvornår og hvordan oplysningerne skal gives.2.1.1.2. Den foreslåede ordningJobcentrene vurderer, at oplysningerne ikke udgør et væsentligt bidrag til kommunernes opfølgning.Det foreslås, at arbejdsgiveren fremover ikke skal indberette oplysninger til kommunen på baggrundaf samtalen med den sygemeldte lønmodtager. Forslaget vil medføre en reduktion af detadministrative arbejde for virksomhederne.Forslaget har ikke betydning for arbejdsgiverens pligt til at holde sygefraværssamtale.Der henvises til forslagets § 1, nr. 1 og 2.2.1.2. Arbejdsløshedskassens pligt til at holde sygesamtaler afskaffes2.1.2.1. Gældende reglerEfter gældende regler skal arbejdsløshedskassen inden 4 uger indkalde en sygemeldt forsikret ledigtil en personlig samtale om, hvordan og hvornår den syge igen kan stå aktivt til rådighed forarbejdsmarkedet. Der er i bekendtgørelse nr. 891 af 21. september 2009 omarbejdsløshedskassernes afholdelse af sygefraværssamtaler fastsat nærmere regler, herunder omhvilke oplysninger arbejdsløshedskassen skal give til kommunen, og om hvornår og hvordanoplysningerne skal gives.2.1.2.2. Den foreslåede ordningHverken arbejdsløshedskasserne eller jobcentrene vurderer, at samtalen bidrager til at få densygemeldte hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet. Tilsvarende oplever sygemeldte, at de bliver kaldttil samtale hos både arbejdsløshedskassen og jobcentret inden for ganske kort tid. Det foreslås, atarbejdsløshedskassens pligt til at holde samtale med sygemeldte forsikrede ledige ophæves.Forslaget vil medføre en reduktion af de administrative byrder, idet kommunerne ikke skal modtageog indtaste oplysninger fra arbejdsløshedskasserne.Der henvises til forslagets § 1, nr. 3 og 4.2.1.3. Graviditetsbetinget syge fritages for opfølgning2.1.3.1. Gældende regler
Efter gældende regler i barselloven skal kommunen i forbindelse med udbetaling af barseldagpengetil en kvinde, der før den almindelige barselorlov (før 4 uger før forventet fødsel) ergraviditetsbetinget syg, foretage visitation og opfølgning efter sygedagpengelovens regler herom.2.1.3.2. Den foreslåede ordningDet foreslås at ophæve bestemmelsen om visitation og opfølgning efter sygedagpengelovens regler ide tilfælde, hvor den gravide kvinde er uarbejdsdygtig på grund af en graviditetsbetinget lidelse før4 uger før forventet fødsel.Det foreslås desuden, at kommunen kan kræve dokumentation for graviditetsbetinget fravær, somen arbejdsgiver, der udbetaler løn under fravær, søger om refusion for.Der henvises til forslagets § 2, nr. 1 og 2.2.2. Aktive tilbud2.2.1. Begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge2.2.2.1. Gældende reglerEfter gældende regler mister en sygedagpengemodtager retten til sygedagpenge for den periode, dergår fra det tidspunkt, hvor den sygemeldte skulle have medvirket ved opfølgningen, og til dettidspunkt, hvor den sygemeldte efterfølgende medvirker ved opfølgningen, fx ved at indsendeoplysningsskemaet eller møde op til den aftalte opfølgningssamtale. En arbejdsgiver, der udbetalerløn under sygdom, mister ligeledes retten til refusion i samme periode.Den sygemeldte har en frist på 4 uger til at fortryde sin manglende deltagelse i sygeopfølgningen.De gældende regler sætter ikke nogen grænse for, hvor mange gange den sygemeldte kan udeblivefra fx en opfølgningssamtale, og derefter benytte sig af sin fortrydelsesret med den virkning, atsygedagpengene blot bliver standset i en kortere periode.Sager med et sådant forløb giver kommunerne et administrativt merarbejde i form af gentagnepartshøringer og indkaldelse til nye opfølgningssamtaler. Desuden er fortrydelsesreglen med til atforsinke kommunens sygeopfølgning.2.2.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at sygemeldte alene skal have mulighed for at kunne benytte fortrydelsesreglen éngang under det aktuelle sygedagpengeforløb, hvis sygedagpengeudbetalingen er standset som følgeaf at de uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning, fordi de mod lægensopfordring afviser at modtage nødvendig lægebehandling, eller fordi de mod lægens ellerkommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen.Formålet med dette forslag er dels et hensyn til kommunens administration, dels at begrænseforsinkelse af opfølgningen.Der henvises til forslagets § 1, nr. 5.2.3. Enklere ydelser
2.3.1. Sygedagpenge stoppes ved tilkendelse af førtidspension2.3.1.1. Gældende reglerEfter gældende langvarig praksis ophører udbetalingen af sygedagpenge til sygemeldte, dermodtager førtidspension først efter udløbet af varighedsbegrænsningen i sygedagpengelovens § 25.Det vil sige, når der er udbetalt sygedagpenge - herunder nedsatte sygedagpenge, eller løn undersygdom – i mere end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder.Det betyder, at i de tilfælde, hvor der inden varighedsbegrænsningen tilkendes og udbetalesførtidspension, fortsætter udbetalingen af sygedagpenge samtidig med udbetalingen afførtidspension indtil udgangen af varighedsbegrænsningen på 26 uger.Sygedagpengene indgår i indtægtsgrundlaget for beregning af førtidspension. Sygedagpengenemodregnes i førtidspensionen, men modregnes ikke krone for krone. Den sygemeldte person, der ertilkendt førtidspension får således sammenlagt en højere ydelse end førtidspensionen.2.3.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, dels for at undgå dobbeltforsørgelse og dels af administrative hensyn at fastsætte enbestemmelse om, at udbetalingen af sygedagpengene for den omhandlede personkreds ophører, nården sygemeldte får udbetalt førtidspension.Der henvises til forslagets § 1, nr. 6.2.4. Selvstændige erhvervsdrivende2.4.1. 5-dages sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, som for lønmodtagere2.4.1.1. Gældende reglerEfter gældende regler udbetales sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende efter en 5-dages-uge, der løber fra mandag til fredag med lige store andele pr. dag. Det betyder, at selvstændigeerhvervsdrivende, der fx har en arbejdsuge, der ligger fra tirsdag til lørdag, ikke har ret tilsygedagpenge under sygdom på lørdage.2.4.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås at indføre en større fleksibilitet i forhold til hvilke ugedage en selvstændigerhvervsdrivende kan modtage sygedagpenge for. Efter forslaget vil en selvstændigerhvervsdrivende – i lighed med en lønmodtager – som udgangspunkt få sygedagpenge udbetaltefter en 5-dages-uge, medmindre andet er oplyst og dokumenteret. Der vil efter forslaget såledeskunne udbetales sygedagpenge i en 6- eller 7-dages-uge og dagene, der udbetales sygedagpenge for,vil kunne ligge på lørdage eller søndage.Det betyder, at den selvstændige ved anmodningen om sygedagpenge, skal oplyse og dokumentere,hvilke ugedage den pågældende normalt arbejder.Der henvises til forslagets § 1, nr. 8.2.4.2. Selvstændige erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse får mulighed forsygedagpenge fra 1. sygedag2.4.2.1. Gældende regler
Efter de gældende regler er selvstændige erhvervsdrivende berettiget til sygedagpenge efter to ugerssygdom. En selvstændige erhvervsdrivende, der er uarbejdsdygtig ud over denne egenperiode, ogsom opfylder beskæftigelseskravet, er berettiget til sygedagpenge fra kommunen, på samme mådesom lønmodtagere er berettiget til sygedagpenge fra kommunen efter arbejdsgiverperioden ( på 30kalenderdage).Selvstændige erhvervsdrivende kan efter de gældende regler tegne en forsikring, der giver dem rettil sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag. Der er desuden mulighed for at tegne forsikring til fuldsats, der svarer til sygedagpengenes højeste beløb (maksimumsydelsen), eller til 2/3 af fuld sats(minimumsydelsen). Forsikringen giver de selvstændige erhvervsdrivende den fordel, at de ikkekun i de to første uger, som forsikringen dækker, men i hele resten af fraværsperioden er berettigettil minimum 2/3 af sygedagpengemaksimum, uanset at de kan dokumentere en indtægt ivirksomheden eller ej. Ellers er det en betingelse for den selvstændige erhvervsdrivende, som det erfor lønmodtagere, at de kan dokumentere en indtægt.Lønmodtagere med en langvarig eller kronisk lidelse kan indgå en aftale med arbejdsgiveren (en §56-aftale), som skal godkendes af kommunen. Aftalen betyder, at arbejdsgiveren er berettiget tilrefusion for sygedagpengeudgifter, der betales fra 1. fraværsdag. Der findes ikke en tilsvarende retfor den selvstændige erhvervsdrivende med en langvarig eller kronisk lidelse, som ikke har tegneten forsikring.2.4.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at selvstændige erhvervsdrivende, der har en langvarig eller kronisk lidelse men ikkehar tegnet en forsikring, får en mulighed for at indgå en aftale med kommunen, der giver demadgang til sygedagpenge i de første 14 dages sygefravær (egenperioden), under forudsætning af, atsygedagpengelovens almindelige betingelser er opfyldt.Det er en betingelse for at indgå en sådan aftale, at selvstændige erhvervsdrivende har en væsentligforøget fraværsrisiko på grund af en langvarig eller kronisk lidelse, hvilket betyder, at fraværetskønnes at medføre mindst 10 fraværsdage om året.Aftalen indgås mellem den selvstændige erhvervsdrivende og kommunen for 2 år ad gangen.Forslaget tilgodeser fx de tilfælde, hvor en selvstændig erhvervsdrivende, der har kræft, kan arbejdepå fuld tid ind imellem kemoterapiperioderne, og hvor der efter den gældende lovgivning starter enny egenperiode efter hver behandlingsperiode, hvis den sygemeldte selvstændige erhvervsdrivendeimellem behandlingerne er fuldt uarbejdsdygtig i en uge.Der indføres en bestemmelse om, at den selvstændige erhvervsdrivende skal anmeldes sygefraværetsenest en uge efter første fraværsdag, svarende til anmeldelsesreglerne i øvrigt.Der henvises til forslagets § 1, nr. 7 og 9.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige i dette lovforslag skal ses isammenhæng med de samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik(Afbureaukratisering).
De samlede økonomiske konsekvenser af dette lovforslag er 9,4 mio. kr. i 2012, 19,2 mio. kr. i2013, 19,2 mio. kr. i 2014 og 19,2 mio. kr. i 2015, jf. det sammenfattende skema i pkt. 9.Lovforslaget skønnes i 2012 og de efterfølgende år årligt derudover samlet set at frigøre 5,2 mio. kr.i kommunerne i form af mindre administration. Elementerne indgår som en del af regeringensopfyldelse af flerårsaftalen fra 2008 med KL om frigørelse af ressourcer til borgernær service ikommunerne i 2009-2013.Finansministeren vil i forlængelse af de årlige drøftelser med KL om kommunernes økonomifremlægge et bloktilskudsaktstykke, hvori der søges om bemyndigelse til at kunne fravige § 14, stk.2, i lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner medsenere ændringer, så kommunernes statstilskud ikke nedsættes med de kommunale mindreudgifter,som følger af lovforslaget. Dette skal ses i sammenhæng med formålet med lovforslaget, nemlig atgive kommunerne større frihed og frigøre ressourcer til borgernær service.Forslaget træder i kraft den 5. marts 2012.Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat og kommuneMio. kr., 2012-priser201220132014Stat i alt11,722,322,3Heraf:Drift0,00,00,0Forsørgelse11,722,322,3Øvrig0,00,00,0Kommuner i alt-2,4-3,2-3,2Heraf:Drift-1,4-1,7-1,7Forsørgelse-1,0-1,4-1,4Øvrig0,00,00,0Heraf:DUT-2,4-3,2-3,2Budgetgaranti0,00,00,0Det særlige beskæftigelsestilskud0,00,00,0Stat og kommune i alt9,419,219,2Heraf:Forsørgelse10,820,920,9Drift-1,4-1,7-1,7
201522,30,022,30,0-3,2-1,7-1,40,0-3,20,00,019,220,9-1,7
De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.Nedenfor gennemgås de økonomiske konsekvenser af lovforslaget for de enkelte elementer ilovforslaget.3.1. Arbejdsgivers pligt til at sende oplysninger til kommunen om sygefraværssamtalen afskaffesForslaget vedrører en afskaffelse af arbejdsgivers pligt til at sende oplysninger til kommunen omsygefraværssamtalen.
Forslaget skønnes i 2012 og de efterfølgende år årligt at frigøre 3,5 mio. kr. i kommunerne i form afmindre administration i forbindelse med modtagelse af oplysninger fra arbejdsgivere. Forslagetindgår som et element i regeringens opfyldelse af flerårsaftalen fra 2008 med KL om frigørelse afressourcer til borgernær service i kommunerne i 2009-2013. Denne administrative lettelse indgårderfor ikke i dette lovforslags økonomiske konsekvenser.Forslaget medfører herudover ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.3.2. Arbejdsløshedskassens pligt til at holde sygesamtaler afskaffesForslaget vedrører en afskaffelse af arbejdsløshedskassernes pligt til at holde sygesamtaler.Forslaget skønnes i 2012 og de efterfølgende år årligt at frigøre 1,5 mio. kr. i kommunerne i form afmindre administration i forbindelse med modtagelse af arbejdsløshedskassens indsendteoplysninger. Forslaget indgår som et element i regeringens opfyldelse af flerårsaftalen fra 2008 medKL om frigørelse af ressourcer til borgernær service i kommunerne i 2009-2013. Denneadministrative lettelse indgår derfor ikke i dette lovforslags økonomiske konsekvenser.Forslaget medfører herudover ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.3.3. Graviditetsbetinget syge fritages for opfølgningForslaget vedrører graviditetsbetinget syge, som fritages for opfølgning.Forslaget skønnes at medføre ca. 10.000 færre opfølgningssamtaler med graviditetsbetinget syge, ogat ca. 3.500 færre graviditetsbetinget syge skal have udarbejdet opfølgningsplaner.Forslaget har alene økonomiske konsekvenser for kommunerne svarende til en besparelse på 1,4mio. kr. i 2012 og 1,7 mio. kr. i hvert af årene fra 2013-2015.Økonomiske og administrative konsekvenser (Graviditetsbetinget syge fritages foropfølgning) af lovforslaget fordelt på stat og kommune 2012-2015Mio. kr., 2012-priser2012201320142015Stat i alt0,00,00,0Kommuner i alt-1,4-1,7-1,7Heraf:DUT-1,4-1,7-1,7Stat og kommune i alt-1,4-1,7-1,73.4. Begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpengeForslaget vedrører begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge og harøkonomiske konsekvenser for både staten og kommunerne.Forslaget skønnes at medføre op mod 20 sygedagpengeforløb, hvor sygedagpengemodtagere ikkefår mulighed for at modtage sygedagpenge, idet forslaget kun giver mulighed for at benyttefortrydelsesreglen én gang.Samlet skønnes forslaget at medføre sparede sygedagpengeudbetalinger på 0,4 mio. kr. i 2012 og0,5 mio. kr. i hvert af årene 2012-2015. Der er besparelser på statens udgifter til sygedagpenge på
0,0-1,7-1,7-1,7
0,1 mio. kr. i 2012 og 0,2 mio. kr. i hvert af årene 2013-2015 i aktive sygefraværsperioder svarendetil finanslovskonto § 17.38.01.60 med statslige refusion på 30 pct. Dette modsvares af besparelserpå kommunernes udgifter til sygedagpenge på 0,3 mio. kr. i 2012 og 0,4 mio. kr. i hvert af årene2013-2015.Økonomiske og administrative konsekvenser (Begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfaldaf sygedagpenge) af lovforslaget fordelt på stat og kommune 2012-2015Mio. kr., 2012-priser2012201320142015Stat i alt-0,1-0,2-0,2-0,2Kommuner i alt-0,3-0,4-0,4-0,4Heraf:DUT-0,3-0,4-0,4-0,4Stat og kommune i alt-0,4-0,5-0,5-0,53.5. Sygedagpenge stoppes ved tilkendelse af førtidspensionForslaget vedrører sygedagpengeudbetaling, der standses ved tilkendelse af førtidspension, selvomvarighedsbegrænsningen endnu ikke er nået.Forslaget skønnes at medføre kortere sygedagpengeudbetalinger for ca. 40 sygedagpengeforløb,hvor sygedagpengemodtagere overgår fra sygedagpenge til førtidspension.Samlet skønnes forslaget at medføre sparede sygedagpengeudbetalinger på 0,9 mio. kr. i 2012 og1,5 mio. kr. i hvert af årene 2013-2015. Der er besparelser på statens udgifter til sygedagpenge på0,3 mio. kr. i 2012 og 0,5 mio. kr. i 2013-2015 i passive sygefraværsperioder svarende tilfinanslovkonto § 17.38.01.40 med statslige refusion på 30 pct. I forslaget er det skønnet, at � afaftalen er indfaset i 2012, hvorefter aftalen er fuldt indfaset. Dette modsvares af besparelser påkommunernes udgifter til sygedagpenge på 0,7 mio. kr. i 2012 og 1,1 mio. kr. i 2013-2015.Forslaget skønnes i 2012 og de efterfølgende år årligt at frigøre 0,2 mio. kr. i kommunerne i form afmindre administration i forbindelse med, at der ikke længere skal udbetales sygedagpenge til deberørte af forslaget. Forslaget indgår som et element i regeringens opfyldelse af flerårsaftalen fra2008 med KL om frigørelse af ressourcer til borgernær service i kommunerne i 2009-2013. Denneadministrative lettelse indgår derfor ikke i dette lovforslags økonomiske konsekvenser.Økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat og kommune 2011-2014Mio. kr., 2012-priser2012201320142015Stat i alt-0,3-0,5-0,5-0,5Kommuner i alt-0,7-1,1-1,1-1,1Heraf:DUT-0,7-1,1-1,1-1,1Stat og kommune i alt-0,9-1,5-1,5-1,53.6. 5-dages sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, som for lønmodtagereForslaget vedrører indførelsen af en 5-dages-uge for selvstændige erhvervsdrivende udenbegrænsning på, hvilke af ugens dage, der kan udbetales sygedagpenge for - ligesom for
lønmodtagere - hvilket skønnes at medføre en merudgift for staten i form af øgede udgifter tilsygedagpenge på 1,7 mio. kr. i 2012 og 2,0 mio. kr. i hvert af årene 2013-2015 svarende tilfinanslovskonto § 17.38.01.10 med statslig refusion på 100 pct.Forslaget medfører således ingen økonomiske konsekvenser for kommunerne.Økonomiske og administrative konsekvenser (5-dages sygedagpenge for selvstændigeerhvervsdrivende som for lønmodtagere) af lovforslaget fordelt på stat og kommune 2012-2015Mio. kr., 2012-priser2012201320142015Stat i alt1,72,02,02,0Kommuner i alt0,00,00,00,0Stat og kommune i alt1,72,02,02,03.7. Selvstændige erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse får mulighed forsygedagpenge fra 1. sygedagForslaget vedrører selvstændige erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse, der fårmulighed for at indgå en aftale med kommunen, der giver dem adgang til sygedagpenge i de første14 dages sygefravær modtage sygedagpenge fra 1. sygedag (egenperioden).Forslaget skønnes at medføre, at ca. 900 personer vil indgå en aftale og dermed forøge statensudgifter til sygedagpenge svarende til ca. 10,9 mio. kr. Desuden forventes en nedgang i brugen afden eksisterende forsikringsordning for selvstændige erhvervsdrivende, jf. de gældende regler dergiver selvstændige erhvervsdrivende mulighed for at tegne en forsikring, som giver dem ret tilsygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag. Statens manglende præmieindtægter skønnes at udgøre ca.10 mio. kr.Forslaget forventes at medføre merudgifter for staten i form at øgede udgifter til forsørgelse på 10,5mio. kr. i 2012 og 20,9 mio. kr. i 2013-2015 i sygefraværsperioder fra 0-4 uger svarende tilfinanslovkonto § 17.38.01.10. I forslaget er det skønnet, at ca. 60 pct. af aftalen er indfaset i 2012,idet det skønnes, at der vil være en indkøringsperiode for de nye aftaler, og det vil tage en vis tid atopsige de gamle forsikringsforhold. Fra 2013 og fremefter er aftalen fuldt indfaset.Forslaget skønnes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for kommunerne, idet staten yder 100pct. refusion for udgifter til sygedagpenge i sygefraværsperioder fra 0-4 uger.Økonomiske og administrative konsekvenser (Selvstændige erhvervsdrivende med langvarigeller kronisk lidelse får mulighed for sygedagpenge fra 1. sygedag) af lovforslaget fordelt påstat og kommune 2012-2015Mio. kr., 2012-priser2012201320142015Stat i alt10,520,920,920,9Kommuner i alt0,00,00,00,0Stat og kommune i alt10,520,920,920,93.8. Udgifter til it-understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
Forslaget indebærer en engangsinvestering i it på ca. 0,2 mio. kr. i 2011 til tilpasning af it-programmer. Udgiften hertil skønnes at være ca. 0,1 mio. kr. for kommunerne og 0,1 mio. kr. forstaten.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetOphævelsen af pligten for en arbejdsgiver til at indsende oplysninger til kommunen efter en afholdtsygefraværssamtale vil medføre administrative besparelser for erhvervslivet. I den aktivitetsbaseretmåling af virksomhedernes administrative byrder ved erhvervsrelateret regulering påbeskæftigelsesministeriets område i perioden 1. juli 2009 til slutopdateringen 2010 (AMVAB-måling), er arbejdsgivernes administrative konsekvenser af kravet om indberetning afsygefraværssamtalen opgjort således:I forbindelse med målingen af de administrative omkostninger er det antaget, at NemRefusionportal-løsningen benyttes til indberetningen af sygefraværssamtalen. En normalt effektivvirksomhed vurderes at bruge omkring fem minutter på at indberette oplysningerne.På virksomhedsniveau medfører det nye krav administrative byrder på omkring 26 kr. perindberetning, mens de administrative byrder på samfundsniveau beløber sig til ca. 1,8 mio. kr. iforbindelse med de i alt 70.000 årlige indberetninger.Forslaget om begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge samt standsning afsygedagpengeudbetaling ved tilkendelse af førtidspension vil medføre økonomiske merudgifter forerhvervslivet i det omfang arbejdsgiver mister sygedagpengerefusion som følge af forslagene.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget indeholder en ubetydelig administrativ lettelse for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, DanskeStatsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, KristeligFagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Business Danmark, DanmarksFrie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver og Interesseorganisation i Danmark,Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte.9. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positivekonsekvenser/mindreudgifter
Negativekonsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Stat:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 1,0 mio. kr.2013: 1,4 mio. kr.2014: 1,4 mio. kr.2015: 1,4 mio. kr.
Stat:2012: 11,7 mio. kr.2013: 22,3 mio. kr.2014: 22,3 mio. kr.2015: 22,3 mio. kr.Kommuner:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Stat:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0 mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.IngenIngenIngenIngen
Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regioner
Stat:2012: 0,0 mio. kr.2013: 0,0 mio. kr.2014: 0,0.mio. kr.2015: 0,0 mio. kr.Kommuner:2012: 1,4 mio. kr.2013: 1,7 mio. kr.2014: 1,7 mio. kr.2015: 1,7 mio. kr.IngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og 2Efter sygedagpengelovens § 7 a, stk. 1, 3. pkt., skal arbejdsgiveren på baggrund af samtalen medden sygemeldt give oplysninger til kommunen. Det er i bekendtgørelse nr. 1417 af 14. december2009 fastsat, at arbejdsgiveren oplyser:1) datoen for afholdt sygefraværssamtale,2) om sygefraværet på baggrund af lønmodtagerens tilkendegivelser forventes at vare mere end8 uger fra 1. sygedag samt3) om sygefraværet forventes at vare mere end 8 uger fra 1. sygedag, hvis det er tilfælde skalarbejdsgiveren oplyse, om der er mulighed for, at den sygemeldte kan genoptage arbejdetdelvist på et tidspunkt i løbet af sygeforløbet.Det er endvidere fastsat, at arbejdsgiverens oplysninger skal sendes via den landsdækkende digitaleløsning på virk.dk eller på en papirblanket, som anvises af kommunen.Oplysningerne udgør ikke et væsentligt bidrag til kommunernes opfølgning. Det foreslås, atarbejdsgiveren fremover ikke skal indberette oplysninger til kommunen på baggrund af samtalenmed den sygemeldte lønmodtager. Forslaget vil medføre en reduktion af det administrative arbejdefor virksomhederne og kommunerne.Til nr. 3 og 4Ifølge reglerne i sygedagpengelovens § 7 c skal arbejdsløshedskassen indkalde en sygemeldtforsikret ledig til en personlig samtale om, hvordan og hvornår den syge igen kan stå aktivt tilrådighed for arbejdsmarkedet. Samtalen skal afholdes senest 4 uger efter den første sygedag.Arbejdsløshedskassen skal på baggrund af samtalen give oplysninger til kommunen. Hvis densygemeldte ikke møder til samtalen, skal arbejdsløshedskassen indberette dette til kommunen ogangive årsagen, hvis arbejdsløshedskassen kender den. Der er i bekendtgørelse nr. 891 af 21.september 2009 om arbejdsløshedskassernes afholdelse af sygefraværssamtaler fastsat nærmereregler, herunder om hvilke oplysninger, arbejdsløshedskassen skal give til kommunen, og omhvornår og hvordan oplysningerne skal gives.Hverken arbejdsløshedskasserne eller jobcentrene vurderer, at samtalen bidrager til at få densygemeldte hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet. Tilsvarende oplever sygemeldte, at de både bliverkaldt til samtaler hos både arbejdsløshedskassen og jobcentret inden for ganske kort tid. Detforeslås, at arbejdsløshedskassens pligt til at holde samtale med sygemeldte forsikrede ledigeophæves. Forslaget vil medføre en reduktion af de administrative byrder for kommunerne.Til nr. 5Ifølge reglerne i sygedagpengelovens § 21, stk. 4, genoptages udbetaling af sygedagpenge, der erbortfaldet efter stk. 1, nr. eller 2, dagen efter det tidspunkt, hvor betingelserne for udbetaling afsygedagpenge på ny er opfyldt, hvis det sker, senest 4 uger efter at den sygemeldte er blevetunderrettet om bortfaldet. Den sygemeldte har således en frist på 4 uger til at fortryde sinmanglende deltagelse i sygeopfølgningen.
Standsningen af sygedagpengene er betinget af, at kommunen har givet den sygemeldte en skriftligorientering om konsekvenserne af, at den sygemeldte undlader at medvirke i opfølgningen.Udbetalingen af sygedagpenge kan først ophøre, efter at kommunen har partshørt den pågældende.De gældende regler sætter ikke nogen grænse for, hvor mange gange den sygemeldte uden rimeliggrund kan undlade at medvirke ved kommunens opfølgning, mod lægens opfordring afvise at ladesig indlægge på sygehus eller modtage nødvendig lægebehandling eller mod lægens ellerkommunens opfordring afvise at deltage i hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen.Det foreslås, at sygemeldte, som får standset sygedagpengene kun skal have mulighed for at kunnebenytte fortrydelsesreglen én gang, når de uden rimelig grund undlader at medvirke vedkommunens opfølgning, fordi de mod lægens opfordring afviser at modtage nødvendiglægebehandling, eller fordi de mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage ihensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen under det aktuelle sygedagpengeforløb.Formålet med denne tilføjelse er, at sygeopfølgningen ikke forsinkes, og atsygedagpengeudbetalingen ikke skal afbrydes og genoptages og således belaste kommunensadministration.Til nr. 6Efter gældende langvarig praksis ophører udbetalingen af sygedagpenge til en sygemeldt, dertilkendes førtidspension, først efter udløbet af varighedsbegrænsningen i sygedagpengelovens § 25.Det betyder, at udbetalingen af sygedagpenge i disse tilfælde først ophører, når der er udbetaltsygedagpenge - herunder nedsatte sygedagpenge, eller løn under sygdom – i mere end 26 uger i de12 forudgående kalendermåneder.Som følge af denne praksis fortsætter udbetalingen af sygedagpenge samtidig med udbetalingen afpension indtil udgangen af varighedsbegrænsningen på 26 uger i de tilfælde, hvor der indenvarighedsbegrænsningen tilkendes og udbetales førtidspension.Sygedagpengene indgår i indtægtsgrundlaget for beregning af førtidspensionen. Sygedagpengenemodregnes ikke krone for krone. Den sygemeldte person, der er tilkendt førtidspension får såledessammenlagt en højere ydelse end førtidspensionen.Det foreslås, både for at undgå dobbeltforsørgelse i situationer, hvor den sygemeldte tilkendesførtidspension og ofte ikke længere er aktiv på arbejdsmarkedet, og af administrative hensyn, atudbetalingen af sygedagpengene for den omhandlede personkreds ophører, når den sygemeldte fårudbetalt førtidspension.Efter reglerne om førtidspension skal kommunen træffe afgørelse om tilkendelse eller afslag påførtidspension senest tre måneder, efter at sagen er overgået til behandling efterførtidspensionsreglerne. Udbetaling sker månedsvis bagud med virkning fra den 1. i måneden efter,at der er truffet afgørelse om tilkendelse af førtidspension. Førtidspensionen bliver dog senestudbetalt med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet tre måneder fra, sagen erpåbegyndt. Sker tilkendelsen efter, at der er forløbet tre måneder fra sagens påbegyndelse, skal derderfor ske efterbetaling af pensionen.
Det foreslås, at sygedagpengene ophører fra den første i den måned, der første gang udbetalesførtidspension. Hvis førtidspensionen tilkendes med tilbagevirkende kraft, ophører udbetalingen afsygedagpenge efter forslaget den første i måneden, hvor der første gang udbetales førtidspension.Det forudsættes, at en person, der efter at have fået tilkendt førtidspension, kommer i beskæftigelseog derefter bliver uarbejdsdygtig i denne beskæftigelse, vil være berettiget til sygedagpenge vedsiden af førtidspensionen.Til nr. 8Ifølge sygedagpengelovens § 52, stk. 2, udbetales sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivendeefter en 5-dages-uge, der løber fra mandag til fredag. Sygedagpengene udbetales med lige storeandele pr. dag, idet selvstændige erhvervsdrivende ikke som lønmodtagere får sygedagpengene pr.dag beregnet på grundlag af timetallet den pågældende dag, men baserer sig påskattemyndighedernes oplysninger i årsopgørelsen om arbejdsfortjenesten ved virksomheden, menmed et loft pr. uge på ugemaksimum for sygedagpenge, delt med 5.Den omstændighed, at selvstændige erhvervsdrivende kun er berettiget i 5 af ugens 7 dage, og atdisse kun kan ligge mandag til fredag betyder, at selvstændige erhvervsdrivende, der har en andenarbejdsuge, ikke har ret til sygedagpenge ved uarbejdsdygtighed på grund af sygdom, der ligger pålørdage og søndage. Dette er bl.a. vilkårene for de selvstændige erhvervsdrivende, der arbejder iweekenderne.Det foreslås at indføre en større fleksibilitet for, hvilke ugedage en selvstændig erhvervsdrivendekan modtage sygedagpenge for. Efter forslaget vil en selvstændig erhvervsdrivende – i lighed meden lønmodtager – som udgangspunkt få sygedagpengene udbetalt efter en 5-dages-uge, medmindreandet er oplyst og dokumenteret.Det betyder, at den selvstændige ved anmodningen om sygedagpenge skal oplyse og dokumentere,hvilke ugedage den pågældende normalt arbejder. Forslaget betyder, at selvstændigeerhvervsdrivende, der arbejder om lørdage og/eller søndage, også kan få sygedagpenge på grundlagheraf.Sygedagpenge udbetales i lighed med i dag med lige store andele pr. dag.Til nr. 7 og 9Efter de gældende regler er ikke forsikrede selvstændige erhvervsdrivende berettiget tilsygedagpenge efter to ugers sygdom, såfremt de er uarbejdsdygtige og opfylderbeskæftigelseskravet. Hvis den selvstændige erhvervsdrivende er uarbejdsdygtig ud over denneegenperiode og opfylder beskæftigelseskravet, er vedkommende berettiget til sygedagpenge frakommunen, på samme måde som lønmodtagere er berettiget til sygedagpenge fra kommunen efterarbejdsgiverperioden (på 30 kalenderdage).Selvstændige erhvervsdrivende kan dog efter de gældende regler tegne en forsikring, der giver demret til sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag. Forsikringen finansieres i et vist omfang af denselvstændige erhvervsdrivende, idet de samlede præmier fastsættes, så de skønnes at dække 55 pct.af udgifterne ved dækning fra 3. fraværsdag og 85 pct. af udgifterne ved dækning fra 1. fraværsdag.Ordningen administreres i dag, sammen med forsikringsordningen for private arbejdsgivere, afØkonomistyrelsen.
Forsikringen giver de selvstændige erhvervsdrivende den fordel, at de ikke kun i de to første uger,som forsikringen dækker, men i hele resten af fraværsperioden er berettiget til 2/3 afsygedagpengemaksimum, uanset at de kan dokumentere en indtægt i virksomheden eller ej. Ellerser det en betingelse for den selvstændige erhvervsdrivende, som det er for alle lønmodtagere, at dekan dokumentere en indtægt.Lønmodtagere med en langvarig eller kronisk lidelse kan indgå en aftale med arbejdsgiveren (en §56-aftale), som skal godkendes af kommunen, og som betyder, at arbejdsgiveren er berettiget tilrefusion for sygedagpengeudgifter der betales fra 1. fraværsdag. Der findes ikke en tilsvarende retfor den selvstændige erhvervsdrivende med en kronisk lidelse, som ikke har tegnet en forsikring.Det foreslås, at selvstændige erhvervsdrivende, der har en langvarig eller kronisk lidelse men ikkehar tegnet en forsikring, får en mulighed for med kommunen at indgå en aftale, der giver demadgang til sygedagpenge i de første 14 dages sygefravær (egenperioden).Det er en betingelse for at indgå en sådan aftale, at selvstændige erhvervsdrivende har en væsentligforøget fraværsrisiko på grund af en langvarig eller kronisk lidelse, hvilket betyder at fraværetskønnes at medføre mindst 10 fraværsdage om året.Aftalen indgås mellem den selvstændige erhvervsdrivende og kommunen for op til 2 år, og harvirkning fra aftalens indgåelse. Aftalen vedrører kun fravær, der skyldes den lidelse, der er omfattetaf aftalen.Hvis den selvstændige erhvervsdrivende ved aftalen udløb ikke i det seneste år har haft mindst 10fraværsdage som følge af lidelsen, kan aftalen ikke fornyes, medmindre der er sket væsentligeændringer i den selvstændige erhvervsdrivendes arbejdsmæssige eller helbredsmæssige forhold.Der fastsættes desuden krav til aftalens form og til den dokumentation, der kan danne grundlag foraftalen. Endvidere er det en betingelse, at den selvstændige erhvervsdrivende selv fremskaffer ogafholder udgiften til den lægelige dokumentation, som skal danne grundlag for aftalen.Forslaget tilgodeser de tilfælde, hvor en selvstændig erhvervsdrivende har en kronisk lidelse, menikke har tegnet en forsikring. I disse tilfælde vil den sygemeldte således være berettiget tilsygedagpenge i fra første fraværsdag. Det betyder også, at i de tilfælde hvor fx en selvstændigerhvervsdrivende, der har indgået en aftale med kommunen på grund af en langvarig eller kronisklidelse, har en kræftlidelse, men kan arbejde på fuld tid i en uge eller mere ind imellemkemoterapiperioderne, starter der ikke - som i dag - en ny egenperiode efter hvert fravær iforbindelse med behandlingerne.Der indføres en bestemmelse om, at den selvstændige erhvervsdrivende skal anmeldes sygefraværetsenest en uge efter første fraværsdag, svarende til anmeldelsesreglerne i øvrigt.Til § 2Til nr. 1Efter barselloven er en gravid kvinde berettiget til fravær inden 4-ugers-perioden før forventetfødsel (den almindelige barselorlovsperiode), bl.a. hvis det efter en lægelig bedømmelse skønnes, at
graviditeten har et sygeligt forløb, der ved fortsat beskæftigelse vil medføre risiko for kvindenshelbred eller fosteret. Efter gældende regler skal kommunen i forbindelse med udbetaling afbarseldagpenge til en kvinde, der før den almindelige barselorlov (før 4 uger før forventet fødsel) ergraviditetsbetinget syg, foretage visitation og opfølgning efter sygedagpengelovens regler herom.Det foreslås at ophæve bestemmelsen om visitation og opfølgning efter sygedagpengelovens regler ide tilfælde, hvor den gravide kvinde er uarbejdsdygtig på grund af en graviditetsbetinget lidelse før4 uger før forventet fødsel.En gravid kvinde, der før den almindelige barselorlovsperiode bliver syg af andre årsager end engraviditetsbetinget lidelse, vil fortsat være omfattet at sygedagpengelovens bestemmelser ogherunder reglerne om visitation og opfølgning.Til nr. 2Som følge af at henvisningen i den gældende lovs § 20, stk. 2, til sygedagpengelovens kapitel 6foreslås ophævet, ophæves også hjemmelen til efter sygedagpengelovens § 10, stk. 1, iopfølgningsforløbet efter behov at indhente lægelige oplysninger efter samme lovs § 39. Detforeslås i barselloven at indføre en hjemmel til, at der som hidtil kan forlanges dokumentation efterreglerne i sygedagpengelovens § 39.
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 5. marts 2012, som er den første mandag i måneden.Baggrunden for forslaget er, at det af hensyn til kommunernes datasystemer er mesthensigtsmæssigt at operere med hele uger.Til § 4Stk. 1.Denne lovs § 1, nr. 1, som ophæver § 7 a, stk. 1, 3. pkt., i lov om sygedagpenge, har virkningfor alle sager, hvor der udbetales sygedagpenge fra den 5. marts 2012 eller senere.Stk. 2.§ 21, stk. 4, 2. pkt., i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, harvirkning for alle sager, hvor der udbetales sygedagpenge den 5. marts 2012 eller senere.Stk. 3.§ 25, stk. 2, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, har virkning foralle sager om sygedagpenge, hvor der udbetales førtidspension den 5. marts 2012 eller senere.Stk. 4.§ 52, stk. 2, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7, har virkning foralle sager, hvor første fraværsdag er den 5. marts 2012 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om sygedagpenge, jf.lovbekendtgørelse nr. 920 af 22.august 2011, som ændret ved lov nr.1539 af 21. december 2010 og lov nr.1599 af 22. december 2010, foretagesfølgende ændringer:§ 7 a.Arbejdsgiveren skalindkalde til en sygemeldtlønmodtager til en personligsamtale om, hvordan og hvornårlønmodtageren kan vendetilbage til arbejdet. Samtalenskal holdes senest 4 uger efterden første sygedag.Arbejdsgiveren skal på baggrundaf samtalen give oplysninger tilkommunen, jf. stk. 4.Stk. 2.….Stk. 4.Beskæftigelsesministerenfastsætter regler om anvendelsenaf stk. 1-3, herunder om, hvilkeoplysninger arbejdsgiveren skalgive til kommunen, og hvornårog hvordan oplysningerne skalgives.Stk. 5.…..Arbejdsløshedskassens opfølgningover for syge forsikrede ledige
1.I§ 7 a, stk. 1,ophæves 3. pkt.2.§ 7 a, stk. 4,affattes således:”Stk.4.Beskæftigelsesministerenfastsætter regler om anvendelsen afstk. 1-3.”
§ 7 c.Arbejdsløshedskassenskal indkalde en sygemeldtforsikret ledig til en personligsamtale om, hvordan og hvornården syge igen kan stå aktivt tilrådighed for arbejdsmarkedet.Samtalen skal afholdes senest 4uger efter den første sygedag.
3.Overskriftenfør § 7 c og§ 7 cophæves.
Arbejdsløshedskassen skal pbaggrund af samtalen giveoplysninger til kommunen.Stk. 2.Hvis det på grund afsygdommen ikke er muligt atholde en personlig samtale, skalsamtalen så vidt muligt holdestelefonisk.Stk. 3.Arbejdsløshedskassenskal kun holde samtale med ensygemeldt, for hvilkenarbejdsløshedskassen har udfyldten anmodning omsygedagpenge.Stk. 4.Den sygemeldte harpligt til at deltage i samtalen,hvis sygdommen tillader det.Hvis den sygemeldte ikke mødertil samtalen, skalarbejdsløshedskassen indberettedette til kommunen og angiveårsagen, hvisarbejdsløshedskassen kenderden.Stk. 5.Beskæftigelsesministerenfastsætter regler om anvendelsenaf stk. 1-4, herunder om, hvilkeoplysningerarbejdsløshedskassen skal givetil kommunen, og om, hvornårog hvordan oplysningerne skalgives.§ 21.Retten til sygedagpengebortfalder,1) så længe densygemeldte udenrimelig grund undladerat medvirke vedkommunensopfølgning, jf. kapitel6, herunder indsatsenefter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats,eller ved samtale medarbejdsløshedskassen,jf. § 7c,4.I§ 21, stk. 1, nr. 1,udgår:eller ved samtalen medarbejdsløshedskassen, jf. § 7c,”5.I§ 21, stk. 4,indsættes som 2. pkt.:” Denne mulighed for genoptagetudbetaling af sygedagpenge kan kunbenyttes én gang under det aktuellesygedagpengeforløb.”
2) så længe densygemeldte modlægens opfordringafviser at lade sigindlægge på sygehuseller modtagenødvendiglægebehandling ellermod lægens ellerkommunens opfordringafviser at deltage ihensigtsmæssigoptræning for atgenvinde arbejdsevnen,eller3) hvis den sygemeldteved sin adfærd forhalerhelbredelsen.Stk. 2.Bortfaldet afsygedagpenge efter stk. 1, nr. 1eller 2, er betinget af, atkommunen har givet densygemeldte en skriftligorientering om konsekvenserneaf, at den sygemeldte undlader atmedvirke ved opfølgning ellerafviser at modtage nødvendiglægebehandling eller deltage ihensigtsmæssig optræning eller iindsatsen efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats,Stk. 3.Retten til sygedagpengeophører, dagen efter atbetingelserne for at modtagesygedagpenge ikke længere eropfyldt. Afgørelse om ophør afretten til sygedagpenge kantidligst træffes, når densygemeldte har haft lejlighed tilat udtale sig om de oplysningerom sagens faktiskeomstændigheder, der efterkommunens opfattelse fører til,at betingelserne for at modtagesygedagpenge ikke længere eropfyldt. Kommunen fastsætteren frist for afgivelsen afudtalelsen.
Stk. 4.Udbetaling afsygedagpenge, der er bortfaldetefter stk. 1, nr. 1 eller 2,genoptages dagen efter dettidspunkt, hvor betingelserne påny er opfyldt, hvis dette sker,senest 4 uger efter at densygemeldte er blevet underrettetom bortfaldet.Stk. 5.Når kommunenpartshører lønmodtageren iforbindelse med muligt bortfaldaf sygedagpenge efter stk. 1,skal en arbejdsgiver, der erberettiget til refusion efter § 54,orienteres om det muligebortfald af sygedagpenge.§ 25.Udbetalingen afsygedagpenge ophører efterudløbet af en kalendermåned,når der er udbetaltsygedagpenge, herunder nedsattesygedagpenge, eller læn undersygdom for mere end 26 uger ide 12 forudgåendekalendermåneder til personer,der1) modtagerfortidspension bortsetfra invaliditetsydelse,2) opfylder dehelbredsmæssigebetingelser for at kunnefå førtidspensionbortset frainvaliditetsydelse eller3) har nåetfolkepensionsalderen,jf. § 1a i lov om socialpension.Stk. 2.Ved beregningen afsygedagpengeperioden efter stk.1 finder § 24, stk. 2, tilsvarendeanvendelse.Stk. 3.Kommunen kan rejsesag om, hvorvidt den sygemeldteskal overgå til at modtage6. I§ 25indsættes efter stk. 1 somnyt stykke:”Stk.2.Hvis den sygemeldte indenudløbet af perioden i stk. 1 tilkendesførtidspension, ophører udbetalingenaf sygedagpenge fra den første i denmåned, hvor der første gangudbetales førtidspension. Hvisførtidspensionen tilkendes medtilbagevirkende kraft, ophørerudbetalingen af sygedagpenge denførste i den måned, hvor der førstegang udbetales førtidspension.”Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
førtidspension på grund afsvigtende helbred eller af andregrunde.§ 43.Den selvstændigeerhvervsdrivende skal anmeldesygefraværet til kommunensenest 3 uger efter 1. fraværsdag.Har den selvstændige sikret sigret til sygedagpenge fra 1. eller3. fraværsdag, jf. § 45, skalanmeldelsen dog ske senest enuge efter sygedagpengerettensindtræden.Stk. 2.Kommunen kan isærlige tilfælde forlange, atanmeldelse sker tidligere endfastsat i stk. 1.Stk. 3.Anmeldelse afsygefraværet til kommunen skalske1) via den landsdækkendedigitale løsning på Virk.dkeller2) på en papirblanket, somanvises af kommunen.Stk. 4.Hvis anmodning omsygedagpenge fra kommunenindgives senere end fastsat istk. 1 eller 2, har denselvstændige først ret tilsygedagpenge fra den dag, hvoranmodningen er modtaget.Stk. 5.Kommunen kan dogudbetale sygedagpenge for tidenfør anmodningsdagen, når denselvstændige på grund afhospitalsophold eller ophold iudlandet har været forhindret i atanmelde rettidigt, eller når andresærligt undskyldende forhold harbevirket, at anmeldelse ikke ersket rettidigt. Anmodningsfristenkan dog ikke fraviges, nåranmodningen er indgivet mereend 6 måneder eftersygdommens indtræden.Stk. 6.Hvis der vedanmodningen om sygedagpenge
7.43, stk. 1,indsættes som 3. pkt.:” Har den selvstændigeerhvervsdrivende indgået aftale efter§ 58 a, skal anmeldelsen dog skesenest en uge efter 1. fraværsdag.”
ikke foreligger dokumentationfor arbejdsfortjenesten ivirksomheden, indtræder rettentil sygedagpenge først fra dettidspunkt, hvor dokumentationenforeligger og der er indgivetfornyet anmodning omsygedagpenge, jf. § 46, stk. 2, nr.2.§ 52.Sygedagpenge tilselvstændige erhvervsdrivendekan pr. uge ikke udgøre mereend det beløb, der er nævnt i§ 50, stk. 1. Er der tegnet ensygedagpengeforsikring efterreglerne i kapitel 16, udgørsygedagpengene mindst 2/3 afdet beløb, der er nævnt i § 50,stk. 1.Stk. 2.Til selvstændigeerhvervsdrivende udbetalessygedagpenge efter en 5-dages-uge fra mandag til fredag medlige store andele pr. dag.8.§ 52, stk. 2,affattes således:”Stk. 2.Medmindre andet er oplyst,udbetales sygedagpenge tilselvstændige erhvervsdrivende efteren 5-dages-uge med lige store andelepr. dag.”
9.Efter § 58 indsættes:”Aftaleom sygedagpenge forselvstændige erhvervsdrivendemed langvarig eller kronisksygdom§ 58 a.En selvstændigerhvervsdrivende, der ikke har tegnetforsikring efter § 45, kan ved aftalemed kommunen opnå ret tilsygedagpenge fra kommunen i deførste to uger af sygeperioden, jf. §41, 1. pkt.Stk. 2.En aftale efter stk. 1 kanindgås, når den selvstændigeerhvervsdrivendes sygdomsrisiko ervæsentligt forøget på grund af enlangvarig eller kronisk lidelse ogfraværet på grund af lidelsen skønnesat medføre mindst 10 fraværsdageinden for 1 år.
Stk. 3.Aftalen skal være skriftlig ogindeholde oplysning om denselvstændige erhvervsdrivendes navnog adresse samt sygdommens art.Stk. 4.Kommunen skal forud forindgåelse af aftalen sikre, at derforeligger lægefaglig dokumentationfor, at den selvstændigeerhvervsdrivendes langvarige ellerkroniske lidelse i væsentligt omfangforøger den normale fraværsrisiko.Kommunen kan i det enkeltefraværstilfælde indhentelægeerklæring til belysning af, omfraværet skyldes den pågældendelidelse. Udgiften til erklæringerfinansieres af den selvstændigeerhvervsdrivende.Stk. 5.Aftalen kan indgås for 2 år adgangen og vedrører kun fravær pågrund af den lidelse, der er omfattetaf aftalen. Aftalen kan ikke fornyes,når den selvstændigeerhvervsdrivendes fravær på grund aflidelsen i det seneste år ikke harmedført mindst 10 fraværsdage,medmindre der ved aftalens udløb ersket væsentlige ændringer i denselvstændige erhvervsdrivendesarbejdsmæssige ellerhelbredsmæssige forhold.Stk. 6.Den selvstændigeerhvervsdrivendes ret tilsygedagpenge i egenperioden, jf. §41, 1. pkt., har virkning fra aftalensindgåelse.
§2I lov om ret til orlov og dagpenge vedbarsel jf. lovbekendtgørelse nr. 1084af 13. november 2009, som ændretved § 2 i lov nr. 247 af 23. marts2010 og § 14 i lov nr. 429 af 28. april2010, foretages følgende ændringer:1.§ 20, stk. 2,ophæves.
§ 20.Ved fravær efter § 6,stk. 1 og 2, og §§ 7, 8, 13 og 14
udbetaler kommunenbarseldagpenge beregnet efterkapitel 9.Stk. 2.I forbindelse medudbetaling af dagpenge vedfravær efter § 6, stk. 2, nr. 1,foretager kommunen visitationog opfølgning efter kapitel 6 ilov om sygedagpenge.§ 40.En arbejdsgiver, derefter § 39 er berettiget tilrefusion af barseldagpenge, skalanmelde refusionskravet tillønmodtagerensopholdskommune.Stk. 2.Arbejdsgiverensanmodning om refusion for lønudbetalt i forbindelse medfravær før 4 uger før forventetfødsel, jf. § 6, stk. 2, sker efterbestemmelserne i kapitel 22 i lovom sygedagpenge.Stk. 3.Arbejdsgiverensanmodning om refusion for lønudbetalt i forbindelse medfravær i øvrigt på grund afgraviditet, barsel og adoptionefter §§ 20-23 skal indgives tilkommunen senest 8 uger efter enorlovsperiodes udløb. Indgivesanmodning efter denne frist,bortfalder retten til refusion fordenne periode.Stk. 4.En orlovsperiode ansesfor udløbet, når der i en uge ikkehar været fravær, der berettigertil refusion.Stk. 5.Arbejdsgiverensanmodning om refusion afdagpenge udbetalt efter § 26 vedpasning af alvorligt syge børn,skal indgives til kommuneninden for de frister foransøgning, der er angivet i § 31.Stk. 6.Der kan ikke ydesrefusion for løn eller dagpengeudbetalt i forbindelse med2.I§ 39indsættes efter stk. 3 som etnyt stykke:”Stk.4.Kommunen kan forlangedokumentation for fravær, der eranmeldt efter stk. 3, efter reglerne isygedagpengelovens § 39.”.
fravær på grund af forebyggendegraviditetsundersøgelser, jf.§ 18.Stk. 7.Ved anmeldelse afrefusionskrav skallønmodtageren bekræfteoplysninger om fravær ogudbetalt løn.Stk. 8.Der kan ses bort fralønmodtagerens bekræftelse afarbejdsgiverens oplysninger, nårganske særlige grunde taler fordet og arbejdsgiveren på andenfyldestgørende mådedokumenterer fravær eller kravpå refusion.Stk. 9.Ministeren for familie-og forbrugeranliggender kanfastsætte nærmere regler om, påhvilken måde arbejdsgiverensrefusionskrav skal anmeldes tilkommunen.§3Loven træder i kraft den 5. marts2012.§4Stk. 1.Denne lovs § 1, nr. 1, somophæver § 7 a, stk. 1, 3. pkt., i lov omsygedagpenge, har virkning for allesager, hvor der udbetalessygedagpenge fra den 5. marts 2012eller senere.Stk. 2.§ 21, stk. 4, 2. pkt., i lov omsygedagpenge, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 5, har virkning foralle sager, hvor der udbetalessygedagpenge den 5. marts 2012 ellersenere.Stk. 3.§ 25, stk. 2, i lov omsygedagpenge, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 6, har virkning foralle sager om sygedagpenge, hvor derudbetales førtidspension den 5. marts2012 eller senere.Stk. 4.§ 52, stk. 2, i lov om
sygedagpenge, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 7, har virkning foralle sager, hvor første fraværsdag erden 5. marts 2012 eller senere.