Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1087473_0001.png
1087473_0002.png
1087473_0003.png
Nørresundby, 29. februar 2012
TilMedlemmerne afFolketingets Beskæftigelsesudvalg
Foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg den 29. februar 2012I forlængelse af Dansk Handicap Forbunds (DHF) foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg29. februar 2012 fremsendes hermed en redegørelse for forbundets holdning til de påtænkteforringelser på førtidspensions- og fleksjobområdet.Unge mennesker skal ikke have førtidspensionFørst kan vi konstatere, at reformudspillet på førtidspensionsområdet har mange gode intentioner.Ressourceforløbene er bestemt et positivt tiltag.Vi har længe efterlyst en indsats, hvor man tager hånd om det hele menneske – og hvor allefaggrupper arbejder sammen, og det er godt og rigtigt, at der nu tages hånd om en opkvalificeringaf de medarbejdere, der skal yde denne indsats.Vores bekymring går på, at man under forløbet skal blive på den ydelse, man i forvejen har. Vifinder det uheldigt, at personer med mange udfordringer også skal have økonomiske bekymringerforårsaget af et skrabet budget.Vi foreslår derfor, at man under deltagelse i et ressourceforløb modtager en ydelse pådagpengeniveau.Fleksjob – flere skal have tilknytning til arbejdsmarkedetSom det også konstateres i udspillet, er der her tale om et forslag, der minder meget omarbejdsmarkedskommissionens udspil. Et udspil, som DHF tidligere har kommenteret. Både vedforetræde og efterfølgende ved skriftlige henvendelser til udvalgets medlemmer.
Den nuværende ordning:Den nuværende ordning er unik, fordi mennesker, der rammes af sygdom eller ulykke, fårmulighed for at bevare deres eksistensgrundlag. Den kompenserer alle – uanset job elleruddannelsesbaggrunde.
1
I dag kompenseres man altså for den nedsatte arbejdsevne og aflønnes på lige vilkår med sinekolleger.Det skaber et samfund, hvor mennesker med handicap reelt ligestilles med andre i sammelivssituation.De fleste fleksjobbere har en ganske almindelig lønindtægt. Ud af de ca. 55.000 fleksjobbere, vihar i Danmark, er der mindre end 5 %, som har højere lønninger. Deres løn er hovedsageligt betaltaf arbejdsgiveren, idet der i dageret loft over det offentlige tilskud på ca. 286.000 kroner pr. år.Det er også værd at nævne, at de højtlønnede fleksjobbere betaler det meste og i nogle tilfældehele tilskuddet tilbage i form af skat.Det er altså en fordrejning af virkeligheden, når man taler, som om alle fleksjobbere får entårnhøj løn fra det offentlige.
Konsekvenser af regeringens forslag:- Regeringens forslag er et brud på kompensationsprincippet, idet mennesker med enfunktionsnedsættelse fremover stilles ringere end andre mennesker på arbejdsmarkedet.- Fejlagtig præmis om bedringRegeringen foreslår, at derkun skal bevilges midlertidige fleksjob til personer under 40 år.Etfleksjob skal således kun gælde i en femårig periode, angiveligt fordi man forudsætter, atarbejdsevnen forbedres. Det har vi svært ved at se logikken i.Fleksjobbet bevilges kun til personer, hvis arbejdsevne er varigt nedsat. Derfor er det urealistisk atforestille sig, at arbejdsevnen pludselig skulle forbedres. Mennesker med en funktionsnedsættelseer ikke en ensartet gruppe. Mennesker med et fysisk handicap oplever typisk, atfunktionsnedsættelsen progredierer, og at de nedslides væsentligt hurtigere end andre. De kanikke presses til at arbejde mere. Vi frygter, at det tidsbegrænsede fleksjob vil føre til øgetusikkerhed og mere bureaukrati for den gruppe, som DHF repræsenterer.I stedet burde man opkvalificere den allerede eksisterende opfølgningsforpligtelse, så den bliverandet og mere end blot et kryds på en blanket. Samtidig kan vi fortælle, at de fleksjobbere, vi er iforbindelse med, hjertens gerne ville arbejde fuld tid, hvis de kunne – det kan bare ikke lade siggøre på grund af deres funktionsnedsættelse.- Regeringens forslag har samtidig en fatal konsekvens i forhold tillønnen.Den effektive arbejdstidfastsættes ved forhandling mellem kommunen, arbejdsgiver og den visiterede. Det vil medføreubehagelige og besværlige forhandlinger – altså igen mere bøvl og bureaukrati. For mangefleksjobbere vil der samtidig være tale om en markant lønnedgang. Det vil bringe dem iøkonomiske vanskeligheder, og de vil ikke længere være sikret en overenskomstmæssig løn. Deter bestemt ikke i overensstemmelse med den måde det danske arbejdsmarked i øvrigt er indrettetpå.Samtidig vil det fratage de unge med handicap incitamentet til at uddanne sig, da de ikke derved vilkunne forbedre deres lønindtægt væsentligt.Det foreslås også, at fleksjobbere skal bevare tilknytningen til deresa-kasse.Det kan vi kun støtte– men så bør det gøres fuldt ud, således at fleksjobberne får samme ydelse ved ledighed som dedagpengeberettigede ledige.
2
Regeringen foreslår, atfastholdelsepå den hidtidige arbejdsplads kun kan ske efter mindst 12måneders ansættelse i virksomheden efter de sociale kapitler. I forvejen er det meget svært atfastholde sin ansættelse på den hidtidige arbejdsplads, og med det nye forslag bliver det nærmestumuligt.Vi foreslår, at den nuværende ordning for fleksjobbere med fysiske funktionsnedsættelserbibeholdes og kombineres med en meget grundig opfølgning.
Flere førtidspensionister i arbejdeDet forslag kan vi kun støtte.Dog vil vi gerne foreslå, at også personer, som har fået tilkendt en førtidspension efter reformen i2003, kan få en garanti for, at de kan beholde pensionen, hvis et forsøg på at klare sig udenmislykkes.
Opsummering* Vi foreslår, at man under deltagelse i et ressourceforløb modtager en ydelse på dagpengeniveau.* Den nuværende ordning for fleksjobbere med fysiske funktionsnedsættelser bør bibeholdes, idetmennesker fysiske handicapikkekan presses til at arbejde mere, da det vil nedslide dem for tidligt.* For alle fleksjobbere, bør der være en meget grundig opfølgning.* De foreslåede ændringer er et brud på kompensationsprincippet og FN’s handicapkonvention,idet man bevæger sig fra en situation med ligestilling til en situation uden ligestilling.* Ændringerne vil fratage unge med handicap incitamentet til at tage en videregående uddannelse.* Det er mindre end 5 %, af fleksjobberne, som modtager høje lønninger, og denne gruppetilbagebetaler størstedelen og i nogle tilfælde hele tilskuddet i skat.
---------------------------------------------------------Susanne OlsenLandsformand
--------------------------------------------------------Inger Steen MøllerFormand for arbejdsmarkedspolitisk udvalg
Yderligere oplysninger kan fås hos Susanne Olsen på 2076 0101 eller hos Inger Steen Møller på2341 6532.
3